RESULTAT & FOTON,
EM 2003
EM 2003 gick i
Österrikiska Stadl Paura.
Detta år var det 9
nationer anmälda och över 70 hästar. De flesta klassiska ridgrenar var
representerade så som dressyr, hoppning, fälttävlan, körning och flera
westerngrenar. Dessutom gick det att deltaga i olika allround-championat
där man deltar i tre olika grenar samt utställning. Ytterligare mindre
klasser fanns också med på schemat såsom bland andra ”Classic Pleasure”,
”Pole Bending” och ”Mounted Native Costume”.
Jag och Chocco startade
totalt fyra dressyrklasser. Samtliga placerade ekipage deltog i dessa
fyra klasser. Konkurrens
var hård och det var en fröjd att se så många välridna arabhästar.
Samtliga hästar som ställde upp i dressyren var oerhört väl utbildade,
ungefär hälften av dem hade dessutom riktigt bra gångarter. I
alla fall tre av topphästarna bestod av godkända tyska hingstar, två av
dem – Sarid och Period – hade dessutom placeringar i svår klass bland
halvblodshästar i Tyskland. Sarid i St.George och Period i Intermediare
I.
Dressyrklasserna dömdes
alla av tre domare, en Fransk, en Tysk och en Österrikisk. Dessa tre var
mycket imponerande över kvalitén på ekipagen, framförallt på de främst
placerade i varje klass, den franska domaren påstod till och med att
arabhästekipage med sådan kvalité inte existerade i Frankrike.
Första klassen reds i
FEI: s Inledande program för ponnyryttare 1993. Till min stora förvåning
och förtjusning vann vi denna klass ganska överlägset med 71,23 %. Tvåa
blev Padrons Khen Saabi, riden av Bernhard Rauch på 69,63 % och trea var
Sarid, riden av Alfons Friedlberger med 67,65 %.
Andra klassen reds i FEI:
s lagtävlansprogram för ponnyryttare 1993. Här blev vi andra placerade
med mycket knapp marginal – endast två ynka poäng skilde oss från
segraren. Vann gjorde Sarid riden av Alfons med 70,0 %, jag och Chocco
hade 69,78 % och trea blev El Cid med Isabella Griess på 68,67 %.
Dag två reds förklassen
till EM i FEI: s lagtävlansprogram för ponnyryttare 1993. Här delade jag
och Chocco segern tillsammans med Sarid o Alfons på 70,78 %, ovanligt
med tanke på antalet domare! Trea blev Padrons Khen Saabi med Bernhard
Rauch på 69,78 %.
Så var det då dags för
EM-klassen som gick i FEI: s lagtävlansprogram för juniorer 2003. Guldet
gick välförtjänt till tyske godkände hingsten Period, riden av Denise
Reichenwallner med 71,79 %. Period har som sagt placeringar till och med
Intermediare I och gör alla rörelser till och med Grand Prix. En mycket
värdig vinnare!
Silvret gick även detta
till en tysk hingst nämligen Sarid, riden av Alfons Friedlberger med
71,03 %. Sarid har placeringar i St. George och har även han påbörjat de
flesta övningar till och med Grand Prix. Det är en ståtlig häst med sina
163 cm.
Och så var det bronset
som gick till lilla svenska Chocco med 69,49 %. Tyvärr spelade nerverna
hos matte in en del i finalen med tanke på hur bra det gått i
förklasserna. Vi kom fram till att om klasserna istället räknats samman
så hade vi förmodligen vunnit. Hur som helst känns det ganska bra med en
bronsmedalj i detta sällskap!
Vi var tre deltagare som
åkte från Sverige till Österrike, och vi väckte stor uppmärksamhet och
beundran allihop. Förutom jag och Chocco var det även två westernryttare
– Pernilla Sjöström och Audi samt Marita Rasmusson och Leksak. Inte
heller dessa två ekipage lämnade tävlingsplatsen tomhänta. Pernilla tog
silver i westerngrenarnas allround-championat och Marita tog guld i
reining. ”Three horses, three medals” stod det att läsa i Araber Journal
och visst var det imponerande. Vi var möjligen det minsta laget, men vi
var det absolut framgångsrikaste!
Klicka på respektive bild för
att se dem i större format !!




