Bouwfoto's deel 2.

Het monteren van de achterwielophanging was lekker ouderwtes bouten en moeren draaien. Alles paste goed, geen problemen. De aandrijfassen zijn van de Sierra Cosworth de naven van een Scorpio (5-gaats) en de naafhouders/fusee weer van de Sierra. De aandrijfas hoezen zijn van de Alfa 6. Dit omdat de Sierra hoezen kaopt waren en vervangen 64 piek (!) per stuk kosten. Wie zij dat Ford rijden goedkoop was ? De hoezen van de Alfa 6 bleken identiek qua maatvoering. Verder assen mooi schoongemaakt. Vet laten zitten. Een week zwarte handen gehouden want dat vet is ongelofelijk zwart, trekt tot in je porien. Maar het ziet er gelikt uit al zeg ik het zelf.

Placing the rear suspension was old fashioned nuts and bolts work. Everything fitted withou any problems. The axles are Sierra Cosworth with some Scorpio parts. The axlehoses are from the Alfa 6 donorcar. Because the Sierra hoses where demaged and buying new one would mean 18 pounds each. Who says driving Ford is cheap. The Alfa 6 hoses where almost exactly the same. Only the black grease gave me dirty hands for a week.

Zoals ik al in het dagboek geschreven had is de motor helemaal uit elkaar gegaan. Dit omdat het eiegenlijk een mix is van twee motoren. Voor de keuring is het handig een motor te hebben met een zo laag mogelijk motornummer. In dit geval was het de eerste motor uit m'n huidige 164. Een 3.0 V6 zonder katalysator. In Engeland kijken ze namelijk naar het bouwjaar en type van de motor. De emissie eisen die op dat moment golden moet ik nu ook aan voldoen. 1988 zonder kat dus. Maar omdat deze motor al 2 ton gelopen had waren zuigers en buusen aan vervanging toe. Ook de klepgeleiders hadden hun beste tijd gehad. Deze motor zoop namelijk 1:800 toen ie nog in m'n auto zat. De andere motor was de tweede motor uit m'n 164. Slechts 70.000 gelopen. Mooie zuigers en bussen en een olieverbruik van 1:4000. Dus onderblok en krukas van de eerste. Zuigers, drijfstangen en cilinderkoppen van de tweede. Simpel toch.

As I have told in the beginning the engine was completly taken apart.This because of the fact I used two V6 engines to build one. I had to use one engine because of the low engine number. This engine was taken from my car. This is a 164 V6 from 1988 without a catalytic convertor. So for the English SVA it doesn't have to have a cat. But this engine has driven over 130.000 miles so pistons and bushes were worn out. Also the oil consumption was very high (1:600) so the cilinderheads were also worn out. So I used the second engine from my 164 which had only driven 45000 miles. These pistons and bushes were as good as new. So I used short block and crackshaft from engine number 1 and pistons, rods, bushes and cilinderhads from engine number 2. The 3rd engine is a 3.0 24 valve with 230 bhp. In the fiture maybe this engine will go into the DAX also..

De motor zit op z'n plaats, althans het geen ervan over is. Allen de krukas zit er nog maar in. Op deze manier was ie tenminste nog een beetje hanteerbaar.

The engine is in position. Although what's left of it. Only the crackshaft is in at this stage. This because the engine is now pretty easy to move around.

Motoren maken is niet moeilijk dus dat ging snel. Hier is goed het uitlaatspruitstuk te zien, die dankzij de chassisaanpassingen nu perfect past. Dat scheelde een hoop geld.

Building an engine is not so difficult so that's went quickly. On this picture you can easily see the outlet manifold. Which fits perfectly due to a view chassis modifications. So I didn't had to spent a lot of money for expensive outlet manifolds.

Op deze foto is het Alfa 90 V6 inlaatspruitstuk goed te zien. Minder goed te zien maar zeker zo belangrijk zijn de injectoren, injectorrail en brandstofdrukregelaar. Deze hebben nog de nodige probelem opgeleverd. Het volgende is namelijk het gaval. Bij het injecteisysteem wat ik ga gebruiken (Motronic 4.1) horen zogenaamde gele injectoren. De kleur zegt iest over de flow van de injector. Samen met een brandstofdruk van 3.0 bar. Maar de injectoren van de 90 waren niet van de injectorrail te demonteren. Altahns de moeite die daarvoor gedaan moset worden was veel te groot. Daarnaast is de brandstofdrukregelaar van de 90 slecht 2.5 bar. Daarbij kwam dat de injectorrail van de 164 niet paste. Die van de 90 eigenlijk ook niet maar na wat aluminium van de cilinderkop te hebben weggezaagd paste dit wel. Uiteindelijk heb ik maar de gok genomen om de 90 injectoren met brandtsofdrukregelaar te monteren. Als de opbrengst niet zo kloppen dan ben ik gelukkig in staat dit aan te passen in het motormanagement systeem. Chiptuning is een hobbie.

On this picture you can see the intake manifold from the Alfa 90 2.5 V6 . What you can't see are the injectors, injectorrail and fuelpressure regulator. These gave me some problems. The injection system which I'm going to use is a Motronic 4.1 with yellow injectors. The color tells you something about the flow. Together with a 3.0 bar fuel pressure. Well the injectors from the Alfa 90 which are white were almost inpossible to disasemble from the rail. This together with the fact that the pressure regulator was 2.5 bar I decided to use the entire injectorrail from the 90. If the engine runs badly because of not enough fuel I'm capable to reprogram the injection system. Chiptuning is one of my other hobbies.

Deze foto is een mooi voorbeeld van miixen van onderdelen.De motor is in feite een mix van 2 164 3.0 V6 motoren, een Alfa 6 V6 carburatiemotor en een Alfa 90 2.5 V6 motor. Zo is het inlaatspruitstuk geheel van de 90, de kleppendesels, startmotor, uitlaatspruitstukken, carter en oliepomp (maar weer niet de pompas) van de Alfa 6. En de rest samengsteld van 2 164 motoren. Op de foto de stroomverdeler van een Motronic, de stationair regelaar en het gasklephuis (verwarmd).

This picties is a good example of mixing engines. The engine is build out of 4 engines. Two 164 3.0 V6 engines an Alfa 6 carburator engine and an Alfa 90 V6 engine. The intakemanifold together with injectors and rail are from teh Alfa 90. The cilinderheadcovers, outletmanifolds, oilsump, startingmotor and olipump (but not the axle) are from the Alfa 6 engine. The rest is build out of two 164 engine (see previous story). On this pictures you will see the distributor from the Motronic system, the idle speed regulator and the heated throttle housing.

Een groot klein probleem was de dynamo. De standaard V6 dynamo was dusdanig van afmeting dat deze vrijwel onmogelijk geplaats kon worden. Misschien had het wel gekund maar dan had ik me een vreselijk pas en meetwerk op de hals gehaald met het risico dat het niet was gelukt. Dus toen maar op zoek naar een andere dynamo. Waar beter dan op een sloop kun je lekker winkelen. Ik vroeg om de kleinste dynamo die er was. Ik mocht meelopen en vondt een leuk klein dynamotje. De dieptw as niet veel kleiner, maar genoeg. De omtrek was flink kleiner en daar ging het om. De dynamo was van een Subaru Jumbo 2 cilinder. Ik hoop maar dat de capaciteit voldoende is om stationar nog voldoende spanning te laden, anders heb ik een probleem. Maar dat zien we dan wel weer.

One bigger small problem was the altenator. The original altenator was that big that it was almost impossible to place it. It would maybe but that would give me a lot of problems. And the rist that I wouldn't succeed. So I went to the scrap yard to go shopping. The came up with a the smallest altenator the had. It was from a Subaru Jumbo 2 cilinder. I hope the capacity is enough the keep the voltage high enough when idleing. Otherwise I have a huge problem. But there are not many electrical equipment in the Rush so I have good hope. Just hope with me.

Om een idee te geven van de schitterende symetrie van de auto deze foto. The motor staat perfect in het midden. Het inlaatspruitsuk met de 6 inlaatbuizen prachtig doorop. Welke overigens boven de motorkap gaan uitsteken. Soort dragster nietwaar ?
De uitlaatspruitstukken lopen vrijwel evenwijdig aan het chassis, deze steken als een straalmotoren naar achteren. Aan beide kanten komt een uitlaat die onder de achterwiel ophanging achter de auto uit zullen gaan komen. Ik kan er uren naar kijken en van genieten. Dat doe ik dan ook, iedere dag........

Just to give an idea of the perfect symetry this picture. The engine and gearbox just perfect in the middle. The intakemanifold and six pipes just on top of it. Which will stick out above the hoot. Just like a dragster isn't it ?
The outletmanifolds seems to go parallel to the chassis and stick backwords like jet fighter engines.
On each side ther will be an exhaust which will go under the rear suspension to come out at the back side of the car. I can watch this for hours en enjoy it. Which I almost do every day......
..

Verder naar deel 3.
Go to part 3.

Terug naar deel 1
Back to part 1

Hosted by www.Geocities.ws

1