kaatsvereniging Melle Veenstra

Geschiedenis

Het bestuur

Leden en ereleden

Doelstellingen 2003-2009

wedstrijdbeleid

KNKB 50+ wedstrijd

Ledenwedstrijden

Competitiekaatsen

FBA wedstrijden 2009

Ere gallerij

Jeugdkaatsen

Promotieactiviteiten

Fotoalbum

slotwoord en links

gastenboek

Aantal Leden:
 
Wij kennen binnen onze vereniging op dit moment (2009) 12 actieve leden en een 8 tal donateurs waarvan er nog slechts enkelen personen meespelen met de wedstrijden in FBA of KNKB verband. Gelukkig zijn de meesten wel actief in de kaatscompetitie die we iedere dinsdagavond hebben in het korversbos in Hilversum nabij het fietstunneltje van de schuttersweg onder de Geert van Mesdagweg heen.
 
 
Aantal Donateurs:
 
Wij hebben 8 donateurs waaronder enkele Fryske Krites zoals:
  • Fryske Krite Utrecht
  • Fryske Krite Hilversum
  • Fryske Krite Bussum
  • Fryske krite Zeist
  • We hopen nog op Fryske Krite Amersfoort (jullie kunnen niet achterblijven)
  • Sponsor Juwelier Kramer uit Franeker. (zie aan einde pagina)
Als u donateur of vriend van de vereniging wilt worden. U betaalt dan een kleine bijdrage van 10 euro per jaar. En hiermee steunt u onze vereniging en de jeugd en de traditie van het kaatsen buiten Friesland. Als u in 2009 donateur of vriend van de vereniging wordt tegen betaling van 10 euro (meer mag altijd), krijgt u het jubileumboek gratis erbij. Laat het ons even weten als u erover denkt. Wij vertellen u graag wat u van ons kunt verwachten.mag u ook even een e-mailtje sturen
 
Wij zullen het geld goed besteden aan de kaatssport. U ontvangt dan van ons het actuele nieuws van de kaatsvereniging, wordt uitgenodigd voor onze traditionele petanqueavond in de winterperiode en u wordt uitgenodigd voor onze officiele wedstrijd op zaterdag 9 Mei van dit jaar 2009 en de komende jaren in Hilversum.
 
Kortom steun onze kaatsvereniging en elke financiele steun is van harte welkom.
 
Hierboven ziet u alle leden en donateurs tezamen tijdens onze gezellige petanque avond. U kunt hier in 2010 ook bij zijn. Want ook in januari 2009 hadden we weer een fantastische petanque avond met dank aan de petanqueclub. Schroom niet en meld u even aan door een mailtje
 
Aantal Erevoorzitters:
 
Onze vereniging kent vanaf heden drie erevoorzitters
  • A. Oosterbaan, een van de oprichter van de vereniging en de allereerste voorzitter van onze vereniging van 1919-1922 is in 1922 benoemd als erevoorzitter van de KV Hilversum (toen nog zo genaamd)(is overleden)
  • G. Struiksma is vanwege zijn 14 jaar 2e secretarisschap/ materiaalman (van 1941 tot 1955) en vanwege zijn 14 jaar secretarisschap van 1955 tot 1967 en vanwege zijn voorzitterschap van 1969 tot 1974 in 1975 tot erevoorzitter benoemd van de KV Melle Veenstra en hij werd benoemd als lid van verdienste knkb in 1978) (is overleden)
     
  • Bij het voorbereiden voor het maken van een jubileumboek vanwege ons 90 jarig bestaan in 1999 kwamen we nog een bestuurslid tegen die alle anderen heeft overtroffen. Hij is nl van 1928 tot 1968 bestuurslid geweest waarbij hij vanaf 1952 tot 1968 de voorzittershamer vasthield. Wij als bestuur vinden het een omissie dat voor hem geen erevoorzitterschap ten deel is gevallen want dat had deze man zeer zeker verdient. Deze omissie willen we bij deze goedmaken en hem hier vernoemen. Hierover is veel meer te lezen in ons jubileumboek (is overleden)
     
    Aantal Ereleden:
     
    Onze vereniging kent tot heden zes ereleden:
    • Een van de mede oprichters van de vereniging in 1919 Jac Postma was bestuurslid vanaf 1932 tot 1971 (39 jaar lang secretaris en in de beginperiode algemeen adjunct). Hij werd in 1972 benoemd tot erelid na zijn verhuizing naar Bennekom. Hij is een van de medeoprichters van de hedendaagse kaatsclub Ede Wageningen. Hij zat ook jarenlang in de sportraad van Hilversum (begin jaren 50 en 69) en hij zat in het bestuur van de BBA. Hij werd hiervoor ook lid van verdienste van de KNKB (is overleden)
    • dhr K. Fennema werd erelid sinds 12 juni 1950. Hij was voorzitter van 1947 tot 1949. (zie certificaat)(is overleden)we kregen uit een nalatenschap een mooi certificaat van 56 jaar geleden. (met dank aan dhr. G. Nieboer)Klik om dit te zien even op :
    • Dhr J. Dorhout werd in 1976 benoemd tot erelid vanwege zijn bestuurschap (penningmeester en 2e secretaris/materiaalman) van 1937 tot 1943 (6 jaar) en vanwege zijn jarenlange inzet voor de vereniging als keurmeester en scheidsrechter voor de vereniging. (is overleden)
    • De neef van Jac Postma nl Jelle Postma zat in bestuur als penningmeester van 1969 tot 1990 ((21 jaar) (is overleden)
       
    • A. Knol heeft zijn sporen verdiend vanwege jarenlang bestuurswerk, zijn promotie voor de kaatssport buiten Friesland, zijn jarenlange scheidsrechtersfunctie aan de top in Friesland en het jarenlang en nog steeds zitten in de commissie kaatsreglementen. omdat hij hiermee in januari 2004 gestopt is werd hij natuurlijk wederom gehuldigd. Hier volgt de tekst: Oud-scheidsrechter Albert Knol is maandagavond, bij zijn afscheid als lid van de Reglementen Commissie, benoemd tot lid van verdienste van de KNKB. Knol kreeg de onderscheiding uit handen van hoofdbestuurslid Tjerk Prins. Albert Knol was sinds 9 februari 2001 al in het bezit van het KNKB bondsinsigne. Knol is van 1972 tot en met 1997 actief geweest als scheidsrechter. Hij leidde in die 25 jaar twee keer de PC (1979 en 1983) en vijf keer de Freule Partij. Knol heeft in zijn lange scheidsrechterscarri�re alle kaatsklassiekers geleid. Knol stond bekend als een strenge, maar rechtvaardige scheidsrechter. Zijn grote kennis van de reglementen en de goede feeling voor de sport en de kaatsers, maakten hem tot een onomstreden arbiter. Albert Knol, zoon van de legendarische oud-kaatser Hans Knol, was ook 25 jaar bestuurslid van de kaatsclub Melle Veenstra uit Hilversum. Verder was hij jaren betrokken bij de co�rdinatie van de Bondspartijen in Franeker. De laatste functie die Albert Knol bekleedde in KNKB verband was het lidmaatschap van de Reglementen Commissie. De 62-jarige oud-Harlinger maakte van 1996 tot 19 januari 2004 deel uit van die commissie. Albert Knol verruilt binnenkort zijn woonplaats Blaricum voor Breda. "Het afscheid gaat met pijn in het hart, maar ik heb de kaatserij intens beleefd, zo zegt Albert Knol. "Het is mooi geweest." Een uitgebreid afscheidsinterview met Albert Knol is te vinden in het maart nummer van WIS-IN.  
Ere lid Knol tijdens de huldiging in 2004.
 
 
Ere lid Knol in actie tijdens het petanque in 2003 spelen.
 
 
Ere lid Knol met pet staand in perk in 2003
 
 
Ere lid Knol geconcentreerd met de bal in de hand lopend naar de opslag.
 
 
 
Hierboven ziet u Knol met het insigne wat hij tijdens onze traditionele KNKB wedstrijd voor 50+ in Hilversum ten overstaan van vele kaatsers in 2003 kreeg uitgereikt. Wij zijn trots op dit soort leden. In 2006 bood hij spontaan aan om scheidsrechter te zijn bij onze 50+ wedstrijd op 12 mei. Ook dit jaar 2007 is hij wederom op 12 mei te bewonderen als scheidsrechter bij de 50+. Waar zie je dat nog tegenwoordig?
 
Tijdens de jubileumreceptie op vrijdag avond 16 januari 2009 is Anneke Wijnalda (zitting hebbend in het bestuur sinds 1991 als penningmeesteres) benoemd tot erelid van de kaatsvereniging "Melle Veenstra". Ze heeft dat meer dan verdiend omdat zij eigenlijk altijd aanwezig is bij de competitiewedstrijden (het kloppend hart van de vereniging en de ontmoetingsplaats), is zij bijna 19 jaar bestuurslid en hopen we dat ze nog jaren doorgaat, is zij altijd betrokken bij het wel en wee van de vereniging en bezoekt zij vergaderingen en is zij betrokken bij de organisatie van de petanqueavonden. Kortom wij als bestuur meenden dat zij dit meer dan verdiend had. Zij kreeg een kettinkje met zilveren kaatshandschoen met kaatsballetje overhandigd omdat zij dit al jaren wilde hebben. Daarnaast kreeg zij een getekende oorkonde in een gouden lijst aangeboden.
 
 
 
Daarnaast hadden we als bestuur Anneke voorgedragen voor het bondsinsigne vanwege het doorlopen van 5 bestuursperiodes van 3 jaar = 15 jaar. Zoals u hierboven hebt kunnen lezen voldoet Anneke hier ruimschoots aan. De voorzitter van de KNKB kwam speciaal hiervoor vanuit Friesland om haar dit speldje te overhandigen. Anneke was blij verrast. Het is haar van harte gegund.
 
ex sponsor Juwelier Kramer uit Franeker.
. Tevens is het zilveren kettinkje met kaatshandschoen met kaatsbal dat Anneke in 2009 tijdens de drukbezochte jubileumreceptie door het bestuur kreeg aangeboden vanwege haar erelidmaatschap ook bij Juwelier Kramer vandaan gehaald. Wij blijven onze sponsoren trouw. U ook ......
 
Vele jaren heeft onze vereniging de shirts van deze trouwe sponsor gedragen. Hier zijn wij deze familie nog steeds erg dankbaar voor. Komt u in Franeker ga dan even bij hen langs. Wij bevelen u dit van harte aan.
 
Ook in 2004 heeft JUWELIER KRAMER als medesponsor opgetreden van ons toernooi. Tezamen met drie gulle vrienden van de kaatsvereniging die niet met name genoemd willen worden trad JUWELIER KRAMER op als sponsor.
 
Het resultaat was dat de prijzen voor de drie toernooien op 8 mei 2004 (Jeugdkaatsen, kaatsen tot 50 jaar en het hoofdtoernooi kaatsers boven de 50 jaar) bestonden uit zilveren telegraafjes op marmeren plaatjes met inscriptie, zilveren kettinkjes met kaatsklauw, handschoen met bal, telegraafje voor de 1e,2e en 3e prijswinnaars en levensmiddelen voor de 1e en 2e prijs in de verliezersronde. Tevens waren er kransen voor de 1e prijs winnaars. Wij waren heel erg trots en gelukkig met JUWELIER KRAMER en de DRIE GULLE GEVERS. Want zonder hen zouden we niet zo'n toptoernooi hebben kunnen organiseren.
 
Ook dit jaar organiseren we weer een toernooi op zaterdag 9 mei 2009 in Hilversum. Indien u onze vereniging een warm hart toedraagt en ook wilt sponsoren zoals de mensen hierboven hebben gedaan laat het ons dan snel weten. Wij verkaatsen ook dit jaar weer zilveren telegrafen, handschoentjes, kaatsballen etc en gingen hiervoor natuurlijk weer langs bij Juwelier Kramer te Franeker. We hebben dan ook voor 2000 euro aan prijzen te verkaatsen. 30 kaatsers gaan met een prijs naar huis. Wij hopen dan ook op een grote deelname dit jaar. Degene die hier al jarenlang aan meedoen zullen vast en zeker het jubileumboek willen hebben. Er staan nl ook foto's in van de 1e en 2e prijswinnaars van de afgelopen vier jaar. Het kost slechts 10 euro. Een koopje.. voor 95 blz leesplezier
 
Bent u nieuwsgierig geworden naar de te winnen zilveren prijzen. Kijk dan even hieronder met ons mee of ga even naar de site van JUWELIER KRAMER TE FRANEKER.
 
Zij maken nl vele leuke kaatssouveniers. Leuke hebbedingetjes vooral als u aan uw omgeving wilt laten zien dat u in Friesland bent geweest en een tastbaar bewijs hiervoor wilt laten zien. Kijk maar eens naar onderstaande foto. Gegarandeerd dat velen jaloers op u zullen zijn. En terecht.
 
 
U ziet een kaatshandschoen met bal, een telegraaf en kaatsklauw.
 
Hosted by www.Geocities.ws

1