|
2009 : HET OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP VOOR BUITEN AFDELINGEN IN HILVERSUM MET FANTASTISCHE PRIJZEN IVM 90 JARIGE JUBILEUM
DIT JAAR ORGANISEERDEN WIJ ALS VERENIGING HET OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP VOOR BUITENAFDELINGEN. DIT JAAR STAAT IN HET TEKEN VAN ONS 90 JARIGE JUBILEUM EN WE MOGEN ONS DAN OOK GELUKKIG PRIJZEN MET EEN TWEETAL GROTE SPONSORS EN DE GEMEENTE HILVERSUM DIE ONZE WEDSTRIJD WILDEN SPONSOREN CQ SUBSIDIEGEVEN. WE HEBBEN DIT JAAR VOOR ONZE WEDSTRIJDEN DAN OOK VOOR EEN 1000 EURO AAN ZILVEREN SIERADEN AFKOMSTIG VAN JUWELIER KRAMER TE FRANEKER.

VERSLAG VAN HET OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP 2009
In Hilversum werd afgelopen zaterdag de eerste wedstrijd in de cyclus voor het Open Nationale afdelingskampioenschap voor Buitenafdelingen gehouden. Het was een mooie zonnige dag en de sterkste kaatsers van de buitenafdelingen waren vandaag aanwezig. De opening van de wedstrijd werd verricht door de wethouder van sport Jan Rensen van de gemeente Hilversum. Hij sloeg de eerste kaatsbal richting het perk onder applaus van de deelnemers. Daarnaast wenste hij de kv "Melle Veenstra" die 90 jarig bestond, wat gevierd werd met gratis koffie en fries gebak, toe dat ze door mochten gaan tot hun 100 jarige jubileum. Er werd de hele dag spannend en sportief gekaatst.
Er waren 6 parturen aanwezig die eerst streden in twee poules alvorens een finale en halve finale werden gespeeld. Het torenhoge favouriete partuur van Hank Dussen (de kampioen van 2008) werd in de finale verrassend uitgeschakeld door Flevoland die met bekeken spel en weinig fouten hen wist te bestrijden. Daarvoor had Flevoland in de poule in een spannende strijd afgerekend met Hilversum die uiteindelijk de 4e prijs won achter Den Haag.
De 1e prijs was voor Flevoland
Jacob de Jong
Sybren Feenstra
Ludy Limburg
De 2e prijs was voor Hank Dussen
Ido de Haan
Wieb Bergsma
Frans de Jong
De 3e prijs was voor Den Haag
Wybe Symen van Ommen
Peter Veltman
Simon van der Gaast
De 4e prijs was voor Hilversum
Rommert Politiek
Cees Punter
Albert de Boer
Tijdens deze wedstrijden zijn ook foto's gemaakt. Zowel van alle prijswinnaars alsmede overzichtsfoto's en foto's van de prijzen. Wilt u deze zien klik dan even op de volgende link:
melleveenstra.mijnalbums.nl Laat even weten wat u van de foto's vond.....
De tussenstand in het Open Nationale Afdelingskampioenschap 2009
1e plaats: Flevoland met 3 punten(1-0-0)
2e plaats: Hank Dussen met 2 punten (0-1-0)
3e plaats: Den Haag met 1 punt (0-0-1)
4e plaats: Hilversum met 1 punt (0-0-1)
Wedstrijdverslagen van de in 2009 gehouden FBA D.E.L.
In Hilversum werd afgelopen zaterdag de door elkaar loten voor alle categorieen georganiseerd. Het was een mooie zonnige dag. De opening van de wedstrijd werd verricht door de wethouder van sport van de gemeente Hilversum. Hij sloeg de eerste kaatsbal richting het perk onder applaus van de deelnemers. Daarnaast wenste hij de kv "Melle Veenstra" die 90 jarig bestond, wat gevierd werd met gratis koffie en fries gebak, toe dat ze door mochten gaan tot hun 100 jarige jubileum. Er werd de hele dag spannend en sportief gekaatst.
De aanwezige kaatsers waren volgens het zaalkaatsregelement ingedeeld en kaatsten dus regelmatig tegen elkaar. Toen de rookwolken waren opgetrokken bleek Maurice Noorman met 3 overwinningen de grote winnaar en toog met de krans huiswaarts. Voor de kaatsvereniging Melle Veenstra was het leuk dat alle drie de prijswinnaars lid zijn van onze vereniging.
1e prijs was voor Maurice Noorman uit Krommenie
2e prijs was voor Minze Tolsma uit Utrecht
3e prijs was voor Anneke Wijnalad uit Vleuten
Hieronder het logo van onze sponsor juwelier kramer te Franeker

DE PRIJZEN WAREN IN 2009 NOG MOOIER DAN IN 2004 TOEN WE ONS 85 JARIG JUBILEUM VIERDEN.
DE EERSTE DRIE PRIJSWINNAARS WONNEN DE ZILVEREN STANDAARDEN MET EEN KAATSKLAUW EN KAATSBAL ERIN EN VOOR DE VERLIEZERSRONDE HADDEN WE ZILVEREN KETTINKJES MET KAATSHANDSCHOEN EN KAATSBALLETJE ERIN. WAAR EEN KLEINE VERENIGING GROOT IN KAN ZIJN. ER ZIJN DAN OOK 4 PRIJZEN BESCHIKBAAR (3X EERSTE, 3X TWEEDE, 3X DERDE, 3X VIERDE. DUS VAN ALLE 18 DEELNEMERS GINGEN ER ZOWIESO 12 MET EEN PRIJS HUISWAARTS.
IN DE CATEGORIE DOOR ELKAAR LOTEN WAREN 5 DEELNEMERS AANWEZIG EN HIERVAN GINGEN ER 3 MET EEN ZILVEREN KETTINKJE MET EEN KAATSHANDSCHOEN MET KAATSBALLETJE ERIN HUISWAARTS.
OOK WAREN ER VOOR DE DEELNEMERS DIE VAKER MEE HADDEN GEDAAN JUBILEUMBOEKEN VOOR DE SOMMA VAN 10 EURO BESCHIKBAAR WAARIN ALS U EEN PRIJS HEBT GEWONNEN IN DE AFGELOPEN JAREN U UW NAAM IN ZULT TERUGVINDEN. EEN ECHTE MUST VOOR DE KAATSLIEFHEBBER. HEBT U IN DE KAATSDRUKTE HET KOPEN VAN DIT BOEK GEMIST DAN KUNT U HET OOK NOG PER E-MAIL BESTELLEN. MAIL DAN NAAR [email protected] . VOLGEND JAAR HEBBEN WE WEER ONZE TRADITIONELE LEVENSMIDDELENPAKKETTEN.
WEDSTRIJDAGENDA 2009 VAN DE FBA
2 MEI 2009 WEDSTRIJD BIJ DHW DOOR ELKAAR LOTEN
9 MEI 2009 OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP TE HILVERSUM (DE DOOR ELKAAR LOTERS WORDEN IN TEAMS GEZET ALS FBA PARTUUR)
19 MEI 2009 WEDSTRIJD TE DRONTEN DOOR ELKAAR LOTEN
6 JUNI 2009 WEDSTRIJD TE AMSTERDAM DOOR ELKAAR LOTEN
13 JUNI 2009 2E WEDSTRIJD IN CYCLUS AFDELING TE ALKMAAR
29 AUGUSTUS 2009 3E WEDSTRIJD IN CYCLUS AFDELING TE WAGENINGEN
5 SEPTEMBER 2009 WEDSTRIJD TE DEN HAAG DOOR ELKAAR LOTEN
12 SEPTEMBER 2009 WEDSTRIJD TE HANK DUSSEN DOOR ELKAAR LOTEN
25 SEPTEMBER 2009 SNERTPARTIJ TE BEVERWIJK - AFSLUITING SEIZOEN
WEDSTRIJDAGENDA 2008 VAN DE FBA
1. ZATERDAG 3 MEI 2008 IN DHW - 1E WEDSTRIJD IN KADER VAN OPEN NATIONAAL KAMPIOENSCHAP AFDELINGEN EN ALLE CATEGORIEEN DOOR ELKAAR LOTEN
2. ZATERDAG 17 MEI 2008 IN HILVERSUM - ALLE CATEGORIEEN DOOR ELKAAR LOTENWEDSTRIJD EN OFFICIELE KNKB 50+ WEDSTRIJD
3. ZATERDAG 31 MEI 2008 IN DRONTEN - ALLE CATEGORIEEN DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD
4. ZATERDAG 7 JUNI 2008 IN AMSTERDAM - 2E WEDSTRIJD IN KADER VAN AFDELINGSCOMPETITIE NATIONAAL KAMPIOENSCHAP EN ALLE CATEGORIEEN DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD
5. ZATERDAG 14 JUNI 2008 IN ALKMAAR - ALLE CATEGORIEEN DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD
6. ZATERDAG 23 AUGUSTUS 2008 IN WAGENINGEN - ALLE CATEGORIEEN DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD
7. ZATERDAG 30 AUGUSTUS 2008 IN DEN HAAG - 3E WEDSTRIJD IN KADER VAN AFDELINGSCOMPETITIE NATIONAAL KAMPIOENSCHAP EN ALLE CATEGORIEEN DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD
8. ZATERDAG 13 SEPTEMBER 2008 IN HANK/DUSSEN - ALLE CATEGORIEEN DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD
9. ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2008 IN BEVERWIJK - SNERTPARTIJ - DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD - DEELNAME VOOR EEN IEDER DIE VAN KAATSEN HOUDT. EN JAWEL ER WORDT TIJDENS WEDSTRIJD GESTOPT OM MET ELKAAR ERWTENSOEP TE ETEN.

Wedstrijdverslagen van de in 2008 gehouden FBA wedstrijden
Hieronder zult u de wedstrijdverslagen en uitslagen van onze leden aantreffen. We hopen op een mooi succesrijk kaatsseizoen 2008
Onze FBA del loten wedstrijd was een taaie voor de kaatsers want ze moesten maar liefst 4 keer spelen en dat was in de regen niet zo eenvoudig. Ik voorspel dat een aantal kaatsers morgen stijf en stram zullen zijn. Maar het plezier spoot ervanaf en daar gaat het met het kaatsen altijd toch om. Van onze club deden er vier kaatsers mee. Uiteindelijk wonnen henk en minze geen prijs maar ze hebben zeer goed gekaatst en wonnen Anneke en Maurice die bijelkaar speelden tezamen de 2e prijs. Voorwaar een mooie prestatie omdat ze pas in de laatste wedstrijd met 5-5 afrekenden van de 3e prijswinnaars. De onbetwistte winnaar was dit keer een tweetal die alle vier de wedstrijden wonnen.
De uitslagen zijn als volgt:
1e prijswinnaars waren:
Simon vd Gaast uit Den Haag en Jan vd Meulen uit Franeker
2e prijswinnaars waren:
Maurice Noorman uit Hilversum, Lolke Bierma uit Heemskerk en Anneke Wijnalda uit Vleuten
3e prijswinnaars waren:
Jentje Deelstra uit Den Haag, Frans de Jong uit Tilburg en Elizabeth de Groot uit Midlum

Tijdens deze wedstrijden zijn ook foto's gemaakt. Zowel van alle prijswinnaars alsmede overzichtsfoto's en foto's van de prijzen. Wilt u deze zien klik dan even op de volgende link:
melleveenstra.mijnalbums.nl Laat even weten wat u van de foto's vond.....


De FBA wedstrijd in Amsterdam was de 2e in de reeks voor het open nationaal afdelingskampioenschap.

Bij de senioren afdelingen stonden er 7 paruren op de lijst, waarvan 2 uit Den Haag en 2 uit Hank-Dussen. Opvallend was het optreden van het paruur van HDKC-1 met slechts een 2-tal spelers, Gijs Suurland en Ido de Haan. In de eerste en tweede omloop kaatsten zij beide op- en uit nagenoeg foutloos, waardoor de tegenstanders geen kans kregen. HDKC-2 met Harmen Tjalling Holwerda, Frans de Jong en Hans Jongenotter moesten in de eerste omloop vol aan de bak om Den Haag-2 met 5-5 en 6-2 van zich af te houden. In de 2e omloop sneuvelden zij echter kansloos tegen Den Haag-1 met Melle v.d. Heide, Gerben Bootsma en Simon v.d. Gaast die in de eerste omloop het partuur van Wageningen met het duo Wijtse Jan Boorsma en Ype Bonnema met 5-0 en 6-0 van de lijst hadden geveegd. In de finale waren de krachten bij Ido de Haan en Gijs Suurland, bij het gemis van een 3e maat, al behoorlijk weggevloeid en moesten zij tegen een gedreven, foutloos, kaatsend Melle v.d. Heide, Gerben Bootsma en Simon v.d. Gaast van Den Haag-1 op 5-2 en 6-0 genoegen nemen met de premie. De verliezersronde werd gewonnen door het gelegenheidspartuur van Amsterdam, bestaande uit Gerard Ypenga, Wopke Dotinga en Lolke Bierma die vol enthousiasme eerst in een zeer spannende party op 5-4 en 6-6 afrekenden met Jentje Deelstra, Wybe Symen van Ommen en Peter Veltman van Den Haag-2 en daarna gedecideerd het partuur van Hilversum met Anneke Wijnalda, Albert de boer en Maurice Noorman geen kans gaven. Ons drietal verloor dus in de eerste rond kansloos met 6-1 van Den Haag en Won in de verliezersronde van Wageningen en werd dus 2e in de verliezersronde. Op zich een knappe prestatie.

Bij de door elkaar loten partij werden er door een 4-tal parturen een � competitie gespeeld. De 1e prijs ging daarbij naar het partuur van Jan Veenstra, Apeldoorn, Minze Tolsma, Utrecht en Jelle Visser, Castricum, die al hun partijen wist te winnen en daarbij slechts 5 tegen eersten behoefden te incasseren. De premie was voor het duo Gerd Wouters, Haarlem en Tom Twerda, Putten, die in de laatste wedstrijd teveel fouten maakten om het de prijswinnaars dan ook maar enigszins lastig te maken. Wij zijn in ieder trots op Minze Tolsma (ons nieuwe lid dit jaar, die met de krans naar huis ging - van harte proficiat Minze ) ze waren al helemaal in oranje stemming omdat het EK voetbal op dit moment plaatsvindt.
Wedstrijdverslagen van de in 2007 gehouden FBA wedstrijden
12 mei Hilversum KNKB - Open Nationaal Afdelingskampioenschap voor Buitenafdelingen
In Hilversum werd afgelopen zaterdag de eerste wedstrijd in de serie van 3 wedstrijden gespeeld om het Open Nationale Afdelingskampioenschap voor buitenafdelingen. Er deden 9 afdelingen aan mee. Amsterdam (vorig jaar de winnaar) won ook dit jaar de eerste serie door met 5-1 te winnen van Hilversum I . De derde prijs werd gewonnen door Hilversum II. De afdelingen Wageningen, Den Haag, Hank Dussen en Dronten moeten hun kansen benutten in de tweede wedstrijd in Dronten.
1e prijswinnaars uit Amsterdam
Marco Lautenbach
Wopke Dotinga
Henk Woppenkamp
2e prijswinnaars uit Hilversum
Anneke Wijnalda
Henk Bles
Cees Punter
3e prijswinnaars uit Hilversum
Rennie Tigchelaar
Albert de Boer
Maurice Noorman
1e prijswinnaars verliezersronde uit Den Haag (Earrebarre II)
Jentje Deelstra
Wiebe van Ommen
Pieter Veltman
2e prijswinnaars verliezersronde uit Wageningen
Wijtze Jan Boorsma
Johannes Brolsma
Karst Brolsma
Het was een mooie kaatsdag op een mooi onderhouden veld en van de regen hebben wij in Hilversum geen last gehad. De prijsuitreiking vond plaats in de stralende zon.
Tijdens deze wedstrijden zijn ook foto's gemaakt. Zowel van alle prijswinnaars alsmede overzichtsfoto's en foto's van de prijzen. Wilt u deze zien klik dan even op de volgende link:
melleveenstra.mijnalbums.nl Laat even weten wat u van de foto's vond.....
In Amsterdam op 2 juni werd Hendrik Visbeek van onze vereniging knap 1e en kreeg de krans omgehangen. Anneke Wijnalda werd knap 3e en staat in het punten klassement nu 1e in het puntenklassement voor vrouwen met 3 punten (0-1-1) - en na de de hieronder genoemde wedstrijd in Dronten bouwde ze die voorsprong uit tot 4 punten (0-1-2). In Den Haag werd ze vervolgens overtuigend 1e waardoor ze op 7 punten terechtkomt (1-1-2) In Hank Dussen speelden ze met Cees en Albert mee in de afdelingswedstrijd. Helaas wonnen ze geen prijs, maar desondanks is Anneke winnaar geworden van het Dames Jaar afdelingsklassement. Voorwaar een keurige prestatie. Haar prestatie is weer bijgeschreven in de eregallerij aller tijden van de kaatsvereniging Melle Veenstra.
9 juni Dronten KNKB - 2e wedstrijd in cyclus - Open Nationaal Afdelingskampioenschap voor Buitenafdelingen
Afgelopen zaterdag was de 2e wedstrijd in de cylcus om het open nationaal afdelingskampioenschap. Er waren 2 poules met drie parturen ingedeeld. In de eerste poule zaten Dronten, Den Haag I en Wageningen en in de tweede poule Amsterdam, Hilversum en Den Haag II. Wij zaten in de sterkste poule met Amsterdam die voor ons op dit moment te sterk is. Wij verloren tegen hen met 5-1. Daarentegen wonnen we met 5-2 van Den Haag II zodat we tweede werden in onze poule. Amsterdam speelde een eenzijdige finale met 5-0 tegen Dronten en won afgetekend. Wij speelden om de derde plaats tegen Den Haag I. De stand was 5 keer zes gelijk en vier keer trokken wij aan het langste eind zodat we op een ruime 5-1 voorsprong kwamen. We haalden zelfs 6-0 en een grote kaats. Echter dat eerst ging verloren en het werd 5-2. Daarna legde cees met drie bovenslagen en maurice met het slaan van een grote kaats de basis voor de overwinning. Anneke keerde voor de kaats en de derde plek, het hoogst haalbare vandaag was een feit. We blijven 2e in het algemeen klassement. De laatste wedstrijd wordt gespeeld in Hank Dussen.

15 september Hank Dussen KNKB - 3e wedstrijd in cyclus - Open Nationaal Afdelingskampioenschap voor Buitenafdelingen
Vandaag deden er maar liefst 8 partuur mee en die streden in 2 poules van 4 parturen. In onze poule waren ingedeeld Wageningen I en II, Hilversum en Den Haag I. In de andere poule zaten Amsterdam, Dronten, Hank Dussen en Den Haag II. Wij speelden in de eerste wedstrijd tegen Wageningen II en nadat het 4 keer 6-6 was geweest stonden we door kleine foutjes 4-0 achter. Nadat we daarna wel de 6-6 standen wisten te winnen kwamen we knap terug tot 4-4. Alle andere wedstrijden waren toen al uit en wij waren nog aan het kaatsen. Wageningen wist de laatste twee eersten toen knap naar zich toe te trekken. Wij verloren dus met 7-4. In de tweede wedstrijd wachtte ons Wageningen I en ook daar was het een zeer spannende en gelijk opgaande wedstrijd. Echter ook deze verloren we met 7-4. Toen was al duidelijk dat Wageningen I en II die beiden 14 punten hadden beiden als hoogste in de poule zouden eindigen omdat zij de strijd tegenelkaar op zouden nemen en aan 2 eersten genoeg zouden hebben. Wij kaatsten in de derde wedstrijd met Albert voorminst op en dat deed hij prima. Anneke heeft trouwens alle drie de wedstrijden keurig opgeslagen en maakte weinig missers. Ook de laatste wedstrijd verloren we, maar we hebben lekker gekaatst en daar gaat het tenslotte ook om. Wij konden toen douchen en moesten afwachten of Dronten in de andere poule die ons nog zou kunnen achterhalen in de stand om het open nationale kampioenschap dat ook werkelijk zou doen. Gelukkig voor ons werden zij ook uitgeschakeld voor de prijzen. Amsterdam won afgetekend de finale en wordt winnaar van het kampioenschap. Wageningen werd 2e en 3e en Hank Dussen bleef om de 3e prijs ook met lege handen achter. Wij werden dus uiteindelijk wederom 2e in het eindklassement van het Open Nationale Kampioenschap voor buitenafdelingen en kregen de medailles omgehangen. Wederom een knappe prestatie.
De eind stand in het Open Nationale Afdelingskampioenschap 2007
1e plaats: Amsterdam met 9 punten(3-0-0)
2e plaats: Hilversum I met 3 punten (0-1-1)
3e plaats: Dronten met 2 punten (0-1-0)
3e plaats: Wageningen II met 2 punten (0-1-0)
4e plaats: Hilversum II met 1 punt (0-0-1)
4e plaats: Wageningen I met 1 punt (0-0-1)en 2e verliezersronde
5e plaats: Den Haag II met 0 punten (0-0-0) maar 1e verliezersronde
6e plaats: Den Haag I met 0 punten (0-0-2)
6e plaats: Hank Dussen met 0 punten (0-0-0)
Wedstrijdverslagen van de in 2006 gehouden FBA wedstrijden
13 mei Hilversum KNKB 50 + en FBA d.e.l. alle categorie�n
In 2006 werd de door ons georganiseerde traditionele FBA wedstrijd in Hilversum gespeeld op zaterdag 13 mei 2006 op de bekende velden van de Corvers aan de Beresteinseweg.
Het was een schitterende dag met 7 parturen. Er werd sportief en spannend gekaatst. Daarbij was het schitterend weer en er waren mooie levensmiddelen prijzen te winnen. Van onze vereniging deden 4 kaatsers mee. Zowel Cees als Anneke wisten zich in de prijzen te kaatsen. Henk Bles speelde degelijk en liet zich van zijn goede kaatskant zien. Helaas verloor hij nipt de finale van de verliezersronde. Albert de Boer kaatste 4 keer en viel toch buiten de prijzen. Maar hij komt altijd voor het kaatsen en hij had de eer om zelfs 1 partij meer te spelen dan de eerste prijswinnaars. Voorwaar een goede fles wijn waard die hij dan ook mee naar huis nam. :)
De uitslagen zijn als volgt:
1e prijswinnaars waren:
Cees Punter - Hilversum, Jacob de Jong - Flevoland en Haje Nicolay - Alkmaar
2e prijswinnaars waren:
Ludy Limburg - Lelystad, Lolke Bierma - Heemskerk en Hette Abma - Den Haag
1e prijswinnaars verliezersronde waren:
Gerben Bootsma - Den Haag, Wiebe van Ommen - Den Haag en Anneke Wijnalda - Vleuten

Tijdens deze wedstrijden zijn ook foto's gemaakt. Zowel van alle prijswinnaars alsmede overzichtsfoto's en foto's van de prijzen. Wilt u deze zien klik dan even op de volgende link:
melleveenstra.mijnalbums.nl Laat even weten wat u van de foto's vond.....
20 mei Dronten FBA afdeling comp. en d.e.l. alle categorie�n
10 juni Amsterdam FBA d.e.l. alle cat., wissel bokaal = �Amsterdammertje�
24 juni Alkmaar FBA d.e.l. alle categorie�n
25 juni Wageningen FBA del + jeugd
16&17 juli Aalst/Brussel Uitstapje Belgi�
19 of 26 augustus Den Haag FBA afdeling comp. en d.e.l. alle categorie�n
02 september Wageningen FBA afdeling comp. en d.e.l. alle categorie�n
16 September Hank Dussen FBA d.e.l. alle categorie�n
23 of 30 september Beverwijk �Snertpartij� in A-, B- en C-klasse
De Eindstand in Open Nationale Afdelingskampioenschap 2005
1e plaats: Amsterdam met 6 punten(2-0-0)
2e plaats: Hilversum met 4 punten (1-0-1) - 1e prijs verliezersronde
3e plaats: Hank Dussen met 4 punten (0-2-0)- 2e prijs verliezersronde
4e plaats: Wageningen met 2 punten (0-1-0)
5e plaats: Den Haag met 2 punten (0-0-2)
6e plaats: Dronten met 0 punten (0-0-0)
ZATERDAG 10 september 2005 IN Hank Dussen - Derde en laatste wedstrijd in het kader van het: "OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP"
We (Anneke Wijnalda, Cees Punter en Maurice Noorlander) gingen naar Hank Dussen in de wetenschap dat we bij winst vandaag nog konden strijden voor de 2e prijs. Amsterdam was al onbereikbaar voor het open nationaal kampioenschap door 2 overwinningen. Wij moesten in de poule waar wij zaten aantreden tegen Amsterdam wat we wonnen. In de volgende wedstrijden wonnen we van Den Haag en Dronten. We werden dan ook 1e in de poule. Anneke sloeg keurig op en dat doet ze eigenlijk al het gehele jaar (zie uitslagen competitiewedstrijden) en Maurice en Cees stonden in het perk. Cees in het voorperk was behoorlijk op dreef want menige kaatsbal ging ver over het kleedhok heen. Af en toe nam Cees de voorbest opslag even over om figuurlijk over het thuishonk te komen. Ook Maurice die voor minst opsloeg liet zien dat hij niet voor niets bij onze ledenwedstrijd koning was geworden.
In de finale moesten we het opnemen tegen Hank Dussen. In het hol van de leeuw zoals dat ook wel wordt gezegd. Maar Anneke, Cees en Maurice lieten zich niet van de wijs brengen en wonnen de eerste prijs en de kransen. Toen de prijsuitreiking plaats vond werden de volgende prijzen uitgedeeld: Maurice kreeg het koningschap (mooi resultaat), Als Cees hem gekregen had dan was dat zijn 5e koningschap geweest - betekent beker houden. Anneke werd 1e in het overallklassement bij de DAMES FBA (klasse prestatie), Cees kreeg de herinneringsmedaille omdat hij vorig jaar 1e was in overallklassement Heren FBA.
Tevens werden we door de overwinning 2e in het Open Nationaal Kampioenschap. We togen dan ook met onze handen vol thuiswaarts.
Het tweede team van kaatsvereniging Melle Veenstra was ook aanwezig in de personen Henk vd Horst en Henk Bles en Marc Franken. Ze zaten in een sterke poule met Hank Dussen (werd 2e), Den Haag (werd 3e) en Wageningen (stond 2e na de eerste 2 wedstrijden). Kortom een lastige opgave maar ze kaatsen ongedwongen en fantastisch. Een lust voor het oog om te zien. Ze kaatsten zoals je het kaatsen nog graag ziet. Kaatsen slaan en kaatsen veroveren door ze voorbij te slaan in plaats van alleen maar bovenslagen. Ze werden vierde in de poule maar wij als bestuur zijn trots op onze jongens uit Baarn.
Hieronder nog de foto van de winnaars en het krantenbericht in het plaatselijke krantje van hank dussen.
ZATERDAG 4 juni 2005 IN Amsterdam - Tweede wedstrijd in het kader van het: "OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP"
Het afdelingspartuur van Hilversum bestond dit keer uit hendrik Visbeek, Elly Stienstra en Cees Punter. Tijdens de eerste wedstrijd in deze cyclus (zie hieronder ) werden we 1e in de verliezersronde. Helaas levert dit geen punten op voor het kampioenschap. We gingen nu trachten om dit resultaat te verbeteren. In Amsterdam aangekomen zagen we dat alle topparturen vertegenwoordigt waren. Het zou voor ons niet gemakkelijk worden om een prijsje te bemachtigen. Vorig jaar waren we 1e in het overall klassement en waren wij de Nationaal kampioenen. Dus wij zijn ook degene die men graag wil verslaan. Dus andere dorpen en steden hebben zich dan ook versterkt.
Er deden 8 drietallen (parturen) mee: Amsterdam I en II, Den Haag I en II, Wageningen, Hilversum, Dronten en Hank- Dussen.
Wij moesten in de eerste ronde tegen Den Haag II en wonnen glansrijk met 5-0 en 6-0. In de tweede ronde moesten we tegen Amsterdam I (de winnaars van de eerste wedstrijd in Hilversum en veruit de favourieten. We kregen geen kans tegen hen en werden met 5-0 en 6-6 naar de kleedkamers verwezen. Daar pepten we onszelf enigszins op want we moesten in plaats van de finale de strijd om de 3e prijs (en 1 punt) uitvechten met Den Haag I.
Het was een zeer spannende wedstrijd en na een 1-2 achterstand bogen we die om in een 4-2 voorsprong. Daarna kwamen zij weer terug tot 4-4 en zelfs voor met 5-4. We hingen aan een zijden draadje. maar enkele bovenslagen, goed keren en een buitenslag van de tegenstander bracht ons weer langszij. Het werd uiteindelijk alles aan de hang 5-5 en 6-6 en op die stand serveerde Cees keurig binnen en sloeg den haag een kaatsje. En op die spannende stand serveerde Den Haag buiten het perk en daarmee was de 3e prijs binnen en dus ook het punt. Voorwaar een knappe prestatie. Amsterdam I werd wederom winnaar en mag zich nu al Nationaal Kampioen noemen omdat ze niet meer in te halen zijn (er volgt nl nog 1 wedstrijd in hank Dussen en daar zijn 3 punten voor de winnaar te verdienen - hilversum kan nog wel 2e worden als ze die laatste wedstrijd winnen - wij gaan er nog voor) en Hank - Dussen werd in Amsterdam knap 2e en Amsterdam II won de 1e prijs in de verliezersronde.
UITSLAGEN OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP IN HILVERSUM (Eerste wedstrijd in de cyclus van drie op 7 mei 2005)
Dit kampioenschap werd gehouden op zaterdag 7 mei 2005 en trok maar liefst 8 afdelingsparturen en 10 parturen 50+ en nog enkele jeugdkaatsers. Wij kijken terug op een geslaagd evenement. Helaas kon de wethouder sport niet komen, maar hij beloofde een volgend seizoen hier een gaatje voor in zijn agenda te maken. Wij zien daar naar uit....
De strijd in de eerst wedstrijd om het open nationaal afdelingskampioenschap voor afdelingen buiten Friesland werd een enerverende en spannende aangelegenheid. Een partuur was met kop en schouders vandaag de sterkste van allemaal en dat was Amsterdam. Nadat in 2001 Dronten de bokaal had gewonnen en 2002 Hilversum en in 2003 Den Haag en in 2004 wederom Hilversum was het ook tijd dat een van de andere afdelingen zoals Wageningen en Amsterdam eens iets van zich zou laten horen. En dat deden ze met de oud toppers Herman Vijlbrief en Marco Lautenbach. Ze wonnen achtereenvolgens van Wageningen II, Den Haag II en in de finale werd Wageningen II niet meer dan een eerst gegund. Kortom een sterke start van Amsterdam en Wageningen die zich nu beiden kandidateren voor het Open Nationaal Kampioenschap 2005. Er zijn nog 2 wedstrijden te gaan.
En dan hieronder de uitslagen van de kaatwedstrijd met een foto erbij geplaatst op veler verzoek:
1e prijswinnaars waren:
Amsterdam I met de kaatsers: Herman Vijlbrief, Wopke Dotinga en Marco Lautenbach
2e prijswinnaars waren:
Wageningen I met de kaatsers: Cornelis Jorna, Johannes Brolsma en ...... (mail dit nog even door svp), helaas geen foto beschikbaar.
3e prijswinnaars waren:
Den Haag I met de kaatsers: Gerben Bootsma, Simon vd Gaast en Arjen Hettinga
1e prijs verliezersronde waren:
Hilversum met de kaatsers: Henk Bles, Albert de Boer en Cees Punter
2e prijs verliezersronde waren:
Hank-Dussen met de kaatsers: Ido de Haan (was wederom pappa geworden, gefeliciteerd), Wiebren Bergsma en Tjerk Dijkstra
Hieronder nog even een tweetal foto's van twee perken in actie: Allereerst die van de eerste prijswinnaars Amsterdam en daarna die van de eerste prijswinnaars in de verliezersronde Hilversum.
Den Haag won de 3e prijs maar ze hadden meer verwacht. Dan krijg je het volgende beeld.
Wij als bestuur kijken terug op een mooie kaatsdag
VERVOLG WEDSTRIJDAGENDA SEIZOEN 2005
De eerstvolgende wedstrijd is dus in dronten op 21 mei as. en op 4 juni as in amsterdam zal de tweede wedstrijd in de cyclus om het open nationaal kampioenschap weer worden gespeeld.
2. ZATERDAG 21 MEI 2005 IN DRONTEN - DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD EN JEUGD
3. ZATERDAG 4 JUNI 2005 IN AMSTERDAM - OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP EN JEUGD EN DOOR ELKAAR LOTENWEDSTRIJD
4. ZATERDAG 11 JUNI 2005 IN ALKMAAR - DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD EN JEUGD
5. ZATERDAG 25 JUNI 2005 IN WAGENINGEN - DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD EN JEUGD
6. ZATERDAG 27 AUGUSTUS IN DEN HAAG - DOOR ELKAAR LOTEN EN VRIJE FORMATIE WEDSTRIJD EN JEUGD
7. ZATERDAG 10 SEPTEMBER IN HANK/DUSSEN - OPEN NATIONAAL AFDELINGSKAMPIOENSCHAP EN JEUGDWEDSTRIJD EN DOOR ELKAAR LOTEN WEDSTRIJD
8. ZATERDAG 24 SEPTEMBER IN BEVERWIJK - SNERTPARTIJ
Het succesvolle seizoen van onze kaatsers/sters 2004 kunt u hieronder nog eens nalezen
In 2004 ziet u hieronder dat we nadat we de tweede wedstrijd in het open nationaal kampioenschap winnend hadden afgesloten, we uiteindelijk ook KAMPIOEN 2004 werden. Hieronder ziet u de foto van de winnaars in Alkmaar. Dit jaar 2005 zijn we zeer benieuwd of we dit jaar ook hoog in het klassement zullen eindigen. We wensen onze kaatsers zeer veel succes toe.
op 12 juni was het Open nationale afdelingskampioenschappen te Alkmaar (2e wedstrijd cyclus, FBA del en jeugdkaatsen en ziedaar de overwinning was een feit)
op 28 augustus was de FBA del en jeugdkaatsen te Hank-Dussen
Tijdens de wedstrijd in Hank-Dussen wist onze voorzitter Cees Punter een prachtige eerste prijs te winnen. Hij stelde hiermee de wisselbeker voor beste kaatser van de FBA ook veilig. In de krant van Hank-Dussen stond de volgende tekst.
Krantenartikel 30 augustus 2004
Een Friese enclave in Dussen
Door Kees den Exter
Maandag 30 augustus 2004 - DUSSEN � Dussen was zaterdag weer voor een dagje een Friese enclave. Op het plaatselijke sportpark waren enkele tientallen mannen en twee vrouwen druk met de Friese �nationale� sport, kaatsen.
Harmen Holberta uit Dussen in actie. Hij is een van de Friezen die in Dussen woont en blij is met de woensdagavonden wanneer hij zijn nationale sport kan beoefenen.
In de A-klasse in een veld met vier teams ging de eerste prijs naar het partuur van Cees Punter. Hij werd tevens uitgeroepen tot koning, zeg maar de man of the match. In de B-klasse ging de eerste prijs naar de partuur van Douwe Soepboer uit Hank. Ytje Baarda uit deze partuur werd uitgeroepen tot koningin.
Plezier
Voor de leek langs de kant stralen de deelnemers, die het hen toegeslagen balletje zo ver mogelijk van zich vandaan kaatsen, geweldig veel plezier uit. Het uitzonderlijk mooie weer van afgelopen zaterdag zal daaraan zeker een steentje hebben bijgedragen. De Dussense kaatsclub HDKC is in 1990 opgericht door een aantal Friezen, die in Dussen waren neergestreken en die hun nationale spelletje maar moeilijk konden vergeten. Gaandeweg meldden zich ook niet-Friezen aan en inmiddels is het een zeer gemengd gezelschap. Een van die leden van Friese oorsprong is Ido de Haan. In het kaatsen is hij hoofdklasser en als zodanig speelde hij ooit op de PC in Franeker, noem het maar het Wimbledon van de kaatssport. Afgezakt naar het zuiden, is hij maar wat blij met de woensdagavond, wanneer er in Dussen gekaatst wordt.
Gemoedelijk
Hij zegt: ��t Is heel fijn om hier elke week op een gemoedelijke manier mijn sport te kunnen bedrijven. Er lopen hier hoofdklassers rond, maar ook mensen die nog maar vijf weken lid zijn en die nog wel wat moeten leren.� De Dussense kaatsclub heeft 35 leden die in de zomermaanden elke woensdagavond aantreden voor een onderlinge competitie. Zo eens per maand is er een zogenoemde ledenwedstrijd, met de leden van de Federatie van Buitenafdelingen. Want door Friese ogen bekeken ben je een buitenafdeling als de kaatst in Den Haag, Amsterdam, Dronten, Hilversum. Of Dussen dus. Op het Dussense kaatsveld liepen zaterdag maar twee vrouwen, tegenover tientallen mannen. Ido de Haan: �In Friesland kaatsen veel meer vrouwen. Daar is het half om half.� Met de prijsuitreiking was het toernooi zaterdag niet gedaan. Ido de Haan: �We zijn blij met onze eigen kantine. Vanavond gaan we feesten en barbecuen. Dan kon het best nog eens laat worden.�
op 11 september was de laatste wedstrijd in de cyclus om het Open nationale afdelingskampioenschappen te Wageningen (3e en laatste wedstrijd cyclus)
Tijdens deze laatste wedstrijd in september heeft Melle Veenstra het open nationaal kampioenschap 2004 veilig gesteld. Indien u nieuwsgierig bent kijk dan snel hieronder
Op het programma staat nu alleen nog eind september Snert partij te Beverwijk aanvang 10.00 uur. Komt u allen hiernaar toe ? Het is echt de moeite waard.
Open Nationale Afdelingskampioenschappen 2004
1e wedstrijd in de cyclus te Dronten
De eerste wedstrijd in de cyclus van 3 wedstrijden was op 22 mei in Dronten. Er deden een 7 tal afdelingen aan mee. Onze vereniging werd vertegenwoordigd door Cees Punter, Hendrik Visbeek en Henk Bles. Vorig jaar hebt u onderaan deze pagina
kunnen lezen waren de kaatsers Cees Punter, Johannes Herder en Elly Stienstra nog knap 2e geworden in deze cyclus.
Er werd dan ook nieuwsgierig uitgekeken hoe ons partuur het dit jaar zou presteren. In de eerste ronde moest aangetreden worden tegen Den Haag 3. Dit bleek toch nog een behoorlijke lastige klip maar deze werd uiteindelijk genomen. Daarna werd Amsterdam aan de zegekar gebonden waarna ons drietal in de finale stond. Voorwaar een voortreffelijke prestatie. In deze finale moest gestreden worden tegen Hank-Dussen dat verrassend de winnaar van vorig jaar Den Haag uitschakelde die op haar beurt van Dronten had gewonnen.
Het werd een zeer spannende strijd waarbij ons drietal zelfs met 5-4 voor kwam. Helaas konden ze het niet uitmaken en op 5-5 en 4-4 mistte Cees twee maal het perk waardoor de eerste prijs naar Hank Dussen ging. Ons drietal neemt nu in de tussenstand een 2e plaats in en heeft alle kans op eremateriaal aan het einde van het jaar. De basis is gelegd.
2e wedstrijd van de cyclus in Alkmaar
In Alkmaar was een afdelingspartuur van Melle Veenstra aanwezig. Na afgelopen dinsdag had zich nog maar 1 speelster aangemeld enwel Elly Stienstra. Omdat ook een belrondje geen kaatsers opleverde besloot de voorzitter Cees Punter dan toch maar naar deze wedstrijd te gaan ofschoon hij ervoor een nachtdienst had. Omdat het kaatsen zonder een derde maat niet leuk is, kwam Cees op het idee om zijn zoon Jouke-Bouwe mee te nemen omdat deze al eens had aangegeven graag eens met pappa te willen kaatsen.
En zo was hilversum dan toch met een partuur vertegenwoordigd. We gingen voor de eer. We werden ingedeeld in de poule met den haag 2 en Hank Dussen de 1e prijswinnaars van vorige keer in Dronten. In de andere poule zaten Den Haag 1, Flevoland en Amsterdam. de winnaars in de poule zouden kaatsen om de 1e en 2e plaats en de nummers 2 in de poule zouden kaatsen om de 3e plaats.
Onze hilversumse kaatsers wonnen de eerste ronde met 5-4 en 6-6 van den haag 2. hank dussen won vervolgens ook met 5-4 van den haag 2. Daarna moest ons drietal aantreden tegen hank dussen. Tegen de verwachting in speelde Cees super en Elly sloeg degelijk op en stond achterin het perk en Jouke-bouwe kreeg menig compliment omdat hij bijna alle ballen in het tussenspel keerde danwel terugsloeg. de verrassing was compleet toen ons drietal met 5-2 van hank dussen won. De 1e prijswinnaars van de vorige keer verslagen. In de andere poule won Flevoland afgetekend en zij waren dan ook de top favouriet om te gaan winnen. Terwijl Hank Dussen ook nog eens de wedstrijd om de 3e plaats verloor van den haag 1 begon ons drietal aan hun wedstrijd tegen flevoland. Het werd in het begin 1-0 voor ons drietal en 0-6 voor flevoland toen er discussie was over een bal die net wel of net niet voorbij de kaats was. Cees wilde meten. Hij kreeg gelijk. De bal kwam er net niet en het was 2-6. Dat eerst werd gepakt evenals de andere 2 zodat het al gauw 4-0 was. Een verrassing hing in de lucht. Na 4-1 werd het 5-1 en nog eventjes 5-2 waarna Cees de partij met een retourslag over alles heen uitmaakte. Ons drietal in de kransen. En wat mooier was het was voor Jouke-bouwe zijn eerste en ook die van Elly stienstra. Jouke-bouwe werd aan alle kanten gefeliciteerd en kreeg complimenten voor zijn tussenspel. Kortom de dag kon voor hem niet meer stuk.
thuisgekomen ging hij gelijk op de foto bij de kransen van hemzelf en die van pappa. Oh wat was hij trots. "ik vergeet dit mijn hele leven niet meer", waren zijn woorden tegen zijn moeder. Ons drietal heeft zich met nog 1 wedstrijd te gaan in ieder geval al verzekerd van de 2e plaats in het Open Nationaal kampioenschap voor buitenafdelingen. Maar de 1e plaats lonkt. Klasse Cees, Elly en Jouke-bouwe.
3e wedstrijd van de cyclus in Wageningen
Vandaag stond er veel op het spel. Onze afdeling was vertegenwoordigd door Henk bles, Hendrik Visbeek en Cees Punter. De loting had bepaalt dat we in de eerste ronde moesten kaatsen tegen Hank-Dussen. De enigste afdeling die ons nog kon passeren. Wij hadden 5 punten en zij hadden 3 punten. Bij een overwinning van hen konden zij op 6 punten komen. Kortom de finale van het Open Nationaal Kampioenschap werd al in de eerste ronde gespeeld. Het werd een spannende wedstrijd waarbij het vele malen 6-6 werd. Uiteindelijk wist ons drietal hen te verslaan met 5-3. In de tweede ronde moesten onze mannen het opnemen tegen Dronten. Dronten had tot dan 2 punten behaald en kon door een overwinning in Wageningen op 5 punten uitkomen. Evenveel als ons. Dus dan zouden alle gespeelde wedstrijden in alle wedstrijddagen bijelkaar opgeteld worden en dan zou bepaalt kunnen worden wie zich de Kampioen mocht noemen. Onze jongen speelden fel en kwamen snel 2-0 voor. Via een 6-2 voorsprong die uit handen gegeven werd, werd het 2-1. Op dezelfde wijze werd het 2-2 en 2-3, waarna er gewisseld werd aan de opslag. Het vierde bordje ging te snel weg en 2-4 stond op het scorebord. Daarna lieten de Drontenaren zien dat zij goed konden uitslaan want ze sloegen bijna 2 eersten over alles heen (bovenslagen) en maakten de partij uit.
Onze jongens werden dus 3e (maar deze telt niet mee voor het punten klassement omdat er geen 3e prijs was). De finale moest uitsluitsel geven. Dronten nam het hierin op tegen het sterke Wageningen. Dat eerst al Den Haag en Wageningen 2 had uitgeschakeld. Nadat de rookwolken waren opgetrokken bleek dat Wageningen de wedstrijd had gewonnen met 5-4. Bij ons gingen de armen de lucht in want het OPEN NATIONALE KAMPIOENSCHAP
gaat weer een jaar naar HIlversum. Bij de prijsuitreiking kregen we de wisselbokaal en een herrinnering mee naar huis. Tevens werd Cees Punter uitgeroepen tot beste individuele kaatser van het seizoen 2004 met 11 punten behaald door 3 eerste prijzen (hilversum, alkmaar, hank dussen) en 1 tweede prijs in Dronten. Kortom onze dag kon niet meer stuk en het was nog lang onrustig .......
Eindstand Open Nationale Afdelingskampioenschappen 2004
1e plaats: Hilversum met 5 punten(1-1-0) (open Nationaal afdelingskampioen
2e plaats: Dronten/ Flevoland 4 punten (0-2-0)
3e plaats: Hank Dussen met 3 punten (1-0-0)
4e plaats: Wageningen met 3 punten (1-0-0)
5e plaats: Den Haag met 1 punt (0-0-1)
6e plaats: Amsterdam met 0 punten (0-0-0)
Onze eigen FBA Wedstrijd in Hilversum begin Mei 2004
Hieronder dan de uitslagen van de FBA wedstrijd bij onze jubilerende vereniging gehouden op 8 mei 2004 jl. Het was een fantastische dag met schitterend kaatsweer. Alhoewel het er de dagen ervoor niet zo naar uitzag. Het was toen allemaal regen wat de klok sloeg. Er stonden maar liefst 7 partuur op de lijst en er deden 3 dames aan mee. Wij spreken de hoop uit dat we het komende seizoen deze kaatsers wederom op de velden terugzien.
maar voordat u daarnaar kijkt, geniet u eerst even van de prijzen die er waren te winnen. Wij waren heel erg trots dat we bij onze ex sponsor juwelier Kramer uit Franeker een gewillig oor vonden om deze prijzen mede aan te bieden. Onze dank daarvoor is zeer groot.
U ziet hier de prijzen: zilveren hangertjes met kaatsklauw, telegraafje en kaatsbal
De eerste prijs was voor: C. Punter - Hilversum, G. Koehoorn - Burgum, B. de Groot - Midlum
Leuk om even een foto te laten zien van de opslag van de ex hoofdklasser C. Punter die de kunst van het opslaan nog steeds niet is verleerd. Dit merkten de toch ook goede kaatsers ido de haan, gerben bootsma en arjen hettinga aan den lijve.
Ido de Haan, Gerrit Sytsma en Broer van Smeden allen afkomstig uit Hank Dussen bespreken de tactiek.
De tweede prijs was voor: G. Bootsma - den Haag, S vd Gaast - Den Haag en A. Wijnalda - De Meern
De derde prijs was voor: A. Hettinga - Den Haag, Sj. de Vries - Den Haag en H. Bles - Baarn.
De eerste prijs in de verliezersronde was voor:
J. Posthuma - Den Haag, A. Boorsma - Wageningen en B. Smid - Amsterdam
De tweede prijs in de verliezersronde was voor:
J. Bos - Den Haag, I. de Haan - Tilburg en B. van Smeden - Tilburg
Als toegift nog een tweetal foto's. De eerste toont Ido de Haan en Broer van Smeden in het perk en de tweede toont Ido aan de opslag, met op de achtergrond Anneke Wijnalda en Broer van Smeden.
Hieronder zit u de uitslagen van ons toernooi in 2003
Hieronder dan nog even de uitslagen van de in 2003 gespeelde wedstrijd in het kader van het open nationale afdelingskampioenschap.
maar voordat u daarnaar kijkt, geniet u eerst even van de overzichtsfoto.
U ziet dan een overzichtsfoto van het kaatsveld.
De eerste prijs was voor: Flevoland (Jouke de Jong, Ludi Limburg en marten vd Heide )
een foto: u ziet de 1e prijswinnaars en leiders in de strijd om het open nationaal kampioenschap voor buitenafdelingen.
De tweede prijs was voor: Hilversum (Cees Punter, Elly Stienstra en Johannes Herder.)
De derde prijs was voor: Den Haag I (Gerben Bootsma, Jelmer Posthuma en Sjoerd Jilderda)
De eerste prijs in de verliezersronde was voor:
Den Haag II met Wieb Siemen van Ommen, Rients take Beukema, Arjen Hettinga
een foto: eerste prijs verliezersronde
De tweede prijs in de verliezersronde was voor:
Amsterdam I met Henk Woppenkamp, Wopke Dotinga en Gerard Ypenga
een foto: tweede prijs verliezersronde
Den Haag kaapt het kampioenschap in Den Haag voor de neus van Hilversum weg. Dit was de laatste wedstrijd in de cyclus om het Open Nationale afdelingskampioenschap kaatsen. Voor een sfeerverslag is de tekst hieronder opgenomen. We zijn benieuwd of we in 2004 ook zo zullen eindigen.
Het was afgelopen zaterdag een spannende aangelegenheid in Den Haag. Hilversum moest het in de eerste ronde opnemen tegen Den Haag 6 en won vrij gemakkelijk met 6-0. In de tweede ronde was Den Haag 3 de tegenstander en ook deze wedstrijd werd degelijk gewonnen met 6-1. Op dat moment had ons drietal de derde prijs al binnen en 1 punt in het kampioenschap. Hiermee kwamen ze op gelijke hoogte als de andere drietallen die 3 kampioenschapspunten hadden behaald. Maar ons drietal ging voor de winst. Tegen wageningen werd het heel spannend. Ons drietal kwam al vrij snel achter met 5-3 en het was bijna gebeurt. Maar ons drietal had veerkracht en kwam zelfs terug tot 5-5. Toen ging Cees Punter voorin staan en Anne uit wageningen was vermoedelijk moe en geimponeerd. Cees sloeg drie herculessen ver over de boven heen en de laatste bal viel voor de voorlijn. Een finale plaats was een feit. De andere halve finale ging tussen Hank Dussen en Den Haag. Beiden waren ook nog grote kanshebbers voor het kampioenschap. Uiteindelijk won Den Haag nipt met 5-4 van Hank Dussen, die op 3 kampioenschapspunten bleef staan.
De finale zou gaan tussen Den Haag en Hilversum. Beiden hadden we 4 kampioenschapspunten vergaard uit drie toernooien (Hilversum, Amsterdam en Den Haag). De winnaar zou zich open nationaal kampioen van Nederland mogen noemen en de verliezer zou het zilver winnen maar het goud verliezen. Hilversum was de houder van de wisselbokaal omdat zij het in 2002 hadden gewonnen.
Het werd een enerverende en spannende wedstrijd waarbij Den Haag eigenlijk voortdurende voor kwam te staan. Telkens kwamen de Hilversummers weer terug en telkens liep Den Haag weer uit. Het werd uiteindelijk 5-4 en 6-0 en ook toen gaven de Hilversummers niet op. Na drie zitballen (aces) werd het uiteindelijk 5-4 en 6-6 en toen viel helaas voor de hilversummers de bal net op de lijn. En bij kaatsen is de bal dan uit. Den Haag ging op de schouders en schreef historie. Voor het eerst in het bestaan van de club uit Den Haag werden zij Open nationaal afdelingskampioen. Vanaf deze zijde van harte gefeliciteerd.
Wij gingen trots retour naar huis want een tweede prijs behalen met ons drietal wat in kracht een van de oudste teams was die meedeed, is prima.
Elly, Johannes en Cees van harte gefeliciteerd.
De eindstand in het kampioenschap werd uiteindelijk:
1e Den Haag met 5 punten
2e HILVERSUM met 4 punten
3e Amsterdam met 3 punten
3e Dronten met 3 punten
3e Hank Dussen met 3 punten
6e Wageningen met 1 punt
De kaatsers van de kaatsvereniging Melle Veenstra deden weer keurig mee in de top (dames en nationaal kampioenschap), in de subtop (4e en 5e plek bij de senioren) en middenmoot (senioren 45+)
Indien u informatie wilt hebben, mailt u dan even:
|
|
|
|