q

Start

Kontakt

Chocco´s Pedigree

Linda&Chocco

 

 

 

EM 2003

   Sponsorer

   Foton o Resultat


RESULTAT  & FOTON, EM 2003

 

EM 2003 gick i Österrikiska Stadl Paura.

 

Detta år var det 9 nationer anmälda och över 70 hästar. De flesta klassiska ridgrenar var representerade så som dressyr, hoppning, fälttävlan, körning och flera westerngrenar. Dessutom gick det att deltaga i olika allround-championat där man deltar i tre olika grenar samt utställning. Ytterligare mindre klasser fanns också med på schemat såsom bland andra ”Classic Pleasure”, ”Pole Bending” och ”Mounted Native Costume”.

 

Jag och Chocco startade totalt fyra dressyrklasser. Samtliga placerade ekipage deltog i dessa fyra klasser. Konkurrens var hård och det var en fröjd att se så många välridna arabhästar. Samtliga hästar som ställde upp i dressyren var oerhört väl utbildade, ungefär hälften av dem hade dessutom riktigt bra gångarter.  I alla fall tre av topphästarna bestod av godkända tyska hingstar, två av dem – Sarid och Period – hade dessutom placeringar i svår klass bland halvblodshästar i Tyskland. Sarid i St.George och Period i Intermediare I.

 

Dressyrklasserna dömdes alla av tre domare, en Fransk, en Tysk och en Österrikisk. Dessa tre var mycket imponerande över kvalitén på ekipagen, framförallt på de främst placerade i varje klass, den franska domaren påstod till och med att arabhästekipage med sådan kvalité inte existerade i Frankrike.

 

Första klassen reds i FEI: s Inledande program för ponnyryttare 1993. Till min stora förvåning och förtjusning vann vi denna klass ganska överlägset med 71,23 %. Tvåa blev Padrons Khen Saabi, riden av Bernhard Rauch på 69,63 % och trea var Sarid, riden av Alfons Friedlberger med 67,65 %.

 

Andra klassen reds i FEI: s lagtävlansprogram för ponnyryttare 1993. Här blev vi andra placerade med mycket knapp marginal – endast två ynka poäng skilde oss från segraren. Vann gjorde Sarid riden av Alfons med 70,0 %, jag och Chocco hade 69,78 % och trea blev El Cid med Isabella Griess på 68,67 %.

 

Dag två reds förklassen till EM i FEI: s lagtävlansprogram för ponnyryttare 1993. Här delade jag och Chocco segern tillsammans med Sarid o Alfons på 70,78 %, ovanligt med tanke på antalet domare! Trea blev Padrons Khen Saabi med Bernhard Rauch på 69,78 %.

 

Så var det då dags för EM-klassen som gick i FEI: s lagtävlansprogram för juniorer 2003. Guldet gick välförtjänt till tyske godkände hingsten Period, riden av Denise Reichenwallner med 71,79 %. Period har som sagt placeringar till och med Intermediare I och gör alla rörelser till och med Grand Prix. En mycket värdig vinnare!

 

Silvret gick även detta till en tysk hingst nämligen Sarid, riden av Alfons Friedlberger med 71,03 %. Sarid har placeringar i St. George och har även han påbörjat de flesta övningar till och med Grand Prix. Det är en ståtlig häst med sina 163 cm.

 

Och så var det bronset som gick till lilla svenska Chocco med 69,49 %. Tyvärr spelade nerverna hos matte in en del i finalen med tanke på hur bra det gått i förklasserna. Vi kom fram till att om klasserna istället räknats samman så hade vi förmodligen vunnit. Hur som helst känns det ganska bra med en bronsmedalj i detta sällskap!

 

Vi var tre deltagare som åkte från Sverige till Österrike, och vi väckte stor uppmärksamhet och beundran allihop. Förutom jag och Chocco var det även två westernryttare – Pernilla Sjöström och Audi samt Marita Rasmusson och Leksak. Inte heller dessa två ekipage lämnade tävlingsplatsen tomhänta. Pernilla tog silver i westerngrenarnas allround-championat och Marita tog guld i reining. ”Three horses, three medals” stod det att läsa i Araber Journal och visst var det imponerande. Vi var möjligen det minsta laget, men vi var det absolut framgångsrikaste!

 

Klicka på respektive bild för att se dem i större format !!

 

Copyright © 2004-2054

 

Hosted by www.Geocities.ws

1