De Platte Tube vroeger en nu

In het prille begin van 1995 zat de Belgische wielerwereld in zak en as. Op Johan Museeuw na kwamen de Belgische renners er in serieuze koersen niet meer aan te pas. Van Hooydonck, De Wolf en Bruyneel waren gestopt of konden niet meer mee, Van Petegem en Vandenbroucke hadden nog nauwelijks iets bewezen. En ook internationaal was de toestand weinig rooskleurig. EPO had het peloton in de greep. In de Tour smoorden Miguel Indurain en zijn Banesto's elke poging tot creativiteit in de kiem.

De tijd was rijp voor drastische vernieuwing. Daarom vatten zeven regelmatige bezoekers van de Leuvense L&W-faculteitsbar, allen studenten of ex-studenten moderne geschiedenis, het plan op om hun fascinatie voor de wielersport te gaan uitleven in georganiseerd verband. In dranklokaal De Krüger, waar ze regelmatig naar de uitzendingen van wielerwedstrijden gingen kijken, richtten ze een vereniging op. In De Krüger gingen voortaan (tot de jammerlijke sluiting in 2001) alle vergaderingen door, want het bleek de ideale plaats voor het nuttigen van kamions en parasol orange, de clubdranken.
De pioniers beslisten de naam "De Platte Tube" aan te nemen. Als logo kozen ze voor het silhouet van Claude Criquelion, die gehavend maar strijdbaar over de meet stapt in het WK '88 in Ronse. Het kunstwerk "Claude Criquelion" van Guido Vrolix werd als uitgangspunt genomen, met 1 belangrijk verschil: het opgeheven vingertje van de Crique werd vervangen door een gebalde vuist. Het geëngageerde karakter leefde dan ook van bij de start sterk in de vereniging, getuige onder meer het legendarische tweede artikel uit de
statuten. In een historische vergadering werd onder meer beslist de acties voor het Mest Actie Plan te steunen. Ook werden sporadische contacten onderhouden met andere progressieve wielerverenigingen, zoals De Wilde Pedal uit Brussel.

De oprichters waren Luxie, Stijn, Tomas, Zeger, Wim C, Bart en Pieter. Later kwamen daar nog een hoop andere leden bij, steeds op introductie van de bestaande leden, zoals het een door Bakoenin geďnspireerd collectief past. De jonge wielervereniging werkte langzaam aan haar coming-out. In het begin bestonden de belangrijkste activiteiten uit gezamenlijk cafébezoek en het organiseren van de Platte Tube-wielerpronostiek. Slechts na verloop van tijd gingen de Platte Tubeleden, niet allemaal even sportief aangelegd, ook zelf de edele wielersport beoefenen. Belangrijke momenten in die evolutie waren Stijns aankoop (of was het ruil?) van de eerste Platte Tube-koersfiets (1996), de jaarlijkse familieuitstappen met partners en sympathisanten (1997) en het begin van de Platte Tube-trainingsritjes (1998).

In 1999 reden we dan eindelijk onze eerste echte wielertoeristenklassieker: de Frans Verbeeck Classic in Tremelo, die zoals je in de verslagen kan lezen een bewogen verloop kende. De deelname aan dergelijke wielertochten werd al snel de belangrijkste activiteit van de vereniging. Sinds datzelfde jaar wordt elk Platte Tube-seizoen afgesloten met onze eigen Grote Prijs Edouard Pignon. De gezamenlijke beklimming van de Mont Ventoux in 2001 en de Tube de France 2002 vormden 2 nieuwe hoogtepunten in de clubgeschiedenis, en het begin van een hele reeks gezamenlijke vakanties, zomerrondes, en allerlei andere evenementen.

Deze website, gestart in november 1999, is een logische stap in de globale expansie van de Platte Tube en dient ter verspreiding van de boodschap en de waarden van de club.

Terug naar de homepage van De Platte Tube
Verder naar de pagina met
Statuten

Hosted by www.Geocities.ws

1