Robert en Jon op reis
Zimbabwe
deel 2
1/2/3
Kenia

Tanzania

Malawi

Zambia

Zimbabwe

Botswana

Namibie

Zuid Afrika

Mozambique

Foto's

Onderweg
Toen we bij het Rafing buro aankwamen lazen we de definitie van The British Canoe Union: "the Zambezi is "Extremely difficult, long and violent rapids, steep gradients, big drops, pressure area's". Dat belooft dus wat. er zaten echter ook drie meisje van het type "Barbie" dus als die het aandurfden moest het voor Jon ook geen probleem zijn.

De instructuur infomeerde ons dat het raften uit drie mogelijkheden betstaat. Ten eerste een boot waarbij iedereen peddelt, hard moet werken en wordt aangestuurd door een gids, de kamikaze boot. Deze boot is het meest flexibel en slaat het snelste om. Vervolgens een boot met een houten frame achterin waarop een stuurman zit en twee leden van de organistie voor in de boot die tevens peddelen. De andere rafters peddelen ook, maar niet als er een rapid (stroomvernelling in wordt gegaan). Deze boot heeft weinig kans om te slaan, maar het is niet uitgesloten. Als derde is er de mogelijkheid om het framewerk in het midden te hebben en deze boot slaat niet om en is meer voor 50 plussers of de mindere helden.

Robert besluit voor de kamikaze boot te gaan (samen met de Nieuw Zeelander) en Jon voor die met het framewerk in het midden. Als we aankomen en de zwemvesten en de helmen zijn uitgedeeld begint de training. We leren de commando's links/rechts vooruit/achteruit peddelen, duiken, uit de boot springen en wat te doen als de raft omslaat. Dat laatse komt zeker van pas.  Daarnaast zijn er meerdere safetyguards die in kano's mee gaan en aan het einde van de rapid wachten en iedereen die uit de boot wordt gelsingerd weer veilig terug bregen.

We beginnen bij Rapid 5 die de naam "Morning Glory" heeft. Het is echt geweldig en komen er met beide boten zonder kleerscheuren vanaf. Achter ons blijken er toch enkele rafts om te zijn gegaan dus ons staat ook zeker nog e.e.a. te wachten. Na nog enkele rapids met namen als "Devils Bowl, Stairway to Heaven, Midnight Diner" worden we voorbereid op rapid 8. Hier blijkt 95% van de rafts om te gaan en dus die van Robert ook. Het was vrij heftig om te zien en te ervaren dat een boot met 8 personen als een luciferstokje in de stroomversnelling om gaat en dat iedereen onder gaat en er na een halve minuut weer wordt uitgeworpen in het rustige deel.

Rapid 9 heeft de naam "Commercial Suicide" en mag niet commercieel worden gedaan omdat deze te zwaar is. Als we daar aankomen en er omheen lopen begrijpen we ook meteen waarom. Behalve de stuurman van de boot van Robert is er geen enkele stuurman/instructeur die er zelf doorheen gaat. Wat een woesternij, niet te geloven!!

Halverwege de dag lunchen we aan de kant. Na een beetje een teleurstellende ochtend wil Jon ook graag een kamikazevrouw worden in de boot van Robert. De "Barbies" zijn te bang waardoor er weinig spannends wordt gedaan. Daarnaast heeft ze gezien dat het helemaal niet zo eng is, maar je alleen niet al te bang voor water moet zijn. 

Het avontuur wordt dus gezamenlijk in de kamikaze boot voortgezet en jawel bij de  eerste rapid is het raak  we gaan om en worden door de lucht geslingerd en komen in het water en de stroomversnelling terecht.

Lees verder

Vorige pagina

Home
Hosted by www.Geocities.ws

1