Onafhankelijk
Radionieuws Oostkust
KNOKKE-HEIST & ZEEBRUGGE
BELGIUM
|
|
ORO HAVENNIEUWS JANUARI
2000
|
MAANDAG 31 JANUARI 2000
TOCH TERMINAL VOOR COBELFRET
Het ziet er naar uit dat de rederij Cobelfret tegen
eind volgend jaar toch een eigen terminal krijgt waarop alle trafieken
zullen kunnen geconcentreerd worden. Het gaat om een terrein
van 50 ha ten noorden van het Albert II-dok, dat gebruiksklaar
zal gemaakt worden. Gevreesd werd dat de rederij Zeebrugge
zou verlaten indien het bedrijf niet in staat werd gesteld om haar activiteiten
te centraliseren.
DINSDAG 25 JANUARI 2000
EXTRA TRAFIEK VOOR ZEEBRUGGE IN 2000
Volgens Jan Vannieuwenburg, Directeur Internationale
Ontwikkelingen van het Zeebrugse havenbestuur zullen ook dit jaar de voeding-
en fruitvolumes in de kusthaven blijven toenemen. In 1999 kende dit
segment reeds een stijging met liefst 25 procent. De aanzienlijke
groei was vorig jaar te danken aan de komst van nieuwe trafieken, zoals
de fruitsappen van Tropicana (Florida) en de bananentrafieken van
Cool Carriers (Midden Amerika). Bananen vertegenwoordigden in Zeebrugge
met liefst 150.000 ton het meest behandelde fruit. Ook werden 145.000
ton fruitsappen aangevoerd, 125.000 ton fruit in containers uit Zuid Afrika.
Terwijl het Nieuw-Zeelandse Zespri-fruit goed was voor 85.000 ton.
MBZ meent dat er ook dit jaar weer tekenen zijn die Zeebrugges positie
als Europees centrum voor de distributie van voeding en fruit bevestigen. Het
ziet er namelijk naar uit dat de bedrijven die reeds gebruik maken van
de kusthaven hun volumes zullen opdrijven. Indien de evaluatie van
een proefaanloop positief is, wordt donderdag reeds een nieuwe bananentrafiek
uit
Ecuador opgestart voor rekening van het Franse POMONA.
Dit bedrijf, dat in 1912 werd opgericht en gespecialiseerd is in verse
en diepgevroren voedingswaren is gevestigd in Chilly-Mazarin, een
voorstad ten zuiden van Parijs. Het heeft een jaarlijkse omzet
van liefst 1,7 miljoen ton voedingswaren. Deze Franse voedingsreus
wil Zeebrugge aanwenden als verdeelcentrum voor een deel van de Franse
en voor de Duitse markt. In de kusthaven zal voor Pomona jaarlijks
ongeveer 40.000 ton bananen worden aangevoerd. Ze zullen worden behandeld
bij Belgian New Fruit Wharf. Het is trouwens goed mogelijk
dat Zeebrugse bananenproducten straks bij het wereldvermaarde Parijse restaurant
Maxime's
op tafel verschijnen, gezien Pomona daar leverancier aan huis is…
|
DONDERDAG 20 JANUARI 2000
OOK ZEEBRUGGE VERTEGENWOORDIGD
De Belgische werknemers van de internationale P&O
Groep kregen zopas een vertegenwoordiger in de centrale ondernemingsraad
van de ferry- en cruiserederij. Het gaat om Kris Lemmens,
die in Zeebrugge werkzaam is, en tevens fungeert als hoofdafgevaardigde
van de BBTK. De ondernemingsraad van P&O telt slechts 17 leden,
die de 20.000 werknemers van de rederij in de hele wereld vertegenwoordigen.
DINSDAG 18 JANUARI 2000
NORASIA VERLAAT ZEEBRUGGE
In Zeebrugge heerst ongeloof en onduidelijkheid
nadat vanmorgen bekend raakte dat de rederij Norasia
een punt zet achter haar wekelijkse containerdienst tussen de kusthaven
en Montréal. Amper 15 maanden geleden had de Zwitsers-Maltese
rederij in verband met deze Noord-Atlantische dienst Antwerpen definitief
de rug toegekeerd met de belofte van Zeebrugge DE Europese draaischijf
te maken voor containertrafieken naar Canada. Immers ook containers
uit het Middellandse Zeegebied wilde men via Zeebrugge naar Montréal
verschepen. De directie van Norasia weigert momenteel uitleg
te verschaffen omtrent de redenen voor het stopzetten van de containerdienst
naar Montréal. Ook bij de OCHZ-terminal in Zeebrugge,
waar de aanlopen gebeurden, wacht men op meer duidelijkheid. Dat
de beslissing zéér plots genomen is blijkt onder meer uit
het feit dat Norasia voor de bewuste route nog maar pas een "vessel sharing
agreement" had afgesloten met Hapag-Lloyd. Het vertrek van Norasia
is een zware klap voor de haven van Zeebrugge. In termen van overslag
was de Norasia-activiteit in de kusthaven namelijk goed voor zo'n 30.000
containers per jaar. In scheepvaartkringen meent men te weten, dat
de jaarcijfers van de lijndienst Noord-Europa/ Middellandse Zee/Montréal
ver beneden de verwachting bleven, en dat ook voor de toekomst de rendabiliteit
van de operatie in vraag werd gesteld.
|
WOENSDAG 12 JANUARI 2000
ZEEBRUGS ZEEMANSHUIS MOET "THUIS VAN HUIS"
WORDEN VOOR VREEMDE ZEELUI
Vanwege de zachte winter schieten de bouwwerkzaamheden
aan het modern ogende nieuwe Zeemanshuis in Zeebrugge goed op.
Geruime tijd was het huis ondergebracht in een reeks prefabgebouwtjes op
de grens tussen Zeebrugge en Heist-West. De nieuwe Seamen's
Club wordt gebouwd door de vzw Octopus dankzij een forse bijdrage van de
Seafarer's Trust van de International
Transport Workers' Federation (ITF) in Londen. Zopas
is meegedeeld dat de opening van de Seamen's Club voorzien is voor dinsdag
18 april. Naast een gelagruimte wordt in het nieuwe zeemanshuis
ook een multifunctionele zaal voorzien waar zeelui kunnen biljarten, tv
kijken, boeken lezen en tijdschriften inkijken. Naar voorbeeld van
de Seamen's Club in Calais zal ook veel aandacht besteed worden aan de
mogelijkheden die door de nieuwe media verschaft worden. Een internetverbinding
zal tegen kostprijs ter beschikking staan van de zeelui, die op die manier
via email goedkoop contact kunnen houden met het thuisfront, en langs het
wereldwijde web zelfs hun plaatselijke kranten zullen kunnen inkijken.
Op momenten dat de zaal niet door zeelui gebruikt wordt, zullen ook vergaderingen
kunnen gehouden worden. Omdat het nieuwe Zeemanshuis in Zeebrugge
Dorp gelegen is, kan het pand even snel van de voorhaven als de achterhaven
bereikt worden. Het is trouwens zo dat
de
vzw Octopus een gratis busdienst onderhoudt tussen alle schepen
die de haven aandoen en het Zeemanshuis. Het pand in de Zeebrugse
Ploegstraat, waar voor de oorlog de visserijschool was gevestigd, en dat
nu volledig wordt omgebouwd, werd twee jaar geleden aangekocht door de
vzw Octopus. Begin vorig jaar werd door de Seafarers' Trust van de
ITF in Londen een bedrag van 15 miljoen frank ter beschikking gesteld voor
de verbouwing. De ITF verenigt 500 vakbonden in meer dan 125 landen.
De Seafarers' Trust steunt wereldwijd allerlei sociale initiatieven ten
bate van zeelieden, waaronder ook het bouwen van nieuwe zeemanshuizen.
DINSDAG 11 JANUARI 2000
NIEUWE CAR-CARRIER
De Japanse rederij "K
Line" is van plan om zich verder toe te leggen op het short sea-vervoer
van nieuwe wagens in Europa. Daarbij zal met de gloednieuwe car-carrier
"Feederbaltic" regelmatig de haven van Zeebrugge worden aangedaan.
Het schip heeft een capaciteit van 800 wagens end werd eind vorig jaar
in Bremerhaven gedoopt. Het behoort tot een reeks van drie identieke
roro-schepen waarvan de "Feederchief" en "Feedercaptain"
de andere zijn. De nieuwe vaartuigen zullen worden ingezet voor het verschepen
van Toyota modellen die in Groot-Brittannië en in Noord-Frankrijk
worden geproduceerd. In de Zeebrugse achterhaven wordt momenteel
door Toyota een Europees opslag- en distributiecentrum gebouwd voor deze
modellen.
|
DONDERDAG 6 JANUARI 2000
GESLAAGDE PROEFAANLOOP SPAARNEBORG
Ongeveer twee maanden later dan oorspronkelijk
gepland is het gloednieuwe StoraEnso
schip m.s. "Spaarneborg" dinsdagavond in Zeebrugge gearriveerd voor
een proefaanloop. Het vaartuig heeft aan kaai 143 met succes de afmeerprocedure
doorgemaakt aan het speciale dubbeldeksponton van de Sea-Ro terminal
bij het Wielingendok in de voorhaven. De Spaarneborg zal vanaf
het weekend instaan voor het verschepen van allerlei houtproducten van
het Scandinaafse fusiebedrijf StoraEnso. De "Spaarneborg",
die op 1 januari officieel werd opgeleverd door de Duitse scheepswerf arriveerde
in ballast, en had dus geen commerciële lading aan boord. (De
ballast zorgt tijdens proefvaarten voor een betere stabiliteit).
Het vaartuig is donderdagmorgen om 2u vertrokken met aan boord een reeks
lege Storalaadkisten en een lading voor rekening van Cobelfret. De
Spaarneborg, met een lengte van 183m en een breedte van 25m, is het eerste
van drie identieke vaartuigen die bij de Flenderwerft in het Duitse
Lübeck gebouwd worden voor rekening van de Nederlandse rederij "Koninklijke
Wagenborg". De commerciële uitbating van het schip zal
door de Zeebrugse rederij Cobelfret gebeuren ten behoeve van StoraEnso.
Het nieuwe schip heeft een laadvermogen van 13.600 ton. Op 3 garagedekken
is circa 2,7 km parkeerruimte beschikbaar. Het schip biedt in de regel
plaats aan 40 trailers plus 110 Secu's (Stora Cargo Units = extra grote
Storacontainers van 80 ton). De "Spaarneborg" geldt als een "groen schip",
wat een "maximale efficiency" inhoudt en een "laag brandstofverbruik".
Komend voorjaar en zomer zullen de zusterschepen "Schieborg" en
"Slingeborg" in Duitsland van stapel lopen en vervolgens worden
toegevoegd op de vaste lijndienst tussen Zeebrugge en Götenborg, ten
einde het aantal wekelijkse retourvaarten te verhogen tot 6.