Mat




Entat, kona til forvalteren på plantasjen, er veldig flink til å lage mat.




Det har jeg forsikret henne om mange ganger. Maten hennes er bedre enn på noen restaurant.

Ferdigmat eksisterer ikke i Pameungpeuk. Men råvarer er det rik tilgang på. Det er massevis av fisk og annen sjømat.

Også er det oppdrettsfisk fra dammer; gullfisk, gurame og noe ålelignende greier som smaker spesielt godt.

Man får store grønne andeegg og egg fra frittgående landsbyhøner. Kylling- og andekjøtt. Blanding av kyllinglever og hjerter.

Ikke vær redd for at maten er for sterkt krydra. Du bestemmer selv hvordan du vil ha den.

Ris er mest vanlig. Men indonesiske poteter er bra. Søtpoteter og kasawa.

Alle grønnsaker vi kjenner fra Norge og mange flere. Frukt av alle slag. Mango er min favoritt. Frisk ananas er godt.

I Indonesia har man sjansen til å prøve spennende retter av frosk, slange, skilpadde, blekksprut og hai.

Kaffe og te. Søte kaker av kleberlig ris i palmeblader er godt til kaffen.


Neste side

side 12

Hovedside



Hosted by www.Geocities.ws

1