Robert en Jon op reis
Zuid Afrika
deel 1
Kenia

Tanzania

Malawi

Zambia

Zimbabwe

Botswana

Namibie

Mozambique

Foto's
Kaart Zuid Afrika
1/2/3
Grensovergang
We gaan de grens over bij viooldrift. Het is een kleine grensovergang en zonder problemen zijn we binnen 10 minuten in Zuid Afrika. Bij de grens met Zuid Afrika worden we aangesproken door een Zuidafrikaans stel, Paul en Marianne. Ze hebben ons gesprek met een douanebeambte opgevangen en horen dat wij nog twijfelen of we onze auto willen verkopen in Kaapstad of dat we door reizen naar Kenia. Zij zijn erg geinteresseerd in onze Land Rover. Verliefd kijken ze naar Rover. Wij balen van de ene kant een beetje. We willen Rover eigenlijk nog lang niet kwijt maar ja,..... dit was natuurlijk van af het begin af aan de bedoeling. We beloven contact met ze op te nemen zodra wij in Kaapstad zijn.

Springbok
Op zo'n 300km voor Kaapstad in Springbok besluiten we de nacht door te brengen. Campings zijn schaars en we slapen een nachtje in een lodge. De prijzen in Zuid Afrika verschillen duidelijk enorm van die in Namibie, maar we vinden dat we het verdiend hebben. Het wordt het een lodge met (achteraf) de lekkerste bedden van onze hele reis. Maar dat is niet het enige, zij hebben een tv met een filmzender en een heerlijk bad. Wij genieten die avond dus optimaal van deze luxe. Wij zijn in Zuid Afrika, waar het leven een stukje luxer is!

Kaapstad
De volgende dag rijden we via Clan William door naar Kaapstad. We komen midden in de spits aan. Het barst er van de auto's en we rijden meteen fout. Na wat rond rijden en zoeken komen we bij Ashanti Lodge aan. De lodge is ons door veel mensen aangeraden en we verwachten er dus erg veel van. Dat valt een beetje tegen alhoewel het een ideale uitvalsbasis is om de stad te verkennen.

Er is zoveel te doen in Kaapstad dat we de volgende dag maar beginnen met de
citytour van de Lonely Planet. Zo kunnen we alle highlights van de stad zien. Tijdens onze eerste ontmoeting met Kaapstad vinden we het meteen een fantastische stad. Het doet ons een beetje aan Nederland denken. De huizen in de straten lijken op de grachtenpanden in Amsterdam, alle straatnamen staan in het Afrikaans (lijkt enorm op Nederlands) en in de winkels worden we aangesproken met "goedemorgen" of "-middag". Buiten "het feest van herkenning" is het ook een mooie stad. Mooie gebouwen, veel geschiedenis, alles goed verzorgd en prachtige winkelstraten. Dit is wel een stad waar we zouden kunnen wonen!

We zien veel in de eerste dagen dat we proberen de weg te vinden in deze fantastisch stad. Companygardens met het South African Museum, het planetarium, de oude ambtswoning, de joodse synagoge, het Berthamhouse, de parlementsgebouwen en de bibliotheek. We bezoeken verschillende kerken en kathedralen en lopen langs alle musea die Kaapstad heeft.
Ploeteren op de Tafelberg
De tafelberg is een van de highlights van Kaapstad en we vinden dat we daar dus ook zeker bovenop moeten staan.Nadat we het al een keer een poging hebben gedaan, maar de weersomstandigheden het niet toelieten (het waaide te hard en de tafelberg had zijn bekende tafelkleedje; een wolk niet die weg waait rond de berg) zijn we er op 10 februari helemaal klaar voor. Het weer is fantastisch er en is geen kleedje op de tafelberg te bekennen. Onder het motto "liften zijn voor kinderen en bejaarden" gaan we lopend de tafelberg op en dat hebben we geweten. Na een half uur klimmen krijgt Robert een dipje en na een uur kan Marjon echt geen moed meer opbrengen om verder te gaan. Het worden uiteindelijk 2,5 uur ploeteren tegen een enorme stijle wand omhoog...... maar als we eenmaal boven zijn, zijn we moe maar enorm voldaan. Wat een beklimming en wat een helden vinden we onszelf! Het uitzicht vanaf de top is geweldig. Aan de ene kant zien we de stad aan de baai liggen en aan de andere kant de uitgestrekte atlantische oceaan. Prachtig. We genieten van het uitzicht met onze welverdiende cola's en beginnen dan aan onze terugtocht. We moeten helaas dezelfde route terug nemen omdat de andere route inmiddels gesloten is, het is al laat, de zon zal over ongeveer een uur ondergaan en dan kunnen toeristen snel verdwalen, zegt de ober van het restaurant. Hmmm! Daar waar we op de heenweg 2 uur overdeden hebben we maar 1 uur voor voordat de zon ondergaat en wij in pikkedonker de weg moeten vinden. Met dat idee rennen we de weg naar beneden. Met overmoeide, trillende benen staan we 45 minuten later weer aan de voet van de berg. We hebben 2 dagen erna nog spierpijn van deze actie.

Land Rover

Ons oorspronkelijke plan was om vanuit Nairobi naar Kaapstad te rijden en daar proberen onze auto te verkopen. Hoe dichter we bij Kaapstad kwamen, hoe minder zin we hadden om onze auto te verkopen. We waren inmiddels volledig 'equipped' en kenden de auto van haver tot gort. Daarnaast hebben we noodgedwongen door ons krappe tijdschema een aantal landen moeten skippen, die we graag nog zouden bereizen met onze Land Rover. Van de andere kant trekt Azie ook enorm. We kijken al tijden uit naar India en Nepal. Een moeilijke keuze ... Eenmaal in Kaapstad aangekomen besluiten we toch te proberen de auto te verkopen. Nadat we een "FOR SALE" papiertje op onze auto hebben geplakt is het na 2 dagen al raak. Er zijn geinteresseerden!!!! Met pijn ons hart maken we een afspraak met hen om elkaar 's avonds te ontmoeten.

We spreken met elkaar af tot welke prijs we willen zakken en wachten verder de afspraak af. We zijn inmiddels al een beetje excited geworden. Als we het stel ontmoeten komen zij meteen met het verhaal dat zij onze auto niet legaal kunnen kopen. Het is in Zuid Afrika verboden om een in het buitenland geregistreerde auto te kopen. Er zijn een aantal uitzonderingen maar dan moet er nog eens 70% van de waarde van de auto als importtax worden betaald. Tja, zo wordt het allemaal wel een hele dure bedoeling. Het stel baalt als een stekker want had graag onze auto gekocht maar dat wordt op deze manier echt onmogelijk gemaakt. Wij balen ook, we hadden de hele dag lopen fantaseren over onze volgende stappen en nu blijkt dat we wel verplicht zijn om met de auto Zuid Afrika uit te rijden en hem ergens anders te verkopen. We denken lang na en besluiten ons oorspronkelijk ticket naar huis wel te gebruiken, de auto ondertussen in Kaapstad te stallen en terug te komen om onze reis hier verder af te maken. Op 12 februari vliegen we terug naar Nederland
.


Hosted by www.Geocities.ws

1