-Anne sütü ile beslenme enterit, şeker hastalığı, orta kulak iltihabı, diş çürükleri, kötü beslenme ve şişmanlığın gelişmesini önleyen önemli bir faktördür.
-Ekonomiktir.
-Anne-çocuk arasında olumlu bir ruhsal gelişme meydana getirir.
-Annede meme kanseri görülme riskini azaltır.
-Gebeliği önleyici etkisi vardır.
Emzirme:
Yaşamın ilk 4-6 ayında bebeklerin
sadece emzirilmeleri hemen bütün farklı toplum ve kültürlerde en üstün beslenme şekli olarak benimsenmiştir. Ancak bu en doğal ve basit beslenme şekli sağlık personeli tarafından yeterince benimsenmemekte, çocuğun sağlığını ömür boyu olumlu etkileyecek emzirmenin başlatılması ve sürdürülmesinde çeşitli sorunlar yaşanmaktadır.
Süt yapımı için gerekli olan hormon (prolaktin) bebeğin emmeye başlamasıyla kana karışır ve süt yapımını sağlar. Bebek ne kadar fazla emerse bir sonraki emzirmede o kadar fazla süt yapılmış olur. Hiçbir şey süt yapımını bebeğin memeyi emmesi kadar arttıramaz. Annenin bebeğini görmesi, onunla beraber olması, dokunması, sesini duymasıyla salgılanan hormon (oksitosin) sütün akmasına yardımcı olur. Öte yandan bebeğinden ayrı kalmak, ağrı, endişe, üzüntü ve sütün yetmediğini düşünmek gibi olumsuz duyular sütün akmasını engeller. Bebek bir memeden emmeyi keserse o memede süt yapımı durur. Bebek bir memeden fazla emerse o meme daha fazla süt yapar ve öbüründen daha büyük olur. Annenin yeterli süt yapabilmesi için bebeğin sürekli anneyle birlikte olması, yeterli sıklıkta ve doğru emzirilmesi gerekir.

Emzirmenin etkili bir şekilde başlaması ve sürdürülmesi için:
-Doğumdan hemen sonra bebek çıplak olarak annenin çıplak göğsüne konularak tensel temas sağlanmalıdır. Ağzını açıp memeyi arayarak emmeye hazır olduğunu belli eder etmez emzirmeye başlamalıdır.
-Bebeğe tıbbi bir zorunluluk olmadıkça emzirme öncesi hiçbir besin verilmemeli ve ilk olarak kolostrumu (ağız-ilk süt) emmesi sağlanmalıdır.
-Bebeğin canı her istedikçe, istediği sürece emzirilmelidir.
-Bebekle annenin devamlı bir arada aynı odada kalmaları sağlanmalıdır.
-Emzirilen bebeğe yaşamının ilk dört-altı ayında hiçbir besin verilmemelidir.

Bebeğin emmesini güçleştiren önemli bir neden burun tıkanıklığıdır. Bebekleri nezleden korumak için çok kişi ile ve özellikle hasta kişilerle temas etmemeleri sağlanmalıdır. Nezleli bir anne emzirmeye devam eder. Ancak emzirirken ağzını, burnunu bir mendil ya da maske ile kapatmalı, bebeğe çok yaklaşmamalı, emzirmeden ya da bebeğe dokunmadan önce ellerini bol suyla sabunla yıkamalıdır. Emzirmeden önce bebeğin burun deliklerine iki-üç damla steril fizyolojik serum damlatılması tıkanıklığı hafifletir.
Emzirirken şunlara dikkat edilmelidir:
-Emzirmeye başlamadan önce anne ellerini sabunlu suyla yıkamalıdır.
-Emzirmeden önce meme başlarını etrafı kaynamış ılık suya bastırılmış temiz bir tülbentle silinmelidir.
-Bebek hem anne, hem bebek için rahat bir pozisyonda tutularak emzirilmelidir. Anne için en uygun pozisyon annenin sırtını dayayabileceği bir koltuk veya sandalyeye oturarak emzirmektir.
-Emzirirken meme ucu ve etrafındaki kahverengi halka çocuğun ağzını tamamiyle kapatacak şekilde ağıza girmeli ve damağa da dokunmalıdır.
-Emzirme sırasında bebeğin altı temiz olmalıdır. Giysileri oda ısısına uygun olmalı ve çocuğu sıkmamalıdır.
-Emzirme sonunda bebek dik olarak yüzü omuza gelecek şekilde tutulmalı ve sırtına hafif masaj yapılmalıdır. Bu şekilde gaz çıkarmasına yardım edilir.
-Emzirmeden sonra anne göğsünü hafifçe sıkarak geri kalan sütü boşaltmalıdır. Sonra göğüs tekrar silinir ve tülbentle kapatılır.
İlk günler her iki memeden beşer dakika vermek yeterlidir. Daha sonra beslenme süresi genellikle 10-15 dakikadır, çocuğun isteğine göre 20-30 dakikaya çıkarılabilir. Bebek açlığını uykudan uyanarak ağlaması ile belli eder. Öğün araları ilk ayda 1-1.5 saat kadar sık, 4-5 saat kadar aralıklı olabilir.
Sütü bol olan bir annenin sütü steril koşullarda elle veya pompa ile biberona sağılarak buzdolabında 6-12 saat bozulmadan saklanabilir. Bu yöntem ile annenin evde olmadığı sürelerde çocuk beslenebilir.
Anne sütü ile beslenen bebekte dışkı genellikle yumuşak kıvamdadır. Günde 8-10 kez dışkı yapan normal bebekler vardır. Rengin sarı ve dışkının kıvamlı olması bu durumun normal olduğunu gösterir. Anne sütü alan bazı bebeklerde kabızlık ve 2-3 günde bir dışkılama da nadir değildir.


Hosted by www.Geocities.ws