Kortspill


Kortspill, sjakk og dam er populære i Pameungpeuk.

Jeg spilte mye Uno med barna. Da er det kjekt å kunne fargene;

    hijau - grønn
    merah - rød
    kuning - gul
    biru - blå

Barna liker å spille Kartu Remi.

Fem kort til hver spiller. Det er om å gjøre å bli kvitt kortene. Man må følge farge.




Når alle spillerene har lagt på kort i en runde rundt bordet, går korten ut.

Den spilleren som har det høyeste kortet i hver runde får neste utspill.

Hvis en spiller ikke kan, må han trekke kort fra bunken helt til han kan.

Hvis en spiller ikke kan og det ikke er flere kort i bunken må han trekke inn alle kortene på bodet.

Det er to jokere, en rød og en svart. Rød joker går på hjerter og rutter. Svart joker går på kløver og spar.

Når jokeren blir lagt ut som første kort i en runde kan nestemann bestemme farge. Hjerter eller rutter på rød joker. Spar eller kløver på svart joker.

Jokerne er høyste kort.

Man fortsetter spillet helt til en av spillerene sitter igjen som


taper. Han må dele ut kort for neste omgang. Vinneren får begynne neste spill og bestemme farge i første runde.

Jeg har spilt mye Kartu Remi med Sulton, nabogutten Perdi og venninnene Yuni og Wita og enda noen flere.





Yuni og Wita var ivrig til å dele for meg hver gang jeg tapte. Jeg prøvde ofte å få jentene til å vinne.

Sulton, Perdi, Yuni og Wita var tolv år i september 2000.


Neste side

side 11

Hovedside


Hosted by www.Geocities.ws

1