
Kyseessä on tietysti Worms, Team 17:n luoma pelisarja,
jossa tavoite on yksinkertaistakin yksinkertaisempi:
eliminoi vastapuolen madot ja pidä omasi hengissä. Tämä
hoituu hullunkuristen aseiden ja tarkan
koordinaatiokyvyn yhteispelillä. Hauskaa kuin mikä,
varsinkin usean ihmispelaajan kesken. Sarjassa on
kuitenkin yksi iso ongelma: uusia pelejä ilmestyy lähes
vuosittain, mutta uudet ideat laahaavat kaukana perässä.
Monet muutkin pelisarjat on kirottu loputtomilla
jatko-osilla, mutta varsinkin Wormsin kaltaiselle
moninpelille jokainen uusi osa on enemmän hallaa kuin
hattaraa, sillä pelaajayhteisö hajoaa yhä pienemmiksi
palasiksi ja peliseuraa on siten vaikeampi löytää.
Onko näin monelle jatko-osalle edes tarvetta? Jo
ensimmäinen osa tarjosi varsin runsaasti sisältöä,
varsinkin lisäosan myötä. Worms 2:n suurin uudistus oli
oikeastaan vain piirrosmainen grafiikka, joka onkin
loistavaa ja ajatonta. Muuten pelimekaniikka ei
kuitenkaan muuttunut merkittävästi. Monen pelaajan
suosikki on Worms 2: Armageddon, jonka suurin uudistus
oli lähinnä parempi yksinpelikampanja. Armageddon on
oikeastaan se, mikä Worms 2:n olisi pitänyt olla. Tästä
lähtien kaikki sarjan uudet kaksiulotteiset pelit ovat
sitten olleetkin sitä samaa mitä toisen sukupolven osat
jo olivat, ehkä pari–kolme omaa jippoa per peli. Sarjan
kolmiulotteiset osat olivat sentään innovatiivisia, enkä
koskaan ole ymmärtänyt mikä niissä oikeastaan on
pielessä, niin kuin suuri yleisö väittää. Onko
pelaajilla niin huono tilanhahmotuskyky, että hyppy
kolmiulotteiseen ympäristöön saa heti pasmat sekaisin?
Jos siis et ole aikaisemmin kokenut matosodan riemua,
unohda sekavat jatko-osat ja spin-offit, ja astu
suosiolla sarjan ensimmäisen ja toisen sukupolven pelien
maailmaan. Tätä nykyä ne varmasti myös lähtevät
halvalla.