VMBO-3
|
 
3. Spelregels
Hoe je begint !
      
Je racket:
   
* Je racket moet je vasthouden als een v,
      
maar wel zo dat je tegen je racket aankijkt.
      
Je houding:
   
* Als je rechts bent moet je linkervoet voor en je rechtervoet achter.
      
Je racket moet op de lengte van je romp.
      
Wie begint er:
   
* Voordat een spel begint is er een loting (toss).
      
Dit kan met een muntje maar vaak wordt de shuttle omhoog gegooid.
      
De kant waar de shuttle naar toewijst wint de toss.
      
Wie de toss wint moet een keuze maken uit de volgende mogelijkheden:
   
* eerst serveren of eerst de service ontvangen;
   
* het spel beginnen aan de ene kant dan wel aan de andere kant
      
Hoe begin je?
   
* Aan het begin van een wedstrijd of set moet je aan de rechterkant
      
van het veld gaan staan
      
Hoe serveer je?
   
* Als je serveert moet dat vanachter de blauwe lijn.
   
* Serveren moet altijd onderhands.
   
* Je moet altijd schuin serveren.
De punten !
      
Je scoort een punt als je de service hebt en . . .
   
* als je de shuttle in het speelveld van de tegenstander op de grond slaat.
   
* als de tegenstander de shuttle in het net, onder het net, tegen het plafond
      
of zijmuren buiten jouw speelveld slaat.
   
* als de tegenstander de shuttle slaat voordat deze over het net is.
   
* als de tegenstander de shuttle 2 x achter elkaar raakt.
      
Je maakt een fout . . .
   
* als de shuttle binnen je speelveld op de grond valt.
   
* als de shuttle tijdens de service, buiten het serveervak van je tegenstander
      
op de grond valt.
   
* als je in het net slaat
   
* als je de shuttle 2 x achter elkaar raakt.
      
De consequentie van een fout is:
   
* je verliest de service wanneer je serveert.
   
* je tegenstander krijgt 1 punt wanneer hij of zij serveert.
      
Klik hier voor de korte samenvatting !!!
|