| Auteurs N t/m O | |||||||||||||||||||||||||
| Nelleke Noordervliet * - De naam van de vader |
|||||||||||||||||||||||||
| Informatie over auteur en oeuvre | |||||||||||||||||||||||||
| Recensie in Trouw 11/11/93 | |||||||||||||||||||||||||
| Bespreking Calliope 28/05/01 De meningen liepen weer heftig uiteen. Van Elianes "Wat een k..-boek" tot Yvonnes "Prachtig, prachtig" Eliane valt vooral over het tentoonspreiden van kennis door |
|||||||||||||||||||||||||
| de schrijfster (de vele verwijzingen naar de klassieken). Ook anderen zien daarin overeenkomsten met 'De tweede man' van Doeschka Meijsing. De politieke discussies en de beschrijving van de lotgevallen in Praag en Parijs vallen evenmin bij iedereen in de smaak. Dietske stoorde het niet; zij zag deze passages als sfeertekening en portrettering van de instelling van de personages. Behalve Marjan had iedereen een zwak voor Augusta (vanaf haar eerste optreden, plassend in de bosjes). Unaniem zijn we in onze afkeer van de twee vrienden van Augusta. De opbouw van het verhaal, met spanning tot het laatste moment over wat er nou gebeurd is met Augusta's kind, heeft iedereen getroffen. Yvonne constateert nog een rare tegenstrijdigheid: hoewel in het begin van het boek staat dat Augusta de naam van haar vader te weten komt van haar moeder, lezen we aan het eind dat haar moeder die naam al veel eerder prijsgaf. |
|||||||||||||||||||||||||
| Willem Jan Otten - De wijde blik Informatie over W.J. Otten en zijn oeuvre is te vinden in het auteurskatern van Boek-delen 2004, nr 4. Recensies uit de Volkskrant 02/10/92, HP/De Tijd 09/10/92, VN 10/10/92, Amersfoortse Courant 13/11/92. Bespreking 16/12/2005 |
|||||||||||||||||||||||||
| Marjan beet het spits af met een ferm statement: "Niet leuk! Zelfs de recensies vond ik niet om door te komen." Ze kreeg van verschillende kanten bijval, dus het leek even een korte boekbespreking te worden. Maar er viel toch meer over het boek te zeggen. Intrigerende visie(s), mooi verwoord ook. Oke, dat puntje voor Otten werd hem door iederen gegund. Maar hij heeft wel erg zijn best gedaan om intelligent te doen; dat vinden wij nobel, maar we willen er zo graag ook een verhaal omheen dat te pruimen is, waar ontwikkeling in zit, waarin je meeleeft, dat spanning heeft. En dat misten we dus. Wel waren twee vrouwen zo geboeid dat ze aankondigden het boek(je) te willen herlezen, omdat je er de eerste keer lang niet uithaalt wat erin zit. | |||||||||||||||||||||||||
| 1 pagina terug | 1 pagina verder | ||||||||||||||||||||||||
| Naar beginpagina recensies | |||||||||||||||||||||||||
| Menu | |||||||||||||||||||||||||