| Robert en Jon op reis | ||||||||||||||||
| Tanzania deel 1 |
||||||||||||||||
| Kaart Tanzania 1/2/3/4 |
||||||||||||||||
| Kenia Tanzania Malawi Zambia Zimbabwe Botswana Namibie Zuid Afrika Mozambique Foto's Onderweg |
||||||||||||||||
| Arusha Arusha is geen bijzondere stad. We blijven er een dag om wat boodschappen te doen en van alles te regelen. Marjon laat haar horloge repareren door een straathorlogemaker. We dachten dat de batterij leeg was maar volgens de horlogemaker moet alles uit elkaar gehaald worden. Hij vervangt wat onderdelen en dan loopt de horloge weer als een dolle. Het is de dag voor Robert zijn verjaardag en van Angelique en Dimitrie krijgt hij een hotelovernachting. 's Avonds slapen we dus luxe in een kamer met warm water, harde straal uit de douche en een dik matras! Karatu Op Robert zijn verjaardag rijden we van Arusha naar Karatu. Karatu ligt ongeveer een uurtje rijden voor de Ngorongoro Crater. Het eerste gedeelte van de weg naar Karatu is uitstekend maar hoe verder we komen hoe slechter de weg wordt. Een weg met hobbels en gaten......van de ene wiel op de andere zeg maar. Eenmaal aangekomen kijken we nog even in het dorpje. Niet veel bijzonders maar wel een aantal kapperszaken. Robert besluit om als kroon op zijn verjaardag zijn haar te laten kortwieken. Na 20 minuten tondeuse standje 3 is de klus geklaard. Het is even wennen Robert met haren niet langer dan 1 mm. Maar ach, het went. We overnachten op een camping en 's avonds koken we voor het eerst zelf (een maal dat meer op hondenvoer lijkt). |
||||||||||||||||
| Ngorongoro De dag dat we naar de krater toe gaan kan in de boeken. We kunnen aan deze dag veel titels mee geven; de dag dat we allebei 2 engeltjes op onze schouders hadden, de dag dat we Rover op zijn best hebben leren kennen, de dag van Robert (we zijn tenminste weer veilig teruggekomen) of de dag dat ik 500x tot 10 heb moeten tellen. Veel titels, veel verhalen; hoe dan ook het is een dag geworden die we nooit zullen vergeten. 's Ochtends worden we op tijd wakker in onze tent. Het blijkt die nacht zwaar te hebben geregend en 's ochtends regent het nog steeds. Bij het wegrijden van de camping beginnen de wielen al te slippen en moeten we de auto op 4-wd zetten om weg te komen. Marjon wil het liefst terug naar de camping en er een dagje kolonisten van maken om het de volgende dag gewoon opnieuw te proberen, maar daar wil Robert niets van weten. Na ongeveer 200 meter begint de discussie, allebei denken we te weten hoe een 4WD werkt alleen de uitleg is anders. Volgens Robert moet ik me nergens mee bemoeien 4WD=4WD (1ste keer tot 10 tellen). Ondertussen wordt de "weg" alleen maar slechter en wordt het een grote modderpoel waarin meerdere busjes vast komen te zitten. Gelukkig trekt onze 4-wd ons erdoorheen. Een uur later komen we zwetend (niet van de warmte) bij de ingang van het park aan. Marjon klampt een willekeurige Landrover chauffeur aan en vraag hoe de 4-wd werkt en deze vertelt ons dat je "low gearing" en "high gearing" hebt (4Wd is dus niet altijd 4WD). Verstandig als we zijn besluiten we een gids mee te krater in te nemen. De weg naar beneden is zo stijl dat Rovertje in Low Gearing (we weten inmiddels hoe het werkt) naar beneden moet. Eenmaal beneden regent het nog steeds maar de wegen zijn vlak. De krater is een uitgestrekte, indrukwekkende vlakte. Ook hier weer veel dieren te zien. Na een tijdje zien we een leeuwenfamilie. We gaan off road om hen wat van dichterbij te kunnen zien. Glibberend bereiken we de 2 mannetjes en 5 vrouwtjes. Fantastisch om te zien. Later blijkt dat we nog meer leeuwen die dag zullen zien maar 1 leeuw is echter zo spectaculair dat we daarvoor wel een ommetje willen maken. Hij laat ons tot minder dan 1 meter bij hem komen. Hij kijkt op, kijkt ons aan en vervolgt daarna zijn slaap. Zo dichtbij hebben wij ze nog nooit gezien. Uren hadden we ernaar kunnen kijken maar onze gids weet nog wel een plek waar we veel neushoorns kunnen zien dus we gaan weer. We slingeren naar de weg en belanden glijdend in een greppel. Muurvast!!! Zelfs een spuit gas kan ons niet meer helpen. "What an adventure" roept onze gids...Ja, dat kun je wel stellen ja. Er moet naar gras worden gezocht, er wordt gegraven, planken uit de auto gehaald etc. Het duurt een kwartiertje en dan krijgen we langaam grip, langzaam kunnen we wegrijden. Dan maar geen nijlpaarden vandaag. We rijden c.q. glibberen verder de hele dag tot we bij een meer aankomen. Marjon heeft enorme trek en bedenkt ineens dat we nog brood met pindakaas in de auto hebben liggen. Met brood in de hand lopen we kletsend naar naar het meer tot een of andere roofvogel met een perfecte timing er met het brood besmeerd met pindakaas vandoor gaat. "Lachen" zegt Robert. Ja lachen, ik barst van de honger en ondertussen zit de vogel het brood met zijn vrienden te delen. Mooie boel! Aan het einde van de middag beginnen we aan onze tocht naar boven. Het lijkt in eerste instantie mee te vallen. Onze gids zal ons aangeven wanneer de 4wd aangezet moet worden. Hij zegt niets tot we op een punt aankomen dat rover het niet meer trekt om omhoog te komen. We glijden weer terug naar beneden met een loeiende motor totdat het Robert lukt om weer grip te krijgen. Heel langzaam gaan we naar boven op het veel te stijle stuk. Deze weg wil je niet snel nog een keer doen! We rijden weer terug naar de camping, de weg is beduidend droger. Mooie dag, achteraf ook wel spannend maar soms doodeng! |
||||||||||||||||
| Lees verder | ||||||||||||||||
| Vorige pagina | ||||||||||||||||
| Home page | ||||||||||||||||