Robert en Jon op reis
Malawi
deel 1
Kaart Malawi
1/2
Kenia

Tanzania

Malawi

Zambia

Zimbabwe

Botswana

Namibie

Zuid Afrika

Mozambique

Foto's

Onderweg
Karonga
Vanuit Mbeya gaan we de grens met Malawi over. De overgang gaat zonder moeilijkheden maar wel met enkele tientallen loketten in het proces waar bij elk loket enkele handtekeningen gezet moeten worden. Ook hier worden we weer van het kastje naar de muur gestuurd maar na anderhalf uur staan we in Malawi. Zodra we Malawi in rijden krijgt Rover weer kuren.... Wat nu weer?? We rijden naar de eerst volgende stad om alles weer na te laten kijken. Er blijkt een ring te lekken bij de versnellingsbak waardoor er nu te weinig olie inzit en de versnellingsbak extreem veel lawaai maakt als je bergaf rijdt en op de motor remt.  We verversen alles maar meteen en besluiten de nacht  in Karonga door te brengen. De Lonely Planet heeft lovende woorden over Mufwa Lakeside Centre ergens aan Lake Malawi en daar gaan we dus naar toe. Het wordt een grote teleurstelling. De kamers te duur, vies, een te kleine klamboe en geen water. Het restaurant heeft geen licht waardoor je in het pikkedonker zit te eten. De drank heeft een temperatuur van ongeveer 37 graden en het eten (you can choose what you like, we have only beef) aangebrand, koud en tot overmaat van ramp bestaat het ontbijt uit (dit keer wel warme) friet.

Karonga - Nhakata Bay
Robert is die nacht ongeveer lek gestoken in Karonga omdat hij tegen de klamboe aan lag. We worden wakker, tanken, laten de reserve band plakken (en worden daarbij enorm afgezet) en vertrekken op weg naar Livingstonia. Het moet een van de mooiste plaatsen van Malawi zijn, hoog in de bergen waarachter een prachtig plateau moet liggen. Het is alleen te bereiken met een 4WD omdat de weg nogal steil is. Als we eenmaal vertrokken zijn begint het enorm te regenen en de auto maakt nog steeds rare geluiden. Als we de afslag Livingstonia bereiken blijkt het beter deze weg niet  te nemen. We balen er enorm van want we hadden er enorm naar uitgekeken maar onder deze weersomstandigheden en met deze conditie van de wegen (niet verhard) is het niet te doen om naar boven te rijden. We besluiten door te rijden naar de plaats waar we kerst willen vieren, Nhakata Bay.

Het eerste gedeelte van de weg ziet er veel belovend uit maar na ongeveer 25 km houdt het asfalt op en moeten we verder op een zandweg die door de hoeveelheid regen veranderd is in een modderpoel. Binnen no time staan we stil. Niet omdat wij niet verder kunnen maar omdat een aantal vrachtwagens letterlijk vast zijn komen te staan in de modder. We bereiden ons dus maar voor op een lange wachttijd tot we een andere LandRover op de "parallelweg" zien rijden. LandRoverrijders zijn op de weg vrienden van elkaar, iedereen knikt of zwaait even als er een mede Landrover langs komt en dus ook  zij stoppen. Het blijken 3 Engelse jongens te zijn die van Cambridge naar Kaapstad reizen. De "parallelweg" is prima te berijden volgens hen en dus keren we onze auto en gaan een stuk terug de andere weg op. Alles verloopt prima tot we aan het gedeelte komen waar door de regen ongeveer een rivier in de weg is ontstaan. Ook hier staat een vrachtwagen stil. Na een tijdje wordt deze eruit getrokken door een graafmachine met rupsbanden. Als het onze beurt is zet Robert de auto in 4wd en rijdt  zonder problemen door de modderstroom de berg op.. Weer een nieuw avontuur waar Rover ons doorheen rijdt. Nu zijn we weer blij met de auto.

De weg naar Nhakata Bay gaat verder zonder problemen. De lodge Njaya die we uitgekozen hebben blijkt echt fantastisch. De huisjes te mooi en recht aan het strand (jammer dat het nog steeds regent) en het restaurant echt geweldig. Hier kunnen we het wel een aantal dagen volhouden. De 3 engelsen blijken hier ook te zijn gestrand en zij vormen goed gezelschap in de komende dagen. Volgens hen is er de eerste avond een enorm concert in town waar we echt heen moeten...... Het blijkt een kleine discopartij van de plaatselijke radiozender. Ondanks de tegenvallende omvang (we moeten ons dus met zijn 5-en vermaken) is het erg gezellig en worden we goed dronken (lang geleden). Robert wordt die avond winnaar van het spel "wie kan het langst met een bierflesje op zijn hoofd rond lopen/zitten". Een hele prestatie! De dagen in Njaya zijn enorm relaxed en vliegen om. We lopen er een beetje rond, lezen onze boeken uit, eten fantastisch en brengen veel uren in de hangmatten aan het strand door.

Kerst
Op kerstavond wordt er een enorme X-masparty georganiseerd door de lodge. Tijdens ons x-maseve diner schuiven de Duitsers (die van 16 USD) bij ons aan tafel. Ze kunnen over niet veel anders praten dan de planning van hun reis. We snellen ons dus maar snel naar de bar na het diner en komen in gesprek met twee Nederlanders die een oude BMW hebben gekocht in Zuidafrika en naar het Noorden reizen. Aangezien zij geen 4wd hebben durven ze niet verder. Het is gezellig en met hun nuttigen we de nodige biertjes. Om 12 uur wenst iedereen elkaar Merry Christmas en de drank vloeit weer rijkelijk. Een aparte gewaarwording maar wij doen gewoon mee. Toch gaan onze gedachten wel even naar het thuisfront. Soms mis je de vastgeroeste tradities....

Kerstdag regent het de hele dag. We lopen even naar het dorp en komen kletsnat terug. 's Avonds hebben we samen met wat andere Nederlanders een fantastisch kerstdiner. Na het eten besluiten we om de volgende dag toch te vertrekken. We zitten inmiddels al een aantal dagen hier, het regent veel en het wordt tijd voor verandering.
Lees verder
Vorige pagina
Home
Hosted by www.Geocities.ws

1