|
ÇALDIRAN
SAVAŞI

Yavuz Sultan Selim, babası Sultan İkinci Bayezid ve kardeşleri ile taht
mücadeleleri vererek tahta çıktığında, Osmanlı Devleti sıkıntılı bir
dönem
yaşıyordu. Bu bunalımlı dönemin en büyük sebebi Doğu'daki Şii-Safevi
Devletiydi. Bu devletin ortadan kalkmasıyla huzur sağlanacak ve
Türkistan yolu
Osmanlılara açılacaktı.
Yavuz Sultan Selim'in en büyük amacı doğudaki bütün Türk İslam
devletlerini tek
bir devlet çatısı altında birleştirmekti. Yavuz Sultan Selim, 1514 yılı
baharında ordusuyla birlikte İran seferine çıktı. Osmanlı kuvvetleri,
Erzincan'dan Tebriz'e doğru yürüyüşüne devam etti.
Çaldıran'da 23 Ağustos 1514'te yapılan savaşta Osmanlı kuvvetleri büyük
bir
zafer kazanırken, Safeviler bozguna uğradılar. Şah, kaçarak hayatını
zor
kurtardı.
Yavuz yoluna devam ederek Tebriz'e girdi. Şehirdeki birçok sanatçı ve
ilim
adamı İstanbul'a gönderildi. Bu zafer sonucunda Şah İsmail eski
prestijini
kaybetti. Bu sayede Doğu Anadolu'da Osmanlılar için bir tehlike
kalmamış oldu.
15 Eylül 1514'te de Tebriz'den Karabağ'a hareket eden Yavuz'un amacı,
kışı
orada geçirip, baharda İran'ı tümüyle almaktı. Ancak şartlar müsait
olmadığı
için Amasya'ya gidildi. Çaldıran Zaferi'nden sonra, Erzincan, Bayburt
kesin
olarak Osmanlı hakimiyetine geçti. Kemah kalesi alındı. 12 Haziran
1515'de
kazanılan Turnadağ zaferi ile Dulkadiroğlu beyliğine son verildi.
Diyarbakır, Mardin ve Bitlis Osmanlı hakimiyetine girdi. Böylece
Anadolu'da
Türk birliği sağlanmış oldu.

|