Robert en Jon op reis
Afrika
onderweg
deel 2
De mensen
Afrikanen zijn zeer aardig en behulpzaam, alhoewel het moeilijk in te schatten is wanner iemand echt aardig is of iets van je wil. Dat laatste is vaak het geval waardoor je als snel afstandelijk doet als iemand weer een praatje met je wil beginnen.  Het zit in de cultuur om geen teleurstellende dingen te zeggen wat het zeer moeilijk maakt om er achter te komen of iets wat je vraagt echt klopt. Met name met de auto als er iets mis is stelt het volgens hun meestal niets voor en kunnen ze het altijd oplossen. Dit laatste is helaas niet altijd het geval en soms hebben we meerdere "street mechanics" nodig om erachter te komen wat het echte probleem is.

Daarnaast denken ze absoluut niet vooruit en beperken ze zich tot hetgeen ze wordt gevraagd. In het weeshuis moest een groep kinderen een stuk land omploegen en alle stukken metaal apart leggen. Toen wij vroegen waarom ze de andere troep als plastic en stukken touw niet weg haalden was het simple antwoord dat dit niet was gevraagd.  

Een van de grootste problemen is malaria en als iedereen een geimpregneerde klamboe zou gebruiken zou het sterftecijfer met 35% dalen.  Het blijkt dat de Comesa (een economische samenwerking van ca 22 Afrikaanse landen) een importheffing heeft op klamboes van buiten Afrika van 100% waardoor deze onbetaalbaar zijn voor 90% van de bevolking. Waarom ze deze niet zelf kunnen maken is ons niet duidelijk.

De Afrikanen die een beetje geld hebben zijn zeer onbeschoft en gedragen zich nog erger dan de ons bekende "nouveau riche". Ze discrimineren extreem en denken dat het effectief is als ze het arme deel van de   bevolking schofferen.

In Zambia heb je een Zuidafrikaanse supermarktketen "Shoprite". Dit is perfect om je booschappen te doen omdat ze daar bijna alle Westerse producten verkopen. Helaas is zelfs de traagste kassa in Nederland  vergeleken bij Afrika nog snel. Als er een rij staat van 5 mensen duurt het minimaal 20 minuten voordat je aan de beurt bent. Het is helemaal  erg als iemand met een bankpasje (ja dat kan) wil betalen. Eerst wordt de manager geroepen die het bedrag handmatig in een boek schrijft. Vervolgens moet er contact worden gemaakt met de bank via een pinterminal, daarna volgt nog een handtekening en legitimatieprocedure en dan is het  klaar. Helaas ben je dan nog niet aan de beurt want de cassiere gaat dan nog de boodschappen inpakken want daar zijn de klanten zelf te beroerd voor.

Andere reizigers
In het begin, Kenia en Tanzania, waren we meestal de enige gasten in een hostel of camping, maar naarmate we meer richting het zuiden kwamen waren er meerdere rugzakreizigers. De types die super low budget reizen zijn het ergste. Reizend op ca 30 Euro met z'n tweeen in een continent waar de entree van een  National park als 30 Euro pp is. Je kan dan wel nagaan hoe deze mensen reizen en elk dubbeltje om moeten keren.  Als wij ze vertellen dat wij dat alleen al aan benzine kwijt zijn per dag zie je ze elkaar aan kijken en denken. Vaak kopen ze in het dorp en flesje Whisky en bestellen dan aan de bar een flesje cola.

Je ziet ook veel van die geitenwollen sokkentypes die denken dat als je langer reist er ook belachelijk uit moet  zien. Lokale kleding, sokken in je sandalen en vooral niet scheren en je haar wassen.  Of nog erger, van die types die, zowel man als vrouw, het zelfde gemilimeterde kapsel hebben (net als Robert).

Gelukkig heb je ook meerdere reizigers zoals wij en dat schept dan ook vanaf het begin een band als je die andere mafkezen ziet. We hebben een paar keer lifters meegenomen die we eerder hadden ontmoet, maar met de jerrycans en de hoeveelheid aankopen is er geen plaats meer in de auto.

Souvenirs
Afrika is een perfect land om dingen te kopen voor in je huis. Je moet echter oppassen dat niet je gehele huis volstaat met beelden en maskers want de prijzen zijn zeer aantrekkelijk. Meestal beginnen ze met  een belachelijk bedrag te vragen en als je dan wegloopt omdat je zegt dat onderhandelen geen zin heeft zit je binnen 1 minuut op de helft  of een derde van de prijs. Uiteindelijk koop je  iets voor een kwart van waar ze op beginnen en dan is het echt spotgoedkoop. Voor een houtwerk of stenen beeldhouwerk betaal je tussen de 10 en 20 Euro, afhankelijk van de grootte. Je kan het dan weer in laten pakken voor een paar Euro en ca 6 kg verscheep je voor 5 euro naar Nl. Tenminste dat is wat wij betaalden in Zimbabwe.
Vorige pagina
Home
Hosted by www.Geocities.ws

1