Logboek  Bijkomen
Training
19 dec. 2004
Training
St. Maarten
Eerste Wedstrijddag Tweede Wedstrijddag Derde
Wedstrijddag
Bijkomen Home
Lokatie
verslag verslag verslag verslag verslag verslag
foto's foto's foto's foto's foto's foto's
Wedstrijd
   Eerste training, 19 december 2004, Noordzee

  
De weersvoorspelling van vrijdag en het weer van zaterdagavond belooft niet veel goeds. Harde wind,
   een temperatuur van 9 graden en veel regen. Maar zondagochtend hebben de harde wind en regen
   plaatsgemaakt voor een lekkere bries en een strakblauwe lucht. Om 10 uur verzamelt het Ladies
   First sailing team zich op de Phoenix, een wedstrijdjacht van onze  trainer Marc, in de haven van  
   Scheveningen. Voordat aan boord gestapt kan worden, moeten wel eerst nog wat ijssteigers & -dekken
   bedwongen worden. Maar zoals een goed wedstrijdjacht betaamt heeft de Phoenix een stroef dek
   waar het ijs geen vat op heeft gekregen. Na een nieuwe gastank ge�nstalleerd te hebben kan er koffie
   gedronken worden en volgt de briefing  met de taakverdeling en het doel van deze training.
   Die is: Je plaats op de boot, overstag en ankeren.


Bemanning
Boot
Logboek
Fotoboek
Sponsors
Media
Gastenboek
   Om 11.00 uur gaan de trossen los, wordt tussen de pieren
   het grootzeil gehesen en neemt iedereen, bij een aan de
   windse koers, zijn positie in voor dat moment. Ingeborg
   aan het roer, Titia de grootschoot, Karin, Machteld en
   Judy in het gangboord en Lotte op het voordek.

   Eenmaal buitengaats blijkt dat de wind harder is dan voor-
   speld en dat de golven aardig hoog zijn. Zo'n 4-5 meter. 
   Zonder genua zijn we al overbezeild. Lotte, Judy, Karin
   en Machteld moeten dat bekopen met een aantal fikse
   waterhozen. We besluiten dan ook om een rif in het
   grootzeil te zetten en de genua te verwisselen voor de
Schrijf bericht
Lees bericht
Archief
tot 06-03-05
   fok. Een goede oefening. Allereerst blijkt de riflijn in het grootzeil niet goed te zitten. Maar, met
   een beetje teamwerk is het rif toch redelijk snel gezet. Daarna heeft Lotte een zware dobber aan
   het verwisselen van de genua. De Phoenix heeft geen rolgenua, zoals onze boot op St. Maarten.
   Ze moet het voordek op, terwijl de punt iedere keer vol in de golven verdwijnt. Na deze actie is ze
   toe aan een verkleedpartijtje.

   Eindelijk staan we goed onder zeil en kan het overstag gaan worden geoefend. In de kuip nemen
   Karin en Judy hun posities bij de fokkeschoot in. De eerste manoeuvres verlopen niet helemaal
   vlekkeloos. Maar al snel wordt, door onderlinge coaching, het juiste ritme opgepakt. Ook het mee-
   sturen met de golven gaat Ingeborg moeiteloos af. Zowel aan de wind als bij ruime wind. Titia en
   Machteld helpen haar een handje door de grootschoot op de juiste momenten aan te trekken en
   te laten vieren. Lotte komt ondertussen bij van haar kranige actie op het voordek.

   Ondanks het zonnetje is het toch echt flink koud en raakt iedereen na zo'n 3 uur varen eningszins
   verkleumd. We besluiten dan ook om het ankeren door te schuiven naar onze volgende training
   (het moet immers wel leuk blijven) en keren terug naar de haven.

   Onder het genot van thee en 'hete honden' wordt de dag ge�valueerd, met als conclusie. dit gaat
   gewoon lukken. Er is onderling vertrouwen en iedereen is relaxed. Kortom: we hebben een topteam!!

   Zaterdag 19 februari 2005 is onze 2e en tevens laatste training in ons koude kikkerland. Daarna
   vertrekken we op 1 maart naar St. Maarten om daar bij wat hogere temperaturen te gaan trainen
   op onze boot die ons voor de Heineken Regatta ter beschikking staat. Je moet tenslotte ook weten
   hoe een rolgrootzeil en -genua werkt.
[email protected]
Hosted by www.Geocities.ws

1