 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Bouwfoto's deel 1. |
|
|
|
 |
|
|
|
In de garage is een grote werkbank gebouwd. Ben ik redelijk trots op. Met name omdat ie erg weinig heeft gekost. Het onderstel is geheel van pallethout gemaakt. Niet van die waaibomenpallets maar pallets van 3.7 meter lang voorzien van 9x9 cm dikke palen. Met mazzel aangekomen. Verder te zien twee rolladens waarbij gebruik is gemaakt van afgedankte computerkasten (bedankt broertje). Hier staan alle bakjes op met boutjes, moertjes, ringetjes enz. enz. |
|
|
|
Preparing the workshop. I'm rather proud of the big work bench. Which is almost completly build outof used materials. With special thanks to my company which deliverd a really big pallet (3.7 m long with 3 9x9 cm beams). There a also two very big storage drawer which contains al the nessecary nuts and bolts and everything. |
|
|
|
 |
|
|
|
Voordat het chassis kwam had ik mooi tijd de motor voor elkaar te maken. Hier kun je zien dat het blok helmaal leeg is. Dat zou nog een tijd zo blijven want dan is het blok lekker hanteerbaar. Dit in verband met het maken en plaatsen van de motor en bak steunen. Hier zijn ook de zes inlaatbuizen te zien. Deze zullen er niet opkomen, althans voorlopig niet. Voor de gelegenhied zijn de kleppendeksels kobalt blauw gespoten, weer eens wat anders dan rood. |
|
|
|
This photo's shows the engine and gearbox. Weeks befor the chassis would be delivered. The engine is empty, no crankshaft, pistons or what so ever. In this condition it's pretty easy to move it around. Because I had to make the engine and gearbox mouldings myself it would be very handy. The cilinderheadcovers are painted conbalt blue. Just something different besides red. |
|
|
|
 |
|
|
|
14 februari 2000, valentijnsdag, eindelijk was het zover. Het chassis wordt naar binnen gedragen. |
|
|
|
The big day, februari the 14th. Valentinesday ! The chassis is carried inside. |
|
|
|
 |
|
|
|
Naast het chassis was er natuurlijk ook nog carrosserie. Hier zijn de meeste delen te zien. De kleur is al in het fabrikageproces van de delen meegenomen. Je kunt bij DAX kiezen uit een oneindige hoeveelheod kleuren. Ik koos voor geel, ten eerste omdat het erg mooi is maar ook veilig, valt goed op in het verkeer. De man op de achtergrond is de importeur himself. |
|
|
|
You have the chassis but also some bodypanels. The bodypanels are already in your chosen color. You can choose outof an endless number of colors. Yellow is the most ordered one. I choose it because it's beatyfull but alos save. The men in the background is the belgium importer John Kox. |
|
|
|
 |
|
|
|
Ik had het chassis kaal besteld, dat wil zeggen zonder poeder coating. Slim of niet ? Ik ben er nog niet uit. In ieder geval had ik niet verwacht dat het chassis helemaal kaal was, dus inmiddels verroest. Er moest dus hard geschuurd worden om zoveel mogelijk roest weg te krijgen. Vervolgens maar gaan schilderen met Hammerite. Zilverkleurig wel zo fleurig. Voor deze gelegenheid heb ik het chasiis opgehangen. Zodanig dat deze in z'n geheel kon rond draaien. Vre-se-lijk handig. |
|
|
|
I ordered an uncoated chassis. Becuase I had to welt some things to it and to save 200 pounds. Here I'm painting it with hammerite silver. Look great, doesn't it.I made a special construction in my garage just to turn over the whole chassis. Big succes ! |
|
|
|
 |
|
|
|
Even droogzwemmen. Neusje erop, motor erin en op een kratje zitten.Stuur in de handen en gaan..........Ja zo begint 't. |
|
|
|
In Holland they call this "dry swimming". Yes, this is how it's starts. |
|
|
|
 |
|
|
|
Net als bij een pizza begin je ook hier met de bodem. Vast klinken met giga klingnagels en waterdicht maken met siliconekit. De plaats waar de stoelen komen zijn uitgediepte schalen. Dit was nieuw voor mijn modeljaar. Zo kom je ongeveer met je kont 4 centimeter lager te zitten. Is heel veel in de praktijk. De glasfiber platen kunnen perfect met een bovenfrees machine op exact de juiste afmeteingen worden gemaakt. Verder is het chassis een zogenaamde streched version. Dat wil zeggen 3 centimeter langer in het achtergedeelte. Speciaal voor lange mensen. Op deze foto zie je ook de motor en bak op z'n plaats staan. |
|
|
|
Just like with a pizza you start also with the bottum (in dutch) or with the floor panels. My chassis was one of the first with the lowered floor panels. About 1 to 4 centimeter. I had alos one of the first streched chassis. 3 inch longer at the back of the chassis. Now also people with my length (about 1.90) can easily find a place. In this photo you also see the engine and gearbox in position. |
|
|
|
 |
|
|
|
Hier zijn goed de grote popnagels te zien. De schutbordjes zijn inmiddels gemonteerd. Deze waren in aluminium bijgeleverd maar deze pasten voor geen meter. Dan maar van kunststof nagemaakt. Nou maar hopen dat ze de hitte van de spruitstukken die in de buurt zitten aankunnen. Ook op dit plaatje is te zien dat het differentieel op z'n plaats zit. Zoals gezegd een Cosworth sperdifferentieel. De steekasjes moesten eruit anders kon het geheel niet tussen de chasiis ijzertjes door. Verder moest er hier en daar wat weggeslepen worden. Ook moest er een schoortje verplaats worden. Deze liep ongeveer 1 mm langs het differentieel. Tevens zijn de schoudersteunen bevestigd. Ook voor dit modeljaar uit glasfiber gemaakt. Tenslotte is een begin gemaakt met de remleidingen. |
|
|
|
On this picture you'll see the big rivets. The little scuttles made outoff PVC arae also in place. The aluminium which are part of the kit didn't fit at all. Let's hope the heat from the outletmanifold won't melt these scuttles. Also visible the Coswoth self-locking differential. I had to take aout both axles to get through the chassis members. Also one chassimember had to move 1 cm. Because there was very little space (1mm) between the differential and this chassismember. Then the shoulder panels are in place and I started to install the brakelines. |
|
|
|
 |
|
|
|
Hier te zien de aangepaste motorsteun. Het chassis is voor een Rover V8 besteld. Zodoende krijg je de meeste binnenruimte en vlakke onder een hoek van ongeveer 45 graden staande motorsteunen. De orginele motorsteun moest verbreed worden om draagvlak te kunnen bieden aan een plaat die een hoekcorrectie moest bewerkstelligen en tevens het complete oppervalk van het motorsteunrubber moest dragen. Dit was de makkelijkste oplossing. Ben redelijk tevreden. Achter de motorsteun is een platte schoor te zien. Hier zat een ronde. Deze is verwijderd om de iuitlaatspruitstukken meer ruimte te geven. Speciale spruitstukken laten maken kost heel erg veel geld (3000 piek). Dus heb ik maar wat moeite gedaan om de Alfa 6 spruitstukken te kunnen gebruiken en met succes mag ik wel zeggen. Tevens is het andere schoortje links eraf ook 2 centimeter verplaats (alleen boven losgemaakt). Ook weer om meer ruimte te geven. |
|
|
|
This photo shows the modification to the engine mouldings. I ordered a V8 chassis because of the standard engine mouldings. These mouldings are a good start to begin with. To fit the Alfa mouldings I had to make the V8 moulding a little wider. About 4 cm. Then I had to make a small angle correction. The Rover are about 40 degrees. I had to have 45 degrees. Because I was planning to use the Alfa 6 outlet manifolds some chassimembers had to move. Behind the moulding on this picture you see a flat iron profile. The orginal is round. I removed this just to get 1 cm more space. Every millimeter is very inportant in these cases. |
|
|
|
 |
|
|
|
Hier de pedalenbox en de stuurkolom. Deze was zo geplaatst dat de stuuras precies dwars door het rempeadaal moest. Dat kon natuurlijk niet. Bovendien zou het mooi uitkomen als de stturkolom twee centimeter naar rechts zo gaan om onder het uitlaatspruitstuk door te kunnen. Zo gezegd, zo gedaan. Flex erin en nieuwe steunen buigen en weer vastlassen. AChteraf heb ik begrepen dat het normaal is voor een V8 chassis. Er zou dan een speciaal rempedaal bij moeten zitten waar ruimte is gemaakt voor de stuuras. Het blijft een bouwpakket. Hier is ook nog de krakkemikkege ophanging van het gaspedaal te zien. Deze moest worden opgehangen met een eenvoudig m8 boutje met nyloc moer door een enkel ringetje. Dit had hele grote spelingen tot gevolg. Dus een bus op het pedaal gelast en vastgezet met een M10 bout. Nu kan er pas flink getrapt worden. |
|
|
|
Pedalbox and steering column. When you have a V8 chassis the steering column is places just to give the steeringaxle enough room to the V8 outletmanifold and engine block. So you aslo get a modified brake pedal. The steering axle goes right through the brake pedel. I didn't knew this so I discovered a big problem. Shit !, what's this. So I removed the original steering mouldings a made new ones placed these 2 cm to the right. Now I also had more space for my steering axle and V6 manifold. I also modified the gas pedal. I think this is a very weak construction. A M8 bold through a welded washer. I made a M10 bold through a 2.5 cm wide bush. No clearance anymore. |
|
|
|
Verder naar deel 2. Go to part 2. |
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |
|