HOMEPAGE
|
CHIHUAHUA
Route door Noord - Mexico35.
Chihuahua, stad van de schoothondjes?
We profiteren van dit extra uurtje daglicht en begeven ons naar het centrale plein twee blokken verderop. De mooie kathedraal daar wordt letterlijk overschaduwd door een torenhoog hotel. Clim ontdekt een handelaar in muntjes, hij belooft er morgen om dezelfde tijd terug te komen. De bekende bibberige juffershondjes, de Chihuahua 's, zijn natuurlijk nergens te bekennen. In een stil restaurant eten we de specialiteit van de streek: biefstuk. We bestellen twee sirloin steak, die met 'potato in the jacket' worden geserveerd. We hebben nog steeds geen bier, de ober wijst ons de weg naar een drankenshop zeven blokken verwijderd. Door de duistere straten gaan we op weg. In de winkel heeft Clim moeite met kiezen uit de volgende biermerken:
Bohemia is het kwaliteitsbier en dus
lekker, maar dat hebben ze niet in sixpacks, dus dan maar het
plaatselijke brouwsel Carta Blanca. We voelen ons niet echt veilig hier in deze
donkere buurt en we blijven dan ook steeds op onze qui vive. Nu overvallen
worden zou een echte ramp zijn, want we 36.
Beisbol y futbol
We ontbijten in een vrouwencafé; het
kost heel wat tijd en overredingskracht om te krijgen wat we toch overduidelijk
in het Spaans bestellen. We gaan even terug naar het hotel om naar de wc te gaan
en onze tanden te poetsen. Daar blijkt de airco buiten werking te zijn gesteld.
We protesteren daartegen en even later is de oude toestand hersteld. Bij de
Banamex-bank om de hoek wisselen we voor het laatst Thomas Cook-dollars om in
pesos. We moeten nummertje trekken, we hebben nummer 85, terwijl de rij pas bij
nr. 35 is. Gelukkig lopen er floor managers rond die alles in strakke banen
leiden. Er dient een kopie van Clim zijn paspoort te worden gemaakt. Binnen een
half uur staan we weer buiten voor de fraaie koloniale gevel. Die gevel is het
enige wat overgebleven is van wat ooit een indrukwekkend herenhuis moet zijn
geweest, pal daarachter heeft men het moderne bankgebouw opgetrokken. Dit zal
wel hun eigen manier zijn om aan monumentenzorg te doen. Vervolgens gaan we te
voet naar het spoorwegstation, zo'n drie kilometer van ons vandaan. Onderweg
bezoeken we vriendelijk heerschap die zelfs de Engelse
taal beheerst. Hier moeten dus wel écht veel toeristen komen. Dat blijkt ook
nog eens door de exorbitant hoge prijs die wij als 'extranjeros' moeten betalen,
vijftig gulden voor een enkeltje. Mexicanen betalen een fractie van dat bedrag.
Terwijl we zo rondwandelen zien we steeds een enorme vlaggenmast boven de gebouwen uitrijzen. Daar willen we naar toe. Een aardige man spreekt ons aan en biedt aan ons er heen te brengen, maar dat willen we niet. De man is een voormalige priesterstudent die in Albuquerque in Nieuw - Mexico in zijn jeugd op een seminarie heeft gezeten. Maar ja, hij hield te veel van de vrouwtjes, daarom is hij maar geen 'padre' geworden. De
vlaggenmast blijkt aan de overkant van het gekanaliseerde riviertje te liggen,
het is een heel eindje tippelen. Hij staat op een heuvel, samen met een
reusachtig beeld van een stier die over de stad
We blijven niet lang in de open zon lopen en keren terug naar het
centrum. Lekkere koffie in het restaurant van Woolworth's. (Ernaast ligt Sears,
een andere Amerikaanse warenhuisgigant.) 's Avonds komen we er terug om heerlijk
te dineren, Schnitzel en vis met lekkere salades en sausjes. Ook het Bohemia-bier
bevalt weer best. Buiten zit een blinde accordeonist eentonige deuntjes te
spelen; enkele uren later zit hij er nog steeds. We belonen hem voor zijn
doorzettingsvermogen met een fikse fooi. Tot grote teleurstelling van Clim is de
muntjeshandelaar van de vorige dag verdwenen. Bij de markt slaan we een grote
voorraad torta's in, deze zijn bestemd voor de lange treinreis morgen. Op de
kamer ligt ons wasgoed fris gestreken klaar. Er hangt wel een behoorlijk
prijskaartje aan vast: vijfentwintig gulden voor het wassen en strijken van wat
broeken, hemden, sokken en ondergoed. Om elf uur gaan we onder de wol,
letterlijk want de airco zorgt voor een koele temperatuur. Morgen moeten we al
om half vijf uit de veren.
|