| MARTIJN EN LIANNE IN AUSTRALI� |
| Oost West Thuis Pagina |
| Verhaaltjes |
| Aapjes Kijken |
| Leuke Links en Rechts |
| Kerst 2006 |
| Boodschappen doen |
| COPYITRIGHTFROMMARTIJNENLIANNE |
| Media en Medinee |
| Met de kerst hebben we een aantal dagen vrij. Lianne alleen de eerste en tweede kerstdag en ikzelf de hele week. Omdat we nog meer van Australie willen zien willen we er met kerst ook opuit trekken.
In Australie gaat zowat de helft van de bevolking er zo af en zo toe opuit met een enorme 4wd en een tent en nog wat van die narigheid die je nodig hebt als je tijdelijk vrijwillig dak- en thuisloos bent. Omdat dit dus zowat een "way of life" is hierzo en wij ook over de bovengenoemde enorme 4wd beschikken leek het ons een goed plan......... of in ieder geval een plan om ook een tent te kopen met slaapzakken en dergelijke en met kerst te gaan kamperen. Aangezien we de Hunter Valley nog niet gezien hebben en die met kerst minder druk is dan de kust noordelijk en zuidelijk van Sydney (hebben we tenminste vernomen) wordt het de Hunter Valley. Ook maar meteen een wijntoer geboekt langs een aantal wijhuizen (w.o. Lindemans De bijbehorende foto's en nog wat meer tekst staan hier. |
| Huidige pagina |
| 1 |
| 2 |
| Index pagina |
| Naar de |
| Maandag 25 december - Beter ten halve gekeerd dan ten hele .......... verzopen. Aangezien het in de ochtend nog steeds regende en de lucht er niet naar uitzag dat het op zou houden hebben we maar vroeg besloten om huiswaarts te keren. Lianne heeft alleen morgen nog vrij en morgen start de Sydney to Hobart zeilrace in Sydney (ja, da's logisch) en we vinden het zonde om nu de hele dag mooi weer af te gaan zitten wachten terwijl we dat thuis veel beter kunnen en er een goede reden is om morgen thuis te zijn. Daarbij (geloof het of niet) vonden we het kamperen ondanks sommige ongemakken toch erg leuk. Wij hebben geen tuin thuis alleen een balkonnetje (dat 9 van de 10 keren vol staat met fietsen en was) en dan is zo'n hele dag buiten best leuk, moet het alleen wel lekker weer zijn. Als we nu weg gaan willen we een volgende keer zeker weer kamperen, als we nog een dag in de tent gaan zitten mokken vergeten we misschien de lol die we gehad hebben en staat de hele boel zo weer op Ebay. Een dagje doorbrengen in de Hunter valley zien we ook niet zo zitten, wandelen of fietsen in de regen heeft niet onze voorkeur en de hele dag rondrijden geloof ik ook wel. Daarbij, stoppen voor koffie?....... vergeet het maar alles is dicht (zelfs een aantal tankstations in het durp). Dus de boel weer ingepakt........ en dat is een nog veel vervelendere klus dat het opbouwen van de tent, vooral als het regent en alles dus smerig wordt. En door alle regen is de Rocky Moauntain ondergrond, in ieder geval deels, klei-achtig geworden...... behalve exact daar waar ik de haringen in de grond gewerkt had, daar is het nog harder geworden dan het al was. Bij aankomst in Sydney begint de zon direct weer te schijnen en hangen we de tent aan het balkon (niet groot maar wel hoog!) te drogen waarbij het dankzij de warme zon en de waterafstotende aard van het zeil diezelfde middag nog doosdroog (om maar in wasdroger termen te spreken) is en opgeruimd kan worden. Om kerst toch nog even fatsoenlijk te vieren (voor zover we dat uberhaupt doen of ooit deden) nog even naar de Circular Quay en het Opera House waar zowat alleen maar toersten zijn op dat moment, je hoort alles behalve engels. Toch wel een bijzondere kerst, kerstavond in een tent gebarbequed en eerste kerstdag heerlijk gegeten op de Circular Quay met uitzicht op de Harbour Bridge bij de chinees........ eend! Zondag 24 december - Wijn proeven Zo in de vrije natuur kan je heerlijk uitslapen, als je tenminste niet bijna direct op de rocky Mountains ligt EN...... als er nooit schreeuwende kinderen waren uitgevonden tenminste. Wat het schreeuwende kinderen gehalte betreft (overigens versta ik onder schreeuwende kinderen alles onder de 21 dat op eigen kracht meer geluid produceert dan mijn ademhaling) was er goed en slecht nieuws. Het goede nieuws was dat er maar 1 kind op de hele camping rondliep, het slechte nieuws was dat 'ie (uiteraard, zucht) met z'n ouders NAAST onze tent verbleef en continu z'n stembanden op hun sterkte en uithoudingsvermogen aan het testen was (net als dat 'ie mijn geduld tot in het gervaarlijke toe aan het testen was, gelukkig voor iedereen hadden z'n ouders nog iets minder geduld dan ik). Dus: "lekker" vroeg uit de veren (of beter: "uit het polyester"..... want slaapzakken ook van de K-mart!) en dan direct na het ontbijt maar eens even een fatsoenlijk matras geregeld. Naast de Aldi hadden ze nog 100 winkels varierend van Coles, Woolworths, Big-W (wie kiest hier die namen, hoezo suggestief,....... K-mart, Big-W....... je hoeft niet heel veel fantasie te hebben om er de meest schunnige namen van te maken, of zoals mijn oma altijd zegt: "a dirty mind is a joy forever"). Maar goed, we hebben dus een self-inflatable matras gekocht. Helemaal top, je hoeft niets te doen (totdat je het weer op moet rollen........) en het slaapt geweldig. Voor al diegenen die ooit komen logeren: jullie zullen de Rocky Mountains dankbaar zijn! Om 09:45 werden we opgehaald voor onze wijntoer door de Hunter Valley. Met een 15 persoonsbusje werden we opgehaald, er zaten nog 3 mensen in, en da's inclusief de buschauffeur. Allereerst werden we afgezet bij een "estate" in de buurt (Pokolbin), namelijk de Drayton-wijngaard. Met de Drayton wijgaard ging het blijkbaar goed, ongeveer al het omringende land dat je kon zien was van de familie (al hadden de wijgaarden verschillende namen), helaas waren de ouders van de huidige generatie ooit in een vliegtuigongeluk omgekomen....... dat is tenminste wat wij van de enorm onduidelijk lispelende gids begrepen, het kan ook zo zijn dat de familieleden allemaal verschillende namen hadden en bij dezelfde wijgaard hoorden en dat de wijngaard ooit was neergestort maar dat leek ons een stuk minder waarschijnlijk. Na ontvangst bij Drayton (erg schilderachtige omgeving) werd ons direct de eerste wijn door Robin Drayton zelf ingeschonken, allereerst een Semillon, vervolgens een Verdelho, daarna een Chardonnay, nog een Rose, een Petit Verdot, een Cabernet Sauvignon Shiraz, een Botrytis Semillon (Desertwijn, naam wellicht een samenvoeging van Botox en Artritis), en ten slotte een rode port. De wijnen waren best lekker en vooral de Rose en de Desertwijn (de Artritis Semillon) waren echt anders dan anders (of tenminste anders dan wat wij "normaal" drinken), de Artritis in positieve zin. Van de Botox Semillon hebben we dus een flesje gekocht. Vervolgens op naar de volgende wijgaard: Lindemans. Aangekomen bij Lindemans moest de buschaffeur nog 2 mensen ophalen (tjeetje, wat een onpersoonlijke toestand, met z'n 5-en op een wijtoer, het moet niet gekker worden) en werden wij losgelaten. De ontvangst was al een stuk onpersoonlijker....... of eigenlijk was er gewoon geen ontvangst. "Ja, wat wil je proeven"........ nou eeuuhhh, wijn? Dat kon, na twee wijntjes (beiden zeer bekend van de AH maar niet erg bijzonder, uiteraard wel "award winning"...... de prijs voor de meest doornsee wijn uit 2006 waarschijnlijk) moest de Lindemans mevrouw (niet Toos Lindemans zelf maar volgens mij een stagiaire die bij elke wijn wist te vertellen dat 'ie eeuuhh erg fruitig was en naar eeuuhh druiven eeuuhh smaakte...... dus........ een kenner, geen twijfel mogelijk). Na twee wijntjes zat de stage er waarschijnlijk op en was de mevrouw opeens verdwenen. Wij vonden dat eerlijk gezegd niet zo heel erg want de wijnen van de eerse wijngaard waren echt anders dan anders en deze wijnen niet (of misschien waren onze smaakpapillen al een beetje op hol geslagen door de wijn om 10:00 uur 's ochtends). Het leek ons beter het proeven van Lindemans wijnen thuis te vervolgen bij het doordeweekse "diner" met de Lindemans van de slijterij op de hoek. Na Lindemans eerst naar de "Hunter Valley Gardens" een complex met 2 wijngaarden nabij, een kaasmakerij, allerlei rotzooi winkels (waar de (bij-?)producten van de lessen in handvaardigheid van de lokale lagere school worden verkocht....... en zo te zien was het niet van de hoogste klas) en een paar restaurants. In een van de restaurants eerst maar eens gegeten en vervolgens verder gekeken. De kaasmakerijk was eigenlijk meer een kaasenvooralbijproduktenverkoperij dan een -makerij. Zo heb ik er bijvoorbeeld 125.000 verschillende soorten kaasplankjes en kaasmessen gezien maar iets waar ze daadwerkelijk kaas maken........... niet ontdekt. De wijngaarden hebben we niet meer bezocht, de bus kwam ons namelijk wee oppikken om naar de volgende wijngaard te gaan. De volgende wijngaard was die van "Sobel". hier was echt werk van gemaakt. De wijngaard was al 4 generaties in de familie en de laatste had een heel apart bouwwerk neergezet. Een soort van rond gebouw van hout met enorme glazen wanden. Meneer Sobel zelf stond achter de bar en liet samen met z'n vrouw en hond (enorme Sint Bernard) de wijnen proeven. De Merlot vond ik wel lekker en Lianne vond de rode port het meenemen waard. Zo gevonden, zo gedaan. Vervolgens naar een wijnmakelaar en handelaar op de hoek. Daar hebben we erg lekker ijs gegeten (volgens onze buschauffeur het lekkerste ijs dat we ooit gegeten hebben maar die buschauffeur is blijkbaar nog nooit bij Galetti (of hoe heten ze exact, ik ben er ook al weer een tijdje weg) op het Willemsplein geweest. En vervolgens naar nog twee wijngaarden........ waar we eerlijk gezegd niet zoveel zin meer in hadden, toch nog even e.e.a. geproefd en nog een erg lekkere Merlot uit 2004 gekocht (geen tweedehands!). Het was een leuke dag, ik heb nog nooit zoveel wijnen geproefd op 1 dag en ook nog nooit zo duidelijk allerlei verschillen geproefd tussen de zelfde wijnen (Coos: heb jij dat ook gedaan toen je hier was? en Carlijn: als je hier bent gaan we zeker ook naar de Hunter naar een paar wijngaarden, vind je echt top, weet ik zeker. We hebben veel aan jullie 2-en gedacht bij het proeven van de wijnen!). Daarbij is de Hunter Valley overigens net als veel andere delen van Australie (het is echt een gaaf land!) ontzettend mooi en weer heel anders dan alles wat we tot nog toe gezien hebben. Het is een soort van mix tussen Limburg, Zuid Frankrijk en Italie waar ze engels spreken (ook handig aangezien ik in Limburgs, Frans en Italiaans niet erg goed ben) en waar het meestal bijzonder mooi weer is. Een klein puntje van kritiek wil ik echter ook even kwijt (ben nog steeds niet genaturaliseerd en dus nog steeds een echte nederlander): achteraf gezien hadden we wel iets andere verwachtingen bij deze wijntoer, Ik had verwacht dat ons ook iets verteld zou worden over de wijngaarden zelf (hoe wordt wijn gemaakt, waarom daar, waarom die locatie, die grond, die druiven, die wijnen enz. enz. enz.) daarover hebben we niets gehoord, bij niemand. Bij bijvoorbeeld de koffiebranderij die wij in Mareeba bezocht hebben werden al dat soort dingen wel verteld en dan weet je er uiteindelijk echt iets meer van dan voorheen, dat is nu niet het geval. Het is nu meer ff snel proeven, wijnen kopen (of je mond spoelen) en wegwezen. maar het wijnen kopen en wegwezen kan ik elders ook wel en daar heb ik er geen dag voor nodig en hoef ik me ook geen zorgen te maken over het transport naar huis........ Wij zouden de volgende keer eerder op eigen gelegenheid een aantal wijngaarden bezoeken, we weten nu in elke geval wel welke wel en welke niet. Overigens begon het vanaf de laatste wijngaard ENORM te hozen. De buschauffeur gaf al aan dat ze dit echt even nodig hadden en de laatstejarn enorm gemist hadden. De regen die nu viel was volgens mij ook opgespaard van de laatste paar jaren. Het leek wel of we in de tropen zaten zo hard egende het (echt zo'n bui van het type "van 0 naar zieknat in 2.5 seconden"). We vreesden dus al voor onze tent. Bij de tent aangekomen bleek onze vrees echter volledig onterecht (gelukkig). Hoewel we nu wel een tent met een vijver in de voortent hadden (dankzij de harde ondergrond, goed idee camperen daar!) waarbij de vijver overigens ook de volleidge oppervlakte van onze voortent besloeg was de binnentent volledig droog. Aangezien de regen aanhield hebben we gebarbequed en alles in de tent opgegeten. De tent heeft dusdanige afmetingen dat we (rechtop, jaja!) zittend in de zeewaardige chesterfields probleemloos kunnen eten. Het barbequen in de tent leek me niet heel verstandig, dat heb ik dus maar weer op het "25-pits-terug-naar-de-natuur-kooktoestel" gedaan. Door het nieuwe matras hebben we geweldig geslapen, om 04:00 uur 's nachts vond de buitentent (uiteraard net tijdens een regen- en stormbui die sommigen ongetwijfeld heeft doen laten denken aan het bouwen van de "Arcvannoach-II") het nodig om ons te laten merken dat de lusjes van de buitentent WEL om de stokken gebonden moeten worden. Opeens werd de inhoud van onze tent met 30% gereduceerd. Nadat dat redelijk snel hersteld was hebben we nog prima geslapen....... Totdat onze buurblaag weer wakker werd en het nodig vond "Idols" te gaan spelen waarbij hij ALLE slechtzingende kandidaten was (wel 1 voor 1 natuurlijk anders duurt het nooit TERGEND en TENENKROMMEND lang (wat dat betreft was het een zeer natuurgetrouwe kopie van het origineel)) en waarbij zijn loeder...... eueuhh moeder alle terpentijpisserige juryleden was die kostte wat het kost (in dit geval: onze nachtrust) de kandidaat moest zien te overtuigen om te stoppen met zingen en het liefst met onmiddelijke ingang. (Is er trouwens ooit wel eens iemand op het (wil me zelf niet op de borst kloppen maar: "lumineuze") idee gekomen om de juryleden te beoordelen, of liever nog, met onmiddelijke ingang tot stoppen te doen overgaan??). Zaterdag 23 December - Ikea tent Bij het opstaan blijkt al direct dat het weer nogal meevalt, het is serieus warm (ruim boven de 25 graden lijkt me zo) en de zon laat zich zo af en zo toe ook nog eens zien. Na de wagen te hebben volgeladen (nou ja, halfvol dan, we gaan kamperen, niet verhuizen) vertrekken we en zijn we zijn (voor de verandering) eens op tijd zodat we een beetje op tijd in de Hunter valley aan komen. Mocht het in de loop van de middag gaan regenen zoals is voorspeld hebben wij de tent in ieder geval al opgezet. Zo (hopen we) te voorkomen dat we een tent met een binnenzwembad hebben. We vertrekken rond een uurtje of 11 en het eerste stuk door Sydney gaat vlot. Bij Chatswood aangekomen, waar ik overigens werk (da's nog maar 15 minuten van hertje Sydney verwijderd) begint het verkeer al aanzienlijk drukker te worden. Nog iets verder lijkt het al op een soort van zwarte zaterdag in Sydney. Ter hoogte van het Ku Ring Gai chase park waar je de Free-way richting het noorden op gaat wordt al duidelijk dat het een grote (drie strooks) file richting het noorden is. Erg fijn, daar hebben we echt zin in. Bij de eerste afrit er maar weer af dan omdat de (waarschijnlijk oudere) Pacific Highway langs de Freeway slingert en een stuk minder druk lijkt. Dit blijkt terecht. De Pacific Highway is praktisch leeg, en de omgeving is schitterend. Een en al heuvelachtige bergweggetjes (kiezen is nooit m'n sterkste kant geweest) met enorme uitzichten op diverse baaien en bergruggen, zeker de moeite waard. Na een aantal keren de Pacific Highway van een afstand gezien te hebben blijkt dat de file al enigszins is opgelost (waarschijnlijk veel verkeer richting de Central Coast) en gaan we weer verder over de pacific highway. Dat gaat namelijk wel iets sneller en het uitzicht is er nog steeds erg mooi. Onderweg nog even een burgertje gegeten in een wegrestaurant, het lijkt echt enorm op Limburg hierzo, alleen is het op dit moment 32 graden celcius en zaten we (dacht ik) ongeveer op 350 meter hoogte....... beiden komen in Limburg respectievelijk zelden en nooit voor. Na een uurtje of twee en een half vanaf Sydney komen we aan in Cessnock waar we een kampeerplaats besproken hebben. Cessnock is een plaatsje dat omringd is door wijngaarden. Cessnock zelf is niet heel spannend en voor de camping geldt hetzelfde. Ze hebben in Cessnock overigens wel een Aldi echt ongelofeloos, heb je eindelijk het idee in een van alles en iedereen verlaten dorpje terech gekomen te zijn is een van de eerste gebouwen die je passeert een Aldi........ De plaats die wij hebben op de camping is redelijk dicht bij de entree en zeer gunstig gesitueerd ten opzichte van 1) twee zwembaden en 2) twee barbeques, da's dan wel weer prettg. Helaas moet het er nu toch van komen: het opzetten van de tent. De trent is sinds dat we deze bij de K-markt gekocht hebben nog niet uit de doos geweest, en wij hebben evenveel verstand van kamperen als een eskimo van teenslippers........ dit kon dus nog wel eens een uitdaging worden. Gelukkig is regen in geen velden of wegen te bekennen dus dat scheelt. Na het openen van de doos en het uitrollen van allerlei zeilen en het uitpakken van allerlei zakken (met stokken zonder schroeven (!!??!!) erin) blijkt al gaauw dat we iets vergeten zijn........ een hamer. Zoals gezegd weten wij niet zoveel van kamperen en ik had ook geen flauw idee dat een van de eerste stappen van een tent opzetten het met haringen verankeren van een binnentent is. Daarbij, als ik dat wel had geweten had ik vast gedacht dat je die haringen wel even tussen neus en lippen door (niet letterlijk want dat lijkt me niet fris) wel even de gronnd indrukt. In Nederland zou dat met al die vette klei zonder meer probleemloos lukken (denk ik). Wij stonden hier echter op een gebied wat mij wat ondergrond betreft het meeste deed denken aan "de Rocky Mountains" en dan met de nadruk op "Rocky". Handig om een camping te beginnen op een rotsachtige ondergrond overigens, daar is cht over nagedacht (maar niet zo lang waarschijnlijk). Ten eerste heb je een boor nodig om de gaten voor de haringen voor te boren, vervolgens een moker om de haringen de grond in te slaan (Lianne, kan jij de haringen even vasthouden terwijl ik een aanloop neem met de hamer? ik zal uitkijken voor je vingers hoor........ als ik daar nog tijd en "coordinatievermogen" voor heb) en ten slotte (niet geheel onbelangrijk) kan het (regen-)water ook zo lekker weg op een harde ondergrond. Let wel we staan hier in Hunter VALLEY!!!!! je weet wel, zo'n kom tussen bergen waar het water 1) in blijft staan en 2) vanuit hoger gelegen gebieden naar toe stroomt. Maar goed, nadat de burman zo vriendelijk was geweest zijn hamer te lenen ging het een stuk....... minder moeizaam want haringen van een halve milimeter dik (K-mart is niet echt een "top of the bill" kampeerwinkel maar da' ook onze eigen schuld dat we daar de tent hebben gekocht) met een klauwhamer de Rocky Mountains in te slaan....... vereist welhaast Rasti Rostelli achtige kunsten. Overigens leek het heel vriendelijk van de buurman ons zijn hamer te lenen maar dt deed 'ie puur uit eigen belang. Hij zat namelijk ons geklooi gade te slaan (wel eens geprobeerd om een tentharing met een krik (geschikt om een 2500 kg zware 4wd op te tillen!!!) de rotsen in te slaan zonder zelf vanaf je neusvleugels verlamd te raken......... ik nu wel) en kon niet meer bijkomen van het lachen. Hij leende ons zijn hamer om zelf even bij te kunnen komen van het lachen. Nadat de tentharingen in de grond zaten was het tijd voor stap 2: en aangezien ik de gebruiksaanwijzing wijselijk aan de kant had gegooid (= nu kwijt) had ik geen flauw idee wat stap twee was. Uiteindelijk zijn we maar op goed geluk verder gegaan en na ongeveer een uurtje stond er iets dat zeker wat eg had van een koepeltent. Ook hadden we bijna geen onderdelen meer over...... sterker nog we kwamen er wat te kort (douchetent, keukentent) en zat bijna alles vast zoals het (denk ik) bedoeld was. De buitentent zat wel ietwat gedraaid ten opzichte van de foto's op de doos maar op de foto's op de doos stond de hele familie er ook lachend bij.......... dat was dus toch niet erg reeel allemaal. Aangezien het nogal warm was en een tent opzetten het er niet beter op maakte was het nu tijd voor de echte camping-gedachte....... een verse camping smoking aan (keurte broek en vaal t-shirt) en met een wijntje veur de tent op de zeeaardige opvouw-chesterfields. En zoals het een oprecht camping-trip betaamt......... begon het nu ook te regenen! Gelukkig waren het maar een paar spetters. 'S avonds gebarbequed op de barbeque's die op de camping stonden, je weet wel lekker eenvoudig en terug naar de natuur....... op een 4-pits gasbarbeque met visbakplaat en gril mogelijkheid....... dit fornuis was minstens 2 keer zo groot als die we in nederland hadden en minstens 20 keer zo groot alas wat we in Darlinghurst hebben. Maar goed, de bbq was super, veur de tent met een wijntje en lekker weer. 'S nachts regende het zo nu en zo dan en begon het ook flink te waaien. Op zich was de tent waterdicht, echt geen druppel gevoeld maar van die enorme windhozen maken wel veel lawaai in zo'n tent dat werk niet echt bevorderlijk. Wat ook niet echt hielp was dat we sliepen op van die matjes die je ook veel ziet in de spurtschool. (ongeveer 1 cm dik....... slaap zacht op de Rocky Mountains) daar moesten we maar eens wat verandering in brengen. Dinsdag 19 December - Cramperen? Men (vooral mensen die niet van camperen houden zoals ikzelf) zegt wel eens dat mensen eigenlijk maar om 1 reden gaan camperen. Da's namelijk dat ze na het camperen hun eigen (zeer comfortabele) huis weer enorm waarderen. In een huis waait en regent het binnen namelijk maar zelden, kan je de boel fatsoenlijk afsluiten en heb je stromend warm en koud water en in een tent is dat allemaal niet zo vanzelfsprekend. Hoewel als je gaat camperen in Nederland is stromend water in de tent wel vanzelfsprekend, het is dan wel stromend water dat met een rotgang van een nabijgelegen heuvel af komt stromen, is voorzien van een gezonde (voor de huid!) dosis modder en altijd een temperatuur gelijk aan de buitentemperatuur heeft (en aangezien dit dus even over Nederland gaat: meestal rond het vriespunt is, zeker als je gaat camperen). Oh ja, en net als het openbaar vervoer komt het altijd op momenten dat je er niet op zit te wachten (als je net de graspollen uit je slaapzak aan het verwijderen bent (zo lekker, terug naar de natuur) of als je net je meergranen ontbijt aan het bij elkaar vegen bent van het tentzeil (toch wel lekker die combinatie van zo'n voortent, een los grondzeil en een fris windje 's nachts, elke ochtend een verassingsontbijt!). Aangezien wij nog steeds gehuurd zitten in een (steeds kleiner wordend maar dat kan ook met onze almaar uitbreidende inboedel te maken hebben) studiootje van 3*3*4 (waarbij de 4 de hoogte is......lekker bruikbaar) hebben wij even die ontbering nodig zodat we straks weer inzien dat het niet erg is dat de muren op ons afkomen....... zolang het maar MUREN zijn en geen zeil zeg maar. Om een lang verhaal kort (maar niet minder ongeloofwaardig) te maken: wij gaan met kerst camperen. Ook het feit dat camperen bij de "australian way of life" hoort speelt daarin mee. Iedereen heeft hier een enorme 4WD (die overigens alleen "off road" gaat als de oprijlaan wat al te enthousiast wordt geattackeerd maar dat terzijde) en een enorme campeeruitrusting, compleet met een (helemaal terug naar de natuur!) "6 spits outdoor-keuken". Dat willen wij ook wel eens meemaken, behalve dat koken voor de tent dan, er zijn grenzen! We hebben een camping geboekt in de Hunter Valley, en ook meteen een tour langs alle wijgaarden zodat we onze ontberingen met hulp van een lekkere verse Chardonnay of Sauvignon Blanc snel weer kunnen vergeten. Aangezien wij niet echt een tent hadden........ of "echt niet" eigenlijk, zijn we vandaag even naar de K-markt (da's overigens geen afkorting voor "k.....(de puntjes mag je zelf invullen)-markt ofzo maar zo heten ze gewoon) gereden, hebben we allebei drie keer geslikt en hebben we een koepeltentje gekocht. Nou ja, koepeltentje....... het is natuurlijk wel een australisch tentje en aangezien hier alles groter is heeft 'ie dusdanige afmetingen dat als het regent we de auto ook droog kunnen zetten als dat moet, past namelijk makkelijk zonder probleem. Het is dus eigenlijk meer een koepeltentje dat wat afmetingen lijkt op de koepelgevangenis in Arnhem. Ook opvouwbare stoelen, slaapzakken, purschuime-matjes, plastic bestek en nog meer spul dat blijft drijven indien nodig, hebben we gekocht, wij zijn er klaar voor............ (schreef ik aarzelend). De campsite die we hebben geboekt is overigens wel redelijk luxe (volgens mij, ik heb namelijk echt geen enkel idee wat luxe is voor een camping, volgens mij is een luxe camping trouwens een "Cantracdictio in terminis"......... om maar even in het Griek (Rutger: groeten aan LL-en!) verder te gaan), we hebben in ieder geval een eigen douche en toilet naast onze tent (ik weet alleen niet waar die uit bestaat....... kan wel een gat in de grond, een wc-rol en een aan een boomtak opgehangen gieter zijn), verder zijn er 2 zwembaden (als het regent 25...... van verschillende afmetingen). Maar goed, we zien het allemaal wel. Naast de camping verhuren ze ook appartementen en "Cabins" dus als het allemaal niets is verhuizen we per direct en stallen we de tent inclusief al ons waterdichte bestek, de zeewaardige slaapzakken en de overlevings-tuinstoelen op Ebay. Als je de voorspellingen ziet voor het weer hier met kerstmis is het wellicht verstandig om Ebay alvast te bellen........ dat ze even een plekje vrij houden, of om een paar peddels te kopen.......kunnen we ons verblijf straks een beetje bijsturen als we met 130 km/uur van de heuvel afspoelen in onze tent. We houden jullie op de hoogte! |
| Kerst 2006 |
| 3 |
| 4 |
| 5 |
| 6 |