| Robert en Jon op reis | |||||||||||||||||
| Tanzania deel 4 |
|||||||||||||||||
| 1/2/3/4 | |||||||||||||||||
| Kenia Tanzania Malawi Zambia Zimbabwe Botswana Namibie Zuid Afrika Mozambique Foto's Onderweg |
|||||||||||||||||
| Zanzibar - Dar es Salaam De beloofde bus die ons van Nungwi naar Stonetown zou brengen komt 2 uur te laat zodat we op het nippertje de boot richting het vaste land halen. Dit keer doet de boot er maar anderhalf uur over en staan we om 14.00 uur in Dar aan wal. We nemen een taxi naar de YWCA (zusterorganisatie van YMCA) dit omdat Robert zo gecharmeerd is van het christelijke karakter! Het blijkt een goede keuze, de kamers zijn ruim en schoon en de matrassen zijn in tegenstelling tot YMCA enorm fluffy. Terwijl wij aan het genieten waren op Zanzibar hebben we onze auto bij een LandRover garage achtergelaten voor een check-up. Bij terugkomst verzekeren zij ons dat we een goede koop hebben gedaan en dat de auto in perfecte conditie is. Wij zijn blij! Iringa Vanuit Dar rijden we ongeveer 500km naar Iringa. Bij onze eerste stop merken we dat Rover niet echt stationair kan lopen en dat blijft zo tot aan Iringa. De route erheen is overigens prachtig. Afwisselend en alles wat je verwacht van een Afrikaans landschap. Vlaktes met acacia- en baobabbomen, berggebieden met bananen- en palmbomen, alles groen en veel dieren langs de weg. Halverwege rijden we door Mikumi National Park. Zebra's, wildebeesten etc. zo langs de weg. Omgeving is prachtig, de weg vreselijk. In Tanzania zijn ze namelijk dol op drempels. Niet een maar liefst om de 10 meter een! Onderweg zien we ons benzinepeil gestaag zakken. Onze jerrycans hebben we al gebruikt en we zien nergens een benzinestation. Na een paar kilometer zijn we toch wel erg gestresst en het ziet er niet naar uit dat we snel iets zullen vinden. Op het nippertje zien we een bord met "filling station". Zij hebben nog super, gelukkig maar! Het resterende gedeelte van onze route is een haarspeldweg naar boven. Door de hitte en de enorme zware vrachtwagens is er een spoorvorming van 10 cm verschil in de weg ontstaan. Onze LandRover heeft daar natuurlijk geen problemen mee. In Iringa is het beduidend koeler, heerlijk slaapweertje dus. Volgens de LP is Iringa een leuk dorp met een gezellige markt. Wij merken daar weinig van. We gaan de volgende dag wel even het dorp in om boodschappen te doen en een extra sleutel bij te laten maken wat al een beleving op zich is. Een echte vakman maakt uit een stukje ijzer handmatig een exacte kopie van onze sleutel, erg knap! Mbeya Vanuit Iringa rijden we naar Mbeya (ca. 350 km). De route is weer adembenemend. Ondanks dat we beiden niet zo van "toeren" en lang in de auto zitten houden, houden we dit lang vol. Ook tijdens deze route weer enome spoorvormingen. We vinden ons onderkomen bij een Zwitserse Missiepost. Enorme kamers met hemelbedden en warme douches. We koken die avond voor het eerst zelf omdat het restaurant (lees kantine) van de missie gesloten is. We kiezen voor knakworsten waar we ons al dagen op verheugd hadden die zo blijkt later echt te vies voor woorden zijn. Wat een teleurstelling! We blijven 2 dagen in Mbeya. We lopen een beetje rond, kunnen wonder boven wonder internetten en de auto naar een garage brengen. We vonden het leuk een ander Nederlands -setje- tegen de komen. Zij doen dezelfde route andersom. Leuke verhalen en handige tips. Ook ontmoeten we een duits stel die van 16 USD per dag leven. We vinden ze een beetje zielig. Ze skippen de mooiste dingen omdat ze een strak en krap budget hebben. Tja, zo kunnen wij ook wel 24 maanden op reis......... |
|||||||||||||||||
| Lees verder | |||||||||||||||||
| Vorige pagina | |||||||||||||||||
| Home | |||||||||||||||||