Back to the main page    Back to Stories

 

Ikilämpö > osa 1. > Mitä en tekisi vuoksesi?                      luku 1 2 3 4 5 6 7

 

Huom!

- Cyberpunk maailman oikeudet eivät kuulu meille, vaan R. Taslorian Gamesille, emmekä me ansaitse tällä rahaa.

- Useat hahmot ovat omiamme. Seuraavat henkilöt ovat vain lainassa ystäviltä: Lendi, Varpu, Südé, Cathy, Craw, Liselle, Juan-Andre, Anna-Bianca, Conrad, Wali, Britney

- Tarikairis kuuluu olentoineen kaikkineen TP:lle.

 

Mitä en tekisi vuoksesi?

 

1. luku

 

2150-luvun Los Angeles oli kaaoottinen. Suuryhtiöt pitivät valtaa ja söivät aamiaiseksi pienempiä kilpailijoitaan. Suuryhtiöt omistivat valtiot, niillä oli suurin valta ja hallitus esitti nukketeatteri-osaansa.

   Uutisissa kerrottiin uusimmista kuolinluvuista, suuryhtiöiden politiikasta...

   Neonvalot riistivät yöltä sen pimeyden, peittivät tähdet kokonaan näkyvistä ja koska ihminen viihtyi valossa, oli suurkaupungista todellakin tullut nukkumaton.

   Yöllä ihmisiä oli vähemmän, mutta yhtä kaikki, heitä oli kaduilla, baareissa, töissä, missä vain saattoi kuvitella. Kukaan ei välittänyt kaduilla ailehtivista roskista, särkyneistä pulloista tai muusta saastasta...

   Poliisit – joita vain harvat arvostivat – jahtasivat päivät ja yöt aina vain voimistuvia rikollisia. Erikoisryhmät, joiden jäsenet usein toimivat yksin, jahtasivat cyberpsykoja, sooloja, 2100-luvun palkkasotureita, jotka olivat menettäneet ihmisyytensä kaiken itseensä vaihdattamansa cyber-tekniikan tähden. Erikoisjoukot kamppailivat itsekin ihmisyyden rajamailla, sillä voidakseen saavuttaa usein ylivoimaiset saaliinsa, he hankkivat cyber-jäseniä ja vahvistivat kehojaan muilla saatavissa olevilla keinoilla. Ja kehittynyt tekniikka tarjosi paljon vaihtoehtoja.

   Minne tahansa sitä katsoikin, oli aina vain harvinaisempaa löytää täysin cyber-tekniikasta vapaata ihmistä. Tietenkin poikkeuksia löytyi. Kaikki lisäykset eivät vain näkyneet päällepäin, ellei tiennyt mitä etsi, mistä ja miten sen huomasi.

   Luonnollisuus ei ollut muodissa...

*

Prince Weirdie:

Katselin vaivihkaa yksinäistä japanilaisnuorukaista. Hän kiehtoi minua kylmällä ylimielisyydellään ja kaikkitietävällä asenteellaan. Sekä erikoisilla vaatevalinnoillaan. Korkeakorkoiset kengät tuntuivat olevan vakinainen osa hänen vaatetustaan.

   Olin katsellut häntä jo muutamia päiviä, aina siitä asti, kun olin tullut Los Angelesin yliopistolle.

   ”Weirdie! Weirdie, hei”, eräs teknisen tiedekunnan tuttavistani yritti kiinnittää huomioni.

   Rypistin hänelle kulmiani, ärtyneenä keskeytyksestä.

   ”Rampa pitää bileet viikonloppuna ja kutsui sinutkin mukaan. Luulisin hänellä olevan taka-ajatuksia suhteesi”, tuttavani juoruili. ”Mitä sinä tarkkailet niin tiiviisti, ettet kiinnitä meihin mitään huomiota?”

   Osoitin hänelle japanilaisnuorukaista, joka seisoi – muista opiskelijoista erillään – kauempana, keskustellen erään professorin kanssa.

   Tuttavani tuhahti. ”Hän on vain eräs lääketiteellisen friikeistä. Terävä pää ja ilkeä mieli. En suosittele tutustumaan.”

   Siirsin huomioni takaisin nuorukaiseen. ”Tiedätkö hänen nimeään?”

   ”En, mutta Liskoksi häntä sanotaan. Se kertookin kaiken tarvittavan”, seuralaiseni tuhahti.

   Minä hätistin hänet tiehensä.

   ”Lisko”, maistelin japanilaisen katunimeä.

   Tästä voisi tulla jännitävää.

*

Kath:

Olin lopettanut keskusteluni genetiikan professorin kanssa, kun huomasin minulle tuntemattoman, suunnilleen ikäiseni intialaismiehen kävelevän rennosti luokseni.

   Miehen ylläoleva syvänsinen kaapu sai hänet näyttämään aivan mystikolta.

   Mies pysähtyi eteeni, hymyillen.

   Tämä ei vaikuttanut hyvältä.

   ”Hei. Olettaisin sinun olevan Lisko”, hän sanoi uteliaaseen sävyyn.

   Minä nyökkäsin jäykästi.

   En ymmärtänyt miksi mies minun luokseni tuli. Yleensä ihmiset pysyttelivät poissa luotani. Ja se oli hyvä.

   ”Minua sanotaan Prince Weirdieksi”, intialainen sanoi. Hän kuulosti yhtä aikaa kadulla kasvaneelta ja hienostoperheen lapselta.

   ”Mitä asiaa sinulla on, Prince Weirdie?” tiedustelin. Olin utelias, mutta samalla varuillani.

   Hän hymyili itsevarmasti.

   ”Minä ajattelin kutsua sinut kuokkavieraaksi Ramman bileisiin. Ne pidetään viikonloppuna”, mies esitti.

   Rypistin kulmiani. Rampa oli eräs tyttö teknisestä tiedekunnasta. Teknisen tiedekunnan opiskelijat eivät pitäneet minusta. He olivat kehittäneet pilkkanimekseni käytössä olevan Liskon.

   Esitetty kutsu ei todellakaan kuulostanut hyvältä.

*

Prince Weirdie:

Lisko rypisti huolellisesti nypittyjä kulmakarvojaan ja katseeni harhautui hänen pitkille ripsilleen, jotka heittivät varjot korkeille poskipäille.

   ”Miksi minä tulisin?” hän kysyi kylmästi.

   Räpyttelin silmiäni. ”Sinä... Siis, Ramman bileet tunnetaan ties missä asti”, puuskahdin. Kaikkihan hänen bileisiinsä halusivat.

   Nuori mies tuhahti halveksivasti.

   ”Lisko, olisit hyvä ja tulisit”, pyysin.

   ”Ei. Minä en tule.”

   Huokaisin. En edistyisi tällä lailla paljoakaan. Minun täytyisi keksiä jotakin muuta.

*

Kath:

Jätin Prince Weirdien käytävälle ja kiirehdin seuraavalle luennolleni. Vaikka olisin halunnutkin, minulla ei olisi ollut aikaa ottaa osaa riehakkaaseen opiskelijaelämään. Opintoni veivät melkein kaiken valveillaoloaikani.

   Intialainen oli kuitenkin saanut jotakin aikaan, sillä loppupäivän luennot lipuivat ohitseni ilman, että kiinnitin niihin suurempaa huomiota.

   Ajatukseni olivat Adamissa. Intialainen oli onnistunut herättämään kolme vuotta sitten kuolleen rakastajani muiston.

   Muiston siitä, kuinka Adamin vaaleiksi värjätyt kiharat olivat kiiltäneet auringon osuessa niihin. Muiston, miten hänen ruskeat silmänsä olivat läikehtineet loputonta elämäniloa.

   Olin yrittänyt unohtaa nuorukaisen ja hukuttaa hänen kuolemansa aiheuttaman surun opiskelun kiireisiin.

   Asunnollani heittäydyin vuoteelleni ja kieltäydyin itkemästä.

   Toisinaan saatoin melkein tuntea rakastajani kosketuksen ihollani...

   Mustasukkainen Suza oli tapattanut hänet, käyttäen suurrikollis-enonsa vaikutusvaltaa, eikä mistään ollut todisteita. Enkelimäisen pojan kuolema oli virallisesti onnettomuus.

   ”Kun minä en saa häntä, niin ei saa kukaan muukaan”, tyttö oli ilmoittanut tekstiviestillä, vaikuttaen tyytyväiseltä itseensä.

   Käperryin kerälle ja yritin karkottaa muistot sekä Suzasta että Adamista.

    En voisi hautautua itsesääliin kuolleen rakastettuni vuoksi.

   Itkeminen ei kuitenkaan toisi Adamia takaisin.

   Havahduin puhelimen sointiin. Kurotin sen käteeni, ainakin tarkistaakseni soittajan.

   En tunnistanut numeroa ja harkitsin vastaamatta jättämistä, mutta uteliaisuuteni voitti.

   ”Kath Sugama”, esittelin itseni, vaikka epäilinkin soittajan tietävän kenelle aikoi puhua.

   ”Hei, Kath”, arka naisääni vastasi. ”Minä olen Natalie, Tracyn ystävä.”

   Rypistin kulmiani. Tracy oli eräs puolituttu nainen samalta vuosikurssilta kanssani. Hän oli ylisosiaalinen ja tyrkytti seuraansa yleensä minullekin.

   ”Minulla on ongelmia solubiologian kanssa, ja Tracy antoi numerosi, sanoen sinun osaavan auttaa”, Natalie selitti.

   ”Osaan, mutten halua. Pyydä apua joltakin toiselta”, sanoin. Minua ei kiinnostanut auttaa juuri nyt ketään.

   Natalie oli vaiti ja minä lopetin puhelun sekä suljin puhelimeni. Ei häiriköintiä enää, kiitos.

*

Tracy:

Natalie katseli minua suurilla ja surullisilla kristallisilmillään.

   ”Liskoko ei auta sinua?” kysyin ja ystävättäreni nyökkäsi.

   Irvistin. Lisko tuntui muuttuvan päivä päivältä töykeämmäksi. Olisin voinut tietenkin ohittaa asian olankohautuksella, mutta aloin olla huolissani hänestä.

   ”Minä hankin hänet sinulle neuvomaan niitä solubiologian juttuja”, lupasin Natalielle.

*

Kath:

Istuin vuoteellani ja katselin kämmenelläni lepääviä kolmea hopeista korvarengasta. Niiden ”parit”, kultaiset toisinnot, oli pujotettu minun korviini. Kaksi vasempaan rustoon ja yksi oikeaan – tavan mukaan.

   Adam oli sanonut korujen kuuluneen hänen isoäidillleen.

   ”Nämä kuuluvat yin-puoliskolleni, sinulle”, nuori japanilainen oli selittänyt antaessaan kultarenkaat minulle. Lyhyiden vastustelujen jälkeen olin ottanut perintökorut vastaan, vaikka minulla ei ollutkaan reikiä niille.

   Adam oli vienyt minut jo samana iltapäivänä koruliikkeesen korvieni rei’itystä varten.

   Korvarenkaat olivat sinetöineet suhteemme.

   Olin kuvitellut, että onnemme kestäisi ikuisuuksiin.

   Suljin silmäni ja puristin käteni nyrkkiin. Tunsin hopeakorujen painautuvan kämmeneeni.

   Vedin syvään henkeä, avaten nyrkkini. En missään nimessä tahtonut vääntää Adamin renkaita. Käärin korut varovasti pieneen silkkiliinaan, jossa niitä säilytin.

   Joanna – kuolleen rakastajani isosisko – oli lahjoittanut ne minulle. ”Isoäiti antoi nämä korut Adamille, ja hän rakasti sinua. Ne kuuluvat sinulle nyt, kun veljeni on poissa”, hän oli selittänyt.

   Siirsin silkkiliinan arvokkaine sisältöineen talteen lipastoni laatikkoon.

*

Prince Weidie:

”Puhu sinä hänelle järkeä, Weirdie”, Tracy pyysi minulta. Olin kuullut naisen puhuvan Liskon asenteesta ja minä olin osoittanut olevani kiinnostunut tilanteesta.

   ”Minä hoidan asian, Tray”, lupasin naiselle. Hänen auttamisensa antoi minulle tilaisuuden hoitaa myös omia asioitani.

   Sain neuvoksi etsiä Liskoa kirjastolta, sillä hän kuulemma viihtyi siellä hyvin.

   Suuntasin kirjastolle ennen japanilaisen luentojen loppua, ja asetuin istumaan lukusaliin, josta näin ovelle.

   Puolen tunnin kuluttua Lisko saapui. Katselin häntä hymyillen. Musta housuhame ja leimuavan punainen kimonopaita olivat kuin suoraan Japanin historian kirjan kuvituksesta.

   Tunnistin asun Miyaken Lure of the Old Way –nimiseksi vanhemmaksi malliksi. Itse omistin asuun kuuluvat korokepohjaiset sandaalit.

   Lisko käveli luokseni ja jäi seisomaan eteeni. ”Mitä sinä täällä teet?” hän kysyi kylmästi.

   ”Istu alas, niin kerron”, hymyilin.

   Epäluuloisena nuori mies istui vierelleni ja olimme hetken hiljaa.

   Halusin katsella Liskoa rauhassa.

   Lopulta puhuin: ”Tray oli huolissaan sinusta, hän pelkää ettet voi hyvin ja että Natalie sai pysyviä traumoja käytöksesi johdosta.” Vaikenin.

   Lisko tarkkaili minua mustilla silmillään, ilmeenkään värähtämättä.

   ”Tray pyysi, että minä puhuisin sinulle ja pyytäisin sinua muuttamaan asennettasi.”

   Japanilainen pudisti päätään.

   ”Ehkä ympäristönvaihdos tekisi sinulle hyvää”, ehdotin kevyesti. ”Lähde kanssani kämpälleni. Voin tarjota sinulle melkein aito-intialaista ruokaa”, jatkoin, ennen kun hän ehti estelemään.

*

Kath:

En tiedä miksi suostuin Prince Weirdien kutsuun. Ehkä vain kaipasin seuraa, joka ei hössöttäisi tai ilkeilisi. Tai tekisi molempia.

   Weirdien ”kämppä” oli pieni yksiö lähellä huonoja asuinalueita. Intilalainen oli sisustanut asuntonsa kaoottisesti, enkä tiennyt mihin olisin istunut. Joka puolella oli huolettomasti ympäriinsä viskeltyjä vaatteita ja vanhoja intiankielisiä kirjoja.

   Viimein päädyin istumaan sohvalle, joka oli niin paikattu, etten osannut sanoa minkä värinen se oli alunperin ollut.

   Katselin ympärilleni. Seinille oli ripustettu sulassa sovussa intialaisten jumalien ja amerikkalaisten rock-ikonien kuvia. Osa kuvista näytti olevan Weirdien itsensä piirtämiä.

   Hän oli hyvä piirtämään.

   Mies toi keittiöstä kaksi annosta riisiä ja tulisesti maustettua kanaa, sekä lusikat syömiseen. Lusikat!

   Intialainen hymyili, istuutuen viereeni ja opasti minua oman kulttuurinsa ruokailutapoihin, naureskellen kömpelölle lusikan käytölleni.

   ”Näkee, että olet tottunut syömäpuikkoihin.”

   Koko ateriamme ajan Weirdie puhui ja yleensä aihe käsitteli häntä itseään.

   Sain kuulla hänen syntyneen jouluaattona ja sen, että hänen kolmestatoista sisaruksestaan kaksi oli myyty – toinen tehtaaseen ikuiseen pakkotyöhön, toinen kahden venäläismiehen huvitukseksi.

   Weirdien itsensä oli kasvattanut ystävällinen hindupappi, joka oli teollaan estänyt jälleensyntymänsä korkeampaan olomuotoon.

   ”Hän opetti minut, työläispojan, lukemaan ja kirjoittamaan ja pilasi samalla omat mahdollisuutensa”, intialainen sanoi hiljaa.

   Kosketin hetken mielijohteesta hänen poskeaan. En voinut muistaa milloin viimeksi olin itse koskettanut jotakuta, ellei ollut ollut aivan pakko.

   Weirdie katsoi minua ruskeilla silmillään, pupillit laajenneina. ”Makaa minun kanssani, Lisko”, hän pyysi ja kumartui suutelemaan minua.

   Hieman empien raotin suutani ja mies liu’utti kielensä tunnustelemaan hampaitani. Samalla hänen kätensä haparoivat kimononi etumusta.

   Mielikuva Adamista tappelemassa samaisen vaatteen kanssa tulvahti mieleeni ja vetäydyin intialaisen sylistä.

   ”Minä en voi. En nyt. Anteeksi”, sanoin tasaten kiihtynyttä hengitystäni.

   Weirdien pettynyt ilme sekoittui muistoon kuolevasta Adamista makaamassa märällä asfaltilla ja päästin matalan valituksen.

   Miksi hänet otettiin pois minulta niin raa’asti?

*

Muutamaa kuukautta myöhemmin, jouluaattona...

Prince Weirdie:

Heräsin siihen, että Lisko nousi pois päältäni. Huokaisin ja ojensin käteni häntä kohti.

   ”Tule tänne hetkeksi”, komensin, mutta hän ei totellut vaan tassutteli kylpyhuoneeseen. Käännähdin kyljelleni futonilla ja silmäilin Liskon asuntoa. Pieni, koruton ja siisti. Kokoa lukuunottamatta omani vastakohta, siisti ja hallittu.

   Olimme Liskon kanssa ajautuneet muutaman satunnaisen rakastelukerran jälkeen ”on-off” –suhteeseen, jossa olimme paljon yhdessä, mutta emme varsinaisesti seurustelleet.

   Lisko olisi halunnut aloittaa ”oikean” suhteen, mutta minä vastustin, sillä nykyinen vapaus sopi minulle hyvin, enkä halunnut luopua siitä. En vielä...

   ”Isäni Hiroyuki pyysi meitä liittymään seuraansa joulupäivälliselle”, rakastajani kertoi suihkunsa jälkeen, kuivatessaan mustia puolipitkiä hiuksiaan.

   ”En tiedä haluanko häiritä teidän perhetapaamistanne, Lisko”, sanoin ja tarkoitin sitä.

   ”Weirdie. Et sinä meitä häiritsisi. Ilman sinua jäljelle jäisi vain minä ja isäni. Minä en halua enää yhtään kaksin hänen kanssaan vietettyä jouluateriaa”, Lisko maanitteli.

   Huokaisin.

   Hän kyllä saisi suostuteltua minut lähtemään mukaansa.

*

Hiroyuki:

Hymyilin vinosti itsekseni, kun Kath toi ystävänsä syömään kanssamme.

   Intialainen nuorukainen oli elävää seuraa ja huomasin hänen olevan hyväksi pojalleni, joka yritti ylittää Adamin kuolemasta aiheutuneen surun.

   Minäkin tunsin kaipaavani vaaleaa poikaa, vaikka olin tuntenut hänet vain pintapuolisesti.

   Intialaisen – Prince Wierdien, kuten hän oli itsensä esitellyt – kovaääninen nauru tempasi minut ajatuksistani.

   Huomasin hänen hyväilevän nopeasti Kathin poskea. Ele vahvisti epäilyni siitä, että kaksikon välillä oli muutakin kuin pelkkää ystävyyttä.

   Olin onnellinen poikani puolesta, hänen löydettyään uudelleen kykynsä rakastaa. Samalla kuitenkin tunsin surumielisyyttä, sillä tuskin tulisin koskaan saamaan lapsenlapsia.

   Me istuimme matalan pöytäni äärelle syömään valmistamaani ateriaa.

   Prince Weirdie katseli pöydän antimia hämmentyneesti. ”Nämähän ovat tuoreita”, hän sai lopulta sanotuksi. ”Ateria kokonaan tuoretta ruokaa!”

   Kath hymyili intialaiselle. ”Hiroyuki hankkii jouluateriaa varten aina aidot ainekset.”

   Kumarsin kevyesti vieraallemme. ”Vaatimatontahan tämä on”, vähättelin kohteliaasti.

   ”Minä tulenkin tästä lähin viettämään jouluni täällä”, Prince Weirdie ilmoitti virnistäen ja Kath nauroi ystävänsä lupaukselle.

   ”Poikani ystävät ovat aina tervetulleita”, vastasin.

*

Joululoman päätyttyä...

Kath:

Weirdie oli taas tullut viettämään aikaansa yliopistolle. Hän ei opiskellut siellä, vaikka välillä livahtikin kuuntelemaan satunnaisia luentoja.

   Tällä kertaa riehakas ystäväni oli suostutellut minut liittymään itsensä, Tracyn ja Natalien seuraan. En oikeastaan olisi halunnut, mutta oli helpompi taipua Weirdien tahtoon, kuin alkaa kinata asiasta.

   ”Oletteko te nähneet miltä Perez näyttää?” Natalie kysyi meiltä muilta. Kohautin olkiani.

   Olin sopinut välini kristallisilmäisen tytön kanssa aiemmin, mutten vieläkään suostunut antamaan hänelle tukiopetusta.

   Periaatteesta.

   Weirdie pudisti innokkaasti päätään ja Tracy rypisti kulmiaan. ”Perez?” hän kysyi ystävättäreltään.

   ”Se kalpea espanjalaisukuinen tekniseltä”, Natalie selitti tohkeissaan. ”Hän on hankkinut Kem-Ihon! Eikä muuten enää ole kalpea. Hänen ihonsa on nykyään tummansuklaan sävyinen”, hän jatkoi virnistäen.

   ”Kem-Ihon?” kysyin ja Natalie nyökkäsi.

   Weirdie päästi huvittuneen naurahduksen.

   Käännyimme katsomaan intialaista.

   ”Ei se ollut mitään, mitä te haluaisitte kuulla”, mies selitti ja silmäili minua samalla arvioivasti. ”Ei yhtään mitään...”

*

Prince Weirdie:

Kotiuduttuamme yliopistolta Liskon asunnolle, riisuin hänen vihreän, tekonahkaisen ”kaulusliskon kauluksella” varustetun takkinsa ja suutelin alta paljastunutta niskaa.

   Rakastajani päästi pienen ynähdyksen ja minä virnistin hänen ihoaan vasten.

   ”Oletko sinä koskaan ajatellut hankkia Kem-Ihoa?” tiedustelin.

   Lisko kääntyi ja katsoi minua tiiviisti.

   ”Tietenkin olen. Minä jopa säästin rahaa sitä varten ala-asteella, sillä Hiroyuki olisi antanut minun hankkia uuden värin itselleni, jos vain itse maksaisin sen”, hän vastasi hetken hiljaisuuden jälkeen. ”Miksi kysyt?”

   Hymyilin hänelle. ”Se johtuu tuosta takistasi”, sanoin. ”Se sai minut miettimään kävisikö sinulle vihreä iho...”

   ”Ja katunimestäni”, hän totesi viileällä äänellä. Viileämmällä kuin pitkiin aikohin.

   Värähdin.

   ”Silläkin saattoi olla osuutta asiaan”, myönsin ja pakotin kasvoilleni tyhjäpäisen hymyn.

   Pahus. Minun olisi sittenkin pitänyt olla ottamatta asiaa esille.

   Liskon ollessa tuolla tuulella voisin heittää hyvästit suunnittelemalleni kahdenkeskeiselle tuokiolle Kama Sutran parissa.

*

Kath:

Eikö Weirdien paksuun kalloon uponnut, etten pitänyt katunimestäni – Liskosta?

   Ja eikö hänellä ollut järkeä sen vertaa, että olisi pitänyt suunsa kiinni?

   Minä en halunnut olla vihreä!

   En, vaikka minulle maksettaisiin siitä!

*

Prince Weirdie:

Makasin silmät suljettuina Liskon futonilla, raukeassa unen ja valveen rajatilassa, hänen lojuessaan omistavasti päälläni.

   Meidän pitäisi riidellä useammin, jos Liskon riitoja seuraavien viileyskausien – hän oli jaksanut pitää kylmyyttään yllä reilun viikon ajan – päättyminen johtaisi edes puoliksi yhtä innokkaaseen rakasteluun.

   ”Weirdie?” hän mutisi.

   ”Armoa, sinä hunnien jälkeläinen, anna minun levätä hetki”, sanoin hymyillen.

   ”Sinä olet mahdoton. Halusin vain oikeasti pyytää anteeksi käytöstäni, sillä...” hän aloitti ja minä vaimensin hänet painamalla sormeni hänen huulilleen.

   ”Ymmärsin. Ei sinun tarvitse selittää”, totesin hiljaa.

   Olimme hetken vaiti.

   ”Weirdie, hunnit asuivat Kiinassa ja Mongoliassa”, Lisko mutisi unisesti.

   ”Mitä?”

   ”Minä olen japanilainen”, ystäväni selitti.

   Naurahdin. ”Ei sillä ole väliä.”

   ”Ehkä ei”, hän myöntyi.

   Torkuimme hetken ja sen jälkeen – minun harmikseni – Lisko nousi ylös, patistaen minut suihkuun.

   ”Minä kylven jälkeesi ja lähden sitten lopuille iltapäivän luennoille. Sinä voisit mennä asunnollesi ja siivota siellä”, hän sanoi naurahtaen.

   En muistanut, milloin olisin viimeksi siivonnut yksiöni, ja Lisko irvaili siitä minulle usein.

   Kylpynsä jälkeen rakastajani läksi luennoilleen, mutta minä jäin hänen asunnolleen.

   Lisko olisi vain iloinen päätöksestäni, kun tulisi takaisin.

*

Tracy:

Katselin raukeanoloista Liskoa, kun istuimme kuuntelemassa luentoa cyberjäsenien haitoista mielenterveydelle.

   Japanilainen oli paremmalla tuulella kuin aikoihin ja minä olin onnellinen hänen puolestaan. Mies vaikutti myös tavallista mietteliäämmältä. Hän ei keskittynyt luentoomme lähes lainkaan.

   Luennon jälkeen kiirehdin ystäväni luo. ”Hei, Li... Kath”, tervehdin häntä. ”Sinä et kuulemma ollut aamupäivän luennoilla?”

   Lisko loi minuun halveksivan katseen. ”En.”

   Hymyilin hänelle.

   Kuinka tiedustelisin hänen mietteliäisyytensä syytä?

   ”Sinä näytit pohtivan jotakin”, sanoin lopulta ja hän hymähti. ”Weirdie saa minut katsomaan asioita mitä kummalisimmilta kannoilta.”

*

Kath:

Samalla kun pidin mykkäkoulua Weirdien kanssa, pohdin intialaisen esittämää ideaa vihreästä ihosta.

   Ja asiaa pitkään harkittuani se ei kuulostanut niin pahalla. Tietenkin se lisäisi katunimeni käyttöä, mutta voisin hyödyntää sitä. Lakata ajattelemasta Liskoa pilkkaavana nimikkeenä ja sen sijaan kantaa sitä ylpeästi.

   Minä hyväksyisin Liskon osaksi itseäni. Hyväksyisin Liskon minuksi.

*

Muutaman viikon kuluttua...

Prince Weirdie:

Korvakorujen kulta välkehti hiusten mustan ja ihon vihreää vasten. Mustat silmät korostivat vaikutelmaa epäinhimillisyydestä. Hän oli yhtä aikaa niin tuttu ja silti aivan vieras.

   Minun Liskoni.

   ”Eihän se lekuri jättänyt jonnekin alkuperäistä väriä?”

   Naurahdin hänelle. ”En minä ainakaan huomaa, mutta vaatteesi peittävät melko suuren osan ihostasi.”

   Mies katsoi minua huvittuneena.

   Virnistin hänelle. ”Itsepähän kysyit”, vastasin ja tartuin häntä kädestä. ”Sinun täytyy lähteä näyttäytymään uudessa olomuodossasi muille. Tray ja Nat tiputtavat leukansa lattialle, kun näkevät sinut.”

   Tiesin mistä puhuin.

   Tytöt eivät olleet olleet tietoisia Liskon suunnitelmasta vaihtaa väriä. Minäkin olin saanut tietää hänen päätöksestään vasta joitakin päiviä sitten, kun ystäväni oli tyynesti ilmoittanut hankkivansa vihreän Kem-Ihon.

*

Pari päivää myöhemmin...

Lisko:

Kiedoin peiton tiukemmin ympärilleni ja harkitsin hetken nousevani ylös keittämään teetä itselleni. Luovuin kuitenkin ajatuksesta, sillä epäilin valveillaolon pitkittävän kuumetilaani.

   Olin aamulla herätessäni tuntenut oloni huonoksi ja mitannut lämpöni, vain todetakseni, että minulla oli kuumetta.

   Olin torkkunut jonkin aikaa ja nyt minä palelin ja halusin teetä.

   Minun pitäsi nukkua. Se auttaisi varmasti.

   Heräsin jälleen, mutten tuntenut oloani yhtään paremmaksi. Vilkaisin kelloa. 16:32.

   Nousin ylös ja keitin itselleni kaipaamaani teetä. Oloni oli kuin olisin leijunut sumussa, aivot pumpulilla korvattuna.

   Siemailin tokkuraisena juomaa, kun tekstiviesti sai minut hieman havahtumaan.

   Vilkaisin viestiä.

   Se oli Weirdieltä: ”Olen muutamia päiviä poissa maisemista. Älä huolestu.”

   Huokaisin ja jätin puhelimen keittiöön.

   Minua väsytti vieläkin.

*

Natalie:

Soitin Liskolle illalla. Näennäisesti tiedustelin kuulumisia, mutta todellisuudessa suunnittelin utelevani Weirdien olinpaikkaa.

   Ehkä minä olin ihastunut intialaiseen.

   Liskon vastatessa puhelimeen huolestuin, sillä hän kuulosti sairaalta. Ei ollenkaan omalta itseltään.

   ”Minulla on vain hiukan kuumetta. Kyllä tämä menee ohi”, hän väitti, kun kauhistelin hänen huonokuntoisuuttaan.

   Niin varmaan. Tavallinen kuume ei lannistanut ihmistä tuolla lailla.

   ”Minä ja Tray tulemme sinne”, ilmoitin.

   Vaikka Lisko yleensä käyttäytyikin etäisesti, hän oli silti ystäväni ja minä auttaisin häntä, piti mies ajatuksesta tai ei.

   Auttaminen oli velvollisuuteni.

*

Tracy:

Natalie ryntäsi luokseni yhtenä pyörremyrskynä.

   ”Tray, meidän täytyy lähteä Liskolle!” ystävättäreni touhotti ja patisti minut mukaansa.

   ”Miksi ihmeessä, Nat?” tiedustelin. En ymmärtänyt vouhotuksen syytä. Lisko tuskin toivottaisi meitä tervetulleiksi, jos vain ilmestyisimme hänen ovensa taakse.

   Natalie loi minuun tuskastuneen katseen. ”Lisko on sairas. On meidän velvollisuutemme auttaa häntä, Tray. Hän tarvitsee sinua”, ystävättäreni selitti minulle, kuin olisin ollut pieni lapsi.

   Huokaisin.

   ”Sinä otat syyn tästä niskoillesi, jos jotain ilmenee, Natalie Reed.”

*

Lisko:

Uneni keskeytyi Natalien ja Tracyn pyyhältäessä asunnolleni. He katselivat minua hetken ja päättivät minun tarvitsevan loppuunkoulutetun lääkärin apua.

   En jaksanut vastustella, kun kaksikko vei minut yliopiston lääkärin luo.

   Mies silmäili minua arvioivasti ja pisti käsivarteeni jonkin ruiskeen.

   Yritin kysyä, mitä ainetta hän oli minulle antanut, mutta olin liian väsynyt.

*

Hiroyuki:

Yliopiston lääkäri soitti minulle keskellä yötä, ja ilmoitti, että Kathilla oli todennäköisesti jokin bioruton lievemmistä muodoista.

   ”Bioruton?” minä pysyin vain toistamaan.

   ”Niin. Hoidanko minä häntä täällä, vai onko teillä omaa lääkäriä, joka voisi ottaa pojan hoitoonsa?” mies tiedusteli.

   Pudistin päätäni, kunnes ymmärsin, ettei lääkäri nähnyt elettäni. ”Pidä Kath toistaiseksi siellä”, sanoin. ”Minä tulen puolen tunnin sisällä. Voitko antaa osoitteen, jossa yliopiston sairaala tarkalleen sijaitsee?”

   Hän antoi osoitteen ja minä kirjoitin sen nopeasti ylös.

   Pukeuduin, kiirehdin autolleni ja aloin suunnistaa öisessä betoniviidakossa kohti yliopiston sairaalaa.

*

Kolme pävää myöhemmin...

Lisko:

Kirkas aurinko häikäisi silmiäni, suljettujen luomieni lävitse. Kehoni tuntui raskaalta. Sairaalan tuoksu leijui ympärilläni.

   Raotin silmiäni.

   Valkeat seinät ja ikkuna, josta tulvi valoa huoneeseen. Yritin nousta istumaan, mutta lihakseni eivät suostuneet yhteistyöhön.

   ”Hei, Kath”, pirteä naisääni sanoi näkökenttäni ulkopuolelta. ”Heräsit viimein. Luuletko, että jaksat ottaa vieraita vastaan?” äänen omistaja – persoonattoman positiivinen – sairaanhoitajatar tiedusteli tullessaan lähemmäs.

   Miksi minä olin sairaalassa? Ja keitä vieraita minun oli määrä tavata?

   ”Vieraita?” kähisin.

   ”Sinun isäsi ja eräs nuori nainen haluavat nähdä sinut”, sairaanhoitajatar sirkutti.

   Epäilin, että hänellä oli persoonallisuuslastu, sillä naisen iloisuus oli liian tasaista ollakseen luonnollista.

   ”Päästä heidät sisään”, sanoin.

   Naisen katosi käytävään ja hetken kuluttua Hiroyuki ja Natalie astuivat huoneeseen.

   ”Älkää väsyttäkö Kathia liiaksi”, sairaanhoitajatar evästi vieraitani, ennen kun jätti meidät rauhaan.

   Natalie syöksyi vuoteeni vierelle. ”Me olimme niin kovin huolissamme”, hän sanoi vaimeasti kristalliset silmät välkehtien myötätunnosta.

   Isäni asettui Natin vierelle. ”Lääkäri lupasi, että pääset kotiin muutamassa päivässä”, hän kertoi.

   Rypistin otsaani hänelle. ”Mikä minulla on, jos kerran juodun makaamaan täällä tarkkailtavana?”

   Hiroyuki ja Nat vilkaisivat toisiaan, eikä kumpikaan sanonut mitään. Tyttö hypistelin levottomasti peitettäni, vaivautuneena jostakin.

   ”Kertokaa”, komensin.

   ”Lääkäri sanoi, että sinua ei saisi rasittaa ylimääräisillä huolilla”, Nat sanoi hiljaa, anteeksipyytävästi.

   Huokaisin. Tunsin kyllä itseni heikoksi, mutta tiesin, että tietämättömyys rasittaisi minua paljon enemmän.

   ”Nat, hae se minua hoitava ääliö paikalle. Minä haluan tietää, mikä minulla on.”

   ”Shh, Kath”, Hiroyuki kuiskasi ja asetti kätensä käsivarrelleni. ”Sinulla on oikeus tietää.”

   Katsoin isääni helpottuneena.

   ”Sinulla on hermorutto”, hän totesi.

   Rypistin otsaani.

   Hermorutto?

   Tiesin opintojeni ansiosta taudin olevan eräs niitä melko uusia sairauksia, joita ihmiskunta oli kehittänyt ”vain huvin vuoksi”, hauskaksi lisämausteeksi loputtomiin sotiinsa.

   Virus levisi veren mukana hermostoon, jossa alkoi sotkea hermoratojen viestejä. Sairaus voitiin parantaa, jos se huomattiin ajoissa.

   Yhdysvaltoihin virus oli tullut vahingossa joitakin vuosia sitten.

   Ja nyt minä olin saanut sen.

   Ei tälläistä voinut tapahtua minulle.

*

Tracy:

Koetin saada Weirdien kiinni kolmannen kerran tunnin sisällä, mutta intialaisen puhelin oli edelleen pois päältä.

   Kiristelin hampaitani. Missä mies saattoi olla? Hänen ystävänsä virui sairaalassa ja intialainen vain huvitteli jossakin...

   Rampa kertoi nähneensä hänet jonkun huippuviritetyn soolon käsipuolessa, kun kysyin naiselta tietäisikö tämä Weirdien olinpaikkaa.

   ”Heillä näytti olevan hauskaa keskenään, jos ymmärrät, mitä tarkoitan...” Rampa virnisteli.

   Olisin halunnut heittää kännykkäni seinään, pelkästä turhautumisesta. Luovuin ajatuksesta. Se ei kuitenkaan ratkaisisi mitään.

   Sen sijaan keskityin miettimään, mitä sanoisin intialaiselle, kunhan saisin hänet vihdoin kiinni. Pari valittua sanaa kuulosti vakavalta vähättelyltä sen kuvauksena.

   Prince Weirdie tulisi olemaan kuninkaallisessa pulassa...

*

Lisko:

Kotiuduin sairaalasta maattuani sängynpohjalla viikon verran ja Hiroyuki vaatimalla vaati minua viettämään toipilasaikani hänen kotonaan, vaikka väitinkin pystyväni tulemaan toimeen yksin. Taivuin kuitenkin hänen painostuksensa alla, sillä sisimmässäni epäilin omaa väitettäni.

   Tray ja Nat ravasivat katsomassa minua ahkerasti, mutta Weirdieä ei näkynyt. Tytöt kiersivät tiedusteluni intialaisen olinpaikasta mitä läpinäkyvimmin keinoin.

   Olisin soittanut ystävälleni, mutta Tray oli jotenkin saanut isäni vakuutettua siitä, että oli minun kannaltani parempi, jos en puhuisi Weirdielle, ja Hiroyuki jopa takavarikoi puhelimeni.

   ”Te kaikki kohtelette minua kuin lasta”, huusin isälleni. ”Sinäkin sanot aina kuinka hyväksyt valintani, mutta nyt estät minua toteuttamasta niitä!”

   Hiroyuki pysyi kannassaan. ”Kärsivällisyyttä, poikani. Kaikki tapahtuu aikanaan.”

   Huokaisin. Minä en halunnut asioiden tapahtuvan ajallaan. Minä halusin puhelimeni. Heti.

*

Natalie:

Katselin murjottavaa Liskoa. Hän istui sängyllään ja teeskenteli olevansa hyvin kiinnostunut sylissään lojuvasta paksusta kirjasta.

   Miehen vihreät sormet selailivat sivuja huolimattomasti, ja välillä hän siirsi toista kättään kuin pyyhkäistäkseen hiuksia korvansa taakse, vaikka mustat ja kiiltävät hiukset olivat poissa, kuten myös hänen muu karvoituksensa. Ainakin niiltä osin, kuin minä saatoin asiaa tarkastella.

   En tiennyt johtuiko Liskon karvattomuus hänen sairastumisestaan, vaiko siihen käytetyistä hoidoista, mutta olin kuullut sen olevan pysyvää.

   Uuden karvoituksen hankkiminen ei olisi vaikeaa, jos mies niin haluaisi, mutta minä en uskaltanut suutani avata käsitelläkseni asiaa. Olin saanut tarpeekseni Liskon epävakaasta mielialasta.

   ”Nat, miksi sinä ja Tray yritätte pitää minut ja Weirdien erossa toisistamme?” hän kysyi vaimeasti.

   Emmin hetken, ennen kun vastasin. ”Tray ei saanut häntä kiinni aiemmin, ja päätti sitten, että tilanne olisi paras tällä tavalla.”

   En sanonut mitään huhusta, jonka mukaan Weirdie olisi onnistunut hankkimaan jonkun cyberpsykon uusimmaksi irtosuhteekseen. Enhän edes tiennyt oliko Lisko tietoinen siitä, että Weirdie piti useampia rakastajia kerralla. Epäilin, että hän oli.

   ”Tray ja hänen kotipsykologiansa”, ystäväni tuhahti. ”Hän kuvittelee aina tietävänsä mikä on muille parasta. Parasta”, mies sylkäisi viimeisen sanan.

   ”Me emme ole nähneet Weirdieä yli viikkoon”, sanoin totuuden mukaisesti.

   Minun pitäisi ehkä sittenkin puhua Trayn kanssa, vaikka ystävättäreni olikin lujasti sitä mieltä, että intialaisen nykyinen oikeutettu paikka ei ollut Liskon luona.

   ”Minä yritän puhua Trayn ympäri”, lupasin. Tuskin hän leppyisi, mutta voisinhan aina yrittää...

*

Prince Weirdie:

Hoipuin puolikuntoisena kämpälleni, manaten samalla tuuriani. Juuri se soolo, jonka mukaan minä läksin, osoittautui cyberpsykoksi. Onnekseni olin selvinnyt tapaamisestamme hengissä, mikä oli enemmän kuin olin uskaltanut toivoa.

   Avatesssani asuntoni oven olin hukkua erikokoisten paperilappujen tulvaan, jonka vallassa eteiseni näytti olevan.

   En uskaltanut edes ajatella sitä tekstiviestien määrää, jonka olin saanut. Harmi vain, puhelimeni oli nykyään... palasina.

   Potkin laput syrjemmälle, ja asetuin varovasti sohvalleni. Minusta tuntui, kuin koko kehoni olisi valittanut tuskasta aina, kun liikahdin vähänkin. Aivan kuin jokin suuri olisi hyppinyt päälläni – mikä ei itseasiassa ollut kovin kaukana totuudesta...

   Lojuin hetken liikkumatta, ja vääntäydyin sitten ylös.

   Minun olisi paras katsoa, mitä eteisessä lainehtineet laput sisälsivät. Tuskin mitään hyvää.

   Pian huomasin, että suurin osa ”roskapostistani” oli peräisin Trayltä.

   ”Sinä alhainen koira”, luki eräässä, joka näytti olevan kirjoitettu ostoskuitin takapuolelle. ”Rampa kertoi sinun lähteneen jonkun soolon matkaan. Toivottavasti saat ansiosi mukaan, kun hylkäsit Liskon juuri, kun hän olisi sinua tarvinnut”, luki toisessa, hieman vahvemmalle paperille tuherretussa viestissä.

   Yleiskuvana ”kirjeet” kertoivat minulle, että poissaollessani Lisko oli sairastunut johonkin, ja että oli sydämetöntä minulta pakoilla ystävääni.

   Aivan kuin minulla olisi ollut mahdollisuus tulla takaisin silloin kun halusin.

   Tray teki myös varsin selväksi mielipiteensä siitä, että minä en enää ollut tervetullut Liskon seuraan.

   Kuitenkaan mikään viesteistä ei ollut japanilaiselta itseltään.

   Minun täytyisi käydä katsomassa tilannetta Liskon luona. Heti, kun itse olisin siinä kunnossa, että saattaisin kävellä enemmänkin kuin pari askelta voihkimatta tuskasta.

*

Lisko:

Ovikello soi.

   ”Jos se on Nat tai Tray, niin minä en halua tavata häntä”, huusin isälleni. En halunnut tavata oikeastaan ketään.

   Kuulin Hiroyukin keskustelevan vaimeasti ovella olleen henkilön kanssa. Keskustelun pitkittyessä aloin käydä uteliaaksi. Kenen kanssa isäni puhuisi rappukäytävässä, kutsumatta vierasta sisään?

   ”Minä en tiedä...” isäni aloitti vastustelevasti, sen verran kovaäänisesti, että sanat erottuivat.

   ”Minä tiedän”, vieras vastasi.

   Minusta tuntui, kuin minun olisi pitänyt tunnistaa ääni.

   Kuulin heidän kävelevän huonettani kohti ja teeskentelin olevani uppoutunut kirjaan, jota olin laiskasti selaillut jo useamman päivän ajan.

   Olin tipahtaa futoniltani, kun vieraani osoittautui Weirdieksi. Hän näytti pahoinpidellyltä, vaikka kasvoissa ei suuria jälkiä ollutkaan. Ontuminen ja liikkeiden varovaisuus kuitenkin saivat aikaan saman vaikutelman, kuin kasvojen ruhjeet olisivat tehneet.

   Katsoin miestä hämmentyneenä, pystymättä tekemään juuri muuta. Ja hänen ilmeensä oli kuin peilikuva omastani.

   ”Lisko?” hän kysyi. Weirdie kuulosti siltä, kuin ei olisi ollut varma olinko minä todellakin hänen tuntemansa henkilö.

   ”Niin? Tuskin sinä tulit tänne vain hyvää päivää sanoaksesi”, tiuskaisin pisteliäämmin kuin olin tarkoittanut.

   Kummastellen intialainen katseli minua hetken, ja hätisti sitten Hiroyukin ulos huoneesta. ”Vain kymmenen minuuttia, ja sen jälkeen minä lähden”, ystäväni lupasi häntä mulkoilevalle isälleni.

   Hiroyuki nyökkäsi ja poistui.

   Weirdie istuutui varovasti viereeni sängylleni. ”Mitä sinulle on tapahtunut, Lisko?” hän kysyi hiljaa.

   ”Samaa voisin tiedustella sinulta”, vastasin.

   ”Ei siitä kannata puhua juuri nyt. Ikäviä juttuja, ja niin pois päin”, intialainen sanoi liioitellun kepeästi. ”Trayn lappujen mukaan sinä olit sairas?” hän totesi kysyvään sävyyn, kuin vahvistusta odottaen.

   Nyökkäsin. ”Niin. Minä sain hermoruton, todennäköisesti samalla kun otin Kem-Ihon.”

   Weirdie rypisti kulmiaan. ”Hermoruton?” hän ihmetteli.

   Eivätkö ihmiset muuta osanneet enää kysyä?

   ”Niin.”

   Intialainen jatkoi minun katselemistani.

   ”Sinun vuorosi. Kenen varpaille sinä astuit saattaaksesi itsesi tuohon kuntoon?” kysyin.

   ”Ei sillä ole väliä, enkä erityisemmin haluiaisi puhua tapahtuneesta”, mies totesi ilmeettömästi. Hän kieltäytyi niin harvoin puhumasta itsestään, että annoin asian olla. Se selviäisi myöhemmin, jos olisi selvitäkseen.

   Istuimme hetken vaiti.

   Pyörittelin tapahtunutta mielessäni.

   ”Mistä ’Trayn lapuista’ sinä puhuit aiemmin?” utelin ystävältäni.

   Hän kohautti olkiaan ja irvisti kivusta. ”Tray oli työntänyt postiluukustani hirveät määrät erilaisia paperinpaloja, joissa hän haukkui minut, kun en ilmaantunut sairaalaan sinua katsomaan.”

   Kosketin Weirdien poskea lempeästi. ”Mikset tullut? Minä olisin halunnut nähdä sinut”, kuiskasin.

   Oliivi-ihoinen mies sulki silmänsä ja huokaisi syvään, irvistäen uudelleen.

   Epäilin, että häneltä oli ainakin yksi kylkiluu murtunut.

   Hiljaisuus laskeutui uudelleen yllemme, kun Weirdie ei vastannut, enkä minä hoputtanut häntä.

*

Prince Weirdie:

En tiennyt, mitä olisin sanonut Liskolle. Harkitsin jättäväni vastaamatta, mutta se olisi ollut liian vaivalloista. Olisi yksinkertaisempaa sanoa edes jotakin.

   ”Törmäsin erääseen cyberpsykoon, ja hän... viivytti minua jonkin aikaa. En edes tiennyt simun olevan sairaana, sillä se korsto rikkoi puhelimeni. Minä olisin kyllä tullut paikalle, jos olisin voinut”, selitin vaimeasti ja sanat kuulostivat ontoilta korvissani.

   ”Cyberpsykoon?” Lisko toisti epäuskoisena.

   Nyökkäsin hänelle. ”Minä tiedän, että se ei ollut älykkäintä, mitä olen tehnyt.” Itseasiassa minusta tuntui, että se oli ollut elämäni typerin teko.

   ”Oletko sinä näyttänyt vammojasi lääkärille?” ystäväni kysyi huolestuneena.

   Avasin silmäni ja katsoin Liskoa. Hän näytti oudolta ilman hiuksiaan, kulmakarvojaan ja slimäripsiään. Minä olin pitänyt hänen pitkistä ripsistään.

   ”No? Kävitkö sinä lääkärillä?” mies tivasi.

   ”En. Tulin tänne heti, kun sain tietooni, että olit sairastunut, ja kun olin koonnut hiukan voimia”, myönsin.

   Hän pudisti päätään. ”Minä arvasin. Sinun täytyy ehdottomasti käydä jollakin asiantuntevalla lääkärillä tarkistuttamassa nuo. Pahoinpitelyistä seuraavat vammat...” Hän vaikeni.

   ”Minä menen, älä mesoa. Ja tuskin minulla mitään vakavaa vammaa on, kun olen tähänkin asti selvinnyt hengissä.”

   Vihreäihoinen ystäväni katsoi minua tiukasti. ”Weirdie.” Hänen äänensävynsä kertoi, että jos sanoisin sanankin inttääkseni vastaan, hän itse veisi minut lääkäriin tutkittavaksi.

   Huokaisin varoen arkoja kylkiäni. ”Hyvä on, Lisko. Hyvä on.”

*

Hiroyuki:

Kath, Prince Weirdie ja minä sovimme, että minä käyttäisin intialaista lääkäriasemalla tutkituttamassa tämän vammat, ja että hän jäisi meille ainakin täksi yöksi.

   Hymyilin itsekseni. Poikani tapauksessa ”sopiminen” oli hyvin venyvä käsite.

   Weirdie ei pistänyt Kathin komentelua pahakseen, vaikka nurisikin vastaan. Olin huomannut hänen liioittelevan suurinta osaa tunnetiloistaan, yleensä huomioita saadakseen.

   Kun palasimme takaisin asunnolleni, löysimme Kathin selvästi pirteämpänä kuin pitkään aikaan. Poikani ei vieläkään ollut aivan oma itsensä, mutta suurin osa elämänhalusta oli palannut.

   Nähtävästi Kath tarvitsi jonkun, josta olla huolissaan.

   Ehdotin pojille, että sijaisimme Weirdielle sängyn olohuoneeseen.

   ”Isä. Et sinä voi olla tosissasi. Weirdie nukkuu minun huoneessani”, Kath sanoi. Hän kuulosti siltä, että asia oli päätetty jo aiemmin, eikä minulla ollut vastaan sanomista.

   Kohautin olkiani. Asialla ei suuremmin ollut väliä minulle.

*

Prince Weirdie:

Havahduin hereille keskellä yötä. Kaupungin valot valaisivat huonetta tarpeeksi, jotta pystyin erottamaan esineiden muodot.

   Lisko nukkui levottomasti futonillaan, ja minun makuualustanani oli vastakkaisella puolella huonetta.

   Nousin istumaan. Kylkiluuni valittivat liikettä vastaan. Aiemmin ottamani särkylääkkeen vaikutus oli lakannut.

   Lisko päästi valittavan äänen. Hätkähdin sen tuskaisaa sävyä.

   Kömmin istumaan lattialle, ystäväni futonin viereen ja hän valitti uudelleen.

   Pitäisikö minun herättää hänet? Kuinkahan viisasta se olisi?

   Kohautin harteitani. Ainakin minä olisin iloinen, jos minut herätettäisiin kesken painajaisen...

   Ravistelin Liskoa varovasti. Hänen karvaton ihonsa oli hikinen.

   Vastaukseksi sain sekavaa japanin kielistä mutinaa.

   ”Lisko? Lisko, herää”, kuiskasin nuoremmalle miehelle ja hän nousi istumaan, räväyttäen silmänsä auki.

   Hetken hän tuijotti eteensä mitään näkemättä.

   Rypistin kulmiani ja samassa hän havahtui kokonaan valveille.

   Ahdistunut ilme kasvoillaan Lisko kietoi kätensä ympärilleen. ”Minä näin unta hänen kuolemastaan”, hän kuiskasi vaimeasti.

   ”Kenen kuolemasta?” kysyin, kuiskaten minäkin.

   ”Adamin.”

   Silitin hellästi Liskon poskea. Olisin halunnut lohduttaa häntä, mutta en osannut. Parasta mitä pystyin kärsineelle rakastajalleni tarjoamaan, oli osaaottava hiljaisuus. Tunsin olevani ensimmäistä kertaa elämässäni sanaton.

   ”Minusta tuntuu niin avuttomalta tuon unen jälkeen, Weirdie”, hän mutisi. ”Jo aivan sen alussa tiedän, että Adam tulee kuolemaan, enkä minä voi kuitenkaaan estää sitä millään. Voin vain seurata vierestä, kun auto tönäisee hänet asfaltille ja kuinka ohikulkijat ensin vain tuijottavat häntä. Kuinka hän kuolee.”

   Vedin vihreäihoisen miehen kokonaan syliini ja – edelleen sanattomana – halasin häntä tiukasti. Toivoin, että hän rauhoittuisi ja nukahtaisi, sillä Lisko selvästi tarvitsi lepoa.

   Pikkuhiljaa hän vajosikin takaisin uneen. Minä asetuin hänen vierelleen makaamaan ja yritin saada nukutuksi edes hieman.

*

Lisko:

Weirdie lähti Los Angelesista parannuttuaan. Hän oli löytänyt rikkaan miehen rakastajakseen ja elättäjäkseen.

   Olin iloinen ystäväni puolesta, vaikka tiesinkin jääväni kaipaamaan hänen piristävää seuraansa.

   No, minä selviäisin kyllä.

 

1. luku

seuraava luku

 

Hosted by www.Geocities.ws

1