Robert en Jon op reis
Tanzania
deel 2
1/2/3/4
Kenia

Tanzania

Malawi

Zambia

Zimbabwe

Botswana

Namibie

Zuid Afrika

Mozambique

Foto's

Onderweg
Karatu- Same
Vanuit Karatu wordt Dar es Salaam onze volgende bestemming. Het is ongeveer 2 dagen rijden. De eerste dag is de route van Karatu via Arusha naar Moshi. Moshi ligt aan de voet van de Kilimanjaro. We hebben al besloten dat de Kili niet door ons zal worden bedwongen. Niet omdat het geen uitdaging is want dat is het zeker. Maar onze conditie en onze financien (750USD per persoon) staan het niet toe. In Moshi is echter geen donder te beleven en het is nog vroeg als we er aankomen. We besluiten om naar Same te rijden, dichter bij Dar, nog een volle tank over en nog een paar uur te gaan voordat de zon onder gaat is dat de beste oplossing. In Same slapen we in het Elephant Motel. Waarschijnlijk het meest luxe hotel van de hele stad.

Autopech
Vanaf Same is het nog ongeveer 5 uur rijden naar Dar. Als we een uurtje rijden stopt de auto er mee. Geen beweging meer in te krijgen. De motorkap gaat open maar er valt weinig te zien. Eerlijk gezegd kunnen ze op dit moment echt alles aan ons wijsmaken. Na een tijdje stopt er een auto en de stoere Portugees Orlando (die zo blijkt later jachtsafari's voor verwende mensen organiseert) biedt ons zijn hulp aan. Zijn hulpje duikt onder de motorkap en komt al snel tot de conclusie dat er iets mis is met de contactpuntjes (whatever that maybe). Hij kan de kwaal niet oplossen maar stelt voor ons naar het volgende dorp te slepen waar vast wel een monteur is (in Afrika weet iedereen iets van auto's af). We komen aan in het dorp en zodra we de motorkap openen scharen er zo'n tien afrikaantjes zich rond de auto. DE "monteur" van HET dorp wordt erbij gehaald en hij stelt voor naar het volgende dorp (15km verder)  te gaan, daar is namelijk een garage. Orlando sleept ons weer 15 km verder. Onze pas gekochte sleepkabel wordt aan de bumper gebonden en we vertrekken. Door al het horten en stoten breekt de bumper eraf. Ook dat nog.... We komen aan bij de garage  en daar kan het probleem wel worden opgelost. Hakuna Matata (no worries)!! Een uurtje wachten en inderdaad rover is weer aan de praat. Hij blijkt nu echter andere problemen te hebben zoals een knallende uitlaat en we kunnen niet harder dan 60km maar dat is volgens de "professionals" no problem!  We brengen de monteur weer thuis en worden meteen door de hele familie verwelkomt. We MOETEN naar binnen in het ouderlijk huis.........  Voor Afrikaanse begrippen is het een groot huis. We worden meteen begroet door de moeder des huizes. De inrichting is afschuwelijk (veel pluche) en om de boel gezellig te maken hebben ze hun stoelen en banken maar in de gang gezet. We liegen maar dat het echt een fantastisch huis is en dat we echt snel maar moeten gaan want we hebben nog een lange route te gaan......! Maar zo snel zijn we niet van ze af. We moeten ook nog even naar vader, die zijn winkel aan de overkant van de straat heeft. We schudden wat handen en knikken beleefd en gaan er dan zo snel mogelijk vandoor. Terwijl wij onze route voortzetten worden de knallen uit de uitlaat alleen maar erger en kost het de auto aardig wat moeite om een berg op te komen. De weg die leidt van Same naar Dar es Salaam is prachtig maar we kunnen er niet echt van genieten omdat we alleen maar bezig zijn met het feit of de auto het volhoudt. Als we eenmaal in Korogwe aankomen (nog zo'n 300 km verwijdert van Dar) houdt Rover er echt mee op. We zetten de auto langs de weg en zodra Robert de motorkap opent, duiken er binnen enkele seconden ongeveer 15 afrikanen ongevraagd onder de motorkap (waar komen ze allemaal vandaan?). Er wordt wat geknutseld en verbazingwekkend snel draait de auto weer, al is het nog niet zoals het was. Morgen willen zij hem wel verder maken, we twijfelen even en zeggen maar dat het goed is. Ondertussen heeft Marjon een hotel gezocht en uitgeput van alle auto ellende nemen we daar de luxste kamer die er te vinden is. Terwijl Marjon zich doucht wordt er op de deur geklopt. Twee afrikaanse mannen komen ons waarschuwen voor de monteurs die zojuist onze auto aan de praat hebben gekregen. Ze zouden teveel geld vragen omdat zij met zo velen zijn en ieder een aandeel in de winst wil krijgen. Daarom zullen ze andere dingen aan de auto ongevraagd gaan "repareren" om er vervolgens dan veel geld voor te vragen etc. Als tegenprestatie voor hun goede adviezen willen onze "goede adviseurs" ons adres etc. hebben. We krijgen er een beetje een naar gevoel bij. Waarom ons adres (we hebben een nepadres gegeven)? Waarom vallen zij hun (zojuist nog) vrienden af? en hoe komen we in godsnaam van al die mensen (die zich er allemaal mee bemoeien) af?
We besluiten de volgende ochtend vroeg op te staan en voor alle monteurs komen (zij weten blijkbaar waar we zitten) weg te zijn. Als we de volgende ochtend bepakt en bezakt er helemaal klaar voor zijn, start de auto niet en komen er rook wolken uit de motorkap. We zijn dus wel aangewezen op de 'streetmechanics'. Nadat zij 2 uur aan de auto klussen werkt hij weer perfect en...... ze vragen inderdaad veel meer geld dan afgesproken. We betalen maar om veel drama te voorkomen.... Geen prettige ervaring!
Lees verder
Vorige pagina
Home page
Hosted by www.Geocities.ws

1