|
Vem är Linda
Carlsson
Bakgrunden
Av någon outgrundlig anledning utvecklade jag redan som barn ett
fanatiskt intresse för hästar trots att varken släkt eller andra i min
omgivning var intresserade av dessa djur.

Jag började väl rida någon gång i sexårsåldern och tillbringade mycket
tid med att cykla runt på landet hos min farmor där jag red och borstade
på de hästar jag hittade i hagarna, ibland inridna, ibland inte.
Någon gång under lågstadiet lyckades jag tjata mig till att få börja på
ridskola.

När jag var ungefär 16-17 år kom jag i kontakt med en kvinna som jag
fortfarande är mycket nära vän med, och började rida hennes då 12-åriga
fjording Cyrina.

Det var alltid ett stort äventyr varje gång vi skulle försöka ta oss
till en tävling då ingen hade vare sig bil, körkort eller släp, trots
detta lyckades vi ta oss till en del tävlingar och väl där passade vi på
att ställa upp i allt vi kom på - hoppning såväl som dressyr och
terrängridning. Vi tog oss till och med upp till Värmland för att rida
Riks ett år.
|
Då Cyrina
oftast rev ett hinder i hoppningen bestämde jag mig för att satsa på
dressyren istället eftersom man i denna gren åtminstone fick ett
papper med sig hem efteråt.Jag och Cyrina ställde även upp på en del
stor häst tävlingar med gott resultat trots hennes 137 cm. Ofta
hände det att folk skrattade och pekade då vi lastade ur henne och
sa ”Kolla! En fjording!”, men efter att jag suttit upp och började
röra på henne så satte de skratten i halsgropen, gjorde stora ögon,
pekade igen o sa ”Oj! Kolla fjordingen!!”. För hon var ganska pampig
att titta på, lilla Cyrina! |
 |
Arbete med hästar
Då jag gått ut gymnasiet började jag jobba på ett stort stuteri och
dressyrstall där jag stannade ett år. Det var en tuff tid och jag
arbetade från tidiga morgnar till sena kvällar ofta 7 dagar i veckan,
bodde gjorde jag i fikarummet i stallet och som betalning fick jag kost,
logi och fickpengar. Men jag fick också möjlighet att rida hästar på
alla nivåer, från unghästar ända upp till de som startat OS och jag
lärde mig oerhört mycket. Under denna tid gick jag även RIK 0 på
Snogeholm.
Efter detta arbetade jag 6 månader på en liten ridskola. Jag höll
lektioner både i grupp och enskilt, även för handikappade elever.
Tränade också vid sidan om för A-tränare i både dressyr och hoppning.
Sedan bar det iväg till Tyskland och ett år hos Överste Kurt Albrecht
Von Ziegner – en tränarlegend både i Tyskland och USA. Det är nog det
bästa jag gjort, en underbar tid som jag tänker tillbaka på med saknad!
Här fick jag verkligen en gedigen utbildning! Till mitt förfogande stod
bland annat tre mycket svårridna skolhästar som alla utförde rörelser
till och med Grand Prix. Dessutom hade jag en treåring som jag och den
78-åriga översten utbildade ihop, och en fyraåring som jag utbildade och
tävlade själv under överinseende av översten. Utöver den gedigna
dressyrbiten tränade jag både hoppning och fälttävlan ungefär 1 gång i
veckan. Jag red upp till 15 hästar om dagen och fick mellan 1-5
lektioner per dag. Vart man vände sig såg man bra ridning så inspiration
fanns det gott om!
Väl tillbaka i Sverige arbetade jag på en del olika stallar samtidigt
som jag hade eget företag där jag tog emot i första hand ponnyer för
utbildning. Jag har haft en del framgångsrika ponnyer och hästar i mitt
stall under årens lopp bland annat en trefaldig SM-vinnare,
breedersvinnare, kvalitetstävlansvinnare med mera. Den häst jag
förmodligen varit mest framgångsrik med är ridponnyhingsten Carath som
vunnit det mesta han ställt upp i som unghäst. Bland annat fick han 86 %
i en unghästklass i dressyr som fyraåring och vann både kvalitetstävlan
och breeders som femåring. Jag har aldrig suttit på en häst med sådan
enorm ridbarhet som Carath, varken förr eller senare.

Numera har jag lagt ner mitt företag men har kvar en del elever som jag
också rider en del hästar till vid behov. Annars arbetar jag både i
vågen och i labbet på Cliffton i Önnestad utanför Kristianstad som är
ett företag som säljer grus och berg.
Chocco
Under tiden jag hade mitt utbildningsstall blev det en hel del
arabhästar som kom till mig. Jag blev mer och mer förtjust och
fascinerad över dessa intelligenta och lättlärda hästar med så stor
personlighet och började fundera på att köpa en själv.
På en hingstvisning på Blommeröd fick jag se hingsten Chock, hans
rörelser tilltalade mig mycket då han behöll schwungen även i den korta
traven samt hade väldigt bra galopp. Dessutom fick jag veta att han
tävlats framgångsrikt i både hoppning, jakt och galopp.
 |
På en tävling för arabhästar
där jag deltog med två stycken kom en man fram till mig och
berättade att han hade en treårig hingst efter Chock till salu. Jag
blev självklart mycket intresserad och åkte för att titta på
underverket som visade sig vara min nuvarande tävlingshäst Chocco
som alltså är min första egna häst.

Chocco är nog den svåraste häst jag har utbildat, men också den mest
personliga. Han är mycket ranghög och mycket intelligent, en
kombination som inte alltid är så lätt att behärska. |
På grund av mina många utbildningshästar så har Chocco ofta hamnat i
sista hand och därför blivit riden mycket sporadiskt. Han gick en
tävling som fyraåring – där han kom trea efter sin halvbror som var tvåa
– men tävlades inte igen förrän som sexåring då jag red honom i
avdelning B för ungponnyer. Han tävlades här framgångsrikt till och med
Lätt A, låg i topp på de flesta tävlingar med lyrisk kritik i
protokollet. Detta år deltog han även i English Pleasure på Blommeröd
där han kom tvåa.
Som sjuåring hade vi ej råd att lösa licens och han tävlades endast på
interntävlingar för araber. Han var med på English Pleasuren på
Blommeröd som han vann, SM i Vetlanda där han blev trea i LA:2, tvåa i
LA:5 och deltog som yngsta startande i Msv.B:1 som var SM-klass.
På sportcupen samma år vann han
överlägset LB:n och kom tvåa i LA:n.
Som 8-åring debuterade han bland stora hästar direkt i Msv.B där han
låg på mellan 55-58 %. Det blev inget SM-deltagande detta år då de
tyvärr hade sänkt nivån på klassen till LA vilket jag tyckte var mycket
synd och väldigt onödigt med tanke på det ganska stora deltagarantalet i
Vetlanda i samma klass.
År 2003 vid 9 års ålder debuterade han Prix St. George (Medelsvår A) med
upp till 57 %. Han tävlade också en del i Msv.B detta år och kom bland
annat fyra på DM.
SM gick detta år åter i Medelsvår B och vi vann med 68 %.

Det var också år 2003 som vi med hjälp av ett flertal fantastiska
människor fick hjälp med att ordna sponsorer så vi kunde ta oss till EM
i Österrikiska Stadl Paura. Folk från hela Sverige skänkte pengar till
vår resa och även några företag ställde upp, på endast några få veckor
hade det sparats ihop närmare 25 000 kronor och mot alla odds tog vi oss
alltså iväg!
Det var fantastiskt att se alla dessa välridna arabhästar på EM.
Samtliga var mycket väl utbildade och många av dem hade dessutom
fantastiska gångarter. Flera var godkända hingstar och åtminstone två av
dem tävlade svår klass i Tyskland med placeringar.
Vi red fyra dressyrklasser totalt. Alla klasserna dömdes av tre olika
domare, en fransk en tysk och en österrikisk.
Första klassen vann vi överlägset med 71,23 %.
Andra klassen kom vi tvåa med 69,78 %, vinnaren hade 70% med andra ord
skilde det inte mer än ynka 2 poäng och det på tre domare!
Tredje klassen var vi delad etta med 70,78 %. Återigen stod det mellan
oss och den fantastiska tyska hingsten Sarid.
Och så slutligen – i sista klassen som var EM klass – tog vi brons med
69,49 %. Guldet gick till tyska Denise Reichenwallner på Period och
Silvret till Alfons Friedlberger på Sarid. Både Period och Sarid är
godkända tyska hingstar med placeringar till och med Intermediare I.
I år, 2004, har det ännu inte blivit några tävlingar. Vi var med och
invigde Göteborg Horseshow inför ca 10.000 åskådare i April och ligger
just nu i startgroparna inför SM på Strömsholm som kommer att gå av
stapeln i Juli.
Inplanerat i år är också EM i September på samma ställe som förra året.
Vi är ett gäng som försöker arbeta för att få ihop sponsorer till det
landslag som med för närvarande 7 ekipage i olika discipliner planerar
att åka. Förra året var vi tre ekipage som åkte och kom hem med tre
medaljer i olika valörer. Guld, silver och brons! Två i western och ett
i dressyr. Guldet i reining gick till Marita Rasmusson och Leksak,
silvret i western allround gick till Pernilla Sjöström och Audi.
Jag fick också för bara några dagar sedan veta att vi blivit utsedda
till Årets Arab i dressyr 2003! Detta är en titel som jag högt
eftertraktat men faktiskt inte riktigt trodde att jag någon gång skulle
få, alltså började jag nästan gråta av glädje när jag hörde nyheten!
Prisutdelning kommer att ske i samband med Riksutställningen på
Blommeröd helgen efter SM. Jag kommer dessutom att ställa ut Chocco för
första gången på denna utställning, rida uppvisning i samband med
prisutdelningen till Årets Arab och deltaga i English Pleasuren på
söndagen.
Målet med min Chocco på sikt är start i Grand Prix dressyr och han har
idag påbörjat alla rörelser som ingår i denna klass även om vi har en
bra bit kvar!
Mer information kommer efter hand :)
/Linda
|