| Verkeer en Leefomgeving |
| Laatst gewijzigd: september 2006 |
| Waarom Stationslocaties? |
| Na een snelle treinreis moet je nog een heel eind lopen of nog een hele reis maken. Want na de treinreis ontbreekt het eigen vervoer. Uitzonderingen zijn de vouwfiets en de skates. Het gebruik ervan geeft aan dat veel huidig na-transport nadelig is. Maar hoe maak je dat de trein wel kan concurreren met andere middelen van vervoer? |
| * Om Nederland groen te houden, zijn er ook plaatsen nodig waar juist veel bebouwing aan wezig is. Vanouds zijn dat de stadskernen, en later ook de locaties vlakbij een groot station. Blijkt ook nog eens dat het heel menselijk en economisch is om zulke plekken te hebben. * De auto is erg slecht in het bereiken van intensief gebruikte locaties. Ze lopen gewoon vast in files en opstoppingen. Ook zorgen ze op deze intensief gebruikte locaties voor erg veel overlast van herrie, vervuiling, groot ruimtegebruik voor wegen en parkeren en voor verkeersgevaar. * De trein is erg goed in het bereiken van zulke locaties. Dat is de reden waarom overheden voor de trein zijn. (naast de sociale functie en voor schoner milieu) Maar als je na een treinreis nog een heel tijd moet lopen of bussen, is de reis per trein veel minder aantrekkelijk. * Dus wat ligt er meer voor de hand om intensief te gebruiken locaties vlakbij een station te maken? Dan rijdt de trein vaker naar een eindbestemming. * Wanneer meerdere publiekstrekkers op stationslocaties komen te liggen, zal het openbaar vervoer beter kunnen concurreren met de auto. En daarmee is eveneens keuze voor een bepaalde vervoerswijze geliberaliseerd: Men is namelijk minder afhankelijk van de auto. Veelal reizen mensen echter niet alleen van huis naar werk en vise versa, maar tevens combineren ze allerlei taken. Voorbeelden hiervan zijn: na het werk boodschappen doen of ontspannen door sport en/of horeca; kinderen wegbrengen en halen bij cresh of club. Daarom is het van belang om veel verschillende publiekstrekkers c.q. functies -zoals kantoren, bedrijven, winkels, scholen, beursen, instellingen, sportaccommodaties, kinderdagverblijven, woonstraten, enzovoort- nabij het station te hebben, zodat de reizigers verschillende taken kunnen combineren. Maar zoals u in de volgende sites kan lezen, is de grootte van een stationslocatie beperkt. Ook de dichtheid waarin je een stationslocatie kunt bebouwen is beperkt. Doordat de beschikbare ruimte beperkt is, zal er een moeilijke afweging van functies plaats gaan vinden. De tarieven per vierkante meter gaan daardoor omhoog, zodat (na verloop van tijd) alleen die functies overblijven waarvoor die kosten geen probleem zijn. Toch is dat maar ten dele gewenst, want andere -minder kapitaal-intensieve- functies moeten ook op deze locaties gevestigd kunnen worden. Op naar een oplosing hiervoor! |