Het is inmiddels bijna
4 weken geleden dat wij op weg
gingen naar onze vakantiebestemming
Rusland. Wij in dit verhaal zijn ik
- Nico, mijn vrouw Vonne, mijn broer Piet en zijn vrouw Joke. Wij gingen als
toeristen in een reisgezelschap van 11 personen.
Het is best mogelijk dat
een paar feiten niet vermeld worden omdat ze niet bij mij te boven schieten of
dat ik ze al vermeld heb in brieven, gericht aan mensen die ik daar
ontmoet heb en die ik al hartelijk
bedankt heb voor hun aandacht, goedheid en cadeau'
s
Op dinsdag 4 mei 2004 ging
om 5.00 ’s morgens de wekker af bij ons en moesten wij opstaan. Even douchen en
met de koffers en documenten naar beneden. Om 6.15 kwam de taxi enigszins te
laat aan en de taxi moest ook nog andere mensen ophalen, wat inhield zoeken naar
straten, zodat we omstreeks 7.00 op Schiphol arriveerden. Na een tijdje kwam een
vertegenwoordigster van het reisbureau aan met onze paspoorten en visa en konden
we inchecken. Ik kwam met een rolstoel en afgesproken werd dat ik vanaf de
ingang vliegtuig met behulp van een
klein invalide karretje naar onze plaatsen( Yvonne en dit persoon)
gebracht zou worden. Om 9.10
stonden we te wachten bij de slurf naar ons vliegtuig en om 10.00 gingen het
vliegtuig de lucht in. Op schiphol
wisten ze niet wie van die vier mensen
gehandicapt was, zodoende kregen Piet en Joke een extra stoel en kwamen
wij te zitten naast een andere passagier, gelukkig een Rus, zodat ik kon oefenen met
russisch spreken J. Hij vertelde onder andere dat het
prijsverschil tussen KLM en Aeroflot niet zo groot was, maar dat je bij KLM geen
last had van dronken Russische passagiers.
Een ander Russin vertelde
mij dat het eten bij Aeroflot veel beter en uitgebreider was en daar had zij weer gelijk in. We
kregen een bakje met wat koek en salade en yoghurt en dat was alles. In het
vliegtuig zaten behalve ons kleine groepje van 11 mensen nog misschien een
andere groep Nederlandse toeristen en vele Russen en Amerikaanse studenten die in Rusland
samenwerkten met Russische studenten.
Om 15.00 Moskou tijd
landden wij. Nadat alle passagiers
uit het vliegtuig waren, gingen wij eruit met behulp van mijn twee krukken, want er kwam geen klein invalide
karretje ( trouwens ook niet terug in Amsterdam) Ik heb veel gebruik moeten maken in Rusland van die krukken
J. Mijn eerste ontmoeting
met Rusland was niet best. Ik moest met een lift naar beneden, maar hij
weigerde. Een personeelslid daar probeerde van alles en belde iedereen op, maar
tenslotte hebben ze de rolstoel de trap af moeten dragen en ik lopend die trap
af ! Misschien doordat wij zo laat aankwamen met z’n vieren hadden wij geen
koffercontrole bij de douane. Onze gids Nadja stond al op ons te wachten met een
bordje van het reisbureau. Op het eerste gezicht een tegenvaller
L , een oudere vrouw, klein van stuk, in zwarte kleding uit het jaar nul. Met de bus werden we naar Moskou
gebracht. Het was erg druk op de wegen en vol verbazing keek ik naar de vele
westers aandoende reclameborden langs en boven de wegen. Naarmate wij Moskou
binnenreden werd het steeds drukker met auto’s… en het waren niet allemaal
Lada’s !
De eerste excursie zou een bezichtiging zijn van het Rode plein, maar
i.v.m de komende feestdagen( 9 mei, de dag van de overwinning) en repetities
aldaar was het hele plein uit veiligheid afgesloten en moesten we door het grote
warenhuis GUM bij de bus komen die verderop bij hotel Rossia stond. Ondertussen hadden we al wat moeilijke
trottoirs moeten nemen met de rolstoel en kon ik tot mijn teleurstelling geen
contact kunnen krijgen via mijn mobieltje met telefoonnummers uit Moskou. Het
leek wel of het signaal te zwak was! Na een paar foto’s genomen te hebben gingen
we richting hotel Oekraina .
Het is een prachtig chique oud hotel, een van de zeven
zogenaamde suikertaarten, die nog
in Moskou staan en op order van Stalin gebouwd zijn. Het is begin jaren 50 gebouwd en in 1957, de opening, was het het
grootste hotel van Europa. Het interieur van het hotel hebben ze niet gewijzigd.
De ontvangstzaal en restaurant zijn prachtig, mooie hanglampen en veel glas en
hout en in de ontvangstzaal beneden een mooie plafondschildering in sociaalsurrealistische stijl. De kamers
op de verdieping waar wij zaten waren groot met een mooi bad met een mooi uitzicht op het regeringsgebouw ‘het Witte
huis’ en een grote brug over de
Moskwa. Vele grote liften en een goed restaurant( lopend buffet) met keuze uit
tientallen gerechten. In het restaurant was een trapje en iedere keer werd ik,
als ik wilde, door een tweetal meisjes uit de rolstoel geholpen J. Het
avondeten was om acht uur, maar om negen uur zou Julia komen. Om vanuit het
hotel te bellen kon je gebruik maken van de cellen die daar stonden of vanuit je
kamer. Maar omdat ik geen telefoonkaart meer kon kopen, heb ik het vanuit de
kamer gebeld, daarvoor moest je eerst beneden bij een dame vooruit betalen. Met
roebels, dus verderop eerst mijn Euro’s omgewisseld in Roebels. Later kwamen wij
erachter dat er ook een pinautomaat stond in het hotel, net zoals een automaat
om bepaalde zenders te zien op je TV in de kamer. In het hotel had je zo’n 45
zenders, maar voor sommige, zoals porno ;-), moest je betalen. Op die avond zo’n zeven mensen opgebeld en met 5 afspraken
gemaakt.
Julia kwam om negen uur. Piet had nog twee foto’s van ons
gemaakt Ze praatte eerst Engels
omdat Piet er was, later ging ze over in het Russisch. Ze liet me een paar
albums zien met schoolfoto’s en praatte honderduit. Ik kon niet alles verstaan
en schudde vaak alleen met mijn hoofd J . Ze wilde
me nog ophalen op het vliegveld maar kon niet.
5 mei woensdag
Ontbijt om 8.00 uur en weer een overvloed aan eten. De groep ging naar een kunstenaarsdorp
Abramtsevo, 60 km ten noordoosten van Moskou en ’s middags naar het
Tretjakov-museum. Abramtsevo is een
uniek literair en kunstcentrum onder Moskou uit de 18de – 19de eeuw met exposities gewijd aan het leven van
grote russische schrijvers en kunstenaars, zoals Gogol, Toergenev, Repin, Soerginov en anderen, die daar
woonden of verbleven en uiteraard daar ook werk gemaakt hebben. Ikzelf bleef in het hotel om Sveta,
studente linguïstiek te ontmoeten om 10.00 Ze doet onder andere Nederlands en
Arabisch en Frans en komt in juli naar Nederland om een cursus Nederlands te
volgen. Ze praatte rustiger en kon haar beter verstaan. Ik wilde niet over de
cadeau’s praten, die ik van al mijn vrienden gekregen heb, maar ik zal een
uitzondering voor haar maken. Ik heb twee mooie studieboekjes van haar gekregen
over hoe de russen zich thuis en op
het werk gedragen, wat je kan verwachten van hen in een bepaalde situatie. Toen ze weg ging naar haar werk (Frans
bedrijf) zei ze in het Nederlands ‘tot ziens’ en ‘doei’J. Ondertussen had ik ook een telefoonkaart gekocht in een
stalletje daar, samen met ansichtkaarten,
en heb een paar telefoontjes gepleegd naar kennissen, ver in
Rusland. Inmiddels had ik Luda
verteld dat wij het warm hadden en
ik wel een fles water kon gebruiken.
Om vijf uur kwam zij aan met 5 flessen water en twee flessen wodka. Ik had haar verteld
dat ik om zeven uur een andere afspraak had en omdat haar horloge stil stond wist ze
niet dat het inmiddels 17.30 was en wilde ze mij Moskou laten zien. Dus de eerste de
beste taxi hield ze aan, echter de rolstoel paste niet achterin de auto, bij de
tweede Lada bond de chauffeur de kofferdeksel vast met een touw. Mooie ervaring
zo’n taxirit. We bezochten park Pobedi, aangelegd in 1994 ter herdenking aan de
overwinning op de Duitsers. Mooi park met veel fonteinen en lanen waar je kon
rolschaatsen. En we moesten met de rolstoel weer vele trapjes nemen J. Op de
terugreis uit ervaring de grotere Wolga genomen, weer files, acht rijen dik.
Om 19.30 snel gegeten omdat om 20.00 Elena zou komen,
deze stond er voor achten met haar
dochtertje Alla. Met haar auto naar de ‘Mussenheuvels’ gereden, Vroeger verbleef ik daar vaak
in het hotel ‘Orlenok’ (Adelaartje) en liep vaak over de Leninheuvels, maar de
laan was voor mij onherkenbaar.
Alleen het Leninstadion en de metro ingang kwamen mij bekend voor. Ze
wilde me ook haar huis laten zien, maar dat werd te laat ( minstens 3 uur auto
rijden), De volgende dag immers
moest ik vroeg opstaan voor de reis naar de volgende stad. Ik moest het
afzeggen. Ik heb nog een foto van
hen, beiden met een mooi mobieltje om hun nek J.
’s Avonds gingen nog een zevental mensen naar het Bolshoj theater, de
vuurengel van Prokofiev. Per taxi of metro terug naar het hotel.
Ik moet zeggen dat Moskou enorm veranderd is ! Het is een
grote moderne wereldstad met mooie winkelstraten. Het wordt de tweede Los Vegas
genoemd omdat er talloze casino’s in de stad staan en langs de wegen overal
reclame van banken en
casino’s.