Vakantie
HOME
1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11
Vervolg maandag 15 augustus

Na deze stop zijn we doorgereden door het park Etosha en gestopt bij onze laatste overnachting's plaats in Etosha, namelijk Okaukeujo. Bij deze overnachting's plaats hadden ze aan de zijkant ook een mooie waterplaats aangelegd. Vanaf de camping kon je dus zo de dieren zien die daar kwamen drinken. Het was namelijk de enige waterplaats in de omtrek van 30 kilometer. En waren daar de hele dag door wel dieren te zien. Na het eten hebben we van 20.00 tot 22.00 uur daar gezeten. 's avonds komen daar natuurlijk ook heel veel dieren drinken. We hebben daar gezien giraffen, 3 neushoorns, leeuwen en grote groepen olifanten. Als de ene groep olifanten weg was kwam de volgende groep alweer aan. Je kon ook goed zien dat de giraffen op een afstand wachten totdat de olifanten klaar waren met drinken. Ook zagen we goed hoe de olifanten op de groep leeuwen afliep om hun kleintjes te beschermen.

Dinsdag 16 augustus

Vanochtend moesten me om 6:00 op. Ook dit keer moesten we onze spullen inpakken en onze tenten opruimen. Om 6:30 vertrokken we naar Waterberg. In de bus hebben we toen ontbeten. Vandaag reden we uit het Etosha Nationaal park. Om 13.00 zijn we gestopt en het plaatsje Outje, waar we lekker koffie hebben gedronken en gebak hebben gegeten. Dat was bij een Duitse banketbakkerij waar Kassie wel vaker kwam. Na de koffie konden we nog even de winkeltjes in de buurt bekijken en wat inkopen doen. Na een uurtje ongeveer zijn we verdergaan rijden. We zijn toen gestopt bij een school. Vandaag was de laatste dag voor een vakantie van twee weken. We hebben een lokaaltje bekeken, een plaatselijke taalles gevolgd (van de taal Kwe-Kwe-Koba, en dat betekent weer mens-mens-taal) en we kregen van de oudere kinderen wat liedjes te horen en een dans te zien. Op deze school zaten meer dan 900 leerlingen van 6 tot 16 jaar. Voor die 900 leerlingen waren 26 leraren. Dat waren dus ongeveer 40 tot 50 leerlingen per klas. Een schooldag duurde daar van 7:00 tot 13.00. Eerst kregen de leerlingen op school en keer per dag eten. Dat is nu afgelopen omdat de regering de subsidie daarvoor heeft stopgezet. Omdat het voor deze kinderen de laatste dag voor de vakantie was hebben wij de overgebleven schriften en pennen aan de schoolhoofd gegeven. Nadat we waren uitgezwaaid door alle leerlingen, zijn we doorgereden naar een plaats genaamd Okakarano. Daar hebben we een Hero-stam bezocht. De vrouwen daar dragen lange jurken en een hoed in de vorm van horens van een stier. Als eerste konden de vrouwen uit onze groep zich verkleden als iemand uit de Hero-Stam. Je kreeg dan een jurk aan en een hoed op. Ik kreeg ook zo'n hoed op mijn hoofd en omdat ik in mijn rolstoel zat kreeg ik ook een jurk voor gehangen. Ik werd gelijk door iedereen op de foto genomen. Nadat de vrouwen die wilde zich hadden verkleed en op de foto waren geweest, reden we verder naar het huis van een vrouw van de Hero-Stam. Daar stonden nog meer vrouwen ons op te wachten van de Hero-Stam om voor ons te dansen en te zingen. Ook hier werden weer veel foto's genomen. Er liepen hier ook veel kleine kinderen rond en ik ben op de foto geweest met een meisje van ongeveer twee jaar en een klein babytje. Hero-Stam betekent: hij die wegloopt van de Ovahimba. Nadat we afscheid hadden genomen van de Hero-stam reden we door naar onze camping in Waterberg. De groep ging nu een wandeling maken in de bergen, maar dat lukte maar natuurlijk niet in rolstoel. Ik bleef daarom gezellig op de camping met de crew, Patience en nog een paar mensen die niet mee wilde wandelen. Aan het einde van de middag bij een lekker in bad geweest. Het toilet gebouw had namelijk maar een douche en drie baden. Na het eten kregen we van Kassie een gedicht horen, zoals elke avond. Ook dit keer ging hij weer over de liefde. Na het gedicht ben ik naar mijn bed gegaan. Het was vandaag een lange maar vermoeide dag.
Hosted by www.Geocities.ws

1