| Litt om fattigdom i Indonesia | |||
| |||
|
Det er stor arbeidsløshet i Indonesia og arbeidskraft er veldig dårlig betalt. Alt for mange mennesker er fattige. Feil- og underernæring, avbrutt skolegang og fravær av medisinsk behandling er konsekvenser av fattigdommen.
Men problemene takles etter beste evne på mange alternative måter. Urtemedisin er vanlig og effektiv i mange tilfeller. Jeg har sett hvordan beinbrudd behandles på tradisjonell måte med massasje og bandasjering. Slektninger og naboer med bedre råd kan bidra med brukte skolebøker og klær. Indonesia var under nederlandsk kolonistyre i over 400 år. Kolonimakten tappet Indonesia systematisk for resurser. Nederlenderne organiserte alt og de innfødte ble holdt utenfor det administrative arbeidet. Det var nederlandsk politikk å holde kunnskapsnivået til det indonesiske folk nede. At det går flere genrasjoner før velstandsutviklingen når vestlig nivå er lett å forstå. Som turist er det riktig å være litt generøs. Ved besøk i fattiges hjem blir man altid budt noe. Da er det greit å gjøre opp for seg. Gi pengene til kona i huset og si at det er til barna. | |||
| |||
Neste side | side 14 | Hovedside | |