|
HAVENNIEUWS MAART 2000 /
PORT NEWS MARCH 2000
|
VRIJDAG 31.03.2000
EUCON SHIPPING GEEN SUCCES IN ZEEBRUGGE
De
Ierse rederij Eucon Shipping, een afdeling van de B&I Group,
heeft Zeebrugge geschrapt als aanloophaven voor haar regelmatige containerdienst
naar Dublin. De dienst ging vorig jaar pas op 18 september
van start, uitgerekend op dezelfde dag dat vanuit de Vlaamse kusthaven
het Zeebrugse Eurobox Shipping (ECS) van wal stak met een
vrachtlijndienst op het Ierse Waterford. Inmiddels blijkt
dat de ECS-lijn op Ierland goede zaken doet, zodat vanaf september mogelijk
een tweede schip zal worden ingezet.
|
EUCON
vs EUROBOX SHIPPING
Irish Eucon
Shipping, a subsidiary of the B&I Group, is discontinuing it's
calls at the port of Zeebrugge. The weekly service to Dublin was
started on September 18th last year. On the same day Zeebrugge-based
Eurobox Shipping commenced it's regular container service to the Irish
port of Waterford. That service proves to be most successful.
Hence, it is rumoured that the company will add a second vessel on the
route sometime in September.
|
|
VRIJDAG 31.03.2000
ARABIAN GAUNTLET
Voor de kust van de Golfstaat Bahrein nemen vanaf
dit weekend de Zeebrugse marineschepen Godetia en Crocus
deel aan de multinationale oefening "Arabian Gauntlet". De oefening
loopt tot 11 april, datum waarop de schepen de haven van Mina Sulman
zullen binnenlopen. De terugkeer van de Godetia wordt begin mei voorzien.
De Crocus komt pas in juni terug naar Zeebrugge, omdat de mijnenjager eerst
nog zal deelnemen aan een Navo-oefening in de Middellandse Zee.
Between
April 1st and April 11th Zeebrugge-based marine vessels Godetia and Crocus
will be participating in the multinational "Arabian Gauntlet" exercise
in the Persian Gulf.
|
DONDERDAG 30.03.2000
MACHINECONTROLEKAMER FRANSE FERRY ONDER WATER
Woensdagmorgen
heeft de reserveferry 'Monet' van de rederij SeaFrance de kade geraakt
bij het afmeren in Calais. Door de klap onstonden op drie
plaatsen scheuren in de romp. Omdat het binnenstromende water niet
snel genoeg kon weggepompt worden liep de machinecontrolekamer onder.
Het evacueren van passagiers en voertuigen gebeurde snel en zonder paniek.
SeaFrance maakt op de korte Kanaalroute in de regel gebruik van vier ferries:
de Cézanne, de Manet, de Renoir en de Nord-Pas-de-Calais.
Omdat de voorbije dagen technische mankementen optraden werd het reserveschip
Monet ingezet.
| SEAFRANCE
"MONET" ENVAHI PAR LES EAUX
A 5 h 15,
hier matin, le car-ferry de remplacement de la SeaFrance, le Monet, a heurté
le quai par tribord lors de son accostage à Calais. Sous le choc,
trois brèches se sont ouvertes dans la coque, noyant sous les eaux
la salle de contrôle des machines. L’évacuation des
passagers et des véhicules s’est déroulée dans le
calme. SeaFrance exploite quatre navires : le SeaFrance Cézanne
(480 voitures, 1 800 passagers et 78 camions), le SeaFrance Manet (280
voitures, 1 800 passagers et 50 camions) le SeaFrance Renoir (280 voitures,
1 600 passagers et 45 camions), le SeaFrance Nord-Pas-de-Calais d’une capacité
de 85 camions et 100 passagers. Elle dispose d’un cinquième navire,
le SeaFrance Monet, utilisé pour les remplacements de navires indisponibles. |
ENGINE
CONTROL ROOM FLOODED ON BOARD
SEAFRANCE'S
"MONET"
Wednesday
morning, upon her return from Dover, the SeaFrance replacement ferry
'Monet' hit the quayside whilst arriving at the berth in Calais. Because
of the impact, the hull was breached in 3 different places. For a short
time water came gushing in faster than the pumps could manage. As
a result the engine controle room was flooded. Passengers and vehicles
were quickly offloaded. There was no panic and nobody was injured.
SeaFrance normally uses four vessels on the Dover run: Cézanne,
Manet, Renoir and Nord-Pas-de-Calais. Because of technical problems
over the past few days SeaFrance was forced to bring it's reserve ferry
Monet back into service... |
|
SEA CONTAINERS INVESTEERT
Tijdens het jaarverslag
van de rederij Sea Containers
in Bermuda heeft afgevaardigde beheerder James Sherwood meegedeeld dat
zijn maatschappij van plan is om voor het dochterbedrijf Hoverspeed
twee nieuwe catamaranferries te laten bouwen en ook de huidige twee seacats
van de route Oostende-Dover in eigendom te zullen overnemen. Met
beide transactie samen is een bedrag gemoeid van ruim 2,5 miljard
frank.
|
Sea
Containers Reports 1999 Results
HAMILTON,
Bermuda, Sea Containers Ltd.
Net Income
before change in accounting principle was $60.6 Million, Up 12% over 1998.
The company
expects to bring into service 2 new fast ferries and acquire the vessels
operating on the Dover/Ostend route, run by Hoverspeed, at a cost of about
$60 million. The company's passenger transport division reported operating
profits of $70 million in 1999 compared with $62 million in 1998. This
improvement was achieved despite start up costs of three new fast ferry
routes. In the fourth quarter ferry earnings were less than expected
due to unusually high fuel prices and exceptionally bad weather in the
British Isles. Millennium travel was less than expected because of Y2K
worries and the decision of many to make New Year's Eve into a family-at-home
event.
|
DONDERDAG 30.03.2000
VIJFDUIZEND BANEN IN ZEEBRUGSE HANDELSHAVEN
Uit
een studie van APZI
over de tewerkstelling bij de zowat 130 aangesloten bedrijven in Zeebrugge
blijkt dat door de privé-sector in de handelshaven circa 5.000 personen
worden tewerkgesteld. Het gaat om 2.000 bedienden en 3.000 arbeiders,
waarvan een duizendtal erkende havenarbeiders.
|
WOENSDAG 29.03.2000
EURO LINE RONDVAARTEN
In Zeebrugge programmeert de onlangs overgenomen
rederij Euro Line met de rondvaartboot River Palace deze
zomer meer afvaarten dan vroeger. Onder meer zal daarbij Lissewege
worden aangedaan. Ook op de zomeravonden worden aan boord allerlei
evenementen georganiseerd. De rondvaartboot heeft op de binnen- en
buitendekken samen een capaciteit van 350 opvarenden. Volgend jaar
hoopt de rederij ter hoogte van de rederskaai een nieuwe aanlegsteiger
te kunnen realiseren.
DINSDAG 28.03.2000
SEAFRANCE WIL SNELSTE FERRY OVER HET KANAAL
De Franse staatsrederij SeaFrance heeft bij de
Finse scheepswerf Aker Finnyards
een intentieverklaring ondertekend voor de bouw van de snelste
ferry op het Kanaal. De veerboot die 4 miljard frank zal kosten (£60m,
100 miljoen Euro) zal de vaartijd tussen Calais en Dover inkorten tot ongeveer
1 uur. Momenteel doen de ferries er gemiddeld 80 tot 90 minuten over.
De nieuwe veerboot zal meteen ook de grootste ferry zijn op de korte Kanaalroute:
185m lang, 28m breed en 32.000 ton. Aan boord zal plaats zijn voor
1900 passagiers en 2 km parkeerruimte, goed voor 120 vrachtwagens of 700
auto's. Met z'n 25 knopen (ruim 46 km per uur) wordt het de snelste
ferry op het Kanaal. Momenteel probeert SeaFrance de financiering
rond te krijgen. De nieuwe veerboot moet eind september van volgend
jaar in de vaart komen. Omdat SeaFrance werk wil maken van de vernieuwing
van haar vloot heeft de rederij inmiddels ook een optie genomen op de bouw
van een zusterschip. Dit is nodig want de laatste maanden heeft de
veermaatschappij nogal te lijden van uitval door technische mankementen.
Bij Aker Finnyards staan momenteel ook nog een cruise ferry voor Irish
Ferries op stapel, een passagiersroro voor het Griekse G.A. Ferries en
een snelle hovercraft voor de Finse Marine.
TUESDAY,
28.03.2000
NEW VESSEL FOR SEAFRANCE
SeaFrance
has sent a letter of intent to Finnish shipbuilders Aker Yards for the
construction of a £60 million car ferry to operate on the Dover to
Calais route. The new vessel will be the largest ever to operate on the
route, being 185 metres long, 28 metres wide and 32,000 tons. It will be
able to transport 1,900 passengers in the highest standards of comfort
and will offer vehicle deck space of 2,000 lane metres - sufficient capacity
for 120 lorries or 700 cars. Service speed will be up to 25 knots, making
it the fastest ferry on the Dover to Calais route and reducing the crossing
time to approximately one hour. Discussions on the final points of the
contract are underway. Confirmation of the order is subject to the finalisation
of the finance package. The ship is scheduled for delivery at the end of
September 2001. SeaFrance also has an option to purchase a sister
ship, enabling the company to speed up plans to renew the fleet.
|
|
DINSDAG 28.03.2000
TEGENSLAG VOOR NORFOLK LINE
Amper 2 dagen nadat Norfolk Line op 19 maart
de nieuwe regelmatige vrachtlijndienst tussen Duinkerke en Dover opstartte
ramde het schip de aanlegsteiger in Dover waardoor deze onbruikbaar werd.
Volgens BBC Radio Kent is men op zoek naar een alternatief. Voorlopig
kan de gloednieuwe roro-ferry, "Northern Merchant", niet worden
ingezet op de route.
DINSDAG 28.03.2000
NIEUWE BANANENTRAFIEK
Zeebrugge
sleept een nieuwe fruitlijn in de wacht. In de eerste helft van april
wordt het eerste bananenschip van Eastwind Transport in de haven
verwacht. Het schip komt uit Ecuador. De nieuwe regelmatige
verbinding van deze New-Yorkse rederij is naar schatting goed voor zo'n
50.000 ton fruit per jaar. Dit jaar verwacht Zeebrugge dan ook in
de fruitsector de kaap van de 700.000 ton te kunnen overschrijden.
De schepen van Eastwind zullen wekelijks de haven aandoen en worden behandeld
bij Belgian New Fruit Wharf in de achterhaven. Momenteel lopen ook
nog onderhandelingen met andere verschepers, die mogelijk kunnen leiden
tot de start van nog twee andere fruitlijnen. Dat het opnieuw de
goede kant opgaat met de fruittrafieken in de kusthaven is vooral te danken
aan de lange termijnstrategie die voor de fruitsector werd uitgewerkt door
het havenbestuur.
|
MAANDAG 27 MAART 2000
GROTE SMOKKELAARS KIEZEN VOOR FELIXSTOWE
SIGARETTENSMOKKEL VANUIT ONZE WESTHOEK 'KLEIN'
IN VERGELIJKING
In een uitgebreide 'feature' pakt de Sunday
Times gisteren uit met een artikel dat aangeeft dat drugsmokkelaars
zich massaal op het smokkelen van sigaretten gestort hebben. De winsten
liggen hoger en de risico's zijn kleiner. De illegale waar zit zit
meestal verstopt in vrachtwagens en containers,
die verscheept worden naar Felixstowe. Deze haven aan de Britse
Oostkust wordt onder meer aangedaan door vrachtveren uit Zeebrugge
en Rotterdam. De gesmokkelde hoeveelheden zijn dermate groot, dat
de omstreden smokkel van sigaretten door dagtrippers vanuit Frankrijk en
onze Westhoek erbij in het niet verdwijnen. De smokkelaars, die gebruik
maken van de vrachtroutes naar Felixstowe kunnen per dag naar schatting
een winst van meer dan 1 miljoen pond sterling maken. De Britse
Douane heeft bevestigd dat het aantal onderschepte sigaretten in de oostkusthavens
(Felixstowe en Harwich) steeg van 31 miljoen (in 98) tot 350 miljoen
vorig jaar. Veel meer sigaretten glipten uiteraard door de mazen
van het net. Ook gebeurt het dat sigaretten openlijk verscheept worden
met vervalste documenten, die aangeven dat de belastingen en accijns werden
betaald. Heel wat sigaretten worden gesmokkeld vanuit Litouwen.
Soms is de plaats van herkomst China, Singapore, Egypte en Oost-Europa.
De Britse overheid heeft vorige week aangekondigd 209 miljoen pond te investeren
in de strijd tegen de sigarettensmokkelaars. Deskundigen twijfelen
of dit zal volstaan om het tij te keren.
|
DONDERDAG 23.03.2000
HMS PURSUER OP BEZOEK
In
de marinebasis van Zeebrugge is het Britse patrouillevaartuig HMS Pursuer
op bezoek. Het gaat om een zeer klein maar bijzonder snel vaartuig
dat naast patrouilleopdrachten ook voor opleiding dient. Het schip
staat onder meer ook ter beschikking van de Universiteit van Sussex voor
het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.
|
DONDERDAG 23.03.2000
MINDER HARDDRUGS VIA ZEEBRUGGE
De Douane is van oordeel dat Zeebrugge tegenwoordig
minder in trek is van smokkelaars van harddrugs dan vroeger het geval was.
Vorig jaar werd in de kusthaven slechts één betrekkelijk
kleine lading cocaïne onderschept. In Antwerpen daarentegen
werd in dezelfde periode aan boord van 17 bananenschepen en in 5 containers
samen ruim 1200 kilo cocaïne aangetroffen.
DONDERDAG 23.03.2000
VERHUIS ZBM BIJT IN DE ZEEBRUGSE CIJFERS
Ondanks het feit dat het verschepen van nieuwe
wagens in Zeebrugge in januari toenam met liefst 15 procent, en
dat ook de rorotrafiek en containeroverslag een groei vertoonden van respectievelijk
8,6 en 14,4 procent, ging de globale goederenoverslag er in de kusthaven
met 4,3 procent op achteruit. Dit is volledig te wijten aan het sluiten
van de stortgoederenterminal van de Zeebrugse Behandelingsmaatschappij.
De trafieken verhuisden naar de andere vestigingen van Sea-Invest in Gent,
Antwerpen en Duinkerke.
|
woensdag 22.03.2000
REUZENKRAAN VOOR BNFW
Bij
Belgian
New Fruit Wharf in de Zeebrugse achterhaven werd een enorme mobiele
havenkraan geleverd. De reuzenkraan, van het merk Gottwald,
heeft een hefvermogen van 100 ton en beschikt over een werkradius van 50
m. De kraan werd aangevoerd vanuit Antwerpen aan boord van een ponton.
Bij middel van de nieuwe zware mobiele kraan wil BNFW het lossen en laden
van containers efficiënter laten verlopen. Ook aan fruitschepen
worden namelijk steeds meer laadkisten gebruikt.
|
DINSDAG 21.03.2000
STAD BRUGGE DOET GROOTSTE PROJECTVOORSTEL IN
HET KADER VAN HET KUSTACTIEPLAN
Deze middag heeft Burgemeester Moenaert
van Brugge in Zeebrugge in het kader van het kustactieplan het grootste
projectvoorstel overhandigd aan Minister Landuyt tijdens het laatste
luisterbezoek van de minister aan de kust. De plannen hebben vooral
een toeristische uitbouw van de oude vissershaven tot doel.
Naast de heraanleg van de kaaien
en straten rond het dok wordt ook voorzien in de bouw van een jachthavengebouw
langs de Omookaai (noordkant van de vissershaven), en de aanleg van een
voetgangersbrug
over de havenmonding waardoor een wandelcircuit mogelijk wordt rond de
vissershaven. Ook omvat het project de aanleg van een groenscherm
langs de transportzone tussen Zeebrugge en Blankenberge, en het realiseren
van een veilig fietspad tussen Brugge en Blankenberge, mogelijk
met ondertunneling van de Expresweg ter hoogte van de Blankenbergse dijk
en een aftakking naar Lisswege. Deze trajecten worden dan ingepast
in de kustfietsroute. Het totale prijsplaatje voor het voorgestelde
project beloopt meer dan een half miljard frank. Minister Landuyt
stelde bij afloop van de presentatie een groot voorstander te zijn van
het uitbouwen van het project, dat hij zelf "de nieuwe lente in Zeebrugge"
en "Zeebrugge Vissersdorp" noemde. "De kans moeten we grijpen"
meende hij. Hij deed meteen ook een oproep naar de privé om
het project samen met de overheid waar te maken.
|
DINSDAG 21.03.2000
MINDER TRAFIEK DAN VERWACHT BIJ SEA-RO?
Volgens het ACV in Zeebrugge gaat het niet
goed met de trafieken van bandenproducent Bridgestone en papiergigant
StoraEnso
bij goederenbehandelaar Sea-Ro. Het bedrijf is goed voor zowat
40 procent van de tewerkstelling in de haven van Zeebrugge. De aanvoer
blijft echter fors onder de verwachting, waardoor ook de inkomsten voor
Sea-Ro veel lager liggen dan gebudgeteerd. StoraEnso, dat vandaag
in Helsinki z'n jaarcijfersopenbaar
maakte, meent echter dat het lopende jaar bijzonder gunstig zal zijn voor
de papierhandel in de wereld. (Klik
HIER
voor het bekijken van de video van de Algemene Vergadering van StoraEnso
op 21.03. in Helsinki)
ZONDAG 19.03.2000
VLAAMSE GEMEENSCHAP PRAAT MET BRUGGE OVER GIGANTISCH
"WATERFRONT-PROJECT" IN ZEEBRUGGE
In het kader van het Kustactieplan starten komende
dinsdag (21.03.2000) in Zeebrugge de eerste officiële gesprekken die
een nieuwe lente moeten betekenen voor de complete site rond de oude vissershaven.
Vlaams minister Renaat Landuyt en de Brugse burgemeester Moenaert
zullen zich buigen over plannen voor de uitbouw van het Zeebrugge Waterfront
project, dat wordt uitgewerkt naar voorbeeld van gelijkaardige initiatieven
in San Francisco, Kaapstad en Barcelona, die daar bijzonder succesvol blijken
te zijn. Het is de bedoeling alle bestaande en een aantal nieuwe
initiatieven rond de oude vismijn en de voormalige kuisbank te bundelen
tot één samenhangende toeristische attractiepool. Dit
omvat onder meer de renovatie van de staketsels en kades van de
werfkaai en verbetering van de faciliteiten voor de sportvissers.
Ook wordt onderzocht hoe men tot de creatie kan komen van een vistrap
waar toeristen verse garnalen en vis kunnen kopen. Ook scheepswerf De
Graeve zal bij deze renovatiedrive betrokken worden. Het project
voorziet namelijk ook in een plan om het huidige krappe staketsel waar
de werf gebruik van maakt breder en langer te maken. Verder zullen
contacten gelegd worden met bijvoorbeeld kunstacademies in de regio die
een aanzet kunnen geven om met jonge kunstenaars van de nieuwe Waterfront
een stek te maken waar men met penseel in de hand schitterende kunstwerkjes
kan realiseren. Daarnaast moet er ook een veilig fietspad
komen tussen Brugge en de Zeebrugse Waterfront. Het fietspad zal
deels langs het Boudewijnkanaal lopen en de fietsers in de gelegenheid
stellen om ook typische plaatsjes als Lissewege en Zwankendamme aan te
doen. Om dit alles te realiseren en in goede banen te leiden zal
een project-manager worden aangesteld. Deze moet zich ook
inzetten om het juist investeringsklimaat te creëren. Het prijsplaatje
werd voorlopig op een half miljard frank becijferd. De helft daarvan
zal bestaan uit privékapitaal.
|
ZATERDAG 18 MAART 2000
NATUURRUIL VOOR UITBOUW ZEEBRUGSE ACHTERHAVEN
Een beetje naar voorbeeld van de natuurbanken
in de Verenigde Staten wil de Vlaamse regering nu laten onderzoeken of
456 hectare EU-vogelrichtlijngebied in de Zeebrugse achterhaven
soms elders kan gecompenseerd worden zodat de verdere uitbouw van de haven
niet in het gedrang komt. Als compensatiegebieden stelt het Gentse
studiebureau Esher voor: het granslandencomplex van Klemskerke-Vlissegem,
de Kwetshage in Jabbeke en het Paddegat in Jabbeke-De Haan. Deze
gebieden, waar nog landbouwers actief zijn, zouden dan in ruil voor Zeebrugge
het statuut van vogelrichtlijngebied krijgen. Agalev-militante Veerle
Declercq blijft zich echter verzetten tegen deze denkpiste. In
havenkringen zegt men dat het ironisch is te bedenken dat jaren geleden
boeren moesten wijken voor de haven, en dat de haven nu moet wijken voor
vogels. Mogelijk kan enkel een oplossing gevonden worden voor alle
natuurcompensatieproblemen in ons land, door het oprichten van een echte
natuurcompensatiebank
zoals de Amerikanen dat onder meer in Florida gedaan hebben voor de gebieden
rond de Everglades.
VRIJDAG 17 MAART 2000
DRASTISCH OPTREDEN TEGEN SMOKKEL DRANK EN TABAKSWAREN
De Britse Douane gaat vanaf nu drastisch optreden
tegen vrachtrijders en "dagtrippers" die via Zeebrugge, Oostende
en Noord-Frankrijk grote voorraden tabakswaren en sterke dranken
smokkelen. In de meeste gevallen worden die goederen in Groot-Brittannië
doorverkocht. Dat is verboden, gezien
de Europese wetgeving dergelijke grensoverschrijdende aankopen enkel voor
eigen gebruik toelaat. De nieuwe maatregelen van de Britse Douane
spelen onder meer in de kaart van het gemeentebestuur van De Panne, dat
afwil van de overlast die door het meestal nachtelijke Britse cliënteel
veroorzaakt wordt in de Westhoek. Alle eigenaars van Britse voertuigen
krijgen de komende dagen een brief in de bus waarin ze gewaarschuwd worden
tegen het gebruiken of uitlenen van hun wagen voor het smokkelen van drank
en tabakswaren. In de toekomst zullen niet alleen meer de gesmokkelde
goederen worden in beslag genomen en verbeurd verklaard maar ook het voertuig
zal geconfisceerd worden. Verder riskeren de smokkelaars ook hun
rijbewijs te verliezen. Omdat ook heel wat uitbaters van drank- en
tabakswinkels zich laten verleiden tot smokkelpraktijken kunnen deze mensen
ook hun schenklicentie erbij inschieten en het recht om een lottoterminal
in hun zaak uit te baten. Verder zijn grote boetes voorzien en gevangenisstraffen
tot 7 jaar. De Britse Douane heeft ook een verkliklijn in gebruik
genomen waarop burgers mensen kunnen aangeven die zich bezig houden met
de illegale invoer van alcohol en tabakswaren. (0800 59 5000)
|
VRIJDAG 17 MAART 2000
NORFOLK LINE BECONCURREERT ZEEBRUGGE EN CALAIS
IN DUINKERKE
Zondag opent Norfolk Line in Duinkerke-West
een nieuwe regelmatige vrachtlijndienst op Dover, met de aankomst van het
nieuwe schip dat voor de dienst zal worden ingezet. In het verleden
opereerde Norfolk Line een dienst vanuit Zeebrugge. Nu wil men met
de nieuwe lijn vanuit Duinkerke mikken
op
de vrachtklanten van zowel Zeebrugge als Calais. (Norfolk onderhoudt
ook reeds sedert jaar en dag een verbinding tussen Scheveningen en Felixstowe).
Duidelijk wordt het cliënteel van P&O Stena Line en Eurotunnel
geviseerd, want Norfolk Line richt zich eveneens tot het BEgeleid
vervoer. Het is daarom ook dat een gloednieuwe roro-ferry, de "Northern
Merchant", werd gecharterd, die niet alleen plaats biedt aan 115 opleggers
maar ook aan 200 chauffeurs en bijrijders. Verder wil Norfolk Line
onder de prijs van P&O en Eurotunnel blijven. Beide traditionele
Kanaaltransporteurs hebben trouwens tariefverhogingen aangekondigd!
De eerste commerciële afvaart van Norfolk Line in Duinkerke is komende
maandag (20 maart). Het is de bedoeling drie vertrekken per dag in
beide richtingen te verzekeren. In september zal door het inhuren
van een zusterschip het aantal afvaarten naar 6 per dag worden opgetrokken.
In Duinkerke wordt de vracht behandeld door Shortsea Terminal, een
joint venture tussen Inter Ferry Boats (met hoofdkwartier in Zeebrugge!)
en de Franse firma Barra.
DONDERDAG 16 MAART 2000
P&O SPLITST IN FERRY- EN CRUISEBEDRIJF
REDERIJ BOEKT MEGAWINST
Donderdagmorgen heeft de rederij P&O
bij de presentatie van de jaarrekening in de Londense City de splitsing
aangekondigd van de rederij in een Ferry- en een Cruisebedrijf. P&O
baat onder meer de roro-verbindingen uit vanuit Zeebrugge en Calais
naar een aantal havens aan de Britse oostkust.
Ondanks het wegvallen van de taksvrije verkopen midden vorig jaar, kondigde
het bedrijf vanmorgen een winstcijfer (vóór belasting) aan
van 525,4 miljoen pond sterling, wat tegen de koers van vanmorgen overeenkomt
met ruim 34,3 miljard Belgische frank (34,344 mia Bfr). Dit komt
neer op een winststijging met liefst 42,4 % in vergelijking met
1998. (De City voorspelde maandag dat de winst slechts zo'n 10 procent
zou bedragen !!). P&O's ferryvleugel bestaat grotendeels uit
een combinatie van de veerlijnen die destijds in het Kanaal, op de Noordzee
en in de Ierse zee werden opgestart door Townsend-Thoresen Car Ferries
en North Sea Ferries. Het nieuwe cruisebedrijf krijgt de naam
P&O
Princess, niet erg verwonderlijk als men weet dat P&O onder meer
eigenaar is van de Amerikaanse cruiserederij Princess Line. P&O
Princess zal zowel op de Londense als op de Newyorkse beurs gekwoteerd
worden. Het nieuwe bedrijf wordt meteen 's werelds derde grootste
cruiseonderneming. Het splitsen van P&O in een ferry- en
een cruisemaatschappij zal tegen oktober helemaal zijn afgerond.
Het zal geen gevolgen hebben voor de tewerkstelling. Totnogtoe was
de cruisevleugel van P&O goed voor ongeveer 40 procent van de inkomsten
van de P&O groep. Het winstcijfer en het splitsen van het bedrijf deed
de waarde van het P&O-aandeel vanmorgen amper een kwartier na de opening
van de Londense beurs reeds met 30 pence stijgen. (10.15u onze tijd)
Nadien noteerde het aandeel echter een fikse terugval.
|
DONDERDAG 16 MAART 2000
VAN MECHELEN WIL DEME MET OVERHEIDSGELD VLAAMS
HOUDEN
De Vlaamse minister van Economie, Dirk
Van Mechelen, houdt vast aan het Vlaams karakter van de baggergroep
Deme (Het Zeebrugse Baggerwerken Decloedt en Dredging uit Zwijndrecht).
Volgens de minister komt het er op aan de Vlaamse kennis te verankeren.
,,De kennis van Deme inzake baggerwerken en
waterbouwkunde
is van een uitzonderlijk hoog niveau'', aldus Van Mechelen. Desnoods gaat
de overheid via de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) tussenkomen,
aldus Van Mechelen. De PMV is de voortzetting van de Gimv. Deze instantie
bezit nu circa drie procent van Deme. Er zijn echter ook alternatieve
denkpistes. Als de beoogde alliantie van Deme met HBG niet mogelijk
wordt, zal het Vlaamse baggerbedrijf wellicht een notering aanvragen op
de beurs van Brussel. Een beursgang zou enkele miljarden expansiemiddelen
moeten opleveren. De overblijvende aandeelhouders van Deme hebben,
zoals gisteren bekend raakte, 60 dagen om voormalig partner Decloedt uit
te kopen, die zijn toevlucht gekozen heeft tot Boskalis. Dat betekent dat
men circa 3,7 miljard frank moet vinden. Het is niet duidelijk of daarbij
een rol weggelegd is voor de PMV.
WOENSDAG 15 MAART 2000
DECLOEDT ZEEBRUGGE KIEST VOOR BOSKALIS
Nadat de Nederlandse baggergroep Boskalis z'n bod
op de Vlaamse baggergroep Deme van 15 naar 20 miljard had opgedreven heeft
de Zeebrugs-Oostendse Deme-partner "Baggerwerken Decloedt" besloten
om eieren voor z'n geld te kiezen. Vanmorgen raakte bekend dat de Decloedt
zijn aandeel van 18% in Deme verkoopt aan de Nederlandse groep Boskalis.
Alleen als de andere Vlaamse aandeelhouders binnen de Deme-groep hoger
bieden, kan de verkoop nog worden afgewend. De opschudding bij de andere Deme-aandeelhouders
heet vandaag "totaal" te zijn. Nadat de groep vorige week nog leek de boot
af te houden door voorlopig noch met Boskalis noch met de andere Nederlandse
gegadigde HBG in zee te gaan, is het tij zeer snel gekeerd nadat Boskalis
de overnameprijs met een derde verhoogde. Decloedt blijkt zijn aandeel
te verkopen voor een bedrag van zowat 3,7 miljard Fr., t.t.z. 18%
van het verhoogde bod van 20 miljard dat Boskalis deed op heel de Deme-groep.
Dit wel onder de opschortende voorwaarde dat de andere Deme-aandeelhouders
nog gedurende zestig dagen een recht van voorkoop hebben. Maar dan moeten
ze wel minstens hetzelfde bedrag bieden. Gisteren namiddag was de
raad van bestuur van de belangrijkste aandeelhouder Ackermans-van Haaren
(39%)
reeds in spoedzitting bij elkaar. Vandaag beraadt CFE (39%) zich.
Inmiddels zegt ook HBG niet bij de pakken te blijven zitten.
De Hollandse BetonGroep liet vandaag weten nog steeds in gesprek te zijn
met Deme (minus Decloedt dan). Het is voorlopig onbekend wat
de gevolgen voor de tewerkstelling in Zeebrugge en Oostende zullen zijn
als Decloedt overgaat in Nederlandse handen. Boskalis heeft echter
reeds aangegeven de Vlaamse baggergroep als een aparte bedrijf te willen
laten functioneren, omdat men dan met verschillende maatschappijen uit
dezelfde groep in het buitenland kan meedingen naar lucratieve contracten.
|
WOENSDAG 15 MAART 2000
SCHEEPSAFVAL MOET AFGELEVERD IN ZEEHAVENS
Alle Europese havens worden verplicht om binnen
18 maanden voorzieningen te hebben om scheepsafval
(vuile olie, bilgewater, chemicaliën, ladingsresiduen, enz...) in
ontvangst te nemen. Ook de kapiteins worden verplicht om hun afval
in de havens af te leveren. Het Europees Parlement heeft zich gisteren
aldus met een krappe meerderheid uitgesproken voor een reeks voorstellen
om illegale lozingen door schepen op zee tegen te gaan. Zeebrugge
is inmiddels reeds volledig uitgerust om zich van deze taak te kwijten.
De kosten zullen voor 90 procent verwerkt worden in de havengelden.
Vissersvaartuigen, klassieke zeilschepen en kleine boten die minder dan
12 passagiers kunnen vervoeren zijn van de regeling uitgezonderd.
DINSDAG 14 MAART 2000
BERGING ROROBRUG 110
In Zeebrugge heeft de drijvende kraan Norma
de bovenbrug van de roro-afmeersteiger nummer 110 in de voorhaven uit het
water getild. Het gevaarte weegt circa 160 ton. De dubbeldeksbrug
stortte vorig jaar in op 23 december, kort na het vertrek van een vrachtferry
naar Dover. Verzekeringsmensen en gerechtsdeskundigen proberen momenteel
de juiste oorzaak van het ongeval vast te stellen. Nadien zal
ook de onderbrug geborgen worden.
|
DINSDAG 14 MAART 2000
BOSKALIS BIEDT MEER VOOR ZEEBRUGS-ZWIJNDRECHTSE
BAGGERAARS
De poging van het Nederlandse Boskalis om
Deme
(het samenwerkingsverband van de Zeebrugs-Zwijndrechtse baggeraars
Decloedt
en Dredging) over te nemen is nog niet voorbij. Het bedrijf
blijkt nu bereid een bedrag van ruim 20 miljard frank neer te tellen
voor de Vlaamse baggeraars. Vorige week lag het bod van Boskalis
liefst 5 miljard lager. Naast het verbeterde bod van Boskalis op
Deme, loopt vanwege het bedrijf ook een vijandig overnamebod van circa
26 miljard op de Nederlandse baggeraar HBG. Verwacht wordt
dat Deme zo lang mogelijk de boot afhoudt. De waarde van Decloedt
en Dredging International zal namelijk de komende weken vermoedelijk flink
stijgen omdat de Vlaamse baggerbedrijven goede vooruitzichten hebben op
het binnenhalen van mega-bestellingen in Singapore en elders in het Verre
Oosten.
MAANDAG 13 MAART 2000
NIEUWE VERBINDING OP ZUID-AMERIKA
Op 26 maart start bij Flanders
Container Terminals in Zeebrugge de
nieuwe regelmatige vrachtlijndienst "Brazil/River
Plata Express Service" naar de oostkust van Zuid-Amerika. Dit
is het gevolg van het splitsen van een bestaande lijndienst die tot nog
toe Antwerpen aandeed. Een vloot van 9 containerschepen
wordt daarbij verdeeld over twee verschillende aanloophavens. Zes
containerschepen zullen Zeebrugge bedienen. Het gaat om een initiatief
van de Hamburg Süd-groep.
CMA CGM neemt eveneens deel aan deze operatie. Er zal wekelijks op
zondag in de Vlaamse kusthaven worden afgemeerd bij Flanders
Container Terminals. In Zuid-Amerika worden de volgende havens
aangedaan: Santos, Buenos Aires, en Sao Francisco do Sul. De schepen
zullen de rotatie telkens in 42 dagen afleggen. In verband met de
lijndienst zullen bloktreinen worden ingezet tussen Zeebrugge en Antwerpen.
Ook wil Katoen Natie tussen beide havens mogelijk gebruik maken van een
vrachtponton met een lengte van 130m waarop plaats is voor 900 containers.
Het verschepen van de containers tussen beide havens zou op die manier
circa 10 uur in beslag nemen. De nieuwe trafiek betekent voor Zeebrugge
op jaarbasis zo'n 50.000 extra containers.
|
MAANDAG 13 MAART 2000
SAUDI YANBU IN ZEEBRUGGE
Aan de Ocean Containerterminal Hessenatie Zeebrugge
(OCHZ) meerde de "Saudi Yanbu" af op haar eerste zeereis.
Het schip is eigendom van de National
Shipping Company of Saudi Arabia en behoort tot de grootste
containerschepen die Zeebrugge aandoen. De gloednieuwe "Saudi Yanbu"
maakt haar maiden trip in Noord-Europa in het raam van de French Asia Line
(Fal-dienst). Het vaartuig is 294 m lang, 32,4 m breed en haalt een dienstsnelheid
van 24 knopen. Het schip kan 4.400 teu (twintig voet containereenheden)
aan boord nemen, waarvan 300 frigocontainers. Hier heeft de "Saudi Yanbu"
vanmorgen iets meer dan 1.000 containers gelost. Het gaat om het
derde en laatste schip in de reeks die de NSCSA in Zuid-Korea heeft besteld.
Vorig jaar waren ook al de "Saudi Jeddah" en "Saudi Jubail" in Zeebrugge.
De "Saudi Jeddah" was toen het grootste containerschip dat ooit de haven
aanliep. De Fal-dienst is een gezamenlijke containerlijn van de Compagnie
Maritime d'Affrêtement-Compagnie Générale Maritime
(CMA-CGM), NSCSA en Norasia. Voorheen draaide de dienst louter op schepen
van CMA-CGM waarop de NSCSA slots (ruimte) huurde. Met de drie SCSA-schepen
bestaat de vloot nu uit acht schepen. De Fal-dienst doet sinds 7
november 1997 op wekelijkse basis Zeebrugge aan. De andere aanloophavens
in West-Europa zijn Le Havre, Rotterdam, Hamburg en Southampton. Vanuit
onze regio varen de schepen naar Malta, Jeddah en dan het Verre Oosten.
De belangrijkste havens zijn daar Singapore, Kaohsiung, Hongkong, Qingdao,
Shanghai en Ningbo.
ZONDAG 12 MAART 2000
BRAND AAN BOORD NORSTAR OP WEG NAAR ZEEBRUGGE
Vele honderden passagiers, waaronder heel wat landgenoten,
hebben zaterdagmorgen aan boord van de Nederlandse ferry m.s. Norstar
bange
uren doorgemaakt toen brand uitbrak aan boord. Het 26.919 brutto ton metende
schip was vanuit het Engelse Hull op weg naar de haven Zeebrugge.
Terwijl de meeste passagiers lagen te slapen ontdekte een Engels bemanningslid
van de P&O North Sea Ferries-veerboot
om 01.17u in de morgen grote vonken boven de schoorsteen. Nederlandse
officieren en de scheepsbrandweerploeg constateerden vervolgens een riskante
brand hoog in het schoorsteenkanaal en begonnen direct met blussen.
Het schip bevond zich op dat moment zo'n 13 km buiten de kust ter hoogte
van het plaatsje Cromer. Alle 720 passagiers werden in rap
tempo uit bed gehaald en moesten zich met zwemvesten aan op diverse plekken
aan boord verzamelen. De reizigers hebben daar vier uur lang moeten wachten
tot het vuur was gedoofd. Niemand aan boord raakte gewond.
De gealarmeerde kustwacht van het Engelse Yarmouth nam geen enkel risico
en liet razendsnel een brandweerploeg per helikopter overvliegen vanaf
de RAF basis in Wattisham. Verder rukten ook 3 reddingsboten
uit Cromer, Gorleston en Wells uit. Via de boordradio alarmeerde
kapitein
Goezinne bovendien een 11-tal in de buurt varende schepen. Juist op
dat moment bevonden zich zes schepen van dezelfde maatschappij in de directe
omgeving. Zij bleven paraat voor eventuele evacuatie tot de brand rond
vijf uur in de ochtend onder controle was. Op halve kracht liep het
173m lange schip zaterdagnamiddag de haven van Zeebrugge binnen. Volgens
algemeen directeur van den Brandhof van P&O North Sea Ferries
is de brand ontstaan door een gat ter grootte van een dienblad in een van
de uitlaatpijpen. "Daardoor zijn hete uitlaatgassen in de schoorsteenmantel
terechtgekomen en leidingen en isolatiemateriaal gaan branden. Het was
een lastige brand, hoog boven in het schip, die lang bleef smeulen."
Hij benadrukte ook dat de bemanning knap werk heeft geleverd en heeft weten
te voorkomen dat paniek uitbrak onder de passagiers. De brand was
meteen een goeie oefening voor het toetsen van het rampenplan van
de rederij, dat uitstekend heeft gewerkt. Zondag was de Norstar al
gerepareerd en voer de ferry weer op en neer tussen Zeebrugge en Hull.
De Norstar, die in Nederland geregistreerd staat, werd in 1974 gebouwd
bij de werf AG Weser in Bremerhaven en heeft een licentie voor het
vervoer van maximaal 889 opvarenden.
|
SATURDAY 11 MARCH 2000
SECOND TERMINAL FOR CRUISE COMPETITOR
Dover Cruise Port's second new cruise terminal
is due to receive its first call in the next few weeks and its official
opening will take place on June 19th. The new terminal is
situated close to Terminal One, which opened in 1996. Some 153.000
people passed through Dover on their cruise vacation in 1999 - a record
for the port. Dover Cruise Port is an important competitor for the
port of Zeebrugge, which is also trying to lure increasing numbers of cruise
vessels.
VRIJDAG
3 MAART 2000
ZEEBRUGGE DOET HET GOED
De haven van Zeebrugge heeft
het nieuwe millennium zeer goed ingezet. Uit de voorlopige cijfers
blijkt namelijk reeds dat het containerverkeer in januari met liefst 15
procent is toegenomen. Dit heeft onder meer te maken met de extra
trafiek van de StoraEnso groep. Ook het roroverkeer steeg met 8 procent
in de Vlaamse kusthaven.
|
DONDERDAG 2 MAART 2000
CRUISESCHEPEN DOEN ZEEBRUGGE AAN
Ondanks het gebrek aan een volwaardige passagiersterminal
blijft Zeebrugge ook dit jaar een belangrijke aanloophaven voor cruiseschepen.
Op basis van de voorlopige boekingen worden in totaal 26
van deze zeekastelen in de haven verwacht. Het eerste vaartuig, de
"Crown Princess" staat voor 18 mei genoteerd. Eén van
de blikvangers wordt op 6 juni het gloednieuwe cruiseschip "Millennium"
van het bekende Celebrity Cruises. Ook speciaal is de "Radisson
Diamond". Het gaat om een catamaran cruiseschip en is als
dusdanig uniek in zijn categorie. Een opmerkelijk vaartuig
wordt ook het nieuwe zeilschip "Sea Cloud". Deze driemaster
maakt op 17 augustus zijn opwachting in de kusthaven.
|
WOENSDAG
1 MAART 2000
WINST DISTRIGAS DOOR
ZEEBRUGS GAS
Het aardgasbedrijf Distrigas
realiseerde vorig jaar een stijging van de nettowinst met 21,2 procent.
De sterke winststijging is grotendeels het gevolg van de uitbating van
de nieuwe gastransitverbindingen vanuit Zeebrugge.
De nettowinst van Distrigas bedroeg per eind 1999 zo'n 1,7 miljard frank.
Het realiseren van die winst is vooral te danken aan het succes van de
nieuwe ondergrondse transitpijplijnen tussen Zeebrugge en aanleveringspunten
bij de Nederlandse en Duitse grens. Het was meteen het eerste complete
uitbatingsjaar sedert het in bedrijf stellen van deze pijplijnen op 1 oktober
1998. Vanuit Zeebrugge werd door Distrigas aldus liefst 11,5 procent
meer gas geleverd aan onze buurlanden. Het ging daarbij voornamelijk
om Brits gas dat via de onderzeese Bacton Interconnector in de kusthaven
wordt aangeleverd. Distrigas is van plan om de gastransportactiviteiten
vanuit Zeebrugge een grotere zelfstandigheid te geven binnen de onderneming.
Het verwacht ook dat tegen komende zomer het aantal internationale gasbedrijven
dat in Zeebrugge gas zal verhandelen dermate zal zijn toegenomen dat van
een echte Zeebrugse Gasmarkt zal kunnen gesproken worden.
|
WOENSDAG
1 MAART 2000
ELEKTRONISCH DOUANESYSTEEM IN ZEEBRUGGE
Vanaf 1 september wordt het nieuwe elektronische
douanesysteem "Goederencomptabiliteit" verplicht in Zeebrugge.
Het nieuwe systeem zal een vlottere doorstroming van documenten en goederen
tussen Zeebrugge en Antwerpen in de hand werken. Alle Zeebrugse scheepsagenten
zullen in de toekomst verplicht worden gedetailleerde gegevens van inkomende
scheepsladingen (de zogeheten "vrachtlijst 126) samen met de algemene
gegevens over het binnenvarend zeeschip (formulier "Benelux 20")
volgens het nieuwe elektronische systeem aan de douane over te maken. Een
identiek systeem is als sedert begin vorig jaar in Antwerpen in voege.
In november zijn in de kusthaven reeds een aantal pilootbedrijven (Zeemar,
Osterrieth Maritime, Herfurth en Neptumar) gestart met het elektronisch
doorsturen van de documenten. Eerstdaags wordt ook alle benodigde
software geïnstalleerd bij "Zeebrugge Shipping and Bunkering".
Vanaf dat ogenblik zal zowat 70% van al het inkomend scheepsverkeer in
Zeebrugge elektronisch kunnen worden doorgestuurd via het GCZ-systeem (GoederenComptabiliteit
Zeebrugge). Het systeem zal ook het opstellen van aanzuiveringsdocumenten
vereenvoudigen voor goederen die in Zeebrugge gelost worden en Antwerpen
als bestemming hebben.
|