Dagbok från studiebesök i Leningrad, Moskva och Novosibirsk 1990
För den vetenskapliga rapporten klicka här
För kortare vetenskaplig rapport klicka här
Nov
9 Fredag.
Lilla
Mette, dotter till Kaj och AnnMarie ska åka t Sthlm med samma plan som vi. Kaj
kör oss i dimman på kvällen till flygplatsen. Inget plan kan landa i dimman.
Resan till Sibirien startar alltså med bussresa till Ängelholm. Linjeflyg bjuder på kuponger så Mette
kan köpa godis till sig och mamma AnnMarie som möter på Arlanda. Vi köper för
våra kuponger en miniräknare med väckarur att ha som present till rysk
kollega. Ont i örat vid landning (har en luftvägsinfektion)
Nov
10 Lördag
Lyxfrukost
på Arlanda hotell. Vi har funderat på vad vi skulle betala för övervikten
- vi har fullt med böcker mm utöver andra ppresenter till personer vi kommer
att träffa i Sovjetunionen och troligen 70-80 kg bagage sammanlagt i 4
registrerade väskor och 2 väskor + 2 ryggsäckar i kupén. Men ingen brydde
sig om övervikten någon gång - vi flög 9 olika flygplan. Får mat ombord på
Finnairs plan till Helsingfors med sedvanlig engångsmaterial (man undrar hur
mycket energikrävande och miljöförstörande plast som sammanlagt slängs
varje dag från världens alla flygplansmåltider). Citodon för örat.
I
Helsingsfors transferhall sitter
fullt med folk och röker mitt framför en jättestor skylt där det står "Här
har vi det rökfritt". Jag flyttar successivt askfaten till rätt plats
allteftersom de olika rökarna går och får småningom avdelningen rökfri.
Pratar med en finländare som ska till Prag för att hjälpa en minister att
regera. På flygplatsbussen en underläkare från Kristinehamn som är från
Tasjkent, skall hem och hälsa på familjen.
STRUL
PÅ LENINGRADS FLYGPLATS.
På
Leningrads flygplats åker vi en liten bit med en smutsig transferbuss dragen av
traktor. Inga problem med tull eller passkontroll frånsett lång kö. Ett mått
på den tilltagande slappheten gentemot valutakriminaliteten är att nu står
svartväxlarna och hänger redan på tullens disk och erbjuder växling. För
ett par år sedan mumlade de sina erbjudanden med betydligt större diskretion.
I
den trånga och rökiga ankomsthallen är det förutom resenärer, väntande och
svartväxlare fullt med taxichaufförer. Däremot inte den person som skulle möta
oss. Vi har ingen adress eller annan uppgift om var vi skall - har bara fått
beskedet från Vetenskapsakademin att någon kommer att möta.
Vid en disk där det står en liten Intouristskylt står en kvinna i
ytterkläder och talar i två telefoner samtidigt. Några män, varav en liknar
Flexnes i hatt tycks höra till, men det är en flytande övergång mellan sådana
som verkar ha någon anknytning till Intouristdisken och sådana som bara hänger
där ändå.
-
Eriksson?, frågar en man. - Det var en chaufför här som skulle hämta
Eriksson. Men han har försvunnit..
Mannen
går för att leta efter chauffören som försvunnit men försvinner han också.
Vi
diskuterar med Intouristkvinnan. Hon ser ingen lösning på vårt problem. Jag
skriver en skylt "Eriksson" på ryska och går omkring inne i hallen
och utanför. Inget napp. Vi föreslår att kvinnan ska ringa alla
Inttouristhotellen och höra om Erikssons är inbokad. Inget napp. Jag har ett
visitkort från 1985 från sjukhusdirektören, professor Putov, vid
institutionen vi ska besöka. Kanske han vet?
Nej. Vi ringer Margarita, vår rektor från språkkurserna. Hon är inte
hemma. Vi ringer Vasilij, vår lärare från i somras. Han är inte hemma.
Agneta håller på att ge upp och skulle åka hem till Sverige genast om det
funnes en möjlighet.
Rätt
som det är dyker det upp en lapp med ett telefonnummer som skall ha något
samband med oss. Vi ringer det och får hänvisning till ett annat nummer. Vi sätter
luren i örat på närmast stående ryss för att inte missa någon information.
Det framkommer att vi skall till Hotell Leningrad.
Vi
ser oss om efter taxi.
-
Nej den här mannen kan köra er, säger någon bland Intouristmänniskorna.
Det
visar sig vara en lastbil. Trafiken är aggressiv, alla kör fort och vårdslöst
på de usla gatorna. Inga säkerhetsbälten.
På
hotell Leningrad säger man först att det inte är bokat något för oss. vi hänvisar
till Vetenskapsakademin och småningom hittar man något i en pärm. Vi får ett
rum. Agneta frågar vad hennes del kostar. Det skall kosta 400 kr per dygn.
Agneta som redan på flygplatsen tappat livslusten räknar ut vad 3 veckor ska
kosta och är nära att bryta samman. Efter en stunds sömn på hotellrummet bättre.
Ringer till Sergej och Vasilij. Ljuba från Lunginstitutet ringer och gör upp
om att vi ska träffas imorgon och få information.

Söndag
11.
Har
slagit pannan i nattduksbordet i natt. Vaknar i disigt väder. Mittemot vårt fönster
vid Neva ligger kryssaren Aurora, som avlossade startskottet för
oktoberrevolutionen 1917. Den revolutionära entusiasmen i landet har numera
upphört. Det är dollar och kapitalism som nu hägrar. På TV ser vi en sångare
som sitter i ett hölass och sjunger. På det andra programmet sportlotto. Letar
efter vår matsal. Hittar efter 3 försök den som vi skall nyttja.
"Schwedskij stol"? Vid frukosten får vi en första inblick i den nya
ekonomin. Vi sitter tillsammans med en ung man från Ural. Han berättar att han
har en skofabrik med 7 anställda. Får skaffa läder via gangstersyndikat.
Ljuba
från institutet kommer och lämnar information om mitt program. Det visar sig
att vi träffat henne när hon tolkade vid ett besök i Leningrad 1985. Sergej,
musikanten som besökt oss i Sverige,
kommer en stund.
HEMMA
HOS RYSSEN
Hos
Vasilij, språklärare
Vasilij
hämtar med förhyrd bil och vi åker till hans hem i Pusjkin ett par mil söder
om Leningrad. Liksom i de flesta bostadshus vi sett är det en skröplig,
smutsig entré. Slaskig omgivning. Inget vackert. Familjen har 2 rum och ett
litet, litet, smutsigt kök. I det trånga vardagsrummet finns en rysk TV och en
amerikansk TV med video (gåva från utlandet till institutionen), ett bord som
man flyttar fram mitt i rummet när man ska äta, makarnas bäddsoffa och två
bokskåp. I det ena skåpet en utdragsskiva, som utgör familjens arbetsbord.
Vasilijs maka, Marina, bullar upp: fisk, svamp mm.. Det visar sig att detta bara
är entrérätt. Sedan svampsoppa (självplockad vid Ladoga).
Vi
promenerar sedan tillsammans med Igor, 8 år, och Dasja, 10 år, till en buss
som tar oss till Katarinapalatset. Det är kallt. Vasilij berättar att innan
nazisterna ockuperade Katarinapalatset lyckades man evakuera en del konst och gräva
ned en del (man letar fortfarande i jorden efter en del föremål). En del möbler
ställde man i privatpersoners bostäder. Vi går igenom de vackra salarna och
sedan i parken där det nu är kallt och det börjar komma is i dammarnas
vatten.
Hemma
igen hos Vasilijs blir det huvudrätt med kyckling och som dessert en äppelkaka
som svärmor gjort och fyra olika sylter. Vi visar hur man poppar popcort som vi
lämnar. Barnen mycket glada över färgpennorna vi haft med. Vasilij visar en
videoinspelning från en humoristisk satiriker (bl.a., den verklighet vi kommer
i kontakt med: i detta land passar inte madrassen till sängen och inte lakan
till madrass och inte filten till filtpåsen och inte kudden i kuddvaret).
Pratar om landets problem som bara blir större för var dag, speciellt sedan i
somras.
-
Räddningen är kommunism, säger Vasilij, som menar att inte ens Lenin var bra,
enligt vad han nu förstår. Höger och vänster, radikal och reaktionär är
inte längre vad man är van vid. Det finns alla sorters ideologier här,
inklusive tsarister (den tilltänkte tsaren har redan varit här och tittat) och
nazister!
Vasilij
berättar hur långt det gått med människorna:
-
På bussen hörde jag häromdagen ett par unga människor som pratade om
Leningrads belägring. Den ene sade "Det var synd att Hitler inte erövrade
Leningrad för då hade vi nu haft del av den tyska välfärden". För att
förstå det fruktansvärda i en sådan replik bör man känna till något om
nazisternas illdåd i Sovjetunionen
ATT
ÅKA
Vi
tar lokaltåget från Pusjkin till Leningrad i mörkret på söndagskvällen.
Farlig järnvägsstation utan bommar vid spåren. Stationshuset som liknar en
container är stängd. Vi kan inte köpa biljett.
-
Det går nog bra ändå, säger Vasilij.
Men
faktiskt kommer en kontrollör!
-
Ni måste betala straffavgift, säger han
-
Dumgubbe, låt dem vara, säger en två militärer som sitter bredvid oss.
Vi
slipper straff men inser att straffavgiften 5 rubel är mindre än vad en
bussbiljett kostar i Halmstad.
Måndag
12.
Mellan
klockan 2 och 5 på natten öppnas broarna över Neva för att släppa igenom båttrafiken
till och från Ladoga. Vi har drömt om att se de öppna broarna någon natt.
Det borde förstås vara en ljus sommarnatt. Inatt var vi i alla fall uppe och
tittade ut genom fönstret vid 3-tiden och såg att det gick båtar på Neva.
Agneta som har bättre syn än mig såg också att Kirovbron var öppen. På
morgonen ser vi på andra sidan Neva Sommarträdgården, Isakskatedralen och
"Kyrkan på blodet" (som f n renoveras). Vi äter frukosten, som
kostar 1.25 rubel. Lunch kostar 3.80 och kvällsmat 3.30 i Schwetskij stol.
Det
är första vinterdagen med -3 grader. Ljuba hämtar mig och vi tar spårvagn nr
30 till Lunginstitutet (Se vetensk. rapp.). Träffar först sjukhusdirektören
Putov i operationsmössa, sedan IVA och rtg. När jag ska åka hem dröjer spårvagn
30 länge. En grabb som också väntar visar sig vara en polis hem från jobbet.
Han är civilklädd. Annars ser man många uniformsklädda människor - värnpliktiga,
officerare och andra på väg till affären, jobbet hemmet eller fritidssysselsättning.
-
Ingen gillar poliser, säger han
På
ett ställe lägger jag märke till att gatan är lagad i en korsning! Jag lägger
alltså inte längre märke till att gatorna överallt är trasiga utan
motsatsen..
Hos
Sergej och Zina,
Ikväll
ska vi träffa Sergejs familj. Han hämtar med en taxi. De bor Krasnaja gatan nr
11. Infarten till gatan är ståtlig: ett valv i en palatsliknande byggnad,
Senatshuset, vid Dekabristplatsen..I parken framför står bronsryttaren, den
berömda statyn med Peter den store på hästryggen och en bit längre bort
ligger Isakskatedralen. Men Krasnajagatan är sliten och trist. Vi går in genom
en mörk trappuppgång och kommer in i lägenheten i bottenvåningen. I farstun
står en låda lök och en annan låda med potatis i botten. Lägenheten är större
än Vasilijs lägenhet. Det finns ett litet kök med gasspis. I ett litet rum
sover Sergejs fru, Zina, och flickorna Anna o Maria, 9 resp 7 år gamla.
Vardagsrummet, där TV står på hela tiden (amerikansk tecknad film med ryskt
tal) är också Sergejs sovrum. Zina har dukat vid det runda bordet vid fönstret.
Först tomat, citron och korv, sedan kyckling och potatis. Te med honung och
jordgubbsmarmelad.
-
Tyvärr har vi inte fått tag på något socker, säger Zina.
När
vi suttit en stund dyker det upp en kvinna bakom ett draperi. Det visar sig att
där finns också ett rum och där bor Zinas mamma. Lägenheten har varit i
familjens ägo i 5 generationer. (se f ö Agnetas berättelse om Zina). Vi
pratar om problemen. Sergej visar ransongeringskort för tvättmedel från i
somras som inte gick att utnyttja eftersom det inte fanns att köpa. Vi sjunger
och spelar lite. Tar foton men filmen tycks aldrig ta slut och när jag senare på
mörk toalett öppnar kameran för att se om jag kan förstå vad felet är
finner jag att det inte satt någon film i kameran. Lämnar presenter och får
en jättestor glaskaraff i form av en tupp (vi tänker bekymrade på
packningen).
Tisdag
13
Se vetensk rapp. På kvällen hembjudna till Tatjana Gamitskaja.
Onsdag
14
Besök
på institutet. Se vetensk. rapp.
Går
till fots från sjukhuset hem till hotellet. Soppa på rummet med Åkes doppvärmare.
Spårvagn o metro till Nevskij prospekt. Letar på kartan efter Sergejs gata.
Upptäcker efter en stund att det är Moskvakartan... Hos Sergej te, citron, bröd,
korv, konfekt. Svärmor kommer med hunden. Vi åker hem med armebuss - se
annorstädes.
På
hotellet träffar vi Margarita och Alexander kl 18.00. Vasilij ringer och säger
att det krånglat till sig så vi kan inte gå på jazzkonserten som han hade
planerat.
-
Är du egentligen ledsen för det, Nils? frågar Margarita som tyckt att hon
skulle ordnat något annat.
Äter
middag med M och A på Schwedskij stol. Margarita börjar med att begära en
renare duk på bordet och skäller ut personalen för att de inte serverar
champagne - "Vad ska en gästande svensk professor tänka?") Sedan te
mm på den trevliga Petrovskyj bar högst upp. Pratar om utvecklingen. Margarita
tror på Jeltsin. Tycker Gorbatjov gör för lite eller gör fel. Hon tvivlar t
o m nu på oktoberrevolutionen.
Torsdag
15
På
Lunginstitutet har det suttit affischer:
"Medicinskt
föredrag torsdag kl 11.00 i salen på första våningen: Farmakologisk
behandling av astma. Professor Nils Eriksson från Sverige". Man har annan
sorts diamagasin än hos oss men det skall fungera. Ingen svart tavla vilket är
synd eftersom huvuddelen av föredraget får ske utan diabilder (jag har med med
bilder huvudsakligen rörande en del diagnostiska studier). Men det kommer så många
åhörare (även från andra kliniker) så föredraget flyttas till en större
lokal högst upp och där finns svart tavla. Jag inleder med en mening på ryska
och sedan engelska med Ljuba som tolk. Visar Turbuhaler och mini-PEF-mätare
(Jag har tidigare lämnat litteratur, Turbuhaler och PEF-mätare från DRACO på
avdelningarna). Mycket stort intresse för PEF-mätarna - efter föredraget
kommer flera kolleger och vill skriva upp adressen till tillverkaren av
mini-PEF-mätaren.
Museet
för Leningrads historia
Från
instituet tar Agneta och jag spårvagn nr 53 som går över Kirovbron och
promenerar sedan förbi Vinterpalatset (Eremitaget), Admiralitetet och
Dekabristplatsen till Röda flottans kaj för att besöka Museet för Leningrads historia. Vid Eremitaget har det nu placerats
en valutakiosk, där vi köper schweizisk choklad för att ha något att äta. I
parken vill en yngling med blåfrusna händer sälja en läderrem för 3 dollar.
Märkligt nog var det flera leningradsbor som inte kände till museet. Vi
är de enda besökarna vid museet, som är beläget i ett palats med adress 44 Röda
flottans kaj. Museet handlar mest om tiden från Oktoberrevolutionen och framåt
medan museets filial vid Peter Pauls fästningen täcker Petersburg och
Petrograd-perioden (1703-1917). Vi blir mest engagerade i det stora avsnitt som
handlar om de 900 dagarnas belägring (se annan rapport). I en av salarna vaktar
en kvinna som bodde i Leningrad under belägringen. Hon var 27 år gammal då
och förlorade en dotter. Vi vill fotografera henne men hon föreslår att vi
skall ta någon som är vackrare.
ATT
ÄTA
Vi
har bett Sergej och Zina komma och äta middag på torsdagskvällen. De kommer
efter lite krångel: Svärmor som skulle passa barnen kom inte hem. Vi har beställt
bord på hotellet. När vi skulle beställa sade hovmästaren att det var
problem med att beställa bord. Men om man betalade i dollar skulle det underlätta.
Vi betalade 20 dollar för fyra personer inkl. musik och dansuppvisning, tre
maträtter, dessert, kaffe, champagne, Pepsi och vodka. Sergej och Zina tycker
den turistanpassade folkdansen och alltför starka musiken är dålig. Sergej
hade tidigare erbjudits spela sådan restaurangmusik men avstått.
Efter
maten är det dags att åka till Moskva. Zina och Sergej hjälper oss bära ned
väskorna till Volgan som Ljuba kommer med.
ATT
RESA
Det
är lätt att missbedöma vad saker ska kosta. På Moskvastationen ger jag bäraren
1 rubel (motsvarande ett par timpengar för en sjuksköterska) men det
visar sig vara för lite och han får 5.
Tåg
nr 5 avgår kl 23.30.Sovkupen är ombonad. Vi har egen kupe med endast två bäddar
- det finns inga överbäddar. Varmt. "AArabisk matta" på golvet.
Leopardmönstrad filt. Speglar. Musik ur högtalare. Sovvagnskonduktören kommer
efter en stund och ska ha 2 rubel för lakanen. Under natten förfärligt hett,
det går inte att stänga av värmen eller öppna fönstret i kupen. Vi öppnar
ett fönster i korridoren och ligger med dörren mot korridoren öppen för att
få sovvänligare temperatur. En ärm på kavajen fladdrar då och då i dörren
och ser ut som en hand som sträcker sig in genom dörren för att stjäla.
Fredag
16
Vi
vaknar i Moskva där det är lite snöfall. Victor
från Medicinska Akademia Nauk (Medicinska vetenskapsakademien) möter och vi åker
till akademins hotell vid Baltiskajagatan. Ett högt lägenhetshotell med fyra lägenheter
i varje plan. Finns först inte rum men sedan finns det. Får en lägenhet med
rum och kök, badrum och toa. Kokar kaffe med doppvärmaren vi lånat av Åke
och äter våra kex. Träffar sedan enl överenskommelse Victor vid
Vasilijkatedralen vid Röda Torget kl 14.00 och går med en otroligt snabbt gående
Victor på gator och via långa metroundergångar Vid Naginatorget till
akademins ståtliga byggnad vid Solyankagatan 14. Agneta ramlar omkull på den
halkiga trottoaren och hjälps upp av en officer.. Träffar
akademins internationella kontaktperson, den vackra och behagliga Ludmilla T Melnikova som förklarar hur man planerat mina studiebesök
i Moskva och ger mig 200 rubel för 2 veckors matkostnader mm. Hon lovar beställa
ett telefonsamtal till Geneve, där Alexandra ligger på sjukhus med tvillingar
i magen.
I
ett regnslaskigt grått väder försöker vi ringa Tatjana och Mike men ingen
svarar. Vi ringer även flera gånger till Tatjana Gembitskajas föräldrar
enligt Tatianas förslag men Tatjana är inte hemma.
Att
äta
På
hotell Rossia (jättekomplex med 5000 bäddar) uppsöker vi en restaurang på västsidan.
Stängd. Hänvisas till en annan på östsidan. Travar genom långa korridorer.
Inga bord där. Hänvisas till ytterligare en och travar tillbaka till västsidan
och plötsligt finns det en som verkar öppen. Hovmästaren försöker finna ett
bord åt oss.
-
Vi är trötta som hundar, hör vi några servitriser säga.
Annan
servitör tar hand om oss. Han flyttar ihop två män som sitter på var sin
sida av ett bord för fyra och sätter Agneta och mig vid den andra sidan. Vi
samtalar med männen. Efter ett tag upptäcker vi att de inte kände varandra
tidigare. Den ene är en armenisk pensionär på tjänsteresa. Han har 7 barn.
Pappan blev 96 år. Han har 15 barnbarn och 3 barnsbarsbarn. Tre av barnen är läkare.
Han säger att allt blir sämre i Armenien. Man vill ha självständighet.
Den
andre mannen är diabetiker och har en hemipares. Är i Moskva för
sjukgymnastik- Han är från Georgien, som också vill bli oberoende. Man väljer
snart egen president- Vi jämför priser, löner, kurser. Utanför fönstret ser
vi kåkstaden av kartonger, tält, plastskydd som demonstranter byggt upp mellan
Rossia och Röda torget. Vi betalar denna måltid i rubel.
På
Berioskan handlar vi mat och färgdiafilm från det nu icke-existerande DDR. Besöker
demonstrantlägret. Vet inte om det är människor som är hemlösa och har
detta som sin enda bostad eller om det är mer "frivillig"
demonstration. Under alla förhållanden hemskt att behöva bo så i kylan och
snöblötan. Ytterligare en ny syn i Moskva är tiggare. Utanför
Intouristhotell kom en grupp tiggande zigenarbarn (?), en pojke utan skor. I
tunnelbanor träffar man också på enstaka tiggare. Folk verkar generösa - är
kanske ovana med tiggare.
På
vägen hem köper vi bröd i brödbutiken. Ringer på kvällen till Tatjana och
hennes dotter Ina, som talar tyska. Upptäcker att jag inte hittar tyska ord
utan vi blandar tyska-svenska-engelska och ryska i ett samtal där Agneta och
Eva Gambitskaya också är inblandade. Ina ska ta oss med till Zagorsk på söndag.
Lördag
17
Regnslask,
halt och blött. Prövar om vi vågar använda gasspisen och det går bra. Vi
har ju mycket tändsticksaskar med oss, både vanliga och landstingsförbundets
långa, som småpresenter. Har däremot inte burköppnare. Kämpar med en kniv för
att öppna en burk kondenserad mjölk som vi köpt på Berjoskan.
ATT
HANDLA
Vi
går ut för att om möjligt köpa mjölk. Träffar i dörren professor
K. G. Sarkisov från Kiev. Han är angiolog och har samarbete med Levy på
KS. Han följer med oss till mjölkaffären.
-
Vi ska först se om det finns, säger han. - Jo det finns, konstaterar han och går
till kassan (med kulram) först och betalar det vi vill ha. Därefter ställer
vi oss i kön för att handla. Vi finner såväl vår typ av pappersförpackning
som returglas. Det finns även saft i affären. Vi köper 2 liter Kefir och 1/2
lit mjölk för 80 kopek.
På
hemväg tittar vi in i brödbutiken och köper bröd. Där tar man bröd från
hyllan och betalar i en utgångskassa. 23 kopek för 4 bullar och 1/2 limpa.
På
e.m. tar vi metron till den stora utställningen VDNX. På jättehotellet Cosmos
mittemot växlar vi till oss rubel. I den enorma lobbyn råder västeuropeisk
standard. Köper Kodak diafilm och vid betalning krånglar vi fram och tillbaka
med sv kr och dollar och får småningom tuggummi som småmynt. Köper vid
tidningsbord moskvakarta, metrokartor, en serie kort med kyrkor samt skämttidningen
Krokodil för sammanlagt 4 rubel. Agneta ringer med speciellt betalkort för 70
sv kr direkt till Geneve och får veta att allt är bra med Alexandra och
tvillingfostren. (Det visar sig under hela resan omöjligt att ringa på vanligt
sätt till Geneve). I tilltagande mörker traskar vi sedan runt på utställningen,
regn och slask och inte det minsta vackert idag (jmf kort). Guldfontän, färgade
ljus och annat som Liseberg. Strax före stängningsdags in i en utställningshall
med konsthantverk, utländska datorer och diverse maskiner men det som lockat
mest människor är TV-spel, bl.a. ett japanskt "War game". Undrar om
det är sådana spel där ryssarna är fienden?
TV-spel ser man f.ö. lite varstans i staden, på järnvägsstationer
osv. Snubblar bland vattenpölarna i mörkret förbi några som står ute och äter
kort i kylan till Cosmos.
ATT
ÄTA
Vi
prövar olika restauranger på Hotel Cosmos:
-
Kan man äta här?
-
Betala i dollar? Jaså inte, nej, tyvärr.
-
Kan man äta här?
-
Har ni kort som visar att ni bor här? Jaså, nej.
Småningom
hittar vi via en informatör en snackbar där man ska kunna äta. Där finns
glass, pepsicola och korvsmörgås. Jag tar korvsmörgås och pepsi för 2
rubel. Ett nygift par, Sergej och Sveta, 25 resp 18 år, kommer med sina vänner
för att fira bröllopet med en glass på Cosmos. Vi ger dem landstingsförbundets
tändsticksask som souvenir. Inte till det nya hemmet, gissar vi, eftersom
bostadsbristen gör att nygifta ofta får fortsätta att bo hos föräldrarna.
Hemma på hotellet försöker vi ringa t Margerita i Leningrad. I morse läste
personalen på hotellet innantill på anvisningarna för att ta reda på hur man
ringer så nu vet vi. Men nej, ikväll fungerar inte telefonen. Vi tittar in
till adminstrationen för att betala Agnetas räkning (500 rubel för 10 dygn)
och träffar där professor Sarkisov som är på väg hem till Kiev. Han hälsar
oss välkomna till Kiev och ger oss sin hemadress.
-
Jag har en stor lägenhet, ni är välkomna att bo där, säger han.
Vi
kokar pulversoppa på gasspisen och ser på TV
FUNGERAR
INTE.
TV
på rummet fungerar inte. Men småningom får jag fram något som liknar en bild
om jag rör på 7 olika knappar på olika ställen på TV:s baksida, utöver
knapparna på framsidan. Bilden är suddig och det går inte att få flerfärg,
den blir antingen grönaktig eller röd. Om man står på ett visst ställe i
rummet blir ljudet tydligare och på ett annat ställe blir bilden klarare. Det
går dock inte att samtidigt få optimalt ljud och bra bild. Man anar dock vad
man ska se.
Nyhetspgrogrammet
Vremia kl 21.00 tolkas hela tiden av dövtolk till fingerspråk. På kvällarna
följer vi så ofta vi kan debatten i högsta sovjet. Den är betydligt
livligare än debatten i Sveriges riksdag. Applåder, skratt och buanden.
Talarna står i kö vid olika mikrofoner.
-
Varsågod, mikrofon nummer 3, säger ordföranden.
F.ö.
är det i TV reklam, bl.a. för pälsar som kostar flera tusen rubler. Även på
radion finns det reklam. Ibland tillägger man "Endast för utländsk
valuta". Kapitalismen har kommit en bra bit på väg här.
Söndag
18
Utfärd
till Zagorsk. Se separat avsnitt:
ATT
ÄTA I SOVJETUNIONEN
Vi
kommer vid 18.00-tiden till en restaurang på hotell Intourist i Moskva. Det står
att den öppnar kl 17.00, men det tycks inte stämma..
-
Njet, vi öppnar inte förrän 19.00
En
kypare kommer ut:
-
Men om ni betalar 10 dollar så kan jag servera er.
Vi
får en fin måltid och snabb betjäning och betalar diskret den obefintliga
notan med 10 dollar
På
torsdag går vi till Rossia för att äta middag.
-
Tjugo dollar med kaviar, säger kyparen i dörren.
-
Tio dollar utan kaviar, föreslår vi.
-
OK, 15 dollar, säger kyparen.
ATT
GÅ PÅ TEATER I MOSKVA
På
kvällen passerar vi en teater på Gorkavagatan, alldeles bredvid Intourist
hotell. Vi tittar på programmet. Man ger bl.a. Brechts Tolvshillingsopera. Vore
intressant att se. Men förmodligen svårt att få tag på biljetter. Vår vän
Ina sade ju att det är så svårt med teaterbiljetter. Kassan är stängd. I dörren
till lokalen står en biljettkontrollör.
-
Vill ni ha biljetter?
-
Ja, vill skulle vilja se Tolvshillingsoperan på fredag.
-
Kassan är stängd men jag skall hämta biljetter, säger den vänliga flickan.
Hon
kommer strax tillbaka med två biljetter för 2 rubel styck. Jag förutsätter
att hon vill göra sig en förtjänst på affären och vill betala mer men hon
insisterar på att jag bara ska betala 4 dollar.
När
vi förra året såg Tolvshillingsoperan i Västberlin kostade biljetten drygt
200 kr.
På
fredag kommer vi till teatern. Märkligt lite folk. Har vi blivit lurade, är
det ingen teater? Jodå, när det är dags öppnas en dörr och vi kliver genom
ett förråd och tillika sceningång in i lilla salen där det endast finns 4 bänkrader.
Vi är sammanlagt 20 åskådare. Ensemblen bestående av 8 skådespelare och en
pianist framförde en fin pjäs.
-
- -
En
dag går vi till McDonald vid Pusjkinplatsen för att beskåda en serviceinrättning
som så helt skiljer sig från annan moskvaservice. Kön är ungefär 100 meter
lång. På ena sidan av torget lyser Coca Cola reklam. På andra sidan tycks det
vara en teater. Kön är 100 meter lång.
-
Är det alltid så här lång kö? frågar vi flickan bakom oss i kön.
-
Det här är en kort kö, svarar hon på engelska. När kön är lång går den
runt hela torget.
Vi
frågar om det är en teater eller bio
på andra sidan torget.
-
Vill ni gå på teater? Jag har två biljetter till "Hummerns leende"
ikväll som jag inte kan nyttja.
Inom
5 minuter är vi vid disken.. Enorm service, hundratalet snabbt arbetande glada
och vänliga ungdomar, snyggt och prydligt, kontinuerlig städning. Vi bjuder vår
vän på ostburgare och drink. Det är hennes första besök här. Hon arbetar
som engelsklärare i en statlig skola på dagarna och ger privatlektioner i
hemmen för 10 rubel/tim på kvällen. Hon har varit på Bolsjojteatern 2 ggr.
-
Förr hade jag inte råd, nu har jag inte tid.
Hon
vill inte ha betalt för teaterbiljetterna.
Vi
åker till metrostation Kolchoskaja och letar i mörker, regn och rusk efter
teatern, Maijakovskajateaterns filial där pjäsen om Sara Bernard och hennes
sekreterare spelas. Vänlig liten teater med skådespelarporträtt i foajen.
Saft och kaka serveras. Våra platser är på allra första bänken. Trevligt
men förstår inte så värst mycket.
När
vi kommer ut finner vi att det snöat. Enormt slaskiskt. Trottoarerna är
ingalunda som i Sverige prydliga jämna och asfalterade. Jag trampar i en
vattenpöl som är så djup att skon blir vattenfylld. Stoppar dagens Pravda i
skorna när jag kommer hem.
På
ena TV-kanalen modevisning och på den andra sammanträdet i Högsta sovjet.
-
- -
Vi
har tänkt gå på bio. En bekant har föreslagit "Tsarinnans lust"
som visas på biografen på Rossia. Vi letar runt Rossia. Bion ska finnas på
sydsidan. Vi rycker i varje dörr på sydsidan. Kommer in i en teaterlokal. Nej,
inte där.
-
Ni ska gå nedför trappan här bredvid.
Vi
frågar många människor och många anser att man ska nedför en trappa men vi
kan ju inte komma in genom någon dörr så vi kan nå trappan, som vi kan se
genom fönstret. En liten pojke lägger pannan i djupa veck när vi frågar om
han vet. Det verkar som om han vet något. Hans mamma kommer med lösningen. Hon
pekar nedåt Moskvafloden. Det är utanför själva hotellet trappan finns. Vi går
dit och finner biografen vettande mot Moskvafloden. Kvällens föreställning
har börjat. Vi går dit en annan dag och köper biljett i god tid. När föreställningen
ska börja står många utanför och vill köpa biljetter. Filmen handlar om den
karltokiga" tsarinnan Katarina II.
GLASNOST
OCH PERESTROJKA
Vid
metrostationerna finns fullt med små kiosker, försäljare vid lådor och bord.
Bland tidskrifterna finns
antikommunistiska, tsaristiska m fl. Däremot kan man inte alltid hitta
Pravda.. Erotiska tidskrifter och almanacker med nakna flickor säljs också (för
några år sedan grubblade tulltjänstemannen på om tidningen Vi med annonser för
baddräkter var att betrakta som otillåten porr). I tunnelbanan ropar en
yngling ut "Kommersant" för 1 rubel. En och annan gatumusikant uppträder
i metron.

ATT
HANDLA I SOVJETUNIONEN
På
vägen hem från tunnelbanan tittar jag in i bokhandeln och köper en inbunden
kartbok över Sovjetunionen, ett par häften med Tjechov-noveller, ett dikthäfte
och en barnsaga för mindre än 3 rubel sammanlagt. Man slår in böckerna i
brunt papper och använder en teknik för förslutning av paket utan hjälp av
tape eller snören som svenska affärer borde lära sig.
IMMUNOLOGGISKA
INSTITUTET
Måndag
19
Första
dagen. med Victor med gröna linjen till metrostation
Kashirskaja. Träffar kontaktperson för utländska kontakter Gunther
Zina, professor Igor Gushckin vid Allergy Research Center, Natalja Ivanovna,
glad och robust vice-chef, Olga Polschova, söt mörkhårig chef för allmänallergiska
avd., Ludmilla Luss, allergolog vid öppenvårdsavd.
Demonstranter bredvid Röda Torget
Tisdag
20
Besöker
avd för astmaterapi, chef Tamara Chervikskaja (lämnar miniräknaren från
Linjeflyg och får en vodkaflaska nedstoppad i min väska) och Galina Bondareva
(teofyllin, leukocytmigrationstest, Natalia Prosaleva (jämför steroidberoende
och icke-steroidberoende astma), Sergej Skarapoff (som är mycket spänd inför
sin engelskspråkiga presentation av sputumstudier). Får av honom två
affischer. Sergej Polner studerar nasal-bronkiell relation och E I Bekenova jämför
inf och icke-infektiös astma. Se vetensk. rapp.
Agneta
har skaffat biljetter till Bolsjojteatern för .. dollar (nominellt pris 1
rubel). Vi sitter allra högst upp men har hyrt kikare så vi kan se något av
operan Werther av J Massenet. Bredvid oss sitter en fransktalande kvinna med
judiskt utseende (arbetar som fransklärare),.. med sin 15-årige son..
Han är så teaterintresserad att han stått 6 timmar i kö för att få
tag på denna biljett för 1 rubel. De går på teater
gånger per månad.. Inbjuder oss att komma hem till dem när vi återkommer
från Sibirien.
Onsdag
21
Besöker
polikliniken under ledning av Ludmilla Luss. Ser patienter som testas. Tittar in
hos en ung läkare som har en astmapatient på återbesök och menar att pat använt
för mycket Berotec. Man skriver journal för hand.
Går
sedan till allerigavd o tar kort på Olga o möbleringsråd vid kvalsterallergi
som sitter på väggen och sedan
avd för astma för foto på: Tamara Shervikskaja, Sergej och
Galina, patientmatsal, dagrum, sköterskeexp vid dagrummet (diafilm DDR)
Pratar
med Natalja, Ludmilla och Victor om problemen i landet som bara tilltagit
alltmer under perestrojkan.
ATT
RESA I SOVJETUNIONEN
Agneta
har hämtat biljetterna för flygresan till Novosibirsk - en fyratimmarsresa,
lika lång som från Stockholm till Afrika
(över 300 mil) Den kostar 114 rubel tur och retur. Vi betalar alltså
mindre än för en tågbiljett Halmstad - Varberg
Armebuss.
Vi
har varit hos vär vän Sergej och skall till hotell Leningrad där vi stämt träff
med andra vänner kl 18.00. Bussen kommer inte. Kan man få en taxi? Ingen taxi.
Rätt som det är stannar en tom buss framför Sergej som byter några ord med
en grabb i dörren.
-
Den här går bra, säger Sergej.
Vi
stiger på och får välja mellan att betala 5 rubel eller 1 dollar. Ynglingen säger
att han tjänat 5 dollar på denna resan idag. Vi tackar nej till hans
erbjudande att köpa vodka. Efter en stund stiger han av. Bussen kör längs
Nevskij prospekt. Efter en stund stiger den kvarvarande passageraren av och
endast Agneta och jag återstår. Jag förmodar att det är en busschaufför som
avslutat dagens körningar och gjort lite extraförtjänst på vägen hem.
-
Arbetet är slut för dagen, förstår jag. Vilken linje går den här bussen på,
frågar jag.
-
Det här är inte någon buss, svarar chauffören. Detta är en krigsmaskin. Den
tillhör Röda armen!
Jag
är inte längre förvånad över något. Att betala med dollar för att åka i
ett sovjetiskt armefordon till ett Intouristhotell i Leningrad känns väldigt
naturligt. Föraren har en 16 årig son som spelat volleyboll i Sverige.
-
Torsdag
22
Hämtar
flygbiljetten hos Ludmilla på Med Ac Nauk. Med Victor till Allmänna sjukhuset
nr 57 vid 11:e parkgatan (metro Pervomajskaja). Här är sedan ett år ett Lung
o allergiinstitut för Ryska rådsrepubliken. Kollegerna i Leningrad visade viss
animositet och pratade om Chuchalin, som vill vara störst, fick ett rysk
institut eftersom han inte kunde få ett sovjetiskt, eller ungefär sådär)
Träffar
professor Chuchalin som visar sin utställning. Yuri Lebedin som är lab.chef
och talar bra engelska, Damilya från Alma Ata, Svetlana som studer bi och
getingallergi. Yuri följer mig till hotell Rossia där jag ska träffa Agneta.
Vi finner henne bland protesttälten.

Fredag
23
Riktigt
kallt, på morgonen -10 grader.
Åker
till sjukhuset. Svårt hitta..... Deltar i fredagsmötet. En talar från
Vladivostok, 10 timmar från Moska, en från Halmstad. Jag får en stor konstbok
av Chuchalin.
Går
med Yuri till IVA och ser en astmapatient som får svinmjälteperfusion. Går
genom kulvertar som är så låga att det inte går att gå rak. Plankor över
vattenpölar.
Allmänna
terapiavd.:
Nina
A
Galina
Osirova - öppenvårdsavd
Galina
Koslova - chef för allergiavd, tittar in liten stund.
Damilya
Nugmanova från Alma Ata
Ludmilla
Deternikova från transplant inst sköter extracorp. beh.
ATT
ÄTA
Träffar
Agneta på Hotell Intourist. Äter idag utan problem middag för rubel.
-
Tyvärr finns ingen sallad.
Äter
schasjlik. Inget snack om valuta. Middagen kostar 8 rubel per person. Lämnar
25.
I
väntan på teatern tittar vi in på ett varuhus bredvid. Lite kläder. Syntetpäls
för 180 rubel.
ATT
INTE FUNGERA
På
vägen till teatern köper jag en tidning i en kiosk. Ser att där finns ett
paket med tre steariljus. Med tanke på elektricitetsproblemen i lägenheten kan
de kanske komma till anvädning. Köper dem.
När
vi kommer hem säger en av kvinnorna i entren:
-
Nu är allt bra
En
annan säger:
-
Inget ljus.
Det
visar sig att "mäster" varit och försökt laga elektriciteten i vår
lägenhet men istället för att laga de väggurtag som inte fungerade åstadkommit
totalt mörker i hela lägenheten. Han skulle hämta hjälp men inte lyckats.
Vi
går till direktrisen.
-
Jaså, finns det inget ljus. Är ni gifta med varandra? Jaså, då kan ni få
flytta in på 8:e våningen.
-
Behövs inte, säger vi. Vi har skaffat stearinljus.
Vi
sätter fast våra stearinljus på upp-och-nedvända glas och får såväl vårt
rum som köket och badummet upplysta. I brist på TV lyssnar jag lite på min
kasettradio. På FM är det mest sändningar på engelska, tyska, spanska och
franska.
Lördag
24
I
brist på egen el får Agneta låna väggurtaget i receptionen där hon fönar håret
medan de olika forskarna checkar ut.
ATT
HANDLA
Jag
går till mjölkaffären för att köpa mjölk. Det visar sig att det inte finns
mjölk där idag. Bara saltgurka. Någon säger att det finns mjölk i en annan
affär. Jag förstår inte riktigt vägbeskrivningen och en äldre man säger
att han kan följa mig dit. Han är pensionerad byggnadsarbetare, 64 år gammal,
och heter Michail. Han bor i kvarteret och har barn och barnbarn i trakten. Jag
ger honom en Draco-penna och ett syetui från något hotell som souvenir. Han
blir så förtjust så han vill köpa mjölk åt mig. I den andra mjölkaffären
har en expedit visat sådant eget initiativ (?) att hon organiserat två utgångsköer,
en vid maskinkassan och en med kulram. Hon slussar in en grupp kunder i taget
genom ena kassan och omvandlar den sedan till utgång. Michail kommer ut med såväl
mjölk som kefir och något som kallas kirok, någon sorts ostmassa med
citronsmak. Han t o m trugar på mig extra mjölk. Jag sticker till honom en tvål
från Ullared.
På lördag åker vi ut till Chuchalin för att säga adjö (det blev
inte gjort igår) och lämna en present - vi tror morgonrocken passar. I entren
säger vi att vi ska lämna en present till Chuchalin. Vi uppmanas ta av ytterkläderna.
-
Professor Chuchalin tycker inte om att folk kommer med ytterkläder på, säger
en bestämd kvinna..
Han
ger mig en bok om astma och en om extracorporeal behandling och uttrycker förhoppning
om fortsatta kontakter.
Vi
träffar på institutionen Damilya Nugmanova. Hon har en 7-årig dotter hos
mormor i Alma Ata. Hon åker hem var 3:e månad ungefär. Resan kostar 50 rubel.
Hon har månadslön 250 rubel. Ska stanna 3 år på inst i Moskva. Gjorde
avhandling för 10 år sedan om T och B lymfocyter med Losovoy (Novosibirsk) som
opponent. Ska göra en studie på hyposensibilisering.
Åker
en hållplats på metron och går i parken bland vita björkar. Vuxna o barn
promenterar, någon joggar. Skyltar uppmanar oss vara aktsamma om naturen. Sedan
åker vi ytterligare en hållplats till Ismailij park. Flera försäljare säljer
schaslyk som man grillar över koleld. Vi köper några stora stycken. Inte
tillräckligt grillad. Tänker ta med hem för att koka i kastrullen men ser en
gumma som letar i papperskorgarna och
ger den till.
-
Till hunden, säger gumman.
Det
är ingen stor försäljning vid Ismailijparken, sådan som vi såg i påskas.
Är det bara på söndagar eller har det helt upphört?
.
Problemen
i landet gör att kupprykten florerar. När vi passerar Röda Torget möts vi av
en skrämmande syn. Polis och militär och en helt urblåst buss och kringsströdda
rester av tidningar mm. Attentat? Inbördeskrig? Nej, filminspelning från
kriget.
Tar
buss till Pusjiinplatsen då vi gärna ville ha ett foto på verksamheten hos
Mcdonalds. Jättekö runt torget. Orkar inte stå där.
Lyssnar
på den livliga diskussionen vid "Speakers corner" i andra ändan av
Pusjkinplatsen. Agneta nu mycket trött och hungrig.
ATT
ÄTA
Tar
metron till Intourist. Går in på restaurang. Hur betalar ni?
-
Vi betalar 10 dollar för 2 personer, säger vi till en kypare.
-
För lite, säger han.
Medan Agneta vilar i foajen letar jag igenom hotellet. I baren kan man få
köpa en tallrik med en svettig köttskiva som stått framme hela dagen för 12
dollar.
På
plan 10 hittar jag en liten kinesisk restaurang i ett mörkt tillhåll. Under
skylten "Rökning förbjuden" står en servitör och röker.
Vi
äter sallad och kyckling för 40 rubel.
Går
sedan till Rossias filmsal för att köpa biljetter. Inga biljetter. Utanför försöker
folk köpa av mig. Vi går till salen bredvid och köper biljetter för
morgonens föreställning.
ATT
INTE FUNGERA
När
vi kommer hem säger kvinnorna i entren glatt:
-
Ljuset fungerar. Mäster har varit här.
Det
visar sig att han åstadkommit utgångsläget. Dvs ingen ström i väggen men
ljus i taket.
Vi
får nyttja en annan lägenhet för att se på TV
Söndag
25
Låtsas
det är söndagsmorgon hemma på Gaggegatan i Halmstad. Jag kommer med kaffe och
Moscow News på sängen. Packar ned sådant som kan stå kvar i Moskva när vi
är i Sibirien.
Åker
nya metrolinjen till Cabelovskaja. Fina stationer men deprimerande torftigt,
smutsigt och grått i kölden ovanför. Åker sedan till metro Sportnivnaja.
Faktiskt en öppen Berijoska! Man har inventerat hela veckan i de andra. Köper
schalar.
Vill titta in i Jungfruklostret. Nej, ingång därborta, säger en kvinna
vid en ingången och pekar åt vänster. Vi går och går utan att komma till en
ingång. När vi gått runt hela muren (sett isbelagd sjö med lekande barn på,
rykande stor skorsten, guldglänsande kupoler) kommer vi till huvudingången som
låg en liten bit till höger om den ingång där vi först försökte. Varför
är det alltid på detta sätt i detta land? Klockorna ringer i de guldglänsande
kyrktornen.
Det
är kallt och vi vill hem för att kissa och äta. Tar Trolleybuss nr 5, den
tycks gå mot centrum. Följer på kartan. Åker ända till ändhållplatsen.
Visar sig vara Cabelovskaja där vi startade.... Äter där två grillspett var.
Catchup tar vi från en snuskig tallrik på ett bord. Hem via metrons ringlinje.
Ser på en T-station annons om lediga plaster för rulltrappevakter (som tycks
sitta och inte göra någonting). Månadslön 250 - 350 rubel! Man har svårt
att förstå principerna bakom lönesättninggen. Äter soppa och cirok och
apelsin. Varmt och skönt. I studenthuset mittemot tar en student in sin
stelfrusna skjorta som hängt på tork hela dagen.
Sedan
vi vilat åker vi till Centrum. Tänkte besöka historiska museet men det är stängt.
Besöker istället Leninmuseet, som också ligger alldeles vid Röda Torget. Vid
Rossia nu inte så många demonstranter. Tar en glass för 2 dollar i en
alldeles tom valutabar på Rossia och går sedan till filmsalen där det är kö
för kaffe och glass. Vi ser filmen Tsarinnans lust. Jag förstår inte mycket
av talet i filmen. När vi kommer ut och går över Röda torget faller stilla
snö. Inga människor syns vid demonstrantlägret.
Att
inte fungera:
Radion
som fungerade lite efter mästers besök har nu fallit sönder helt
TV
fungerar förstås fortfarande inte.
El-kontakterna
i väggen går inte
Toa-proppen
fungerar inte
Toa-papper
är slut
Fönstren
håller inte tätt
Hurtsar
i skrivborden ramlar isär
Skåpdörren
går inte att öppna om hurtsen är utdragen
Lägenhetsstädningen
fungerar inte. Mycket damm: "Här är fint" sa städerskan och torkade
av TV-rutan bara.
Men
å andra sidan:
vi
har el, värme, gas, rinnande vatten och avlopp, kylskåp, toalett. Och pengar så
vi kan köpa allt vi behöver. Mer än vad de flesta människor på vår jord
har. Vi har knappast anledning
klaga.
LÖNER
Enl
kolleger på immunologiska inst. i
Moskva:
Vanlig
läkare 160
Forskare
250
Sköterska
som jobbar mer än vanlig tid 300 r
Vanlig
arb tid 1 dygns arb, 3 d ledig - 160-170 R
Chaufför
500
Högst:
ministrar, akademiledamöter, höga officerare, nu också "profitörerna",
de egna företagarna, kooperativen.
Taxi
nu anarkism
Att
handla.
De
anställda vid imm inst (Parkgagan) kan
köpa ost, kött korv och konserver via institutet. Samma ggäller de
flesta fabriker men inte alla sjukhus.
Måndag
26
Vid
Sokol säljer man en frukt som liknar paprika.
På
en trolleybuss frågar vi en basist som heter Alexander var man kan köpa noter.
Se avsnitt "Noter".
ATT
HANDLA
På
Dom Knigi finns inga svensk-ryska eller engelsk-ryska
ordböcker.
Inga böcker av de författare jag känner namnet på. Köper gitarrnoter till
min dotter Anna och en bok till Sasja. Ber expediten säga någon bok hon tycker
om ("Mig inte veta något ryska boken. Vilken bok ni älska?"). Hon
rycker på axlarna och antyder att inga böcker är bra men pekar småningom på
en bok. Jag köper den. På gatan erbjuds vi en notbok med sånger av Bulat
Okutjava för 50 rubel som prutas till 20 men vi avstår. Kafeet bredvid Dom
knigi är öppet. Dåligt grillad kyckling, kaffe och saft. Dunkande amerikansk
musik. Döva gäster bredvid har det bra.
Till
Melodia och köper noter. Får sedan ta kompassen till hjälp för rätt
riktning på Kalinin prospekt mot Kreml - både Agneta o jag valde fel håll.
Tar trolleybuss till Röda torget. Får hjälp av polisen Alexander:
se sep avsnitt om notinköp. Efter notrondan: leta restaurant på Rossia - börjar
Norr, sedan vänter, sedan norr, sedan våning 21, sist öster.
Prislista
enl Alexander:
statlig affär
marknaden
Bröd
(limpa)
20 Kopek
Kefir
34 Kopek
Mjölk
38 Kopek
Cirok
(mjukost?)
100 g 13 Kopek
Kött
2 Rubel
25 Rubel
Smör
(finns ej)
3.5
Potatis
10 Kopek
2.5 Rubel
Ost
2 Rubel
10,5 Rubel
Fisk
finns ej
Apelsin
2 Rubel
Vodka
10 Rubel
50 Rubel
Vin
2-4 Rubel
Kaviar
200 Rubel
Tvål
1 Rubel
Mineralvatten
25 Kopek
Cigarett
25 Kopek
Amerikanska
25 Rubel
Korv
12 Rubel
Skor,
tyska
200-300 Rubel
Adidas
1000 Rubel
Den
1 januari ska priser öka med 100% och en del varor mera.
Poliserna
har inte möjlighet köpa något via arbetsplatsen.
En
svåger är soldat i Tyskland. Har inget arbete eller bostad att komma hem till.
Resa
hem till Kaukasien kostar 35 Rubel. Reser 1-2 ggr per år.
Flyttade
till Moskva o blev polis för att kunna studera till järnvägsingeniör. Skulle
hemma behöva betala 20 000 - 100 000 rubel till rektorn för sådana studier. Låtet
konstigt. Men här gratis. Frun Naida 22 år längtar hem. Hon har förut
arbetat i kök.
Far
är fabriksarbetare men fiskar och har kaviar och vin i stora mängder.
Muslimer, dricker inte.
Farfar
och morfar dödades i kriget.
Bostaden:
3.5 Rubel per månad för rummet i "studenthemmet"
När
vi i halken går förbi Röda Torget arm i arm för att inte halka säger
Alexander:
-
Perestrojka, glasnost och demokrati är dåligt. Allt har blivit sämre.
Brottslighet, pornografi. Leninismen är dålig, kapitalismen bra, stalintiden
bra.
Vi
skiljs med försäkringar att vi ska träffas lördag kl 12.
På
metron sitter jag bredvid en man som läser en broschyr om Microsoft Windows
4.0.
-
Kan man köpa den i Sovjetunionen? frågar jag
-
Det går nog om man har dollar, säger ryssen som är kemist.
Hemma
arbetar mäster åter med el men ger upp. Finns nu varmvatten - fanns inte i
morse. Packar färdigt.
Hämtas
av chaufför med bil som tillhör vetenskapsakademins president. Han kör ibland
mot rött ljus. I radion känner vi igen musik av Loza. Möter i dimman och mörkret
bilar som kör helt utan ljus. Ingen har halvljus, högst parkeringsljus. Kör i
en timme. Ser i dimman fönstren från ett jättehus med 30 våningar lysa.
Slutligen framme vid Damajedovaflygplatsen.
INRIKESFLYG
TILL SIBIRIEN
Bilen
stannar inte vid en avgångshall utan vid en grind vid själva flygfältet. Vi
ser och hör ett antal tjutande Aeroflotplan i dimman och mörkret. En grabb med
en öppen truck säger att vi kan sätta väskorna på trucken. Vår chaufför försvinner.
-
Hon kan sitta bredvid mig på trucken, säger grabben och menar Agneta. Han får
springa efter, säger han och pekar på mig.
Och
så kör han. Jag springer efter och håller krampaktigt i bakräcket. Eftersom
jag har dålig syn, dålig hörsel och uselt orienteringssinne så inser jag att
jag är förlorad om jag tappar taget i det tilltagande mörkret
- jag kommer att irra omkring i skogarna i Moskvas omgivningar.
Efter
en liten stund stannar han trucken och pekar:
-
Där borta vid bussen är det. Och så kör han vidare i hög fart utan mig.
Jag
lunkar i angiven riktning och hittar något som tydligen är Intourists avgångshall
mitt ute på fältet. Truckföraren sätter på etiketter på våra väskor och
säger att han vill ha betalt.
Vi
hör norska röster i avgångshallen. Det är sjömän som ska till Kamtjatka
och mönstra på en trålare.
I
elektroniska vapenkontrollen piper det för mig. Jag prövar med foten. Det är
hålfotsinläggen. När vi väntar efter att ha passerat pass- och
vapenkontrollen tänker jag skriva dagbok. Men var är ryggsäcken?. Oj, den var
kvar röntgengenomlysningen.
-
Men Tanja då, säger den kvinnliga passpolisen.
Vi
är ett tiotal personer som från Intouristhallen går ned för en trappa och
med en bil åker ut till Novosibirskplanet. Det är en jättestor maskin där vi
lämnar boardingpassen i dörren. Ställer småväskor i bagagehyllor i nedre
plan och går sedan en trappa upp till sittplanet där det är dunkmusik. Man
sitter 3+2+3 personer i bredd. I mittgången till vänster om mig sitter en
flicka som löser korsordet i Krokodil. Hon tar av sig stövlarna och sveper
kappan om sig. När flygvärdinnan säger "Spänn fast säkerhetsbältena"
knäpper flickan till höger om oss upp sitt säkerhetsbälte. En annan
passagerare går till garderoben och grejar med sin rock. Struntar man i
reglerna pga för många tidigare förbud?
Vid midnatt är vi i luften och popmusiken slutar.
Flickan
till höger om oss är från Novosibirsk. Hon berättar att det finns metro i
Novosibirsk. Vi lutar oss tillbaka för att sova. Nej, ingen sömn. Nu serveras
saft. I returmugg till min glädje. Vi dåsar åter en stund och hör att högtalaren
säger något om frukost. Det blir ju fint imorgon bitti med frukost,
tänker vi. Det blir väl vid 4-tiden moskvatid, 8-tiden Novosibirsk-tid?
Nej, kl 1.00 på natten kommer frukosten: kryddor, saltgurka, mjukost, bröd, en
kaka och te.
Mugg
i hårdplast och kniv och gaffel i stål, som återanvändes. Flygvärdinnorna lägger
besticken i en diskbalja som de har med sig. Kanske det enda SAS och andra västliga
bolag har att lära av Aeroflot? Slumrar åter men hör konstiga ljud. Det är
en amerikansk gangsterfilm som visas i bakre delen av planet. Sätter i öronproppar
men hör polisbilarnas sirener
genom proppen. Strax efter kl 3.00 signaleras landning. "Spänn fast
säkerhetsbältena och fäll upp borden". Filmen tystnar. Runtomkring oss
fortsätter passagerare ligga hopkrupna i sätena, utan säkerhetsbälte, med
borden nedfällda. När planet fortfarande är i rörelse på flygplatsen i
Novosibirsk och skylten "Spänn fast säkerhetsbältena" fortfarande
lyser reser sig de flesta och klär på sig.
Vi
stiger ut ur planer i Novosibirsk kl 3.35. Ser snö och andas in skön kall
luft. Temperaturen är -18 grader. Vi är för första gången i Sibirien!
Larissa
och chauffören Vasilij från Immunologiska institutet är vid flygplatsen och hämtar
oss. Det tar en timme innan vårt bagage kommer fram. I en inhägnad avbalkning
för ankommande bagage får man visa sitt bagagekvitto när man går ut. Det
flyger omkring kvittrande fåglar i bagagehallen.
Vas
kör i gryningen på sedvanligt risktagande ryskt sätt ett par mil i snövirvel
med enbart parkeringsljus och vi har hjärtat i halsgropen.
Vi
har varit lite bekymrade för att återresan ska ske mitt i natten. På
biljetten står: Avgång från Novosibirsk kl 4.00. Vi får nu till vår glädje
klart för oss att alla tider som gäller kommunikation anges i moskvatid! Det
är alltså inte förrän kl 8.00 på lördag morgon vi ska åka tillbaka.
Vi
inkvarteras på det stora Novosibirsk hotell som till min förtjustning ligger
mittemot järnvägsstationen. Jag har inte vetat något vad denna studieresa
skulle komma att innebära men ett enda helt konkret mål har jag haft för besöket
i Novosibirsk: jag ska se på järnvägsstationen och tåget på den
transibiriska järnvägen. Utanför hotellet slåss ett par zigenarflickor med
varandra på skämt i kölden. De säljer något eller erbjuder sig att spå.
Vid
middagstid träffar vi professor Lasavoy och allergigruppen vid hans
institution. Att vi alls kommer till Novosibirsk beror på att jag hade en
adress till prof Lasavoy tack vare att han hade beställt ett särtryck av en
artikel av mig för ett par år sedan. Man har inte västvaluta så man kan
prenumerera på erforderliga tidskrifter utan får rekvirera på detta sätt det
mana behöver.
Utanför
professorns rum hans sekreterare: en flicka i 20 års ålder i vit brodyrblus,
strassutsmyckat skärp, mycket kort tomteröd kjol, vita strumpbyxor, högklackade
vita remsandaletter, uppsatt ljusblonderat burrigt hår med stor rosett. Hon
visar sig vara en mycket omtänksam person då hon
utan anmaning kommer och viskar till Agneta: Behövr ni gå? och därefter
följde henne till damtoaletten och vaktar utanför eftersom den f n även
fungerar som herrtoalett. Hon dukar för te på det blankpolerade sammanträdesbordet
med utsökt känsla.
På
kvällen går vi till järnvägsstationen. Stor grön byggnad i tre plan. Jag räknar
till ungefär tusen människor som sitter, går, står eller ligger. Livliga
vackra zigenarbarn springer omkring och leker. Vuxna ziggenare lagar mat på
spritkök på golvet. Någon städar för att därefter bädda med madrass och sängkläder
på golvet. En hel avdelning är fylld med värnpliktiga. Rökning sker i
vestibul och i utgång till spåren. I vänthallarna finns ett flertal butiker
och kiosker. En kooperativ butik säljer kläder, flera säljer böcker och
tidningar. Man kan få sitt horoskop via dator.
Vi
går ut på perongen och ser transsibiriska tåget från
Moskva till Vladivostok med avgång 17.20 lokal tid på spår 2. Det
innehåller 20 vagnar och 2 el-lok. En traktor kör längs spåret med kol och
levererar till varje vagn - sannolikt för samovarerna.
Det
är 18 grader kallt. Agneta som alltid brukar klaga över att det är för varmt
fryser om fötterna.
På
vårt rum har vi en fint fungerande TV. Nästan allt fungerar.

Kolleger i Novosibrisk. Operan i bakgrunden
Onsdag
28
Inatt
har det varit 26 grader kallt och även i rummet kallt. Larissa och Vas kör oss
idag till sjukhuset söder om Novosibirsk. Besöker Ludmillas avd för
rehabilitering av astmapatienter. Vårdideologien ungefär ett mellanting mellan
sjukhuset i Åre och svenska hälsohem. Se vetenskaplig rapport. Går sedan med
Ludmilla genom björkskogen till hennes bostad i ett bostadsområde för enbart
sjukhusfolk. För ryska förhållanden rymlig lägenhet med 2 sovrum. Ett mycket
gammalt piano. Inga möbler i vardagsrummet - familjen väntar på en transport
från Mongoliet. Utsikt mot skogen. En vägg i köket målat av en broder: björkdunge
på våren. Ludmilla hämtar en del mat till middagen som vi ska äta hos
kollegan Eleonora som bor i samma område. Ur frysen tar hon en stor bit lax som
hennes bror fiskat under sin bröllopsresa i
Kamtjatka och ger oss, dessutom får vi
en påse kottar av sibirisk ceder som en patient plockat. Vii tror är
prydnadskottar men hon förklarar att de innehåller ätbara nötter. Hon vill
även ge frysta lingon och svamp men vi avböjer av transportskäl.
Hos
Eleonora är det dukat i vardagsrummet. Kolleger har hjälpts åt. Kaviarsmörgås,
fyllda ägg, grönsaks och köttsallad, potatissallad, sedan köttgratäng med
potatis. Konjak eller vin. Kaka bakad av kollegan Olga. Äpple, sylter, te.
Dottern Anna, 12 år, kommer hem en stund och går sedan till musiklektion. Även
i detta hemma finns piano.
På
kvällen hämtas vi till teatern av Olga och Sergej från Imm instituet.
Operahuset började bygggas under kriget och invigdes ett par veckor efter
krigsslutet i maj 1945. I foajen träffar vi bekanta till Olga, bl.a. en vältalande
engelsklärarinna, ogift liksom Olga. Vi ser fina avsnitt ur Svansjön, Törnrosa
och Nötknäckaren. I pauserna kö till servering. I andra paus hinner vi få
champanj. Går hem i sibiriska natten med Olga o Sergej till metron.
Torsdag
29
I
frukostbyffen finns idag grapefrukt! Vi har blivit så ryska så vi inser att
man ska passa på att köpa det som finns och köper till Larissa och Vas som
ska hämta oss. En av de många delförklaringarna till varubristen är förstås
att alla gör på detta sätt.
Åker
till Akademikerstaden. Ser vallen som dämmer upp Ob så det bildas en sjö söder
om staden, Obsjön. Kraftverk. Sluss för flodtrafiken. Fin konferensbyggnad med
fullt med gröna växter och träd inomhus, även fåglar flyger omkring. Utställning
av fotomontage. Sedan besök på det geologiska museet. Föreståndaren berättar
för oss på tyska. Middag på restaurang som liknar en svamp. Entrerätt,
soppa, huvudrätt, kaffe för mindre än 2 rubel per person.
På
vägen hem ber Vas att jag skall provköra Volgan som tillhör institutet. Jag känner
mig inte tryggare med mig själv vid ratten än med Vas, trots att han kör så
vårdslöst. Resonerar om bilpriser. Man står på väntelista på arbetsplatsen
för bil som småningom blir tillgänglig. Bilen kan kosta 5000 - 15000 rubel.
På
e.m. håller jag föredrag om diagnostiska studier med Sergej Milakin som tolk.
Lite krångel med diaprojektor först. Frågor från kliniker om var man gör
Phadiatop, om astmadiagnosen mm. Går sedan hem med Olga, Vera och Irina förbi
"Glasnostplanket". Tittar in på varuhuset Zum. Funderar på att köpa
en väska. På kvällen hämtar Larissa och vi promenerar till
musikkonservatoriet där Olga möter. En av Olgas vänner, Marina, gör en
examenskonsert, fiol, dels utan acckompanjemang, dels till systerns pianoack.
Olgas väninna engelsklärarinnan är också där men annars mycket fåtalig
publik. Agneta och jag avslutar kvällen med ett förnyat studiebesök på den
fascinerande järnvägsstationen.
Sent
på kvällen ringer en man och vill bjuda på konjak på sitt rum men vi avstår.

Fredag
30
Fortf
lite förkylning. På TV engelsklektion med lustighet om right-left.
wright-wrong. Utfärd med Larissa och Vas till omgivningarna, går på isen på
Ob. Vas berättar fiskehistorier som Larissa inte tror på. Beser en katedral,
besöker marknaden där det finns mycket kött och blommor. Köper rosor (5
rubel styck) till Olga som vi skall besöka i e.m, och mandariner för 12
rubel/kg. Avskedssamtal med Lasovoy som får en miniräknare med pappersblock
och penna. Beser tryckeriet i källaren. Där trycker man kvartalstidningen
Biolleten. Åker 6 pers i Volgan till allergimottagningen där reparation pågår.
Trånga utrymmen, inget personalrum. Mottagning pågår trots pågående
reparation.
Hos
Olga avskedsmiddag med förutom värdinnan (lab arb) övriga i allergigruppen;
Eleonora (chef, kliniker), Vera (kliniker), Ludmilla (kliniker på det andra
sjukhuset), Irina (lab), Sergej Milakin och Sergej Cherkashin (lab). Alla
kvinnorna har hjälpts åt att göra i ordning maten. Bl.a. gjort 300 st pilmeni
(unggefär ravioli). Mycket prydlig bostad där Olga bor med sin mormor. Föräldrarna
bor i samma hus i annan lägenhet. Jag ber alla skriva i min anteckningsbok sina
specialintressen (vetenskapliga). Eleonora skriver "I love Agneta and
Nils".
När
vi ska skiljas säger Eleonora: "Vi var så spända inför besöket av
denne viktige professor från väst men blev så glada när det visade sig att
att du är som en av oss".
Av
Ludmilla har vi fått böcker med hennes älsklingsförfattare Lermontov. Jag
ber henne läsa en dikt av honom. Agneta får också hennes halsband av flodpärlor.
Ludmilla får miniräknare och Eleonora free-style.
Lörddag
1 dec
Väntade
på kvällen på samtal vi beställt till Geneve 2 dgr tidigare men det kom
inget och inte heller något besked. Dåligt med sömnen. Titta mitt i natten på
ett tal av Gorbatjov på TV. Väckarklockan ringer 5.15. Äter tomater vi fått
av Eleonora. Lämnar småsaker på rummet till städerskan (och upptäcker
senare i Halmstad att vi tyvärr glömt Ludmillas lax i kylskåpet). Vi har förfärligt
mycket packning - hade hoppats det skulle bli mindre på återresan när vi lämnat
ifrån oss litteratur och presenter men har fått nästan lika mycket tillbaka.
På
flygplatsen i Novosibirsk på morgonen många hundra människor, en del ligger på
golv eller sitter i trappor o sover. Vi går med allt bagage upp till
Intouristhallen, där det bara finns 10-15 personer. Ordnar någon detalj med
biljetten, går därefter ned med de väskor som ska skickas i bagagerummet och
går sedan åter upp till Intouristhallen. Ser på TV:n reklam och väder,
nyheter, rock. Man ser Roxette från Halmstad en snutt. Besöker herrtoaletten.
I ett bås finns toapapper men där är det stopp i avlopopet. Avföring ligger
kvar i alla toaletterna. På TV nu morgongympa.
Kvinnan
vid bordet säger nu att det är dags att gå och för 4:e gången trampar jag
bland de sovande människorna ned till bottenplanet. Tappar en stund bort vår
ledare i trängseln. Går ggenom elektroniska kontrollen där mina hålfotsinlägg
inte reagerar den här gången. Går in genom bakre ingången i planet..
Bagagehyllorna är fyllda och golvet vid dörren belamras med väskor.
Slumrar
lite. Vi kommer fram samma tid som vi far, eftersom det är fyra timmarks
tidskillnad och fyra timmars flygtid. Bredvid oss en flicka i 25 års ålder som
gör sin första resa till Moskva. Hon bjur oss på ostsmörgås som mamma
skickat med. Mamma är orolig med anledning av matbrist i Moskva.
Efter tre timmar ser vi rödgul måne nedanför oss på höger sida och
soluppgång på vänster sida. Borde ha solnedgång bakom oss enligt kartan.
Stakar mig fram genom den ryska texten i Chuchalins bok om astma. Inser
sanningen i talesättet om att det som är sant i Heidelberg är ett skämt i
Jena.
Snart
dags för landning. Flickan vid vår sida målar sig oupphörligt.Hon har huvudvärk
och får vårt förråd av Panodil. I Sovjetunionen finns brist på t o m
aspirin. Vi kommer denna gång till en ankomsthall som tycks vara avgångshall.
Krångel med uthämtnming av bagage. Under tiden tänker Agneta handla i
Berioskjan som vi ser är öppen här. När hon efter en minut återvänder dit:
"Stängt för inventering". Så är det jämt.
I
denna hall bara 4-5 personer som åkt via Intourist. Bl.a. ett ungt par med ett
litet barn, modern från Novosibirsk, gift o bosatt i Leipzig. Morfadern som är
med tittar kärleksfullt på sitt barnbarn. Han är fysiker. Småningom visar
det sig att vi ska hämta bagaget i annan hall. När allt är klart börjar vi
leta efter Victor från vetenskapsakademin, som skulle möta. Ingen Victor. Vad
göra?
Ringer Ludmilla på vetenskapsakademin. Inget svar. Nävisst, det är ju
lördag.
Men
efter en liten stund kommer Victor. Det visar sig att vi landat vid annan
flygplats än den vi for från. Han har varit och letat vid den andra
flygplatsen!
På
akademins hotell får vi lägenhet på samma plan som förra gången. Där slår
dörrlåset igen när jag hängt upp nycklarna innanför dörren och gått utanför
dörren för att ta in väskorna. I receptionen: ingen dublettnyckel, den har en
gäst som gått ut. Prövar med en kniv i låset. Njet. Vi ringer på i lägenheten
bredvid och jag kryper över från deras balkong till vår och försöker öppna
något fönster. Nej, tyvärr, denna gång fungerar fönsterlåsen. Prövar
igenom alla husets nycklar. Rätt som det är tittar en annan städerska ut:
-
Jag har nyckel!
Läggenhetskamraten,
prof. Petrovskij,
är mikribiolog från Sofia i pyjamasbyxor. Talar bra franska. Han äter
någon röra direkt ur kastrullen då det inte finns porslin i denna lägenhet.
Vi
träffar polisen med blåsorkesternoterna på utsatt tid (se separat berättelse).
Hinner
inte vila lång stund i rummet förrän mäster kommer och försöker ordna
lamporna även denna lägenhet! Kanske vill han förbättra sitt anseende hos de
svenska gästerna?
Han lyckas bara delvis.
Hämtar
Mike och Lena vid metron. Resonerar om problemen.
-
Felet är att man har avskaffat ett gammalt dåligt men fungerande system utan
att åstadkomma något nytt som fungerar, säger Mike (amerikansk journalist,
pensionär, bosatt i Moskva).
21.30
hämtar Victor med akdademins bil. Vid Leningradsstationen tar en bärare hand
om bagaget en stund. Besöker toa där man står på fotstöd ovanför
toastolen. Känner av en begynnande gastroenterit. Samtalar på perrongen med bäraren
som har ett trevligt sätt. Ger honom 20 rubel som betalning.
-
Jag vill hellre har er valuta, säger bäraren.
Jag
ger honom en dollarsedel och han behåller både rublerna och dollarn.
Somnar
innan tåg nr 6 lämnat Moskva kl 23.20. (det går fyra nattåg mellan Leningrad
och Moskva)
På morgonen: det finns en ren och fin handduk men inget vatten i kranen
på toaletten.
På
stationen i Leningrad väntar prof Shelkunov från IVA som vill att vi ska ta
med brev och posta i Sverige. Institutets bil kör oss till hotel Leningrad där
vi får disponera institutets sjukrum tills vi ska åka till flyget i e.m.. Vi lämnar
bagaget i bilen. "Massage" står det på dörren. Shelkunov bjuder på
termoskaffe och hemmagjorda smörgåsar och har med sig några frukter av den
sort vi sett i Moskva och som liknar paprika i utseendet. Vi vilar en stund, åker
sedan med trolleybus från Finska stationen till Sergejs. Lämnar hälften av
orkesternoterna, de
som bara innehåller partitur, hos Sergej. Men får ytterligare noter av
Sergej! Bjuds på te. Sergej och Zina berättar att det igår infördes
ransonering i Leningrad. De visar oss ransoneringskorten. Man tänker på
blockaden (se separat artikel). När vi berättar om "Mäster" och
elektriciteten säger Zina med sorgsna ögon:
-
Så är det för oss ständigt
Vi
tar avsked av våra vänner - de får stanna kvar med alla problemen medan vi åker
till det ljuva livet i väst där allting finns och allting är enkelt.. Sergej
följer oss till bussen vid Gersen gatan och vi åker till hotellet.
-
Nej det är fel, säger nyckelflickan när hon upptäcker att det är till
medicinska rummet som vår nyckel går.
Hälsovårdsmyndigheternas
bil hämtar oss till flygplatsen. Hade tänkt oss en rymlig flyghall där man
kunde packa om men här är trångt och eländigt. - samma flygplats som vi anlände
till för 3 veckor sedan. Vi tror att ombyggnad pågår. En västgöte undrar om
Agneta vill ta på sig en päls han har tänkt smuggla hem. Hon avböjer. Vi har
60 kg bagage men fortf. ingen som vill ha betalt för övervikt. I avgångshallen
mycket folk och taxfree butik.
Problemfri
flygning till Helsingfors där det nu i transithallen åter är fullt med rökare
invid skylten "Här har vi det rökfritt". Denna gång flyttar jag
alla askfaten till rökavdelningen utan några krusiduller. Vi ringer till
Geneve. Allt är väl med Alexandra. Tänk att kunna ringa så enkelt!
I
Halmstad möter Olle när vi anländer vid midnatt.
Vi
är åter i lyckoriket där världens mest välbärgade folk klagar över att
pengarna inte räcker. När vi var i Sovjetunionen kändes det overkligt att man
i Sverige kan tycka att man har några problem. Inom kort kommer vi att ha
anpassat oss igen och tycka att svenska pytteproblem är stora. Kanske. Men man
skulle önska att alla välfärdsmänniskor en kort tid skulle leva i ett land där
man verkligen har problem. Och Sovjetunionen är ju ingalunda det land i vår värld
som har allra störst problem. Kanske skulle man få något bättre proportioner
på våra egna problem då.
Första
gången jag gick in för att handla i Halmstad efter sovjetresan såg jag innanför
dörren toalettpapper. Under bråkdelen av en sekund hann jag tänka: "Jaså
här finns toapapper, då ska jag passa på att köpa det".