Bij onze vereniging ligt de nadruk en het accent op de jaarlijkse wedstrijd die wij organiseren. Dit jaar wordt deze gehouden op zaterdag 9 mei 2009 aanvang 11.00 uur. Op deze dag zal er door onze vereniging wederom een drietal toernooien worden georganiseerd:
1. Open Nationaal Afdelingskampioenschap voor buitenafdelingen
2. Heren van 50 jaar en ouder.
Dit is de enigste offiele KNKB wedstrijd buiten Friesland en wij zijn er erg trots op dat we wederom deze wedstrijd toegewezen hebben gekregen. Wij beschouwen dat als een grote eer).
Het geheel op zaterdag 9 mei 2009 wordt gehouden aan de beresteinseweg bij de korfbalvereniging de Corvers in de Corverskuil. U bent hier als deelnemer of als toeschouwer van harte welkom.
Als u de foto's wilt bekijken van het vorige kampioenschappen, klik dan naar de volgende site: knkb 50+
Hieronder ziet u de prijzen uitgestald en de kransen die in de afgelopen jaren iedere keer beschikbaar werden gesteld. Verder waren er toen eretekens voor de 1e prijswinnaars. Voor het jaar 2004 kozen wij voor zilveren sieraden en kransen voor de 1e, zilveren sieraden voor de 2e en 3e prijswinnaars en levensmiddelenpakketten voor de 1e en 2e prijswinnaars in de verliezersronde. U had toen dus altijd twee keer kunnen kaatsen en dat geldt ook weer voor dit jaar op 9 mei 2009.
Ook dit jaar doet onze vereniging weer mee aan het open nationale afdelingskampioenschap. Dit keer weer in Hilversum, Alkmaar en Wageningen. Net zoals vorig jaren is het geen eendagswedstrijd maar wordt er in een cyclus van 3 wedstrijddagen gespeeld en wel op:
Wij zullen ook dit jaar hopenlijk weer met een of meerdere parturen hieraan mee doen. We kunnen nog spelers gebruiken. Dus als u de kleuren van onze vereniging wilt verdedigen en dus eigenlijk voor Hilversum de prijzen wilt binnenhalen, bent u van harte welkom. Ook oud- friese kaatsers/sters roepen wij hierbij op. Hebt u vroeger in Friesland in uw jeugd gekaatst en wilt u weer sporten, denk dan aan ons. U kunt uw steentje bijdragen, wij begeleiden u wel naar een hoog niveau
Hieronder ziet u nog even de prijswinnaars van het kampioenschap in 2002. Wat waren wij toen trots. In 2003 werden Cees Punter, Elly Stienstra en Johannes Herder 2e in de cyclus van drie wedstrijden. In 2004 werden we wederom het Open Nationale Kampioenschap en In 2005 werden we wederom 2e. In 2006 deden wij in verband met enkele blessures onder de kaatsers maar aan 1 wedstrijd van de cyclus mee en vielen wij buiten de prijzen, voor het eerst sinds jaren. In 2007 werden we weer verdienstelijk 2e. Wij zijn benieuwd hoe hoog ons drietal dit jaar in 2008 zal eindigen. Wilt u ook meekaatsen en onze hilversumse eer verdedigen geeft u dan snel op.

Hilversum 1 kampioen 2002 vlnr Cees Punter, Tommie Ringia en Anneke Wijnalda

Dronten wordt tweede na het kampioenschap in 2000 en 2001 te hebben gewonnen

Den Haag wordt goede derde.

Het gaat uiteindelijk om deze wisseltrofee.
Competitiekaatsen
Van april tot en met halverwege september wordt er competitie gekaatst in Hilversum. De leden weten dat er altijd gekaatst wordt, ook al zijn er maar 2 of 3 leden aanwezig. Dus teleurstelling, dat het kaatsen niet doorgaat en men voor niets heeft gereisd, is er dus niet of nauwelijks.
Er zijn twee grote wisselbekers te winnen voor de toppers in de ene-klasse danwel de dames in de andere-klasse. Overigens speelt iedereen tegen iedereen. Onderscheid in sterkte wordt pas gemaakt bij voldoende deelname. De kracht van de gezelligheid zit in het tegen en met iedereen kunnen spelen. De strijd om de wisselbekers is ieder jaar bijzonder spannend omdat iedereen natuurlijk graag met zo'n grote beker thuis wil komen.
Anneke Wijnalda en Albert de Boer waren de trotse winnaars van de competitie in 2002. Zij stonden voor de taak om deze bekers in 2003 te gaan verdedigen. Maar dat is niet gelukt. Elly Stienstra (winnaar B-klasse) en Hendrik Visbeek (winnaar A- klasse) namen de beker op de petanqueavond in april 2004 dankbaar in ontvangst van de voorzitter. In 2004 wist alleen Hendrik na een zeer spannende strijd zijn wisselprijs te behouden en Elly raakte de beker kwijt aan Henk Bles die als een komeet omhoog geschoten is. In 2005 trok Cees Punter in de A- klasse weer eens aan het langste eind en in de B- klasse kwam Mark Franken als nieuwkomer in het bezit van de beker. In 2006 wonnen Albert de Boer in de A- klasse en Anneke wijnalda in de B- klasse wederom de wisselbeker. De voorzitter keek tijdens de prijsuitreiking nog even terug naar het jaar 2002 waarin beiden ook de trotse bezitters waren van de wisselprijzen. In 2007 wonnen Albert de Boer in de A-klasse en Hendrik Visbeek in de B-klasse. De strijd werd pas beslist tijdens de laatste competitieavond in september. Er waren toen nog 4 kanshebbers op de bekers. In 2008 wonnen albert en hendrik opnieuw. Voor 2009 ligt de strijd weer volkomen open. U kunt ook meedoen. Klik dan even op competitiekaatsen hiernaast. Dus ik daag u uit......
Ledenwedstrijden
Wij organiseren ieder jaar twee ledenwedstrijden. Hieraan mogen ook leden van andere verenigingen of friezen die op vakantie of doorreis zijn en zich in de buurt van Hilversum bevinden aan meedoen. Het komt regelmatig voor dat er spelers op familiebezoek deze avond of zaterdag meedoen. Ook hier staat gezelligheid en ontspanning weer voorop. In het veld wordt echter sportief maar wel fanatiek gekaatst.
De eerste wedstrijd is op dinsdagavond 9 juni aanvang 18.30 uur.
de tweede wedstrijd is op dinsdagavond 25 augustus aanvang 18.30 uur.
De ledenwedstrijden worden gehouden op de sportvelden gelegen in het korversbos. Deze ledenwedstrijd zijn opengesteld voor een ieder. Dus bent u op doorreis of op vakantie of bij familie in Hilversum en omstreken, kom dan even langs. U hoeft u niet vantevoren op te geven. Als u zich meldt op het veld kunt u zo meedoen. Wij kaatsen op de velden in het korverderbos. (dus niet bij de korvers !!) U kunt deze velden bereiken door met uw auto de schuttersweg op te rijden totdat u nabij het roland holscollege bent aanbeland. Daar ziet u een tunneltje onder de Geert van Mesdagweg (deze weg loopt evenwijdig aan de schuttersweg) doorlopen. U kunt uw auto op de schuttersweg parkeren. Als u dan door het tunneltje doorloopt ziet u aan uw rechterhand een sportveld liggen. Daar zult u ons zien kaatsen. Als toeschouwer of journalist of fotograaf bent u ook van harte welkom.

Cees Punter en Elly Stienstra wonnen in 2002 de eerste ledenwedstrijd

Elly Stienstra, Hendrik Visbeek en Hiemstra wonnen de tweede ledenwedstrijd in 2002
Zaalkaatsen
Ook in het winterhalfjaar 2009/20010 zullen wederom een aantal FBA - zaalkaatswedstrijden worden georganiseerd door de zaalcommissie van de FBA. Zodra de data bekend zijn zult u ze hier op deze pagina vinden.
Kaatsen in KNKB verband
Onze leden hebben vele aansprekende successen behaald tijdens de officiele knkb wedstrijden in Friesland. Dit kunt u nog eens nalezen bij de ere galerij. Met name tijdens de Nederlandse kampioenschappen in Friesland behaalde de afvaardiging van onze kaatsvereniging Melle Veenstra meermalen een prijs. Het is een prestatie op zich dat een buitenafdeling in een tijdsspanne van 7 jaar vier keer in de prijzen zou geraken. Waaronder een 2e,3e,4e en 10e plaats. Deze erelijst zouden vele verenigingen in Friesland maar wat graag willen hebben. Als er een afvaardiging van Melle Veenstra naar Friesland vertrok, werd er met respect over onze prestaties gesproken. De laatste jaren zijn wij helaas niet meer in staat om een degelijk afdelingspartuur naar Friesland af te vaardigen. Met genoegen zien wij dat onze rol is overgenomen door kaatsverenigingen uit Amsterdam en Dronten en misschien wel het komende jaar door Wageningen en Den Haag. Als er nog kaatsers in de nabije omgeving van Hilversum wonen en die willen graag afgevaardigd worden naar de Nederlandse kampioenschappen dan zullen wij dat graag stimuleren en professioneel begeleiden.
Verder hebben wij nog een grote wens als bestuur om een keertje op het Nederlandse kampioenschap voor Dameskaatsen een damespartuur af te vaardigen. We hebben nu drie kaatsende dames Anneke Wijnalda, Renny Tigchelaar en Froukje Wielenga. Het zou mooi zijn als zij dit een keertje aandurven en elkaar zouden kunnen stimuleren om onze vereniging te vertegenwoordigen. Aan ons als bestuur zullen we dit graag stimuleren en promoten.
Kortom er wordt rekening met onze en de andere verenigingen in FBA verband gehouden en dat komt de kaatssport in de breedte ten goede.
Dit partuur (drietal) vlnr. Rommert Politiek, Cees Punter, Gauke Eringa en coach Sipke Hiemstra won de 3e prijs op het nederlands kampioenschap in 1989. In 1990 wonnen Rommert en Cees met Sipke Hiemstra de 10e prijs. In 1992 plaatsten Rommert, Cees en Tommie Ringia zich voor de finale. (Dit was toen nog nimmer vertoond door een vereniging buiten Friesland)
In Franeker is een echt monument neergezet ten behoeve van het kaatsen. zie naar de foto hieronder.