| |
|
|
TCDD VE KAMUDA VERİMLİLİK
İstanbul'da gurbette bulunan bir aile olarak
bayram tatili için memlekete gitmek üzere harekete geçtik. Yolumuzun
Bolu Dağı'ndan geçiyor oluşu ve malum benzin fiyatları sebebi ile
diğer alternatifleri değerlendirmeye aldık ve geçen seyahatimizde
yaptığımız tren tercihi beni de hanımımı da memnun ettiğinden bu
yolculuğumuz için de aynı alternatifi tercih ettik.
Geçen yolculuğumuz da yakında idi ve ramazana
denk geliyordu. Bizim için en büyük keyif trenin restoranında sahur
yemeği yemek olmuştu. Tren yolculuğu, rahat koltukları, sahur imkanı
ve gerek İstanbul gerekse Ankara'daki tarihi ve güzel (ve maalesef
bakımsız) gar binaları ile bizim için bir keyif oldu.
Sonra düşündüm. Neden bu ülkede tren yolu
ağı genişlemez, neden trafikte yüzbinleri feda eden bu millet tercihini
trenden yana kullanmazdı. Bununla ilgili tespitlere geçmeden önce
devlet demiryollarını'nın www.tcdd.gov.tr
adresli internet sitesinden bahsetmek istedim.
TCDD bilindiği üzere bu ülkenin bu konudaki
tekeli. Telefon numaralarını bulmak üzere internet sitelerine tıkladığımda
aslında hiç de şaşırmadığım bir manzara ile karşılaştım. (Oradan
aldığım telefonlar 6 saattir açılmıyor.) Estetikten tamamı ile uzak,
boz, demode, hatta internetin ilk günlerinde dahi hiç moda olmamış
tarzda bir internet sitesi. Benim civarımda tanıdığım arkadaşlarım
bile çok daha estetik bir site yaratabilirlerdi. Nasıl yaptılar,
nasıl başardılar bilmiyorum ama bürokrasi ve kamunun buz gibi soğuk
duvarları sidik kokan yüzünü sanal aleme de taşımayı becermişler.
Tebrik ederim.
Neden tren değil de benzin, trafik demiştim.
Ben 24 yaşındayım, nispeten çevremdekilere göre sağ solla ilgili
olduğumdan, eminim ki bu ülkede 1983'ten bugüne tren yolları ağının
uzatılması, bu konuya yatırım yapılması gibi konular tartışılmadı.
Tartışılan tek konu, olması mümkün olmayan, atalarımızın "Ayranı
yok içmeye..." diye başladığı atasözü ile seneler önce açıkladığı
"Hızlı Tren" projesi. Ben ve benim gibi bir sürü insan eminim ki
İstanbul-Ankara'yı 2,5 saat yapan hızlı trenden daha fazla şehirlerimizi
en azından araba ile ulaşabilir saatte birbirine bağlayan konforlu
trenler istiyor. Zaten bu hızlı tren, muhtemelen tren karşıtı çevrelerin
yarattığı, halkı uyutmaya yarayan bir oyalamaca. Olmayacak ama senelerce
ya olursa diye süründürecek. Projesi hazırlatılıyor, ihalesi açılıyor,
kaynak bulunuyor, projesi değişiyor, tekrar ihale açılıyor, yani
sürekli birileri söğüşlüyor.
Garip karşılamışımdır trenin tartışılmamasını
ya da geçmişten anlatılan tren tartışmalarını. Bildiğim sadece 60'lı
yıllarda yaşayan ve bugünün gençliğini depolitize olmakla suçlayanların,
treni komünizm, otomobili liberalizm göstergesi kabul ettikleri
ve üzerinden 40 sene geçmiş olsa da bu saplantılarından vazgeçmedikleridir.
Haliyle 1957'de milletvekili seçilip 2002'ye başbakan olarak girmeye
hazırlanan sözkonusu dönem gençliği, bugünün uslanmaz ve doyumsuz
dinazorlarının hala ülke idaresini elinde bulunduruyor oluşu, aynı
saplantının günümüzde de sürdüğünün ıspatıdır.
Aşağıdaki tablo ve TCDD internet sitesinin
ana sayfasında yer almakta. Buz gibi internet sitesinde insanın
yüzüne çarpan buz gibi bir gerçek.
| |
1998
|
1999
|
2000
|
| Toplam Demiryolu Uzunluğu |
10,508 km
|
10,933 km
|
10,922 km
|
| Toplam Lokomotif Sayısı |
854 adet
|
843 adet
|
849 adet
|
| Toplam Yolcu Vagonu Sayısı |
1,046 adet
|
1,040 adet
|
1,038 adet
|
| Toplam Yük Vagonu Sayısı |
16,989 adet
|
17,213 adet
|
16,858 adet
|
| Toplam Liman Sayısı |
7 adet
|
7 adet
|
7 adet
|
| Toplam Çalışan Sayısı |
47,628 kişi
|
48,166 kişi
|
47,212 kişi
|
Toplam Yıllık Yolcu Kapasitesi
(Yolcu-Km) |
109,774,000
|
98,931,000
|
85,343,000
|
Toplam Yıllık Yük Kapasitesi
(Ton-Km) |
8,466,000,000
|
8,446,000,000
|
9,895,000,000
|
Kırkyedibinküsür çalışanından neredeyse hiç
ödün vermeyen TCDD'nin yolcu taşıma kapasitesi tam gaz düşüşte.
Atatürk zamanında yapılan demiryolu ağına ise belli ki çivi bile
çakılmamış. Rakamlar hükümetlerimizin konuya bakış açısı ve gerekli
herşeyi açıklıyor zaten.
Tekrar ediyorum. Biz vatandaşlar, bu yoklukta
İstanbul-Ankara arasını 1 - 2 saate indiren trenleri "şimdilik"
istemiyoruz. Onun da elbette zamanı gelecektir. Ama ilk hedef, ülkeyi
ve şehir merkezlerimizi birbirine bağlayan bir demiryolu ağı ve
konforlu trenler, bürokrasinin soğuk yüzünden kurtulan ve özel sektör
verimliliğinden faydalanan bir TCDD ve her zaman akıllı, dinç, dürüst
ve vizyon sahibi politikacılar... Çok mu istiyoruz, hakkımızı mı istiyoruz
acaba.
|
|
|