q

Start

Kontakt

Chocco´s Pedigree

Linda&Chocco

 

 


Vem är Linda Carlsson

Bakgrunden

Av någon outgrundlig anledning utvecklade jag redan som barn ett fanatiskt intresse för hästar trots att varken släkt eller andra i min omgivning var intresserade av dessa djur.

Jag började väl rida någon gång i sexårsåldern och tillbringade mycket tid med att cykla runt på landet hos min farmor där jag red och borstade på de hästar jag hittade i hagarna, ibland inridna, ibland inte.

Någon gång under lågstadiet lyckades jag tjata mig till att få börja på ridskola.

När jag var ungefär 16-17 år kom jag i kontakt med en kvinna som jag fortfarande är mycket nära vän med, och började rida hennes då 12-åriga fjording Cyrina.
       
Det var alltid ett stort äventyr varje gång vi skulle försöka ta oss till en tävling då ingen hade vare sig bil, körkort eller släp, trots detta lyckades vi ta oss till en del tävlingar och väl där passade vi på att ställa upp i allt vi kom på - hoppning såväl som dressyr och terrängridning. Vi tog oss till och med upp till Värmland för att rida Riks ett år.
 

Då Cyrina oftast rev ett hinder i hoppningen bestämde jag mig för att satsa på dressyren istället eftersom man i denna gren åtminstone fick ett papper med sig hem efteråt.Jag och Cyrina ställde även upp på en del stor häst tävlingar med gott resultat trots hennes 137 cm. Ofta hände det att folk skrattade och pekade då vi lastade ur henne och sa ”Kolla! En fjording!”, men efter att jag suttit upp och började röra på henne så satte de skratten i halsgropen, gjorde stora ögon, pekade igen o sa ”Oj! Kolla fjordingen!!”. För hon var ganska pampig att titta på, lilla Cyrina!


Arbete med hästar

Då jag gått ut gymnasiet började jag jobba på ett stort stuteri och dressyrstall där jag stannade ett år. Det var en tuff tid och jag arbetade från tidiga morgnar till sena kvällar ofta 7 dagar i veckan, bodde gjorde jag i fikarummet i stallet och som betalning fick jag kost, logi och fickpengar. Men jag fick också möjlighet att rida hästar på alla nivåer, från unghästar ända upp till de som startat OS och jag lärde mig oerhört mycket. Under denna tid gick jag även RIK 0 på Snogeholm.

Efter detta arbetade jag 6 månader på en liten ridskola. Jag höll lektioner både i grupp och enskilt, även för handikappade elever. Tränade också vid sidan om för A-tränare i både dressyr och hoppning.

Sedan bar det iväg till Tyskland och ett år hos Överste Kurt Albrecht Von Ziegner – en tränarlegend både i Tyskland och USA. Det är nog det bästa jag gjort, en underbar tid som jag tänker tillbaka på med saknad!

Här fick jag verkligen en gedigen utbildning! Till mitt förfogande stod bland annat tre mycket svårridna skolhästar som alla utförde rörelser till och med Grand Prix. Dessutom hade jag en treåring som jag och den 78-åriga översten utbildade ihop, och en fyraåring som jag utbildade och tävlade själv under överinseende av översten. Utöver den gedigna dressyrbiten tränade jag både hoppning och fälttävlan ungefär 1 gång i veckan. Jag red upp till 15 hästar om dagen och fick mellan 1-5 lektioner per dag. Vart man vände sig såg man bra ridning så inspiration fanns det gott om!

Väl tillbaka i Sverige arbetade jag på en del olika stallar samtidigt som jag hade eget företag där jag tog emot i första hand ponnyer för utbildning. Jag har haft en del framgångsrika ponnyer och hästar i mitt stall under årens lopp bland annat en trefaldig SM-vinnare, breedersvinnare, kvalitetstävlansvinnare med mera. Den häst jag förmodligen varit mest framgångsrik med är ridponnyhingsten Carath som vunnit det mesta han ställt upp i som unghäst. Bland annat fick han 86 % i en unghästklass i dressyr som fyraåring och vann både kvalitetstävlan och breeders som femåring. Jag har aldrig suttit på en häst med sådan enorm ridbarhet som Carath, varken förr eller senare.


Numera har jag lagt ner mitt företag men har kvar en del elever som jag också rider en del hästar till vid behov. Annars arbetar jag både i vågen och i labbet på Cliffton i Önnestad utanför Kristianstad som är ett företag som säljer grus och berg.



Chocco

Under tiden jag hade mitt utbildningsstall blev det en hel del arabhästar som kom till mig. Jag blev mer och mer förtjust och fascinerad över dessa intelligenta och lättlärda hästar med så stor personlighet och började fundera på att köpa en själv.

På en hingstvisning på Blommeröd fick jag se hingsten Chock, hans rörelser tilltalade mig mycket då han behöll schwungen även i den korta traven samt hade väldigt bra galopp. Dessutom fick jag veta att han tävlats framgångsrikt i både hoppning, jakt och galopp.

 

På en tävling för arabhästar där jag deltog med två stycken kom en man fram till mig och berättade att han hade en treårig hingst efter Chock till salu. Jag blev självklart mycket intresserad och åkte för att titta på underverket som visade sig vara min nuvarande tävlingshäst Chocco som alltså är min första egna häst.
 


Chocco är nog den svåraste häst jag har utbildat, men också den mest personliga. Han är mycket ranghög och mycket intelligent, en kombination som inte alltid är så lätt att behärska.

På grund av mina många utbildningshästar så har Chocco ofta hamnat i sista hand och därför blivit riden mycket sporadiskt. Han gick en tävling som fyraåring – där han kom trea efter sin halvbror som var tvåa – men tävlades inte igen förrän som sexåring då jag red honom i avdelning B för ungponnyer. Han tävlades här framgångsrikt till och med Lätt A, låg i topp på de flesta tävlingar med lyrisk kritik i protokollet. Detta år deltog han även i English Pleasure på Blommeröd där han kom tvåa.

Som sjuåring hade vi ej råd att lösa licens och han tävlades endast på interntävlingar för araber. Han var med på English Pleasuren på Blommeröd som han vann, SM i Vetlanda där han blev trea i LA:2, tvåa i LA:5 och deltog som yngsta startande i Msv.B:1 som var SM-klass.

På sportcupen samma år vann han överlägset LB:n och kom tvåa i LA:n.

Som 8-åring debuterade han bland stora hästar direkt i Msv.B där han låg på mellan 55-58 %. Det blev inget SM-deltagande detta år då de tyvärr hade sänkt nivån på klassen till LA vilket jag tyckte var mycket synd och väldigt onödigt med tanke på det ganska stora deltagarantalet i Vetlanda i samma klass.

År 2003 vid 9 års ålder debuterade han Prix St. George (Medelsvår A) med upp till 57 %. Han tävlade också en del i Msv.B detta år och kom bland annat fyra på DM.

SM gick detta år åter i Medelsvår B och vi vann med 68 %.

Det var också år 2003 som vi med hjälp av ett flertal fantastiska människor fick hjälp med att ordna sponsorer så vi kunde ta oss till EM i Österrikiska Stadl Paura. Folk från hela Sverige skänkte pengar till vår resa och även några företag ställde upp, på endast några få veckor hade det sparats ihop närmare 25 000 kronor och mot alla odds tog vi oss alltså iväg!

Det var fantastiskt att se alla dessa välridna arabhästar på EM. Samtliga var mycket väl utbildade och många av dem hade dessutom fantastiska gångarter. Flera var godkända hingstar och åtminstone två av dem tävlade svår klass i Tyskland med placeringar.

Vi red fyra dressyrklasser totalt. Alla klasserna dömdes av tre olika domare, en fransk en tysk och en österrikisk.

Första klassen vann vi överlägset med 71,23 %.

Andra klassen kom vi tvåa med 69,78 %, vinnaren hade 70% med andra ord skilde det inte mer än ynka 2 poäng och det på tre domare!

Tredje klassen var vi delad etta med 70,78 %. Återigen stod det mellan oss och den fantastiska tyska hingsten Sarid.

Och så slutligen – i sista klassen som var EM klass – tog vi brons med 69,49 %. Guldet gick till tyska Denise Reichenwallner på Period och Silvret till Alfons Friedlberger på Sarid. Både Period och Sarid är godkända tyska hingstar med placeringar till och med Intermediare I.

I år, 2004, har det ännu inte blivit några tävlingar. Vi var med och invigde Göteborg Horseshow inför ca 10.000 åskådare i April och ligger just nu i startgroparna inför SM på Strömsholm som kommer att gå av stapeln i Juli.

Inplanerat i år är också EM i September på samma ställe som förra året. Vi är ett gäng som försöker arbeta för att få ihop sponsorer till det landslag som med för närvarande 7 ekipage i olika discipliner planerar att åka. Förra året var vi tre ekipage som åkte och kom hem med tre medaljer i olika valörer. Guld, silver och brons! Två i western och ett i dressyr. Guldet i reining gick till Marita Rasmusson och Leksak, silvret i western allround gick till Pernilla Sjöström och Audi.

Jag fick också för bara några dagar sedan veta att vi blivit utsedda till Årets Arab i dressyr 2003! Detta är en titel som jag högt eftertraktat men faktiskt inte riktigt trodde att jag någon gång skulle få, alltså började jag nästan gråta av glädje när jag hörde nyheten! Prisutdelning kommer att ske i samband med Riksutställningen på Blommeröd helgen efter SM. Jag kommer dessutom att ställa ut Chocco för första gången på denna utställning, rida uppvisning i samband med prisutdelningen till Årets Arab och deltaga i English Pleasuren på söndagen.

Målet med min Chocco på sikt är start i Grand Prix dressyr och han har idag påbörjat alla rörelser som ingår i denna klass även om vi har en bra bit kvar!

Mer information kommer efter hand :)


/Linda


 

Hosted by www.Geocities.ws

1