Leningrad
Inleiding
Improvisatie
Kritieke situatie
Langzaam herstel
Duitsers worden verdreven
Inleiding
Leningrad,
één van de belangrijkste steden in de sovjetunie, gebouwd
op een moeras o.l.v Peter de Grote. De stad was het economisch en wetenschappelijk
centrum van Rusland. Ook speelde ze een belangrijke rol tijdens de Russische
revolutie van 1917.
Op 22 Juni 1941 ging operatie Barbarossa
van start. Op de eerste dagen van het offensief leed het Rode leger enorme
verliezen. Ze was totaal verrast door de snelheid, de diepe penetraties
en de omsingelingsbewegingen van haar aanvallers. De Leningraders waren
totnogtoe niet bewust van de Duitse dreiging omdat de eerste weken van
operatie Barbarossa de communicatie weggevallen was. Toen men begreep
hoe kritisch de situatie was begonnen de Russen stilletjes aan hun inwoners
te evacueren.
De Duitse Wehrmacht legergroep Noord onder generaal Von Leeb vorderde
zeer snel en kwam rond eind augustus voor de poorten van Leningrad te
staan. Ze veroverden onmiddelijk het gebied rond Leningrad zodat de stad
in de val zat.
De stad zou in die jaren van oorlog het hoofd moeten bieden tegen de 30
ste divisie (6de divisie gemotoriseerd inbegrepen) en 430 vliegtuigen.
Von Leeb schatte zeer optimistisch dat de stad helemaal veroverd zou zijn
rond 21 juli. Hitler keek al zelfs verder dan Leningrad, hij vond dat
de stad helemaal moest uitgeroeid worden omdat die mensen zich misschien
zouden aansluiten bij partizanenbewegingen. De Duitsers konden niet veel
doen tegen die acties van die bewegingen vooral omdat het front te lang
werd en de legers meer en meer uit elkaar werden gedreven.
De grote
leiders van de stad waren M.M. Popov, bevelhebber van strijdkrachten Leningrad
en opperbevelhebber Volchovfront; generaal Govorov, opperbevelhebber van
het leningradfront; Zjadanov, secretaris van het partijcomité en
tenslotte voorzitter gemeenteraad Popkov. Zij moesten proberen een stad
van 3 miljoen inwoners zo kwaad en zo goed mogelijk in leven zien te houden.
In de eerste weken van operatie Barbarossa eisten Popov en Zjoekov van
de omsingeling dat er enorme verdedigingslinies moest worden gebouwd met
drakentanden, pillendozen en anti-tankgrachten. Ook werden er partizanen
gerekruteerd uit de bevolking.
Op 1 september strooiden Duitse vliegeniers pamfletten uit "als je
je overgeeft dan blijf je in leven". De Russen waren niet onder de
indruk maar ze hadden wel gevraagd aan de leiders als ze misschien de
stad aan Finland konden geven zodat ze gespaard werden van de Duitsers.
Maar Finland verklaarde dat het geen gebied wou hebben van Rusland omdat
het al genoeg misere had gekend met de Russische
winteroorlog.
Improvisatie
De stad had maar voor maximum 2 maanden voedsel. De gevolgen lieten niet
lang op zich wachten: het straatbeeld was afschuwelijk, er lagen ontbindende
lijken in de huizen omdat de andere mensen zelf veel te zwak waren om
ze te verplaatsen en als het toch lukte om ze te vervoeren werden ze gewoon
in massagraven gelegd. De mensen stierven bij bosjes toen ze probeerden
sneeuw te ruimen. Er lagen overal uitwerpselen en afval. De mensen hadden
nog geluk dat het alleen de honger was die de levens eiste want een epidemie
had nog meer slachtoffers kunnen maken.
Toch deed de burgerbevolking alles om in leven te blijven. Men mengde
de lijm van de boekruggen in de soep om ze aan te dikken. Van honden -en
kattendarmen maakte men een gelei als broodbeleg. Van groene blaadjes
maakte men bouillon, brood werd gemaakt van klaver, lijnzaadolie werd
bereid uit schapendarmen. Niet alleen kon men zich behelpen met dierlijke
organen de mens werd ook soms gebruikt om dingen te maken. Kannibalisme
was dan wel niet officieel maar toch werd het gedaan.
De Russen probeerden aan tuinbouw te doen op de ontgonnen bosgronden maar
door een tekort aan ervaring en ook de lichamelijke zwakheid kwam daar
niet veel van terecht.
Er stierven
gemiddeld zo'n 3000 mensen per dag. Er was misschien wel een ziekenhuis
maar daar was het soms slechter dan in een huis. De kamers hadden een
temperatuur van -2°C en het enige geneesmiddel dat ze hadden was Natriumbromide.
Om toch het moreel hoog te houden hielpen jonge mensen die zelf honger
hadden anderen die het slechter hadden. Ze maakten vuurtjes, verzorgden
de mensen,...
Het moreel
bij de Russen was zeer slecht het rode leger treedt meedogenloos op tegen
verraders, deserteurs, defaitisten en hun familieleden ook alles wat te
maken had met zwendel en diefstal van voedsel werd zwaar bestrafd, meestal
met executie.
Kritieke situatie
Op 30 september werd Mga veroverd, nu zit Leningrad totaal in de val.
De Russen probeerden een luchtbrug op te zetten maar men kwam tot de conclusie
dat het veel te gevaarlijk was, de Duitsers waren heer en meester in de
lucht. Toch konden ze zich nog steeds bevoorraden maar de Duitsers deden
er alles aan om de aanvoer te stoppen. Zo vielen ze Tichvin aan, een belangrijk
spoorwegknooppunt. Op 9 november, na een bikkelharde strijd moest het
Rode leger de stad opgeven.
Verder
bombardeerden de Duitsers bevoorradingsroute langs het Ladogameer. Dit
had enorm veel effect, zo kwam er maar 1/10 van de schepen aan in de haven.
Maar lang konden ze hiervan niet profiteren want de winter kwam eraan,
het meer zou dichtvriezen.
Langzaam herstel
De situatie werd nog rampzaliger toen de Luftwaffe een paar pakhuizen
vernietigde tijdens een gecombineerd bombardement. De pakhuizen bevatten
elk 3000 ton meel en suiker(later maakte men er een soort kauwgom van).
Zjadanov en Popkov moesten snel iets vinden anders was hun stad al dood
voor de winter begon. De enige bevoorradingsweg die het verst van de Duitsers
lag was nog altijd het Ladogameer. Ze gaven daarom een paar wetenschappers
de opdracht om een route uit te stippelen over het dichtgevroren meer.
De opdracht slaagde en spoedig vertrokken 10 zware vrachtwagens naar Leningrad
beladen met voedsel. Eigenlijk was dit alleen maar een druppel op een
hete plaat, de stad had wel 3000 ton voedsel/dag nodig terwijl de vrachtwagens
tezamen er maar 33 konden aanvoeren.
Ondertussen geeft het Rode leger zich nog niet gewonnen zo viel generaal
K.A. Merteskov terug aan op 9 december, ze verjaagden de Duitsers tot
aan de Volchov. Sommigen verklaarden dat de verovering ervan 1000 mensenlevens
had gered maar uiteindelijk hing het vervoer nog altijd af van de vrachtwagens
op het ijs. De Duitsers bombardeerden de spoorlijnen maar de Russen konden
ze snel herstellen zodat het vervoer naar Lednova kon herbeginnen.
De winter
zou er direct een feit worden en men voorzag dat er een tekort aan brandstof
zou zijn. Zjadanov gaf het bevel om een bos dicht in de buurt te kappen
maar door een tekort aan gereedschap en vervoer kon maar 1% van het plan
uitgevoerd worden. Om de houttekorten toch nog op te vullen begon men
brandhout te maken van eigen meubilair.
Dat was niet het enige probleem waarmee de inwoners van Leningrad te kampen
hadden zo waren de waterleidingen kapotgevroren en het stroomnet helemaal
vernietigd. Zjadanov roept alle Leningraders op om zelf mee te werken
aan het transport langs het Ladogameer. Men kon al in totaal 1500 ton
voorraden/dag aanvoeren maar voor de meesten was het al onomkeerbaar.
De inwoners kregen nu 650 gr(het minste wat ze ooit kregen was 125gr)
per dag maar toch blijft het dodental per dag stijgen.
Op 22 januari 1942 gaf het stadsverdedigingscomité het bevel om
een half miljoen inwoners te evacueren en alle industriële machines
over te brengen naar veiligere gebieden. Eind april was dat plan uitgevoerd.
Om stroom te verkrijgen legde men kabels onder het meer, de waterleiding
werd ook hersteld. De riolering werd helemaal hersteld om de kans op een
tyfus epidemie te verkleinen.
De Duitsers bombardeerden de spoorlijn en de ijsroute maar de bevoorrading
hield stand. Rond april begon de dooi, het stadsbestuur gaf het bevel
om 12 transportschepen te bouwen. Leningrad begon zich geleidelijk te
herstellen van de zware klappen die ze in de winter te verduren had niettemin
was ze nog altijd belegerd, de Duitsers vlogen elke dag af en aan om de
stad te bombarderen.
Leningrad die 3 miljoen inwoners bevatte aan het begin van de oorlog had
er nu minder dan 1 miljoen, niet alleen het aantal inwoners was sterk
geslonken ook het rode leger had veel manschappen verloren. Von Leeb had
ook wel veel troepen verloren maar niet in verhouding met de Russen.
Duitsers
worden verdreven
Rond Januari 1943 begon men Duitse eenheden over te plaatsen naar het
Stalingradfront om het VIde leger te helpen
uit haar benarde situatie.
De winter kwam er aan en het Rode leger was er klaar voor. Bij de Duitsers
was het ook zo maar zij hadden ook moeilijkheden gekend. Het bevoorraden
bijvoorbeeld, deze was zeer moeilijk want de aanvoerlijnen waren te lang
en het weer vertraagde de aanvoer. Ook viel de communicatie tussen Hitler
en zijn generaals soms weg zodat de gewone soldaat niet wist wat hij moest
doen. De Russen hadden genoeg geleerd van de Duitsers nu was het de bedoeling
om het in de praktijk om te zetten.
Begin 1943 werden er plannen gemaakt voor een massale tegenaanval vanuit
het leningrad -en volchovfront met als grootste doelen Schlüsselburg,
als ze deze stad konden nemen dan was de spoorweg helemaal vrij. Het rode
leger zou optrekken ondersteunt met artillerie vanuit het Volchovfront.
Op 12 januari lanceerden ze de aanval, het werd een groot succes. Na 6
dagen hadden ze de hele corridor des doods veroverd, ze consolideerden
direct hun posities. Nu dat de spoorlijn helemaal vrij was kon Govorov
eindelijk zwaar materieel laten transporteren naar zijn regio. Hij verzamelde
bijna één heel jaar soldaten, vliegtuigen en tanks om er
toch zeker van te zijn dat de overwinning op de Duitsers hem niet zou
ontlopen. Hij wilde met zijn aanval legergroep-Noord terug te dringen
tot Estland en Letland. De Duitsers wisten dat ze die beslissende aanval
kost wat kost moesten tegenhouden ze versterkten daarom hun stellingen.
Ze noemden het de Noordelijke wal met als codenaam Panther.
Op 14 januari 1944 bombardeerden de Russen de vijandelijk stellingen daarna
trokken ze op, de Duitsers werden overrompeld en direct uit hun eerste
linie gedreven. De As herstelde zich snel van de klap en vocht nu tot
de dood. Toch was dat niet genoeg, rond 17 januari s'nachts drongen de
Russen 8km door de wal. De Duitse verdediging was ingestort. De hele maand
januari moesten ze zich terug trekken. Er werden duizenden gevangenen
gemaakt en 2 Duitse divisies vernietigd. Men had 265 kanonnen, 159 mortieren,
30 tanks, 274 machinegeweren en 18 munitieopslagplaatsen buitgemaakt.
Op de 29ste was Mga, een belangrijk spoorwegknooppunt veroverd. Nu hadden
de Russen de touwtjes in handen.
Opmerking
Eigenlijk was er een andere mogelijkheid dan het 879 dagen beleg, had
de bevolking bijvoorbeeld een opstand ontketend en geeist dat ze de stad
zouden overgeven aan de As. Het lot van de burgers wa dan nog onduidelijk
maar het was misschien een oplossing. Niemand weet hoe dit kwam, één
ding staat vast: het was alleszins niet het stalinisme die de kwelling
van honger onderdrukte, misschien het isolationisme.
Misschien
kon men denken dat het uithongeren van een stad niet van die tijd was
maar het tegendeel werd bewezen in een oorlog waar de mobielste eenheden
de beste waren, Leningrad doorstond zomaar een belegering van bijna 900
dagen.
gemaakt door
Laurens Snauwaert
Met dank aan:
het boek Leningrad,
Alan Wykes(standaard uitgeverij)
http://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Leningrad
foto's :Laurens Snauwaert
|
klik
op de foto om te vergroten


|