Robert en Jon op reis
Mozambique
deel 1
Kaart Mozambique
1
Kenia

Tanzania

Malawi

Zambia

Zimbabwe

Botswana

Namibie

Zuid Afrika

Mozambique

Foto's
Als we Mozambique in rijden is de sfeer meteen anders. Het is weer zoals we gewend zijn en weg met de luxe. Heerlijk weer de brakke wegen want dan worden we niet continue ingehaald door grote Zuid Afrikaanse auto's. Alhoewel je het onbeschofte deel van Zuid Afrika ook hier weer tegen komt.

De wegen vallen ons meer mee dan tegen. We lazen overal dat de infrastructuur zou zijn verwoest in de orkaan van een paar jaar geleden. Wel is het zo dat we veel verlaten gebouwen zien en dat het er allemaal armoedig uitziet. Het landschap is prachtig met overal palmbomen en we rijden weer door de dorpen i.p.v. er langs en de kinderen zwaaien weer als vanouds als ze ons zien.

Ondanks dat Zuid Afrika een mooi land is en wij zeer gecharmeerd zijn van Kaapstad en omgeving zijn we blij dat er weg zijn. Het is voor ons allemaal iets te georganiseerd en vergelijkbaar met Europa. Grote supermarkten, prima campings en perfecte wegen. Een prima land om later (met kids) te doen. Daarnaast is Zuid Afrka een aanslag op ons budget, daar accomodatie duurder is dan de andere landen en we er langer zijn dan gepland.

Maputo
Als we in Maputo, de hoofdstad aankomen blijkt de camping een soort bouwvallig woonwagenkamp te zijn geworden en de backpackers waar we naar toe wilden was vol. Na een tijdje zoeken toch iets gevonden wat volgens ons veel te duur is voor wat je er voor krijgt, maar dat is nou een maal Afrika.

We besluiten een Pizzaatje te gaan eten en informeren als altijd of het verstandig is over straat te lopen na zonsondergang. Volgens het personeel kan het prima als we maar niet te veel geld meenemen en een kopie van ons paspoort i.p.v. het origineel. Een dag ervoor was er nog iemand beroofd. De politie is nogal corrupt en je moet je kunnen identificeren. Als je dan beroofd wordt ben je in elk geval niet te veel geld kwijt en heb je je paspoort ook nog.
 
Wij besluiten dus maar een Pizza te bestellen die na 1,5 uur koud wordt bezorgd, net Amsterdam!! We komen met een Nederlander aan de praat en laat dat nou net de persoon zijn die die dag er voor was beroofd. Hij was in een groepje van 4 om 8 uur 's avonds tegen de grond gegooid en ze hadden geprobeerd hem alles afhandig te maken. Dit was ze gelukkig niet gelukt, maar toch.... Even later sluit er nog een Engelse jongen aan die vertelt dat een vriend van hem 's nachts terug naar huis van zijn schoenen was beroofd.

De volgende dag dus maar snel pinnen en door naar het strand.

Tofu Beach
Tofu Beach is bekend om de prachtige riffen waar je tot vervelens toe kunt duiken. Daar moeten wij dus heen!  Na onze aankomst gaan we meteen door naar de duikschool om ons te melden voor de vroege duik de volgende ochtend. We hebben pech, morgen wordt de boot gerepareerd en dus niet gedoken.

We besluiten die dag maar naar Inhambane te gaan. Een van de mooiere steden van Mozambique volgens de Lonely Planet. Inhambane blijkt een beetje vergane glorie. Door de cycloon zijn er veel huizen kapot, gaten in muren en daken en geen likje verf meer te bekennen. De wegen hebben ook goed te lijden gehad, potholes van een paar meter breed en enkele centimeters diep.
De markt van Inhambane is daarentegen enorm levendig. We laten de munten weer klinken en kopen 1kg garnalen voor op de bbq voor 5 piek en nog wat andere boodschappen. Heerlijk!

De volgende dag is het dan echt zo ver. Er kan gedoken worden. De ochtend duik blijkt een diepe duik te zijn van 30 meter. Op de vraag of we dat al wel eens gedaan hebben moet Marjon helaas nee antwoorden. Zij moet dus eerst haar diepduik certificaat halen. Dat is niet moeilijk en kan in 1 dag gehaald worden. Robert vindt dit heel reel, iemand die nog maar 10 duiken op zijn naam heeft staan kan dat nog niet aan. Robert daarentegen pocht dat hij zijn hand niet  omdraait voor 30 mtr diepte met zijn meer dan 50 duiken. De duikschool wil bewijzen.... tja, dat wordt lastig want die kan hij niet geven. Hij heeft namelijk geen logbook meer. Robert mag niet mee met de ochtend duik. Marjon gniffelt, nu moet Robert ook een certificaat gaan halen.

Braaf lezen we dus samen het boek en doen een theorie testje. Daarna mogen we het water in. We gaan naar Manta Reef. Niet verbazingwekkend gaan we op zoek naar Manta's. De tocht met de boot duurt zo'n dertig minuten maar na een kwartiertje zien we al walvishaaien en een stukje verder 3 dolfijnen. Robert duikt meteen het water in om met ze te snorkelen. Machtig mooi.
De duik is prachtig, we zien enorm veel vissen en de Manta's laten zich pas aan het einde zien. In totaal doen we ieder 3 duiken die alle even mooi zijn. De indische Oceaan is echt prachtig. Ook wat stroming en deining betreft, iedere duik hangt Marjon overboord. Zeeziekte is een raar verschijnsel.


Vilanculos
Van Tofu rijden we naar Vilanculos. Vilanculos is het havenplaatsje van waaruit je naar de Bazaruto eilanden gaat. Deze eilanden horen bij de paradijzen als Malediven, Mauritie etc. Het is inderdaad prachtig. Helaas alleen dat drie weken geleden er nog een orkaan was en meerdere meters van de kustlijn heeft weggeslagen en alles huizen hebben kapotte daken of liggen volledig plat.

De eilanden voor de kust zijn echter zo goed als onbewoond en prachtig. Eigenlijk zijn het meer zandbanken van hagelwit zand met een echt azuurblauwe zee, verder is er niets te doen. We duiken bij het two mile reef en hangen wat rond op het strand.

Als we na een paar dagen verder willen gaan heeft  Marjon de hele nacht buikkrampen en moet er regelmatig uit. We besluiten nog maar een dag te blijven om in elk geval in de buurt van de WC te zijn. Dit blijkt inderdaad geen overbodige luxe want er wordt menig sprintje getrokken die dag.

Vorige Pagina     Volgende Pagina    Reisverhalen Afrika
Hosted by www.Geocities.ws

1