Välkommen till min sida

Mats i Burås 2001-12-25Jag heter Mats Savolainen och bor i centrala Göteborg.

Jag är född och uppvuxen i Kiruna. Efter gymnasiet i Kiruna flyttade jag till Umeå och pluggade där fram till 1985.
Därefter bodde jag i Stockholm. Där arbetade och pluggade jag och 1991 flyttade jag vidare till Halmstad där jag fått arbete på länsmuseet. Efter att ha träffat min sambo 1996 och veckopendlat i två år till Göteborg flyttade jag dit med katt och allt 1998. Jag fick inget jobb där utan började dag- och veckopendla till ett jobb i Trollhättan.

Det var tråkigt att pendla så mycket och det dök inte upp några utlysta tjänster som passade mina utbildningar och erfarenheter i Göteborgsområdet, så jag tog tjänstledigt och pluggade istället vidare i Borås 2001-2003. Där jag tog min magisterexamen i Biblioteks- och informationsvetenskap.

Sedan mars 2005 arbetar jag i Mölndal och kan nu cykla till jobbet! (obs bara sommartid).

Livet på landet

När jag lämnat Halland 1998 blev saknaden stor efter ett sommarställe. Vi bestämde att leta efter ett vinterbonat litet hus i trakterna av Trollhättan/Vänersborg som jag även kunde ha som extraboende när jag arbetade i Trollhättan. Efter att ha tittat runt på olika hus i mörka fuktiga skogstrakter och kört fast i en leråker var det slut på spekulerandet. 1999 blev det: 1. Övernattningslägenhet i Trollhättan i maj; 2. Sommarhus i Mellbystrand och 3. bostadsrätt i Göteborg i juli. Sommaren av flytt! När hösten kom var jag helt slut. Till råga på flyttandet flyttade vi på jobbet också.

Nu blev jag trädgårdsmästare och husbyggare! Varenda lediga tid vistas jag i vårt sommarhus under sommarhalvåret. Under mina studier skrev jag en delar av mina uppsatser där. Jag hade även förmånen att under tre somrar arbeta som vikarie på biblioteket i Laholm. En mycket rolig tid. Trivdes bra med besökarna och miljön. Men inget roligt varar för evigt och nedskärningar där ledde mig vidare till ny karriär. Det blev stadsbyggnadskontoret i Mölndal där jag arbetar sedan 2005.

Livet i stan

Jag har haft förmånen att bo på olika orter i Sverige. Allt från landet till de största storstäderna, från norr till söder och från öster till väster.
Jag trivs just nu i mina två världar, i storstadens puls med allt utbud av nöjen och kultur samt att vistas ute på landet med närhet till skog, hav och kust samt det småskaliga småstadskulturlivet.
Jag har förmånen att vara kulturombud på jobbet, så jag får stor möjlighet att bevista delar av kulturlivet som jag annars inte skulle komma på själv att besöka. Det berikar verkligen mitt liv. Utan kultur stannar livet och kultur för mig är allt som engagerar, roar och berikar människans inre liv för att orka med vardagens måsten.

Denna hemsida...

...är ett försök av ge en bild av mig och mina intressen. Från början var det en beskrivning av vad jag vill arbeta med och en form av portfolio över webbprojekt. En annan tanke var att jag skulle lägga upp saker som jag annars inte hittar hemma, som mina favoritrecept och ett litet bildgalleri från resor och trädgårdsprojekt med tips hur man anlägger en fritidsträdgård i ett kargt, sandigt och kaninrikt område. Det går, jag lovar, men man får ha tålamod och ett förlåtande sinneslag mot naturens alla djur och växter som vill sabotera för mig.

Tiden räcker inte till allt som jag vill göra så jag får ofta prioritera. Ett liv utomhus sätter jag mer värde på än att sitta inomhus framför datorn, så resultatet på denna hemsida blir tyvärr därefter. Ha en trevlig stund i alla fall.

Slutord

En dag när jag inte lär mig något nytt är en torftig dag.

 

februari 2007

Ha det så gott!

Mats Savolainen
webbmakare


Copyright

Övre Husargatan 9 - 411 22 GÖTEBORG
mobil: 0704-57 07 89

uppdaterat 2007-02-02

Hosted by www.Geocities.ws

1