All images copyright (c) Pekka Siiskonen.
Tosin kävi! Nimimerkkiä TAE käyttävä henkilö otti uuden tulokkaan vastaan ja pani heti hommiin.
Sähköstä kiinnostuneena olin innokas johdonvedosta. Sain ensimmäiseksi tehtäväkseni radan pääkojetaulun johdottamisen. Kun projekti valmistui siirryin radan kapearaideosuuden kimppuun. Saloranta oli aikoinaan kiskottanut Kattilan aseman, ja rakentanut sinne todella upean asemarakennuksen paperista ja kartongista. Sain tehtäväkseni linjaosuuden kiskottamisen ja Tenkon (Mänttä) kapearaideratapihan. Närhin ja Scheringin kanssa muodostimme ns. "kapearaidekoplan", joka koitti taistella rahaa kapearaiteisen radan kojetauluun tarvittavien kolmiasentoisten kytkimien ja vaihdemoottoreiden hankkimiseksi.
Kerhon taivaalle kertyi aika ajoin synkkiä pilviä, ja aina silloin tuntui että olisi sittenkin pitänt panostaa mallinrakennukseen eikä radanrakennukseen. Kuviakaan en ollut kerholla paljoa ottanut, paitsi nämä "filtteritestit" -- koitin selvittää, josko teatterivalonheittimien värisuodattimilla pystyisi jotenkin korjaamaan kerhon loisteputkien omalaatuista väriä.
Radan hävityksen jälkeen oli melko tyhjä olo. En ollut juurikaan kuvannut rataa, eikä
kalustoakaan juuri ollut rakennettuna muutamaa Ob-vaunua lukuunottamatta, jotka joku vei
kerholta omiin kokoelmiinsa. Jäljellä ei ollut kuin muistot, ja oheiset "filsutestin" otokset.
Rata hävitetty rinkkavaraston tieltä 1983.
15 vuoden työ kaatopaikalle