Dysestørrelse?
- En særdeles vigtig ting! -



Er man ikke sikker på, om man kører med den rigtige dysestørrelse, så kan du prøve at gå ud fra nedenstående fif... man skal under alle omstændigheder finde ud af det, for hvem gider have en smadret motor?!

Lad os på forhånd blive enige om én ting: Der skal benzin og luft ned i motoren, så vi kan få maskineriet til at virke ordentligt, men der er lidt mere i det end lige det. Forholdet mellem den tilførte benzin og luft skal være rigtigt, ellers kan det resultere i unødig slitage af cylinder og stempel og i værste fald motorhavari. For meget benzin/olie vil, på længere sigt være skyld i, at udstødningen og stempeltoppen bliver sodet meget til, og det er lig effekttab.
 

Symptomer ved for lille dyse:

Tjek tændrøret; det skal være lysebrunt! Men, er det brændt hvidt/gråt, skal der en større dyse i! (Har man en motor med meget høj ydelse i forhold til antallet af ccm som f.eks. 10-12HK på 50ccm, så er tændøreret ikke så sikker en ting at kigge på; dog kan det være vejledende, men da temperaturen jo også er øget en del vil tændrøret som oftest være brændt hvidt!)

Der kommer ingen røg ud af udstødningen, heller ikke ved koldstart. (Maskinen har stået natten over, og benzinen er fordampet, men olien er der stadigvæk. Derfor skal der faktisk være en forholdsvis stor røgdannelse ved koldstart!)

Motoren går ud, når der gives fuld gas (lyder som om, der ikke er nogen tænding!), selv om maskinen er kørt varm.

Den sidste trediedel/halvdel på gashåndtaget har overhovedet ingen effekt ved kørsel med fulde omdrejninger.

Motoren kan pludselig finde på at gå ud under kørsel. (Kan også skyldes skidt i benzinhanen, benzinstudsen på karburatoren eller i slangen, da benzinen derved ikke kan komme ned i svømmerhuset hurtigt nok! Under alle omstændigheder kommer der altså ikke benzin nok gennem dysen!) Evt er tændingen defekt!

Eller hvis motoren kan tage fuld gas uden at firtakte! Montér en gearing, maskinen med sikkerhed kan trække helt ud. Hvis den overhovedet ikke firtakter, når der er nul mere acceleration, ja så er dysen altså for lille!
 

Sidstnævnte ting lyder måske lidt åndssvag, men faktisk skal motoren firtakte lidt på toppen, da dysen ellers er for lille. Man taber måske et par kilometer i timen på toppen, hvis man skifter til den rigtige dyse, men på den anden side holder motoren væsentligt  længere!
 

Symptomer ved for stor dyse:

Igen, tjek tændrøret. Hvis det er sort og fedtet, så taler oddsene for, at dysen er for stor. Det samme gælder for stempeltoppen, topstykket og udstødningen! Er det hele kul-ravende sort og fedtet, kan det også skyldes for meget olie i benzinen eller olie af for ringe kvalitet!

Meget kraftig, blå røgdannelse, også når motoren er blevet gennemvarm. (Dette kan naturligvis også skyldes for meget olie, måske af for dårlig kvalitet!)

Motoren firtakter kraftigt, selv ved lave omdrejningstal. (Dette kan også skyldes en defekt kondensator eller tændspole!)

Motoren kører ujævnt. (Dette kan skyldes, at der er mere væske i benzin-/luftblandingen, og motoren har svært ved at trykke væsken sammen, når stemplet er i top. Væske er nemlig meget svært at komprimere (læs: Umuligt) og det vil sige, at stemplet faktisk skal bruge mere energi end sædvanligvis på at "komme til tops". Kan også skyldes for høj kompression!)
 

Gør følgende:

For at undersøge om motoren er dyset rigtigt, skal man først og fremmeste sikre sig, at tændingen er i orden (nye komponenter og korrekt indstillet!) og der skal være monteret en gearing, maskinen med sikkerhed kan trække på flad vej!
Man kører en god tur for at varme motoren i gennem, og bestræber sig på at finde et stykke vej, der er plant over ca.1000-1500 meter. På hele dette stykke skal der holdes fuld skrue, og man kan så tjekke ovenstående ting. Tag evt. en lap papir og en blyant med, så du kan skrive symptomerne ned.

Som hovedregel er det bedst at starte med en dyse, der med sikkerhed er for stor (fire til ti numre større end standarddysen) og arbejde sig nedefter. Standardindstillingen for luftskruen på en 18mm BING-karburator er: Helt i bund og ca. en omgang ud. Generelt bør man altid arbejde ud fra standardindstillingerne, blot man starter med en dyse, der er for stor!
 
 

(Tilbage)

Hosted by www.Geocities.ws

1