Ook dit jaar werd het weer april, en ook dit jaar was het qua hitte weer niet uit te houden in Cambodja. Maar gelukkig draait Cambodja die maand op halve kracht, en knijpt iedereen er even tussenuit tijdens het Khmer nieuwe jaar halverwege de maand. Dus zo ook wij. Vorig jaar werd het voor ons Vietnam (zie reis naar Vietnam, Dalat en Nam Cat Tien NP), dit jaar Maleisie.
Eerst een paar dagen Kuala Lumpur, waar we de beschaving weer eens op konden snuiven. Shopping Malls tot je erbij neervalt, asfalt op de wegen, verkeersregels, een verademing. Al voelde het wel heel erg gereguleerd toen we net aankwamen. Op het vliegveld konden we direct een kaartje kopen voor de trein, die ons naar het centrum van Kuala Lumpur bracht. Daar vervolgens naar de taxi balie waar we ons guesthouse opgaven en er een vaste prijs uit de computer kwam rollen. Met het bonnetje naar de taxi chauffeur, die ons netjes bij het guesthouse afzette. Wat een luxe.
Na een paar dagen Kuala Lumpur vertrokken we naar Taman Negara National Parc, het oudste regenwoud ter wereld. Vanaf de rand van het park was het twee uur varen om bij ons kamp te komen.

met de boot naar ons kamp
Daar vandaan hebben we een aantal fantastische tochten door de jungle gemaakt. Van top tot teen ingepakt tegen de bloedzuigers, en bewapend met zaklamp en water dropte een nog kleiner bootje ons 's ochtends ergens midden in de jungle. Aan het einde van de dag bracht een visser ons weer netjes thuis in ons kamp. Bedankt voor de lift.
Op de oever van de rivier, net afgezet met de boot voor een jungletocht
in de jungle
Na een aantal dagen in de jungle, namen we de boot terug naar de rand van het park, namen daar een taxi naar de trein, vervolgens een trein naar het Noord oosten van het land, daar weer een taxi, waar we de volgende dag een boot konden pakken die ons naar de Perhentians bracht, twee eilandjes voor de Oostkust. Het paradijs.
Heerlijk gesnorkeld, fantastisch gedoken en lekker gegeten. Een week lang genoten van de wondere wereld onder water. Allard maakte direct van de gelegenheid gebruik om zijn PADI Advanced Open Water (duikbrevet voor gevorderden) te halen. We hebben van alles en nog wat gezien, prachtig koraal, schitterende vissen, reusachtige zandroggen. Zelfs een haaitje!
Allard bezig met zijn cursus. Hier: navigeren
ons bungalowtje aan het strand
Ter afsluiting hadden we nog een paar dagen Singapore op de agenda staan. Hier waren we eerst wat huiverig voor ivm SARS, maar het was gelukkig allemaal al weer wat relaxeter. Nog twee dagen in Singapore rondgehangen, heerlijk gegeten in Little India, gestruind door China town, en toen weer terug naar Phnom Penh.

