|
Lentomatkailuunkin olen tosiaan tottunut
jo pienestä pitäen. Ensimmäisen kerran matkustin lentokoneessa Inariin jouluksi
-99.Mulla on ihan oma sininen kassi josssa aina matkustan. Siellä on ihan kivaa
ottaa nokoset ja välillä riehuakin (sen verran kun kassin seinät antavat
myöten). Lentokoneessa oon kyllä päättänyt olla ihan hiljaa ja kiltisti, eihän
sitä tiedä jos vaikka emäntä ja isäntä kyllästyy mun matkaseuraan ja jättää
seuraavalla kerralla hoitoon.
Ivaloonhan se kone lensi, isännän mummo
oli sitten kentällä vastassa ja autolla hurautettiin Inariin.Huh, että siellä
olikin kylmä. Onneksi mummo älysi ommella mulle ihan oman ja lämpöisen takin,
samasta kankaasta kun isännänkin talvitakki:) Kyllä sitä sitte jonkun verran
tarkeni ulkona mellastaa uudessa lämpimässä takissa, mutta tassuja vaan alkoi
paleltaa jos liian kauan paikallaan seisoi. Ja oli siellä vaan niin omituisen
hämärääkin koko ajan.
Tottakai Inarissa
kävi myös
joulupukki. Hassu setä toi mullekin lahjoja. Mutta se piikikäs puu siellä
nurkassa kyllä kiinnosti kaikkein eniten. Ja etelän ihmisille tiedoksi, se puu
oli kuulemma mänty, kuusia kun ei niin korkealla pohjosessa kasva lainkaan.
Vilskettä siellä Inarin mummolassa riitti. Kaikki isännän tädit ja serkut kun
oli myös tulleet joulua viettämään. Poikia hiukan yritin pelotella
haukunnallani, mutta tottuivat hitto vie nopeasti siihen, että en mä kuitenkaan
mitään tee ja lakkasivat juoksemasta karkuun vaikka kuinka ärjyin.
Joululoman aikana reissattiin myös
autolla Sodankylään kattomaan isännän vaaria ,
jonka kanssa kuulemma muistutamme toisiamme (molemmilla harmaat tuuheat
kulmakarvat ja harmaa parta:))Sodankylästä ajettiin Kittilään tapaamaan lisää
sukulaisia vielä ennen etelään paluuta. Kovastipa nuo kaikki yrittivät saada mua
jäämään sinne pohjoisen asukiksi, mutta minä poika päätin kuitenkin seurata
edelleen mamia.
Eläinlääkärissä jouduin nuorempana
vierailemaan hieman ikävissä merkeissä. Multa kun ei nuo maitohampaat meinannu
irrota ei sitten millään. Niinpä sitten tammikuussa -00 emäntä kiikutti mut
Anjalaan eläinlääkärille, joka pisti mua neulalla ja sen jälkeen olinkin ihan
tokkurassa. Oudosti oli hampaat kadonnu sillä aikaa kun siinä pöydällä
nukuin...Mutta voi sitä huutoa eläinlääkärin eteisessä kun aloin heräillä:)Mä
päätin hiukan lauleskella niille aikani kuluks kun pääkin tuntui vielä hiukan
huteralta. Eläinlääkäri-täti selittikin emännälle, että mulla oli olo kun
humalaisella.HIK!
Kesällä 2000 pääsinkin sitten taas
pitkäksi aikaa lappiin. Oltiin siellä melkein kuukaus kun isännän ja emännän
kesätyötkin sattuivat loppumaan silleen sopivasti hyvissä ajoin ennen
opiskelujen alkua. Kesällä lapissa vaan lentelee niitä pieniä pirulaisia,
sääskiä ja mäkäräisiä, ihan kiusaksi asti. Onneksi keksittiin, että hevosille
tarkoitettu Tallipoika piti sääsket loitolla mustakin.
Sain
siten rauhassa juoksennella pihalla. Ja Inarijärven rannalla on vielä hauska
mökkikin, jonka piha piirissä sain nuuhkia ja haistella ihan rauhassa, eikä
kukaan ollut koko ajan huhuilemassa minua näkyviin. Yhden pahan mokan kyllä
sillä reissulla tein...sinä päivänä kun oltiin pois lähdössä, eksyi Inarin talon
pihalle kolme poroa. En kerta kaikkiaan pystynyt vastustamaan kiusausta, vaan
karkasin perään. Iso ja komea hirvas jäikin juoksemaan eteeni ja kirmailin sen
perässä kauas Juutuan rantaan. Vihdoin poro sitten käänsi juoksunsa takaisin
tutulle tielle ja siellä havaitsin hätääntyneen emännänkin. Johan mäkin olin
aivan läkähdyksissä, joten emännän luokse kipin kapin. Torunu se ei mua kyllä
yhtään (kun kuulemma turhaahan se ois ollu kun itse omatoimisesti palasin),
mutta äänestä ja olemuksesta aistin kyllä sen hädän. Pitää kai seuraavalla
kerralla antaa porojen olla rauhassa ja pysyä mamin luona.
Takaisin turinoiden
pääsivulle
|