”I tidernas början
rådde kaos. Ljuset var inte skilt från mörkret, och elden var inte skild från
isen. Vattnet var inte skilt från berget. Jord och luft var sammanblandade.
Allt var förvirring och röra.”

Så beskriver den
grekiska mytologien tillståndet innan skapelsen, denna människans eviga
förundran och fråga. Skapelsemyter och skapelseberättelser tycks finnas hos
alla folk på jorden. Enligt den babyloniska skapelseberättelsen fanns
”ingenting utom ett ofantligt vattendjup. Mörker och tystnad härskade där. Det
fanns ingen rörelse, varken ovan eller nedan….” .I den forntida egyptiska mytologien
är ursprunget ”ett kaotiskt vatten, ett bottenlöst hav, och ur denna
vattenfyllda avgrund steg skaparen upp”. Judarnas Torah och Gamla testamentet i
Bibeln berättar att ”djupet täcktes av
mörker och en gudsvind svepte över vattnet”. I den nordiska mytologien berättar
Valan – sierskan:
Den morgonen världen vaknade
Ur nutids intet
Fanns varken sand eller sjö,
Inga svala vågor,
Jorden fanns inte,
Himlen fanns inte,
Kall och kuslig tomhet,
Intet gräs.
De flesta forskare ansluter sig i dag till Big Bang-teorin – teorin om Den stora smällen. Själva ordet lanserades på 50-talet av astrofysikern Fred Hoyle och Big Bang-teorin går helt kort ut på att all materia i rymden från början var sammanpressad till en liten klump av ofattbar täthet.
Någon gång har en kraftig explosion skett så att själva "rummet" utvidgades och bar med sig materien. Explosionen medförde en enorm hetta och materien bestod av gas och strålning. Någon sekund efter "smällen" bildades protoner (väteatomkärnor) och neutroner. Under den följande minuten smälte vätekärnor samman till heliumkärnor (samma grundläggande kärnreaktion som hela tiden sker i solen).
En miljon år senare hade atomkärnor och elektroner bildat atomer och dessa gav sig iväg ut i tomma intet och rymden vidgades. Efter ytterligare kanske 5 miljarder år fanns galaxer (virvlar av gas och stoft), och efter hand bildade större klumpar materia en stjärna.
Vår galax, Vintergatan, bildades för ca 5 miljarder år sedan, först solen och lite senare Jorden och de övriga planeterna. När jordskorpan började svalna följde vulkanutbrott och tusenåriga regn. Vulkanism, åskväder och solens ultravioletta strålning gav upphov till den första cellen, för ca 3,5 miljarder år sedan, i
vattnet. Ytterligare en miljard år och cellerna hade en cellkärna och efter ännu en miljard år fanns det flercelliga varelser i vattnet.
![]()
![]()
Big Bang-teorin kan vi kanske kalla vår tids skapelsemyt. Dagens forskning har tillgång till en lång rad av vetenskapliga rön och allt fler och allt bättre instrument. Men den gamla frågan finns där ännu. Varifrån kom denna enorma energi? Vad är själ och medvetande?
? ? ?
De flesta skapelsemyterna berättar att livet börjar i vattnet och detsamma säger dagens vetenskapsmän:
Livet började i vattnet. Sent i utvecklingen bildas ozonlagret – det ozonlager som vi idag är på god väg att förstöra - och det gjorde liv på land möjligt. Nya livsformer bildas, fiskliknande individer. När planeten Jorden hade existerat i över 4 miljarder år uppstod de första däggdjuren. Och för ca 4 miljoner år sedan fanns de däggdjur som kan ses som förfäder till människan, varelser som hade uppstått genom så kallade "lyckade mutationer". Med ännu mer avancerade varelser skedde en uppdelning
i kön och i stället för celldelning skedde då parning, vilket gav en större möjlighet till lyckade mutationer.
Vad hände sedan? Vilka är
länkarna till dig och mig i dag?