Bouwfoto's deel 8.
Deel 8 komt in twee delen omdat ik echt te weinig foto's heb, slechts 4. Het einde van de bouw begint een beetje in zicht te komen. Alle elektrische tijd is eigen klaar. Op deze foto is te zien dat de achterbody erop zit. Was even passen en meten maar uiteindelijk klopt alles weer en zit de achterkant er mooi strak en recht op. Verder is ook te zien dat de ratiateur weg is. Dat komt omdat het carter gedemonteerd is. Het carter was namelijk echt te hoog of te laag, t'is net hoe je 't bekijkt. Ik heb uiteindelijk gekozen voor het orginele 164 carter. Deze is door John Kox vermaakt. Het eertse gemonteerde carter was dik 16 cm. Het 164 carter was 19 cm en is verkleint tot 13 centimeter. Op deze manier krijgt de auto een bodemvrijheid van zo'n 8 a 9 centimeter. Het chassis staat dan 15 centimeter boven het asfalt. Om de olieinhoud te compenseren komt er een externe olietank van net geen twee liter. Dit is vooral bedoeld voor koeling en niet zozeer voor de inhoud. In deel 2 van deel 8 is daar als het goed is meer van te zien.
Het dasboard, heeeel veeeeel werk maar wel aardig geworden dacht ik. Ik wil alles in de gaten kunnen houden dus veel meters. Kilometerteller, toerenteller, laadstroommeter, voltmeter, koelwatertemperatuur, oliedruk, en brandstofniveau. De gaten die links te zien zijn en rechts niet meer zijn bedoeld voor luchtuitstroomopeningen als er een kachel in komt. Dat gebeurd later pas.. Het rechthoekige gat is voor een dasboardkastje.
Een andere hobby, draadjes. Hier goed te zien. Alle bedrading achter het dashboard. Had er een schema van moeten maken. Misschien komt dat nog wel een keer.
Een plaatje van het gedeelte wat over de zijschutbordjes heenschuift. Deze zijn van glasfiber en staan eigenlijk te ver naar buiten. Daardoor konden de schoudersteuen (of hoe je die dingen ook noemt) die aan de achtersteven vast zitten niet goed erover heen. Een oplossing is de zijschutbordjes daar warm te maken met een verfafbrander. Ze worden dan zacht en je kan ze naar buiten buigen. Ik hoop dat je dit een beetje snapt. Kan het niet duidelijker uitleggen zonder dat je het daadwerkelijk zelf ziet.
Omdat de expansietank toch een wat krappe afmeting had moest er vroeg of laat wat anders komen. Zie hier. Een expansietankje van een Fiat Doblo (links). Jaja, op het moment van schrijven nog niet op de markt maar ik heb de expansietank al. Mooi van vorm en passend op de plek van de oude (rechts). Winst zeker een halve lieter en meer ruimte voor expansie. TOP !
Omdat de bodemvrijheid echt te klein was (zo'n 5 cm) is besloten het carter te demonteren (lekker klusje bij ingebouwde motor) en een andere oplossing te zoeken. Dit gebeurde in de vorm van een verlaagd 164 carter. Hier kon zo'n 6 tot 7 cm tussenuit. Dir resiulteerde in een bodemvrijheid van 9 cm. Perfect dus. John Kox is erg goed in aluminium lassen dus heeft hij de klus voor mij geklaard. En met succes mag ik wel zeggen. Her resultaat is precies zoals het had moeten zijn. John, BEDANKT !
Omdat niet alleen het carter maar ook de oliepomp vervangen moest worden, was het noodzakelijk de aanzuigbuis ook zo'n 6 cm in te korten. Hier het resultaat.
Het eindresultaat. Het zouden 4 hele belangrijke centimeters blijken.
Om de olie inhoud toch te kunnen compenseren heb ik een extra oleitankje tussen de motor en de oliekoeler gemonteerd. Een RVS tank die in ieder geval 6 bar moet kunnen hebben. Resultaat: een oleiinhoud van 6.5 liter. Netjes dus. Koeling is een van de belangrijkste redenen geweest om hiervoor te kiezeb. Want olie koelt net zo hard als koelwater. De inhoud van de tank is net geen twee leter. De constructie is zo bedacht dat de tank niet leegloopt na het afzetten van de motor. Dan zou er twee lieter in het carter terugstromen en dat kan nooit de bedoeling zijn. Maar het werkt en da's 't belangrijkste.
Terug naar deel 7
Back to part 7
Verder naar deel 9.
Hosted by www.Geocities.ws

1