Robert en Jon op reis
Zuid Afrika
deel 2
Kenia

Tanzania

Malawi

Zambia

Zimbabwe

Botswana

Namibie

Mozambique

Foto's
Kaart Zuid Afrika
1/2
Nederland
Bij thuiskomst hoort Marjon dat haar neef Hans is overleden, een enorme schok. Dit maakt de thuiskomst erg dubbel; de blijdschap van thuiskomen maar daarnaast natuurlijk ook veel verdriet.
In de twee weken thuis zien we veel vrienden en natuurlijk onze ouders. Het is heerlijk om even bij te kletsen, in een normaal bed te slapen, lekker nederlands te eten etc. Maar twee weken zijn kort en op 25 februari zijn onze spullen weer gepakt en gaan we terug naar Zuid Afrika.


Aankomst Zuid Afrika
Als we op het vliegveld van Kaapstad aankomen komt de warmte ons meteen weer tegemoet. We lopen richting douane om onze paspoorten te laten stempelen. Als we in de lange rij voor de douane staan te wachten wordt "Mr. Remkes" omgeroepen. We moeten ons bij de Britisch Airways Desk melden. Enigszins in paniek pakken we meteen onze telefoon. Geen sms, dus we gaan er vanuit dat er niet mis is met het thuisfront.

De douanebeamte vraagt om ons retourticket. "Dat hebben wij niet", zeggen wij. We hebben vanuit Amsterdam een enkele reis naar Kaapstad genomen omdat we met de auto naar Nairobi rijden en vervolgens vanuit Kenia naar Azie zullen vliegen. "Zonder bewijs dat u het land gaat verlaten, kan ik u helaas niet binnen laten", zegt de douanebeambte. Nu dat weer!!!!!!!

Ontdaan staan we even voor ons uit te staren tot Robert met de eigendomspapieren van de auto aankomt. Volgens de douanebeamte is ook dat geen bewijs dat we het land gaan verlaten en geeft ons dus geen stempel. Het enige wat erop zit, is maar weer wat arrogantie in het spel gooien. We willen dus de manager spreken. Een vrouw arriveert en verteld ons het zelfde verhaal. We kunnen kiezen of terugvliegen of 12.000 Rand betalen om binnen te komen. Zijn ze helemaal gek geworden!!!! Robert geeft aan dat we dat geld niet hebben en we kunnen ook niet terug. Dus dan maar weer de volgende manager erbij halen. Een beetje geirriteerd geeft zij aan dat Zij de manager is, dan maar jouw manager of de manager van die manager. Uiteindelijk gaat ze overstag en moeten we onze paspoorten bij haar achterlaten en ondertussen kunnen we onze bagage gaan halen.

We besluiten ons eerst maar eens te melden bij de BA-balie. Wat blijkt,..... Marjon haar tas is nog in Amsterdam. Deze zal met een KLM toestel worden meegenomen en afgeleverd worden bij onze lodge. Mooie boel is dat!  (Achteraf gaat dit allemaal erg snel en aan het einde van de dag zijn we weer in bezit van de tas.) Na alle bagage van de band te hebben gehaald, gaan we weer terug naar de douane. Het is geregeld. We hebben zonder problemen een stempel en sticker in onze paspoorten gekregen. Zo eindigt het toch allemaal nog goed.

Weer terug in Kaapstad!!
Bij de eerste aanblik van onze Land Rover smelten we weer. We moeten even duwen, de accu is blijkbaar leeg gelopen maar dan loop hij weer als een dolle. We rijden naar Ashanti Lodge en zetten onze tent weer op. We zijn er weer!!

We hebben nog veel op ons verlanglijstje staan van Kaapstad en gaan dan ook meteen de volgende dag naar Robbeneiland.

Robbeneiland
Met een boot gaan we naar Robbeneiland, voornamelijk bekend omdat Nelson Mandela er 18 jaar gevangen heeft gezeten. Bij aankomst worden we meteen met 40 andere toeristen in een touringcar gepropt en maken we een rondje over het eiland. Robbeneiland is meer dan alleen een gevangenis voor politieke gevangenen. In de bus krijgen we uitleg over de alle bestemmingen die het eiland gehad heeft. Het is voornamelijk gebruikt om verstotenen van het vaste land te krijgen. "Niet alleen gevangenen dus maar ook zieken en gekken", zoals onze gids ons uitlegt.

Als we bij de gevangenis aankomen voor politieke gevangenen wordt onze gids afgewisseld door Patrick. Patrick heeft zelf 20 jaar gevangen gezeten op Robbeneiland vier cellen naast Nelson Mandela. Hij vertelt zijn verhaal met  zo veel bezieling dat je er rillingen van krijgt. 20 jaar lang in een cel waarvan de meerderheid van de tijd zonder bed. 's Ochtends werken, 's middags tijdens de lunch studeren en vanaf half 3 tot de volgende morgen half 7 constant alleen in je cel. Patrick spreekt met verbittering over de bewakers. De verhalen over hen zijn schandalig. In het kort komt het er op neer dat als een bewaker een goede dag had, hij OK was maar bij een slechte dag moesten de gevangen het ontgelden. Patrick verteld ons anderhalf uur over zijn tijd op Robbeneiland en we zijn iedere minuut geboeid.

Townshiptour- District Six
District Six is een wijk binnen Kaapstad waar in het begin van deze eeuw zwarten, gekleurden en blanken in volledige harmonie met elkaar leefden. Vanaf 1920 is de Zuidafrikaanse overheid deze wijk, die midden in de stad ligt, gaan ontruimen vanwege de Apartheid. Het gevolg dat alle zwarte en gekleurde mensen deze wijk moesten verlaten en moesten verhuizen naar door de overheid gemaakte "townships" buiten de stad. Het verhaal heeft enorme indruk op ons gemaakt. Hun huizen werden verwoest en van de ene op de andere dag waren ze alles kwijt. Na 1994 probeert de overheid deze praktijken te "herstellen". Als mensen aan kunnen geven dat een stuk grond binnen District Six van hun familie is, krijgen zij dit terug. Veel mensen echter willen niet terug, het verleden is te pijnlijk. Zelfs voor de tweede generatie.

Er is nu binnen het District Six een prachtig museum ingericht met alle verhalen van mensen die er gewoond hebben. Het is bijzonder indrukwekkend om er door heen te lopen. De tijd voor ons was bijzonder kort. Wij werden er ontvangen door een gids die ons daarna door de townships van Kaapstad leidde.

We bezoeken in totaal 2 townships.
Hosted by www.Geocities.ws

1