kaatsvereniging Melle Veenstra

Geschiedenis

Het bestuur

Leden en ereleden

Doelstellingen 2003-2009

wedstrijdbeleid

KNKB 50+ wedstrijd

Ledenwedstrijden

Competitiekaatsen

FBA wedstrijden 2009

Ere gallerie

Jeugdkaatsen

Promotieactiviteiten

Fotoalbum

slotwoord en links

gastenboek

Knkb wedstrijd voor 50+ in Hilversum
 
 
Wij zijn er nog steeds als vereniging trots op dat wij een officiele KNKB wedstrijd mogen organiseren voor de kaatsers in de leeftijdscategorie 50 jaar en ouder.
 
OP ZATERDAG 9 MEI 2009 HOUDEN WE WEDEROM ONZE TRADITIONELE KNKB 50+ WEDSTRIJD OP DE BEKENDE VELDEN VAN DE CORVERS AAN DE BERESTEINSEWEG IN HILVERSUM.
 
 
 
DIT JAAR STAAT IN HET TEKEN VAN ONS 90 JARIGE JUBILEUM EN WE MOGEN ONS DAN OOK GELUKKIG PRIJZEN MET EEN TWEETAL GROTE SPONSORS EN DE GEMEENTE HILVERSUM DIE ONZE WEDSTRIJD WILDEN SPONSOREN CQ SUBSIDIEGEVEN. WE HEBBEN DIT JAAR VOOR ONZE WEDSTRIJDEN DAN OOK VOOR EEN 1000 EURO AAN ZILVEREN SIERADEN AFKOMSTIG VAN JUWELIER KRAMER TE FRANEKER.
 
 
In Hilversum werd afgelopen zaterdag de traditionele KNKB wedstrijd voor senioren 50+ georganiseerd. Het was een mooie zonnige dag en er waren 12 parturen aanwezig. De opening van de wedstrijd werd verricht door de wethouder van sport Jan Rensen van de gemeente Hilversum. Hij sloeg de eerste kaatsbal richting het perk onder applaus van de deelnemers. Daarnaast wenste hij de kv "Melle Veenstra" die 90 jarig bestond, wat gevierd werd met gratis koffie en fries gebak, toe dat ze door mochten gaan tot hun 100 jarige jubileum. Er werd de hele dag spannend en sportief gekaatst. Wat wel opviel dat de toppers redelijk snel verslagen werden. Dat betekende een open strijd. De strijd in de finale werd beslist toen Jan Buitenga op 3-3 en 6-6 een bal in het tussenspel door middel van een snoekduik zoals Piet Jetze Faber die vroeger ook kon maken weer retourneerde naar het perk. De weerstand van de tegenstanders was toen gebroken en ze liepen vervolgens gemakkelijk door naar de overwinning.
 
 
Wilt u direct de foto's bekijken die gemaakt zijn op 9 mei 2009 kijk dan even op:
melleveenstra.mijnalbums.nl
Laat even weten wat u van de foto's vond.....
 
De eerste prijs was voor:
Johan Sikkema uit Emmeloord
Gerrit Sijtsema uit Zaltbommel
Jan Buitenga uit Sint Nicolaasga
 
De tweede prijs was voor:
Jan Feenstra uit Winsum (FR)
Jouke Punter uit Wommels Ynze Stienstra uit Baaium
 
De derde prijs was voor:
Henk Noordbruis uit Marssum Ale Mosselman uit Goutum Auke Althof uit Dongjum
 
De 1e prijs verliezersronde was voor:
Kees Sikkema uit Dronten Piet Zijlstra uit Menaldum Bouwe vd Veer uit Winsum (FR)
 
De 2e prijs verliezersronde was voor:
Haije Nocolai uit Oudorp (NH) Tjeerd Bouma uit Leeuwarden Geert Hoekstra uit Joure
 
De prijzen zijn aangeboden door een kaatser vanuit de 50+ categorie en onze huissponsor juwelier kramer
 
 
De prijzen die werden verkaatst staan hieronder afgebeeld.
 
 
 
Knkb wedstrijd voor 50+ in Hilversum in 2008
 
VORIG JAAR WAS DEZE WEDSTRIJD OP ZATERDAG 17 MEI 2008 OP DE BEKENDE VELDEN VAN DE CORVERS AAN DE BERESTEINSEWEG IN HILVERSUM.
 
OOK DIT JAAR HADDEN WE WEER "GROTE" LEVENSMIDDELEN PAKKETTEN ZOALS U VAN ONS GEWEND BENT. TOTALE PRIJZENPAKKET FBA en / KNKB 50+ IS WEDEROM OMSTREEKS 1000 EURO. WAAR VINDT U DAT NOG?
 
Knkb wedstrijd voor 50+ in Hilversum in 2008
 
Vandaag stonden er 10 partuur op de lijst. In de vroege ochtend regende het behoorlijk hard. De perkleggers waren door en door nat. Jammer want het was de afgelopen weken zo mooi weer geweest. Omstreeks 09.00 uur toen de perken gelegd waren, werd het droger en zagen we het weer helemaal zitten. De eerste kaatsers druppelden vanaf 10.00 uur binnen. Omdat Hilversum een wegomleiding had op een aanrijroute naar ons kaatsveld, kwamen veel kaatsers enigszins in de problemen omdat het kaatsveld dan moeilijk zoeken is. Maar uiteindelijk via een belrondje, gidsen en de tomtoms was iedereen aanwezig en kon de voorzitter starten met zijn openingswoordje. Allereerst stond de voorzitter even stil bij het overlijden van Flip Soolsma, enige jaren een trouwe kaatser in Hilversum Tezamen met Han Baggelaar. Er werd een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis. Alle petten gingen af en het was muisstil. Daarna was het dan de hoogste tijd om te starten met het kaatsen. Er werd in de winnaarsronde spannend gekaatst en fanatiek. De prijzen bestonden uit levensmiddelen pakketten en manden ter waarde van 500 euro. Uiteindelijk werden de prijzen gewonnen door:
 
de eerste prijs werd gewonnen door:
Henk Woppen kamp Hauwerd
Douwe Broersma Midlum
Jouke Punter
 
De voorzitter van de kv melle veenstra Cees Punter (zoon van) hing trots de krans om de nek van Jouke Punter (pa van)
 
de tweede prijs werd gewonnen door:
Jenne Efde Groningen
Piet Zijlstra Menaldum Oeds de Roos Wijnaldum
 
de derde prijs werd gewonnen door:
Jan Buitenga St Nicolaasga
Johan Sikkema Emmeloord
Jan Veenstra Apeldoorn
 
de eerste prijs in de verliezersronde werd gewonnen door:
Wim Bosklopper Goutum Jan Feenstra Winsum Jan Wagenaar Winsum
 
de tweede prijs in de verliezersronde werd gewonnen door:
Kees Sikkema Dronten Andries Idzerda Goutum Ale Mosselman Goutum
 
 
Wilt u direct de foto's bekijken die gemaakt zijn in 2008 kijk dan even op:
melleveenstra.mijnalbums.nl
Laat even weten wat u van de foto's vond.....
 
De loting in 2008 stond natuurlijk op onze site.
Wilt u de lijst zien van deze wedstrijd klik op de volgende site: U ziet dan de lijst van zaterdag 17 mei 2008.
 
 
Knkb wedstrijd voor 50+ in Hilversum in 2007
 
Er stonden in 2007 maar liefst 10 parturen op de lijst. In de ochtend hield het op met regenen in Hilversum zodat er klokslag 11 uur door de scheidsrechters AB Knol en Albert van de Meer het startsein werd gegeven. De hele dag (behalve een drie minutenbuitje) bleef het droog en we eindigden in de stralende zon tijdens de finale en de prijsuitreiking. De wind maakte het kaatsen wel lastig maar de echte toppers sloegen zich hier knap doorheen. De prijzen bestonden uit kratten en manden met levensmiddelen.
 
de eerste prijs werd gewonnen door: Kees Sikkema Dronten Jan Buitenga Sint Nicolaasga Piet Zijlstra Menaldum
 
de tweede prijs werd gewonnen door: Tom Twerda Putten Hylke Raukema Winsum Andries Idzerda Goutum
 
de derde prijs werd gewonnen door: Siebe Marra Dronrijp Henk Noordbruis Marssum Jan Veenstra Apeldoorn
 
de eerste prijs in de verliezersronde werd gewonnen door: Johan Sikkema Emmeloord, D. Broersma Midlum, Frans Postmus Hitzum
 
de tweede prijs in de verliezersronde werd gewonnen door: Gerrit Sijtsema Zaltbommel Jenne Efde Groningen Oeds de Roos Menaldum
 
de eerste prijswinnaars wonnen in de finale met 5-5 en 6-4 door het voorbijslaan van een kleine kaats.
 
 
 
Tijdens deze wedstrijden zijn ook foto's gemaakt. Zowel van alle prijswinnaars alsmede overzichtsfoto's en foto's van de prijzen. Wilt u deze zien klik dan even op de volgende link:
melleveenstra.mijnalbums.nl
Laat even weten wat u van de foto's vond.....
 
 
 
Knkb wedstrijd voor 50+ in Hilversum in 2006
 
In dat jaar werd deze wedstrijd gespeeld op zaterdag 13 mei op de bekende velden van de Corvers aan de Beresteinseweg. De uitslagen waren als volgt:
1e prijswinnaars waren:
Johan Sikkema - Emmeloord, Harry de Boer - St. Nicolaasga en Tom Twerde - Putten
 
2e prijswinnaars waren:
Henk Vuijk - De Wijk, Anne de Groot - Veenwouden en Jan Wagenaar - Winsum
 
3e prijswinnaars waren:
Douwe Broersma - Midlum, Oeds de Roos - Menaldum en Piet Bierma - Dronten
 
1e prijswinnaars verliezersronde waren:
Piet de Groot - Midlum, Siebe vd Zee - Dronten en Pieter Zijlstra - Menaldum
 
2e prijswinnaars verliezersronde waren:
Frans Postmus - Hitsum, Sieger Siderius - Dronten en Jan Feenstra - Winsum
 
 
Tijdens deze wedstrijden zijn ook foto's gemaakt. Zowel van alle prijswinnaars alsmede overzichtsfoto's en foto's van de prijzen. Wilt u deze zien klik dan even op de volgende link:
melleveenstra.mijnalbums.nl
Laat even weten wat u van de foto's vond.....
 
 
 
Wilt u nog even de lijst zien van deze wedstrijd klik op de volgende site: U ziet dan de lijst van zaterdag 13 mei 2006.
 
 
De Uitslagen met foto's van onze wedstrijd gehouden op zaterdag 7 mei 2005 staan alweer twee jaar op deze site. Nieuwsgierig geworden scroll dan snel naar beneden toe.
 
Ieder jaar komen dan ook een dertigtal tot veertigtal kaatsers naar Hilversum om aan deze wedstrijd mee te doen. Het prijzengeld wat wij als kaatsvereniging ter beschikking stellen is ook niet gering. We hadden ook in 2004 in verband met ons 85 jarig jubileum een prijzenpot (zilveren sieraden en levensmiddelenpakketten) voor drie toernooien van maar liefst 1100 euro.
 
 
Ook in 2005 waren er weer kransen voor de eerste prijswinnaars.
 
In het jaar 2005 hadden we weer onze bekende levensmiddelen pakketten als prijzen. We hadden deze levensmiddelen pakketten verpakt in mooie en fraaie bakken. Onze vereniging staat erom bekend dat onze prijzen (kransen, levensmiddelenpakketten) zeer de moeite waard zijn. Wij zijn er trots op dat we daarmee de competitie met de verenigingen in Friesland meer dan aan kunnen. De loting vond plaats en er deden 10 partuur mee in de klasse 50+. Het beloofde een mooie kaatsdag te worden want de parturen waren qua sterkte redelijk verdeeld.
 
Ook in 2006 hadden we weer een sterk deelnemersveld. Ook dit jaar hebben we wederom levensmiddelen verkaatst. Waarin deze zijn verpakt blijft nog een verrassing. Als u de foto's hebt gezien op mijnalbums dan weet u ondertussen dat het wasmanden waren. Wilt u volgend jaar 2007 meedoen en bent u enthousiast geworden door al die foto's en wilt u ook wel eens een leuke prijs winnen, geeft u dan op ...... of stuur ons even een e-mailtje
 
Wij verwelkomen u graag......
 
Indien u Nieuwsgierig bent geworden en u wilt niet meekaatsen, kom dan op zaterdag 12 mei 2007 even kijken op het korfbalveld bij de korvers aan de beresteinseweg. En...neem even mooi weer mee. Er zijn ook dan weer vele prijzen te winnen. 2/3 prijzen in de winnaarsronde en 2 prijzen in de verliezersronde. Waar heb je dat nog tegenwoordig. In 2005 gingen er van de 10 deelnemende parturen (drietallen) er 5 parturen met een prijs naar huis gaan. Dat is 50%
 
 
   
 
Hierboven ziet u de prijzen alvast op zolder van onze vaste prijzenmaakster uitgestald. Niet alleen worden die prijzen met veel zorg uitgezocht en gemaakt maar ook sponsort de prijzenmaakster een deel van deze prijzen. Hier nemen we onze kaatspet diep af.
 
Knkb wedstrijd voor 50+ in Hilversum in 2005
 
Het was een zeer enerverende en leuke dag. 's ochtends hadden 6 leden van de kaatsvereniging de perken neergelegd in de miezerige regen. Maar om een uurtje of 9 werd het droog en het veld zag er pico bello uit. Het was de dag ervoor nog gemaaid dus in topconditie.
Toen echter de wedstrijd begon en iedereen volop aan het kaatsen was begon het tegen een uurtje of half 12 weer te miezeren. Het regende zacht en hard en de shirtjes werden nat en koud. Dus toen de eerste rond was afgelopen warmde een ieder zich in de kantine aan een lekkere warme uien of groentesoep en werden schone shirts aangetrokken. Ook de kachel in de kantine maakte vele shirtjes weer droog. Daarna werd het gelukkig droog en op een enkele bui na was een leuke kaatsdag. De finale werd geheel en al in zonneschijn verkaatst maar helaas toen de prijsuitreiking plaats vond kwam er wederom een hagelbuitje naar beneden om ons nog even te pesten. Maar het mocht onze pret niet drukken. Als bestuur waren wij zeer tevreden over de opkomst (10 parturen) en over de reacties over de prijzen waar men zeer enthousiast over was. En de kaatsers vertrokken met de mededeling dat ze volgend jaar zeker terug zouden komen. En daar doet een bestuur het tenslotte voor: voor tevreden kaatsers. Als voorzitter was het voor mij wel een leuk moment om mijn vader de tweede prijs te mogen overhandigen. Hij wordt dit jaar 70 jaar en gezien zijn kaatsspel vandaag deed hij niet voor de beginnend 50+ onder.
Verder was de dag vandaag in leiding gegeven aan scheidsrechter en erelid van onze vereniging Appie Knol. Hij stond weer fier op het veld en het was alsof hij nimmer weg was geweest van de kaatsvelden als scheidsrechter. Appie bedankt.
 
 
En dan hieronder de uitslagen van de kaatwedstrijd met een foto erbij geplaatst op veler verzoek:
1e prijswinnaars waren:
Jenne Efde - Groningen, Piet de Groot - Midlum en Piet Bierma - Dronten
 
 
2e prijswinnaars waren:
J. Buitenga - St. Nicolaasga, Piet Zijlstra - Menaldum en Jouke Punter - Wommels
 
 
3e prijswinnaars waren:
Henk Vuijk - De Wijk, Jan Veenstra - Apeldoorn en Jouke de Roos - Luttelgeest
 
 
1e prijs verliezersronde waren:
Ale Mosselman - Goutum, Jan Wagenaar - Winsum en Jan Veenstra - Winsum
 
 
2e prijs verliezersronde waren:
Berend Smit - Uithoorn, Lieuwe Boersma - Apeldoorn en Harry de Boer - St Nicolaasga
 
 
Wij als bestuur kijken terug op een mooie kaatsdag en als voorzitter heb ik respect voor mijn pa.
 
Hierboven een foto van Jouke Punter die op 1 juni 2005 70 jaar wordt.
 
HET JUBILEUM JAAR 2004 NADER BESCHREVEN
 
In het jubileumjaar 2004 hebben we eretekens verkaatst. Dit waren zilveren telegraafjes die een op marmeren ondergrond met inscriptie waren geplaatst en kransen voor de 1e prijswinnaars, zilveren telegraafjes op marmeren ondergrond (alleen beetje kleiner) met inscriptie voor de 2e en 3e prijswinnaars en levensmiddelen pakketten voor de 1e en 2e prijswinnaars in de verliezersronde. De voorzitter heeft die met een compliment naar onze sponsor "Juwelier Kramer" in Franeker uitgereikt aan de kaatsers die er zeer verguld mee waren. Wij waren blij met hun opmerking dat ze in Friesland reclame voor onze wedstrijd zouden maken en dat ze in 2005 (dit jaar dus) weer massaal terug zouden komen
 
 
   
 
U ziet een kaatshandschoen met bal, een telegraaf en kaatsklauw. De FBA kaatsers kregen deze symbolen met zilveren kettinkje. De 50+ de telegraaf op een marmeren ondergrond met inscriptie en de kransen hieronder waren natuurlijk voor de 1e prijswinnaars.
 
 
U ziet hieronder dat de toeschouwers in 2004 het windscherm al hadden neergezet.
 
 
De prijzen kwamen bij JUWELIER KRAMER UIT FRANEKER vandaan. Kortom het is van een zeer goede kwaliteit.
 
WEDSTRIJDVERSLAG VAN HET JAAR 2004 - HET 85- JARIG BESTAAN.
 
 
De dag begon met een receptie zodat iedereen een gratis kop koffie of thee kreeg aangeboden met natuurlijk een overheerlijke echte frieze oranjekoek vers meegebracht uit Friesland bij de warme bakker vandaan uit Bolsward.
Daarna werd er een toespraak gehouden door de voorzitter C. Punter die nog eens benadrukte dat je goed met sponsors om moet gaan en dat sommige bestuurders van verenigingen dit nog wel eens willen vergeten. Hij vermeldde nog even dat de gloednieuwe telegraafjes gemaakt waren door de technische school in Laren. Misschien een tip voor andere bestuurders. Het is een leuke stageopdracht. Daarna werd het woord gegeven aan de clubscheidsrechter Albert vd Meer die de hele dag voortreffelijk zou leiden. Ook werd nog even aandacht gevraagd aan alle deelnemers om vooral even te kijken naar de jeugdkaatsers omdat het met name voor verenigingen buiten Friesland zeer moeilijk is om de jeugd warm te krijgen voor het kaatsen.
 
Hieronder ziet u een overzichtsfoto van het jeugdkaatsen
 
 
Daarna werd er gespeeld voor de prijzen door 12 parturen die elkaar fel maar rechtvaardig bestreden. Toen de rookwolken waren opgetrokken konden de prijzen worden uitgedeeld. Hieronder ziet u de prijswinnaars met name genoemd en de foto erbij.
1e prijswinnaars waren:
L. Boersma - Apeldoorn, A. Mosselman - Goutum en D. Broersma - Midlum
De eerste twee hadden ook vorig jaar de kransen gepakt tezamen met Jouke Bos en presteerden het dit jaar wederom. Wij kunnen wel zeggen dat het een beetje hun toernooi aan het worden is. Wie gaat hen volgend jaar verslaan ? U misschien ? Doe dan volgend jaar gewoon mee want het was reuze gezellig. Afgesproken ? Tot volgend jaar dan .........(In 2005 hebben 30 personen de strijd aangebonden en er kwam een compleet nieuw drietal/ partuur dat in 2005 de kransen won)
 
 
2e prijswinnaars waren:
J. Buitenga - St. Nicolaasga, G. Sytsma - Tilburg en S. Marra - Dronrijp
 
 
3e prijswinnaars waren:
H. Raukema - Winsum, H. Baggelaar - Dronrijp en J. Sikkema - Emmeloord
 
 
1e prijs verliezersronde waren:
J. Ennema - Heerenveen, O. Velstra Idaard en ........... (sorry naam komt zo spoedig mogelijk)
 
 
2e prijs verliezersronde waren:
J. Bootsma - roodhuis, B.vd Veer - Winsum en M. Zijlstra - Leeuwarden
 
 
 
Ons kersverse erelid Appie Knol streed moedig maar door een bal op de pols werd het dit keer een roemloos toernooi. Maar als eeuwige optimist zei hij tegen mij: "het is beter te geven dan te krijgen". Kortom volgend jaar beter en complimenten voor de organisatie en daar waren wij erg blij mee.
 
 
 
 
HOE WAS HET in het jaar 2003 ?
 
Om alvast een beetje sfeer te proeven, hebben we hieronder een verslag geschreven van het toernooi voor de kanjers van 50 jaar en ouder dat in 2003 werd gehouden.
 
Op zaterdag 10 mei 2003 hielden wij onze grote senioren 50 + wedstrijd in Hilversum. Het weer was geweldig. menigeen zal 's avonds tot de conclusie zijn gekomen dat hij/ zij behoorlijk verbrand was. Wij hadden 11 partuur op de lijst en deze kaatsers streden zeer fel om de prijzen. Jelle Visser was de deskundige clubscheidsrechter die streng doch rechtvaardig was. Verder mochten wij de wethouder van sport dhr Kreugel en zijn vrouw ontvangen. Na een uurtje uitleg en kijken naar de verrichtingen van de kaatsers gingen ze trots weer weg. Trots omdat er ook in Hilversum toch maar zo'n kaatsvereniging (een stukje cultuur) aanwezig is, die ook nog in staat is om zo'n grote happening te organiseren.
En dat het een happing was kunt u zien als u even klikt op de volgende site: U ziet dan een overzichtsfoto van het kaatsveld.
Daarnaast was Gerd Wouters uit Amsterdam bezig met de aanwezige jeugd uit Hilversum en Amsterdam. Ze deden het beginnersspel en de jongens uit hilversum speelden 2 wedstrijden tegen de jongens uit Amsterdam. Klasse Gerd dat jij hier de tijd en de moeite voor hebt genomen. Gerd heeft ook tezamen met de andere kaatsclubs in 2003 hetzelfde gedaan in Dronten, Amterdam, etc. In Dronten tijdens de laatste wedstrijd kregen de jonge kaatsers die de meeste punten hadden behaald een beker en degene die in ieder geval twee keer aanwezig waren geweest een medaille. Door deze constructie hoopten we de jeugd van de kaatsers mee te krijgen naar de kaatswedstrijden en hen het kaatsspel bij te brengen. Dit is een nieuw initiatief maar het lijkt te gaan werken. (kijk ook even onder jeugdkaatsen - standen/ uitslagen etc.)
Nu even terug naar de kaatswedstrijd 50 +
Na een enerverende strijd waren de prijzen voor de volgende kaatsers:
1. Ale Mosselman (Goutum), Lieuwe Boersma (Apeldoorn) en Jouke Bos (Akkrum)
Te bekijken onder: foto's van prijswinnaars
en
Nog een foto
2. Douwe Broersma (Midlum) , Jan Wagenaar (Winsum) en Bouwe van de Veer (winsum)
te bekijken onder: foto's van 2e prijswinnaars
3. H. visbeek (Vianen) , Flip Soolsma (Akkrum) en Johan Sikkema (Mantgum)
te bekijken onder: foto's van 3e prijswinnaars
De prijzen in de verliezersronde waren voor:
1. Jenne Efde(Groningen), Jan Veenstra (apeldoorn) en Han Baggelaar (dronrijp)
te bekijken onder: foto's van 1e prijswinnaars verliezersronde
2. Jaap van Kammen (buitenpost), Oeltje Velstra (Idaard) en Oeds de Roos (Menaldum)
te bekijken onder: foto's van 2e prijswinnaars verliezersronde
Mocht u de wedstrijden in 2003, 2004 en 2005 die hierboven zijn beschreven hebben gemist schrijft u dan alvast maar in uw agenda dat op of rond 8 Mei 2006 traditie getrouw de senioren 50+ wedstrijd is in Hilversum. Echt de moeite waard.
 
 
Hebt u nog suggesties of opmerkingen of wilt u even laten weten hoe u de foto's vond klik dan hieronder
 
 
 
 
in 2003 waren er prijzen ter waarde van 550 euro
 
Alle jaren waren er weer kransen voor de eerste prijswinnaars. Een echte friese traditie.
 
 
 
Hosted by www.Geocities.ws

1