Op 22 november stapten we uit het vliegtuig om voor het eerst in 2 maanden weer eens vrienden te zien (we zijn 4 maanden weg)! Suus en Allard stonden al op ons te wachten (zelfs al een aantal uur, sorry!). Heel leuk om hen weer te zien en meteen weer erg gezellig. We werden ontvangen met een heerlijke maaltijd door Chuen gekookt. De volgende dag hebben Suus en Allard ons wat laten zien van de stad. 'S avonds hebben we kennisgemaakt met een aantal van hun collega's. Het wordt ons duidelijk dat er veel hulp-organisaties aanwezig zijn in Cambodja en dat dit niet altijd gaat naar de volle tevredenheid van de hulpverleners. Corruptie, cultuurverschillen en inzichtverschillen spelen hierbij naar blijkt uit alle verhalen een grote rol.
Zondagochtend huren we een wat we in Nederland noemen een "opgevoerde" brommer en Suus en Allard gaan op de motor. We gaan over de "snelweg" richting het zuiden. De wegen zijn erg slecht, dus oppassen geblazen voor alle kuilen en langzaam rijden. Wel erg veel gezien en al en met al een hele gave rit.
Doordat Suus en Allard de weg goed kennen komen we op plekken waar niet zoveel of geen toeristen komen. We gaan naar Kep aan de kust helemaal in het zuiden. We hebben daar een paar heerlijk relaxe-te dagen gehad. Heerlijk in de hangmat gehangen en genoten van het eten door Vanna (de guesthouse eigenaresse) gekookt wordt.
Ook zijn we naar Bokor National Park geweest, een verlaten Frans resort op de top van een hoge bijna onbereikbare berg. Hier is een kleine spookstad met een heus casino en kerk. Door de Khmer Rouge zijn de Fransen vedreven midden jaren zestig en daarna nooit meer terug gekomen. Volgens de Lonely Planet de slechste weg van Cambodja. En dat klopt waarschijnlijk wel! Hobbeldebobbel gaan Suus, Arno en Tessa in een auto en Allard blijft een bikkel en gaat op de motor omhoog. Het uitzicht is prachtig en het casino spookachtig.
Op de terugweg vanuit Kep naar PP gaan we van de "snelweg" af en gaan we de provincie in om een collega van Suus op te zoeken. Ze woont in een heel klein dorpje waar geen enkele andere buitenlander in de verste te verte te vinden. Het hele dorp weet gelijk dat ze bezoek krijgt. De enige auto (van de familie waar ze bij in woont) wordt voorgereden en vol trots rijdt de man ons door het dorp. Wandelen was makkelijker geweest maar de gastheer wil niet dat we gaan wandelen en zo kan hij met ons pronken naar de andere dorpsbewoners. Terug gekomen in PP gaan Suus en Tessa naar Seeing Hands, een massage-gebeuren wat volledig gerund wordt door blinden. Erg goed! Zeker na een paar dagen achterop zitten.
De volgende dag gaan we per boot naar Siem Reap, naar Angkor. We huren weer een brommertje en bezoeken 3 dagen lang dit fantastische complex van oude tempels en gebouwen midden in de jungle. De tempels zijn stuk voor stuk prachtige bouwerken en de omgeving maakt het nog indrukwekkender. We gaan terug met wat Suus en Allard niet voor niets de "kamikaze" vlucht noemen (zie foto's van Sandra, die deze heldhaftige tocht voor ons ondernam). Hierna hebben we nog wat tijd om PP te bezoeken. We genieten nog even van de gastvrijheid en het gezelschap van Suus en Allard. Ook hebben ze een prima kok die heerlijk kookt en met zijn liefdesperikelen ook nog voor een eigen huis-soap zorgt. En niet te vergeten de kat, Thom. Het kleine katje verovert stiekum ons hart en nu willen we ook een kat!
Of toch niet, want wie doet de kattenbak (inmiddels is dit probleem nog steeds niet opgelost!!).
We gaan ook
nog wat minder mooie dingen bekijken. We bezoeken de S21 martel-gevangenis (Thon
Sleng High School) en de Killings Fields. Het was erg indrukwekkend en dan te
bedenken dat het nog maar zo kort geleden is geweest dat het regime van Pol Pot
aan de macht was maakt het nog indrukwekkender. We hebben een mooie tijd gehad
in Cambodja. We hebben er erg van genoten dat we door Suus en Allard iets van
het echte Cambodja hebben kunnen zien. Natuurlijk nog onwijs bedankt voor de
gezelligheid en de gastvrijheid. Waar spreken we de volgende keer af?
Liefs Tessa en Arno

klik hier voor de site van Arno en Tessa op wereldreis