|
ÇALDIRAN SAVAŞI

Yavuz Sultan Selim, babası Sultan İkinci Bayezid ve kardeşleri ile taht
mücadeleleri vererek tahta çıktığında, Osmanlı Devleti sıkıntılı bir
dönem yaşıyordu. Bu bunalımlı dönemin en büyük sebebi Doğu'daki
Şii-Safevi Devletiydi. Bu devletin ortadan kalkmasıyla huzur sağlanacak
ve Türkistan yolu Osmanlılara açılacaktı.
Yavuz Sultan Selim'in
en büyük amacı doğudaki bütün Türk İslam devletlerini tek bir devlet
çatısı altında birleştirmekti. Yavuz Sultan Selim, 1514 yılı baharında
ordusuyla birlikte İran seferine çıktı. Osmanlı kuvvetleri,
Erzincan'dan Tebriz'e doğru yürüyüşüne devam etti.
Çaldıran'da
23 Ağustos 1514'te yapılan savaşta Osmanlı kuvvetleri büyük bir zafer
kazanırken, Safeviler bozguna uğradılar. Şah, kaçarak hayatını zor
kurtardı.
Yavuz yoluna devam ederek Tebriz'e girdi. Şehirdeki
birçok sanatçı ve ilim adamı İstanbul'a gönderildi. Bu zafer sonucunda
Şah İsmail eski prestijini kaybetti. Bu sayede Doğu Anadolu'da
Osmanlılar için bir tehlike kalmamış oldu.
15 Eylül 1514'te de
Tebriz'den Karabağ'a hareket eden Yavuz'un amacı, kışı orada geçirip,
baharda İran'ı tümüyle almaktı. Ancak şartlar müsait olmadığı için
Amasya'ya gidildi. Çaldıran Zaferi'nden sonra, Erzincan, Bayburt kesin
olarak Osmanlı hakimiyetine geçti. Kemah kalesi alındı. 12 Haziran
1515'de kazanılan Turnadağ zaferi ile Dulkadiroğlu
beyliğine son verildi. Diyarbakır, Mardin ve Bitlis Osmanlı
hakimiyetine girdi. Böylece Anadolu'da Türk birliği sağlanmış
oldu.

|