|
Isäntäväkeni alkoi taas kummallisesti
hyöriä ja häärätä, joten aavistin joulun lähestyvän (olihan meikäpojalla
jo siinä vaiheessa kahden koetun joulun muistot päässäni). Emännän ilmestyttyä
Turkuun minulle valkeni, että tässähän ollaan lähdössä reissun päälle.
Pakkasivat mullekin muonia ja leluja mukaan, joten olin siis pääsemässä messiin.
20. joulukuuta emäntä otti kaapista esiin
mun lentolaukkuni ja laitteli kaikenlaisia herkkuja laukun pohjalle valmiiksi.
Minä kun en vaan millään ois malttanu oottaa laukkuun pääsyä niin oli ihan
PAKKO...napata yks keksi mutustettavaksi sillä aikaa kun isäntäväki hääräili
omiaan. Eivät vaan oikein mun teostani tykänneet, kumma homma, selvästi ne
keksit oli mua varten.
Ihmetykseni lähdettiinkin reissuun
bussilla (aikasemmin yleensä matkailin vaan junalla) ja ekassa bussissa mun ei
tarvinnu olla ees omassa laukussani. Siellä oli toinenkin koira, semmonen
saksanpaimenkoira, mut mä aattelin olla kerrankin oikein kiltti enkä ees
vilkassukkaan siihen toiseen kun mentiin emännän kanssa ohi. Turun bussiasemalla
emäntä sitten laittoi mut omaan matkustuslaukkuuni ja siitä päättelin, että
matka alkoi. Kummasti mua alkaa aina hurinassa ja laukun suojissa nukuttamaan,
joten siitä toisesta bussimatkasta en kyllä muista yhtään mitään.
Herätessäni huomasin olevani
Helsinki-Vantaan lentokentällä, silloin syttyi päässäni pikkuinen lamppu ja
tajusin, että edessä ois jotain todella mukavaa, vähän aikaa kun nukkuisin niin
heräisin lapissa ja näkisin taas mummon, ukin ja kaikki muut mukavat tutut,
joita jo olikin tullu ihan ikävä. Emäntä kyllä hoksaamistani ihmetteli, mun
käytös kun kuulemma aivan selvästi muuttu siinä asemalla. Se sitä sanokin
isännälle, että jos osaisin puhua niin varmasti hihkuisin että JEE, MUMMOLAAN!
Mut heh,en mä vielä ihan viiti yllättää noita puhumalla...vaikka tottakai
osaisinkin..
Inariin pääsy olikin sitte jo yhtä juhlaa,
isännän äiti ja sen mies Jarkko oli vastassa kentällä ja tottakai mä heti
tunnistin ne..hihii, Jarkkokin, joka ei kuulemma yhtään tykkää koirista,
tervehti mua kun vanhaa kamua (mut mä oonkin saanu erityispaikan aikamonen
ihmisen sydämestä, ne sanoo etten mä oo mikään ihan tavallinen koira). Mummo
sitte taas kanto herkkua jos minkälaista mun eteeni, joten mikäs mun oli
Inarissa ollessa.
Jarkkoa pelästyin pahanpäiväisesti yhtenä
päivänä kun se kai taas kerran kuvitteli mun olevan kissa...alko leikkiä
kissanleikkejä ja siinä tohinassa kopautin pääni lattiaan kun se kokeili jotain
kung fu-kikkoja ja veti multa jalat alta. Mä päätin ignoorata koko tyypin, mulle
se oli siitä lähin näkymätön, vaikka yritti tunkea herkkuja nenän eteen kuinka.
Mut sit lopulta mä päätin leppyä neljän päivän mököttämisen jälkeen, näytti
olevan Jarkolle niin tärkeetä mun ystävyyteni, joten enhän mä viittiny kauempaa
isoa miestä itkettää. Mut sen mä sanon, että mun kanssa ei kyllä toistamiseen
tollasia leikkejä leikitä.
Inarissahan pyöri noita tenaviakin
jaloissa välillä ihan kyllästymiseen asti..periaatteessa mukaviahan pikkuihmiset
on, kunhan ei tuu liian lähelle ja liian nopein liikkein. Koskaan kun ei tämmönen
pikkukoira voi olla liian varovainen, pikkuihmisistä ei ikinä tiedä mitä ne
keksii. Isännän serkku Joonas on kyllä jo onneks sen verran iso nuorimies
(kuulemma viidennellä luokalla), ettei sen kanssa synny ongelmia. Joonaksen
kanssa ollaan samalla aaltopituudella ja voidaan leikkiä aika rajustikin..Ja
mikä parasta,vaikka Joonaksella on astma, se ei saa musta ollenkaan
allergiaoireita.
Inarin mummo innostu taas ompelemaan mulle
uusia takkeja ( ja taitaa ommella niitä myyntiinkin). Sain tosi makeen
nahkarotsinkin! Isäntäväkeä tarttis patistaa kameran kimppuun niin saisitte
tekin nähdä kuvia mun uusista takeista..joulukuvia ei kyllä valitettavasti
saada näytteille kun isäntä kämmäs filmin kanssa ja se ylivalottu:(
Takaisin turinoiden
pääsivulle
|