|
Synnyin Kirkkonummen
Kantvikissa elokuussa 1999 Side-Line's kennelin u-pentueeseen. Sisaruksia
minulla omien muistikuvien mukaan on 5 kappaletta. Siskojani ja veljiäni en ole
sen koommin nähnyt kun ensimmäisestä kodistani lähdin (jos eksytte sivulleni
niin mailailkaahan emännälle).
Emäntä
ja isäntä olivat kuulemma harkinneet hankintaani jo koko kesän, emännälle olin
ihan ensimmäinen koirakaveri, mutta isännällä oli aiemminkin ollut
kultainennoutaja Niko ja englanninsetteri Otto sekä joskus isännän ollessa ihan
pieni oli ollut mummolassa myös sekarotuinen Dimi (maltankoira-beagle-terrieri),
kaikki nämä silloin kun isäntä asusteli vielä lapissa. Ensin meinasivat ihmiseni kuulemma pippurisuolan
väristä käppänää, pyh, mutta koska me olimme juuri syntyneet ja vapaina
varattaviksi niin kuinkas ollakkaan, päättivätkin varata minut :)
Emäntä ja isäntä tulivat sitten hakemaan
minua kotiin Anjalankoskelle sateisena syyskuun viimeisenä päivänä -99.
Kuskina niillä oli huisin hauska tyyppi, emännän serkku Tero, joka edelleen
on yksi parhaista ihmiskamuistani (Teron kohdatessa on aina aivan pakko riehua
ja kunnolla). Ja hah, kantoivat minut kotiin niin pienessä korissa, että nyt
kun sen nään niin alkaa naurattaa. Olenko minä sitten todellakin ollut
sellainen rääpäle kun nuo ihmiseni väittävät?
Linssiluteeksi nuo minut heti nimesivät..en
viitsinyt antaa niiden rauhassa ottaa kuvia sisaruksistani, minuahan ne olivat
hakemaan tulleet, vaan tälläsin itseni jokaiseen kuvaan etummaiseksi.
Uusi koti olikin sitten todella hauskassa
paikassa, pieni rivitaloasunto aivan metsän reunassa. Ja naapurissa asui vielä
Ana-neiti, emännän veljen rotikka. Ensin Ansku kyllä tuntui suurelta ja
pelottavalta kun murahtelikin aina
välillä jos eksyin terävine hampaineni
liian lähelle sen korvia, mutta kun aloin saamaan kokoa lisää niin Anasta
tuli oikein mukava kaveri. Pienestä asti vaan opettelin väistämisen jaloa
taitoa, sillä väistettävähän sitä oli kun monta kymmentä kiloa itseä
painavampi otus jyrää täysillä kohti. Keksin nopeasti, että maahan
heittäytyminen juuri ennen törmäystä oli paras keino. Kerran meillä oli
Anskun kanssa pientä kisaakin emännän sylistä Anan ollessa meillä
yöhoidossa. Ja niinhän siinä kävi, että minä pieninpänä hävisin ja
jouduin tyytymään isännän sylissä nukkumiseen. Emäntä tosin olisi ehkä
saattanut mielummin ottaa minut syliinsä, Anskun painon alla kun se sanoi
litistyvänsä..
Lähellä meitä asui myös emännän isän
Hulikaani-vaari, joka opetti minulle intensiivisen nuuskuttamisensa. Sen
oppimisesta lähtien olen minäkin raivostuttanut isäntäväkeäni kulkemalla
kaikkialla nenä maassa ja pysähtelemällä mielenkiintoisempien hajujen
kohdalla...Hulikaani taitaa vaan olla jo hiukan vanhuuden höppänä, sitä kun
saa kiusata mielinmäärin eikä se sano mitään (joskus vaan ulvahtaa hiukan
jos purasen korvasta). Kerran kun olimme kävelyllä (minä vapaana ja Hulikaani
emännän isällä hihnassa) harjoittelin kunnollista leijonan
saalistusloikkaani. Kiipesin tien vieressä olevalle kannolle ja odotin
vaanien...BANZAI! Hyppäsin suoraan Hulikaanin päälle.
Takaisin turinoiden
pääsivulle
|