|
Filosofi När det kommer till kallblodstravare och avel så har vi vissa principer. Avkomman ska ha en så låg inavelsgrad som möjligt. Vi är noggranna med exteriören och psyket på hästarna, när vi väljer hingst måste den uppväga stoets svagheter både fysiskt och mentalt. Därefter gör vi allt vi kan för att få fram så friska och sunda avkommor som möjligt. Stona sköts noggrant under hela året; foderstaterna anpassas individuellt under dräktigheten och de motioneras så mycket som möjligt. Fölen får växa upp med hantering från dag ett, grundläggande saker men inte mer. En häst ska vara en häst. Vi säljer gärna redan på vintern som årsföl, de avvänjs vid ca 7-8 månaders ålder. De unghästar som är kvar får bo på lösdrift över vintern, de mår ju bäst av fri tillgång på grovfoder och fri tillgång på rörelse. Även här lägger vi stor vikt vid foderintag; hösilaget analyseras och tillskott i form av kraftfoder och mineraler ges när det behövs. Hovvård är en annan hörnpelare, vi kontrollerar alltid fölen i samband med att stona verkas var 6-8:e vecka.
Vi tror på noggrannhet och verkar därför hellre i liten skala, målet är 2-3 föl per år.
|